Ein Kind, das zum ersten Mal zur Schule geht, muss vielerlei Neues lernen. Zu Beginn heisst es dem Lehrer zuhören. Genauso wichtig ist es Ruhe und Geduld zu bewahren, um sich auf den Lehrstoff konzentrieren zu können. Hierzu kann sicher jeder zustimmen. Verder lezen →
De HEMEL of de “hel” – Theo Midden – (“hij” staat in de H. Schrift voor mens: man/vrouw)
In de eerste lezing over de veertigdagentijd, 9 maart 2010, als voorbereiding op het Paasfeest hebben we nagedacht over: 1. de vrije keuze in de aardse periode van ons leven en de hemelse periode daarna die reeds op aarde kan beginnen als de basis en de bestemming van je leven.. 2. Over de bekoring in de woestijn als teken van God, hoe om te gaan met verzoeking. 3. Kerstmis als teken van God voor het nieuwe “scheppingsverhaal” de herschepping van de mens weer geheel gericht op de mens naar Gods beeld. Wij denken aan de maagd Maria en de mensenzoon Jezus. 4. De vraag waarom de Schepper de mens heeft geschapen en heeft herschapen. 5. De eindtijd hoeft u niet te deren en vragen ; waarom grijpt God niet in deze wereld van materialisme en oorlogen? 6. Wie is God?
Es versteht sich sicherlich von selbst, dass jeder in Frieden leben möchte. Trotzdem muss man darauf hinweisen, dass Frieden für die meisten Menschen eine unter-schiedliche Bedeutung haben kann. Daher kommt es auch, dass Frieden nicht immer respektiert wird und das hat vielerlei Gründe. Was bedeutet Frieden? Geht es darum, keinen Krieg zu führen? Ist Frieden dem Nichtstun gleich zu setzen oder mit Faulheit? Oder kann man Frieden gar nicht in der Umwelt finden, sondern muss dafür in der eigenen Seele auf Suche gehen? Verder lezen →
Vernietiging en evolutie anders beschouwd – Hans de Heij –
Eén zin uit het boek “Levensgeheimen” van Gottfried Mayerhofer maakte een hele serie gedachten in mij los. Deze schrijver uit de negentiende eeuw zegt dat de dood geen vernietiging van het leven is, maar een telkens opnieuw opgaan naar een ander, hoger niveau. Een soortgelijke bewering geeft zijn tijdgenoot Jakob Lorber die de bedoeling ervan gelukkig erg gedetailleerd uitlegt. Want wat bedoelt Mayerhofer nu met: “een opgaan naar hogere niveaus?” Verder lezen →
Als een kind voor het eerst naar school gaat, moet het verschillende nieuwe dingen leren. Allereerst behoort daartoe het luisteren naar de leraar. Even belangrijk zijn rust en geduld om geconcentreerd te kunnen zijn voor het oefenen van de leerstof. Daar kan iedereen vast mee instemmen. Ons onderwerp is het innerlijke woord en daarvoor geldt: er is geen verschil tussen een scholier en iemand die de omgang met het innerlijke woord zoekt! De leraar is Jezus die ons raad geeft en troostend toespreekt. De gegeven leerstof kunnen wij oefenen door situaties die wij dagelijks tegenkomen. Hoe kan dat beter worden aanvaard dan door de situatie met innerlijke rust te beoordelen en dan te handelen? Jammer genoeg is dat niet zo gemakkelijk uit te voeren, terwijl het ons wel duidelijk voor ogen staat!
Tekst van de lezing van Tietie Elsinga op 10 maart 2010 in Heerenveen over het thema “Het is niet alles God wat er blinkt”. __________________________________________________________________________
Goedenavond allemaal. Ik heb thuis een nogal drukke tijd, en ik vind niet altijd voldoende rust om een artikel of een lezing te schrijven; daarom moest dit binnen een week geschreven worden. Maar ik moest het gewoon doen.
“Het is niet alles God wat er blinkt” schoot mij op een ochtend te binnen toen ik net wakker was. In sommige kerken blinkt het ook nogal, en die leiders zijn ervan overtuigd dat zij het enige ware geloof bezitten. Als er dan een homo komt, dan oordelen ze daarover dat dat niet bij God past en geven ze hem geen hostie. God oordeelt, dacht ik, wel zelf !
Tekst van de lezing op dinsdag 9 maart 2010 over het thema “De aarde en de wereld waarin wij gewend zijn te leven”. – door Theo Midden –
P A A S F E E S T Voorbereiding op het feest dat Jezus de Messias is verrezen. Vragen over het feest. Waarom een feest. Is er onderzoek gedaan door u. Zegt de aardse periode in uw leven u iets. Zegt de hemelse periode tijdens uw leven op aarde u iets. Zegt de helse periode u iets.
Wat ziet u als bestemming in uw leven. Wat ziet u als eindbestemming in uw bestaan. Verder lezen →
Materiële vooruitgang verstoort geestelijke ontwikkeling – Hans de Heij –
Het verlangen naar luxe, comfort en geld is een wens die voortkomt uit de oerwens om van het aardse leven te willen genieten. Graag maken we het ons zo gemakkelijk mogelijk, maar daardoor raken we wel erg aan het leven hier gehecht. En dat is nu precies de verleiding waar Adam en Eva voor zijn gevallen. Mozes verbeeldde die verleiding met een appel, omdat dit nu eenmaal een heerlijke vrucht is. Hij zei met die appel dat we allemaal comfortabel en aangenaam willen leven. Verder lezen →
Veel mensen hebben het over hun ziel, maar ik ben van mening dat wij een ziel zijn. Als ziel hebben we een stoffelijk lichaam en we hebben eveneens een geest. Die geest is ons dagelijks denken en voelen. onze gedachten en gevoelens, maar ook opvattingen, ideeën en theorieën zijn allemaal aspecten van onze geest, het bewustzijn. Verder lezen →
Een beetje nuchter nadenkend mens komt al snel tot de conclusie dat de oerknaltheorie veel meer vragen oproept dan beantwoordt. Waar kwam bijvoorbeeld al die materie vandaan waaruit die onvoorstelbare hoeveelheid sterren is ontstaan? Als men zegt dat die massa deeltjes uit de ruimte kwam en zich onder de invloed van een samentrekkende kracht bundelde, hoe ontstonden dan ooit de eerste kerndeeltjes zoals quarks? Waar kwamen de fotonen vandaan, de elektronen? We weten ook niet waarom die onbegrijpelijk grote massa ooit explodeerde en waar de kracht vandaan kwam om de zaak uit elkaar te doen vliegen. Waar kwam die samentrekkende kracht vandaan? Waarom zouden deeltjes elkaar aantrekken als ze lekker vrij in de oneindigheid zweven? Dit zijn nog maar de eerste vragen, er zijn er nog veel meer. Verder lezen →