“Ik wil geen kerstmis meer vieren” – verhaal van Ine en Theo Midden

Ik wil geen kerstmis meer vieren!
– Ine en Theo Midden –

“Neen, er is geen Kerstmis meer! Ik ga niet en ik doe niets. Het is over!”
Hard, veel te hard bonken haar vuisten op de tafel en woest kijken haar ogen de kamer rond.
“Wat is er aan de hand?”, vraagt de zuster die het gebonk wel moest horen.
“Niets! Ga maar weer weg. Ik wil geen Kerstmis vieren. Het is allemaal
onzin.”
“Maar mevrouw, het is toch heel gezellig  met al die versieringen. De lichtjes en de kaarsen…”

Verder lezen

DE LEER OVER DE GEWIJDE SCHRIFT

De Leer van het Nieuwe Jeruzalem over de Gewijde Schrift is één van de Vier Leerstukken die Swedenborg in 1763 te Amsterdam publiceerde in het Latijn; oorspronkelijke titel: Doctrina Novae Hierosolymae de Scriptura Sacra.
___________________________________________________________

Inhoudsopgave

1. De Gewijde Schrift of het Woord is het Goddelijke Ware zelf.
2. In het Woord is een Geestelijke Zin die tot nu toe o­nbekend is.
3. De letterlijke zin van het Woord is de basis, de samenhouder en het firmament van de geestelijke en de hemelse zin ervan.
4. Het Goddelijk Ware in de letterlijke zin van het Woord, is in zijn Volheid, in zijn Heiligheid en in zijn Macht.
5. De Leer van de Kerk moet worden geput vanuit de letterlijke zin van het Woord en daardoor worden bevestigd.
6. Door de letterlijke zin van het Woord is er verbinding met de Heer en vergezelschapping met de engelen.
7. Het Woord is in alle hemelen en het is de bron van de wijsheid van de engelen.
8. De Kerk bestaat vanuit het Woord en is zodanig zoals zij verstaan wordt en begrip heeft van het Woord.
9. In alle afzonderlijke dingen van het Woord is het huwelijk van de Heer en de Kerk, en vandaar het huwelijk van het goede en het ware.
10. Ketterijen kunnen vanuit de letterlijke zin van het Woord worden aangenomen, maar om deze te bevestigen is verderfelijk.
11. De Heer is in de wereld gekomen om alle dingen van het Woord te vervullen en daardoor te worden het Goddelijk Ware of het Woord, ook in laatsten.
12. Vóór dit Woord, dat heden in de wereld is, is er een Woord geweest dat verloren is gegaan.
13. Door middel van het Woord hebben ook degenen licht die buiten de Kerk zijn en het Woord niet hebben.
14. Zonder het Woord zou niemand enige kennis kunnen hebben van God, van de hemel en de hel, van het leven na de dood en te minder van de Heer.

Verder lezen

De incarnatie van God in Jezus Christus – Hermann-Josef Brodesser

De incarnatie van God in Jezus Christus in het licht van de Nieuwe Openbaring van Jezus door Jakob Lorber

 – Hermann-Josef Brodesser –

In onze tijd, waarin de mensen niet alleen blind willen geloven, maar ook dingen verstandelijk willen begrijpen, is het zelfs voor gelovige christenen moeilijk voor te stellen hoe de oneindige goddelijke geest zich in een mens, een eindig en begrensd schepsel, heeft kunnen incarneren. De kerkelijke leer blijkt hiervoor kennelijk ontoereikend te zijn en daarom hoeft men er zich niet over te verbazen dat ook steeds meer theologen de goddelijkheid van Jezus ontkennen en deze beschouwen als een eigenschap die Hem door Zijn latere aanhangers is toegedicht.

Verder lezen

Lezing “Spiritualiteit is oecumene” – Theo Midden

SPIRITUALITEIT IS OECUMENE !
Lezing in Leeuwarden door Theo Midden op 30 oktober 2007

OMSCHRIJVING VAN DEZE LEZING 

Kent u de betekenis van: spiritualiteit, mystiek, devotie, meditatie, religie en oecumene? 
Het groot woordenboek van Dale omschrijft dit als volgt:

Spiritualiteit:
Geestelijk bestaan – geestelijke levenshouding – ( r.-k. ) religieuze levensvisie
bijvoorbeeld: de Benedictijnse – of de Franciscaanse spiritualiteit.

Verder lezen

Verslag lezing Roelof Tichelaar op 11-1-2007 “Ik wil alleen maar aardig zijn”

“Ik wil alleen maar aardig zijn”
– over het stellen van grenzen –

Samenvatting van de lezing van Roelof Tichelaar op 11 januari 2007 voor Stichting Nieuwe Openbaring.

Iemand die graag aardig, vriendelijk, lief, leuk, gerespecteerd, gewaardeerd en/of normaal gevonden wil worden, loopt de kans zichzelf een beperking op te leggen en dreigt ook aan zichzelf voorbij te gaan. Het stellen van grenzen heeft namelijk alles te maken met jezelf kunnen of durven te zijn. Zonder dit kunnen we niet vrij zijn. Jezelf worden of jezelf zijn is één van de geestelijke opdrachten hier op aarde.

Verder lezen