10915 resultaten - Pagina 696 van 728
... 684 - 685 - 686 - 687 - 688 - 689 - 690 - 691 - 692 - 693 - 694 - 695 - 696 - 697 - 698 - 699 - 700 - 701 - 702 - 703 - 704 - 705 - 706 - 707 - 708 - 709 ...
[43] Ik vraag u echter om Gods wil, dat u waardige vruchten zult voortbrengen van een totale ommekeer van uw nieuwe heidendom naar de levende kerk van God, die in u, maar niet in tempels, gewaden en in een of andere ceremonie woont.Hoofdstuk 3: Hoofdstuk 3 - Jakob Lorber - Brief van Paulus aan de gemeente in Laodicea
[11] Lorber was de oudste zoon van een wijnbouwer in Kalischa, gemeente Jahring, bij Graz. Zijn vader was amateur-musicus, kapelmeester van een muziekvereniging. Zijn moeder was een vrome wijze huisvrouw, die haar eerstgeborene een warm hart toedroeg. Al vanaf zijn prilste jeugd bleek de jonge Jakob rijke geestelijke talenten te hebben meegekregen. Zijn ouders zagen hem al priester worden en lieten hem doorleren. Hij werd echter geen priester, maar leraar, en gaf na zijn opleiding daartoe te hebben voltooid ook dat beroep eraan. Hij wijdde zich tenslotte toch definitief en beroepsmatig aan zijn grootste liefhebberij: de muziek.
Hoofdstuk 0: Voorwoord - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[3] Konden de ouders van een kind aantonen dat zij tot de stam Levi behoorden, dan was het voor hem gemakkelijker om in de tempelschool te worden opgenomen. Konden zij dat echter niet, dan moesten zij zich in de stam Levi om zo te zeggen 'inkopen' door een belangrijk offer aan de tempel te brengen.
Hoofdstuk 1: Joodse godsdienst-examens voor kinderen in de tempel te Jeruzalem. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[21] Tot het einde van zijn leven heeft Jakob Lorber op deze wijze een 25-tal dikke boeken volgeschreven. De voornaamste werken zijn: Het grote evangelie van Johannes, De Huishouding Gods, Aarde en Maan, De natuurlijk zon, De geestelijke zon, Jezus' jeugd. Op dit laatste werk vormt dit boekje, Drie dagen in de tempel een logisch compendium. In Duitsland is hiervan reeds de tiende druk verschenen. In het Nederlands zal het spoedig worden uitgegeven (door dezelfde uitgever). Het is wellicht nuttig hier nog te wijzen op een merkwaardigheid van de stijl, die door Het Woord wordt gebezigd. Vele lezers zouden anders misschien verwonderd kunnen zijn over bepaalde uitdrukkingen en zinswendingen. Over deze dingen mag men zich echter niet verwonderen; immers, in laatste instantie is datgene wat de begenadigde Gods waarneemt aan mystieke dingen van het Geestelijk Leven eigenlijk onuitsprekelijk. Daarom is de door God gebezigde taal door het Innerlijke Woord 'aangepast' aan die, welke aan degene die schouwt eigen is! Zoals de profeten uit het Oude Testament de taal spraken van hun tijd, zoals de mystiek van de middeleeuwen de hunne spraken…. zo spreekt en schrijft ook de mystieke ziener Jakob Lorber in de taal van de tijd. Men kan er, om de originaliteit van deze profetische teksten te ijken, dan ook niet mee volstaan slechts de uiterlijke vorm ervan te beoordelen, zoals dat vandaag de dag zo in de mode is.
Hoofdstuk 0: Voorwoord - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[6] Voordat wij echter tot die uitvoerige verhandeling kwamen, en omdat Ik nu toch beschikte over die goed betaalde vrijheid tot spreken, keerde Ik eerst tot de vorige vraag terug, en Ik begon de oudsten en schriftgeleerden dus vragen te stellen over details van die vraag.
Hoofdstuk 2: De van Gods Geest vervulde Jezus in de tempel. Het offer van de oude Simeon. De openingsvraag. Toespraak van een jongere schriftgeleerde. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[3] Ik heb ook nog, zo goed en kwaad als dat ging, naar zijn ouders geïnformeerd, en ik begreep dat zijn vader een timmerman moet zijn geweest die Jozef heet, en dat diens tweede vrouw Maria heet, en dat die twee allebei in direkte lijn afstammen van David. Wat dat betreft zou het dus kunnen kloppen met de voorspellingen van de profeten!
Hoofdstuk 6: Het advies van een jonge leviet. Verachtelijke tegenspraak van de hogepriester over de timmermanszoon van Nazareth. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[4] Prompt stond er echter een andere schriftgeleerde op, die zei: 'Zijne hoogeerwaarde heeft jou op deze wijze alleen maar met zijn vraag het vuur na aan de schenen willen leggen om vast te stellen of jij wel zo goed thuis bent in de volkscatechismus, terwijl jijzelf probeert om dat uit te buiten in je eigen belang! Laten we die zaak vergeten en liever over iets heel anders praten! Dit welles nietes gevecht levert immers toch niets op!'
Hoofdstuk 10: Mislukte pogingen van een schriftgeleerde en een oudste om de hogepriester in het gelijk te stellen en hem genoegdoening te verschaffen. De zitting door de rechter tot de volgende dag verdaagd. Het Jezuskind en Simon logeren als gasten van de rechter in de herberg. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[14] De rechter antwoordde: 'Ik kan jou daar alleen maar groot gelijk in geven, en wel in alle opzichten! Want hier tussen deze vier muren, in deze besloten ruimte mag je gerust zeggen wat je op het hart hebt; in het openbaar echter en tegenover het volk zou dat ongepast zijn, ja zelfs een ernstig vergrijp. Maar dat zal jij dan ook beslist niet doen, want daar ben je een veel te verstandige jongen voor; je kunt best zelf wel berekenen wat voor ernstige consequenties dat, met name voor deze tijd, zou kunnen meebrengen! Maar laten we nu maar eens een avondmaaltijd gaan nemen! Jij en Simon zijn vandaag en morgen mijn gasten!' Vervolgens werd de zitting door de rechter tot de volgende dag verdaagd.
Hoofdstuk 10: Mislukte pogingen van een schriftgeleerde en een oudste om de hogepriester in het gelijk te stellen en hem genoegdoening te verschaffen. De zitting door de rechter tot de volgende dag verdaagd. Het Jezuskind en Simon logeren als gasten van de rechter in de herberg. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[1] De grote heren van de tempel hadden echter niet zo'n rustige nacht; Ik wilde namelijk dat dit zelfzuchtige en heerszuchtige soort mensen allerlei angst zou worden aangejaagd. De hogepriester zelf kon van gramschap, ergernis en angst de slaap niet vatten, want wat hem in hoogste mate geneerde was het feit, dat de Romeinse rechter Mij als eregast had meegenomen. Hij stuurde dan ook onafgebroken luistervinken naar onze herberg, die hem moesten informeren over wat wij met elkaar bespraken. Maar wij overlegden in het geheel niet.
Hoofdstuk 11: Nachtelijk overleg van de tempelheren. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[2] Des te meer echter kletsten de tempelheren onder elkaar; zij overlegden hoe ze Mij de volgende dag door het stellen van allerlei vragen in de war zouden kunnen brengen en het hoofd op hol maken. Alleen die jonge leviet, die op de nominatie stond om zelfstandig farizeeër te worden en voorzitter van een synagoge, zei het selecte gezelschap heel droog en nuchter recht in hun gezicht -en dat kon hij doen omdat hij op zijn zendingsreizen zeer veel had gezien en meegemaakt:
Hoofdstuk 11: Nachtelijk overleg van de tempelheren. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[27] De ons nu zoveel last veroorzakende jongen is er toen echter vast en zeker bij geweest, tesamen met nog een andere jongen, die heel veel op hem leek, maar die -althans naar het mij voor kwam -een nog veel ernstiger gezicht had, en die met dat stoeispelletje niet meedeed. Het leek erop dat die twee over de anderen een zeker gezag uitoefenden: de anderen schenen zich namelijk te verplaatsen overeenkomstig hun instructies!
Hoofdstuk 11: Nachtelijk overleg van de tempelheren. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[28] Ik heb overigens niet begrepen wat voor een spel dat was, dat drukke gedoe van die jongens: ik had nooit eerder iets dergelijks gezien. Het leek mij er niet ongeorganiseerd toe te gaan, omdat na langdurig toekijken een bepaalde regelmaat niet te ontkennen was. Maar wat het moest voorstellen kon niemand van de andere toeschouwers mij uitleggen. Men zei echter dat de jongens zich steeds op die manier bezig hielden, hoewel in Nazareth iets dergelijks nooit eerder was vertoond; wat zo'n vreemdsoortige bezigheid betekent, weet dan ook niemand!
Hoofdstuk 11: Nachtelijk overleg van de tempelheren. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[42] Verscheidene oudsten en schriftgeleerden vielen deze spreker bij; niet echter de opperpriester met diens overigens vrij kleine aanhang. De opperpriester richtte zich op en wendde zich tot de pleitbezorger van de wonderjongen:
Hoofdstuk 11: Nachtelijk overleg van de tempelheren. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[53] Het vrome deel van de joden, dat Mozes vereerde als ware hij een god, dacht dat Mozes niet zou sterven naar het vlees, hetgeen zij baseerden ~p de Schrifttekst waarin het zogenaamd heet: 'Zij die de wetten van God ernstig naleven, zullen niet sterven, maar zij zullen eeuwig voortleven, en hun vlees zal niet door de wormen worden verteerd!' Toch vervielen tenslotte ook Mozes' krachten, en hij stierf als ieder ander.
Hoofdstuk 11: Nachtelijk overleg van de tempelheren. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel
[60] Hevig verontwaardigd sprak de wijsgeer op de vierde dag tot het volk: 'Nu kunt ge eens zien hoe machtig Satan is! Drie dagen lang heeft Michaël (de macht van de hemel) om het lichaam van de profeet gevochten met Satan (de macht van de Dood) en Satan heeft het gewonnen! Michaël zei echter: 'Hiervoor zal God je straffen' !'
Hoofdstuk 11: Nachtelijk overleg van de tempelheren. - Jakob Lorber - Drie dagen in de tempel