Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 714 van 1112

...  702 - 703 - 704 - 705 - 706 - 707 - 708 - 709 - 710 - 711 - 712 - 713 - 714 - 715 - 716 - 717 - 718 - 719 - 720 - 721 - 722 - 723 - 724 - 725 - 726 - 727  ...
[5] Onder God verstaan wij de oerkracht die de gehele oneindigheid vult en eeuwig boven alles volkomen is, en zich van zichzelf allerwegen uitermate bewust is.
Hoofdstuk 164: Het volkomen godsbegrip van de vier twijfelaars. De wijsheid als vrucht van een levend hart - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[6] Deze kracht kan zich overal uiten, daar zij in feite de geheel volmaakte, absoluut vrije wil is, die volgens de ideeen werkt die in hemzelf ten grondslag liggen. Die ideeën ontwikkelen zich in deze wil en in zijn eigen, uit voortdurende werkzaamheid ontspringende licht, in eindeloze volheid en grootste helderheid.
Hoofdstuk 164: Het volkomen godsbegrip van de vier twijfelaars. De wijsheid als vrucht van een levend hart - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[9] Aan de andere kant komt het althans mij en sommige anderen voor, dat deze eindeloze wilskracht zich nagenoeg hetzelfde als onze liefde moet uiten, daar alles wat wij ook maar beschouwen, dit onmiskenbare getuigenis in zich draagt.
Hoofdstuk 164: Het volkomen godsbegrip van de vier twijfelaars. De wijsheid als vrucht van een levend hart - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[12] Volgens dit grootse vermoeden durven wij dan ook te beweren, dat God in Zichzelf de zuiverste en allerheiligste liefde is en Zich vanuit deze liefde kan uiten als Jehova of als de goede, wijze en almachtige Schepper van alle dingen in de mens en ook daarbuiten eveneens als een mens - weliswaar altijd alleen in de meest volkomen zin -, en wel in de mens als de zuiverste liefde tot Zijn goddelijkheid en buiten de mens als een machtig werkende kracht ofwel in een zichtbare, menselijke gedaante, waaraan Hij echter, zoals aan te nemen is, natuurlijk niet gebonden is.
Hoofdstuk 164: Het volkomen godsbegrip van de vier twijfelaars. De wijsheid als vrucht van een levend hart - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[5] Wat Abedam betreft, die Zich drie volle dagen in ons midden heeft opgehouden, onder het verrichten van zo buitengewone wonderen, hebben wij de volgende mening, die ik je nu heel precies te kennen wil geven.
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[7] Een tweevoudig wezen is Hij omdat zich in Hem duidelijk een menselijke en een goddelijke natuur heeft uitgesproken: een menselijke in Zijn verschijningsvorm, die de onze was en daarmee in alles volkomen overeenkwam; voorts in Zijn woorden en daden een goddelijke natuur, omdat bij Hem een woord eigenlijk als een volbrachte daad was te beschouwen.
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[10] Maar heel anders is het met Abedam, die niets anders was dan Jehova, die in staat is zich in iedere vorm te uiten! Want door de menselijke vorm in Abedam werkte de Godheid vanuit Haar oneindigheid, en wat derhalve de mond van Abedam sprak, moest immers een volbracht werk zijn omdat alle dingen die wij zien, niets anders kunnen zijn dan gedachten en woorden die in de oneindige Godheid ook zelf oneindig voorhanden moeten zijn. En als ze door de Godheid Zelf worden uitgesproken, moeten ze ook wel zichtbaar zijn, net zoals in onszelf iedere gedachte en ieder woord dat wij voor ons en in ons min of meer duidelijk uitgesproken hebben.
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[14] En zo ligt dan de goddelijke werkzaamheid niet in het wezen van de mens, maar alleen in het wezen van God, die Zich door een mens op de een of andere wijze heeft willen uiten!
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[15] En zo is het ook met Henoch, die op zichzelf niets meer of minder is dan wij allen zijn, namelijk een heel gewoon mens; maar als God hem door Abedam beroepen en bestemd heeft tot hogepriester of tot een orgaan waardoor Hij Zich voortdurend in menselijke vorm tot de mensen wil uiten, dan is Henoch, als God Zich door hem door woord of daad uit, bijna wat Abedam Zelf was, namelijk een geheiligd of bevoegd middel waardoor het oneindige wezen van God Zich plaatselijk en tijdelijk wil uitdrukken.
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[17] Ik heb echter reeds eerder gezegd, dat Abedam ook als het ware een drievoudig wezen is; dat ligt daarin besloten, dat juist deze Abedam - zoals ik tenminste geloof - de volheid van de goddelijke kracht in Zich omvat, doordat Hij volkomen als de zuiverste liefde in God als het ware zelfstandig optrad en sprak en vanuit deze zelfstandigheid handelde, alsof niet hij aan de Godheid, maar de Godheid in al Haar volheid aan hem onderworpen was.
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[5] Nu zie, precies zo is het met de mens wanneer hij slechts naar de zuivere wijsheid grijpt; want de wijsheid op zichzelf is dan niets anders dan een lege ontplooiing van de bloem van een of andere plant, die van de wortelstok genomen of ervan gescheiden is en geen leven tot stand kan brengen omdat zij geen wortel heeft en geen aarde, maar alleen puur water, dat op zichzelf geen leven heeft, maar alleen het vermogen om het leven vrij te maken uit de aarde en de wortel in staat te stellen aldoor het leven uit de aarde op te nemen.
Hoofdstuk 166: Het verschil tussen de schranderheid van het verstand en de wijsheid van het hart - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[6] De liefde echter is de wortel van de boom des levens. Het hart of het gemoed, dat zich in het gevoel uitspreekt, is de aarde. Wie dus vruchten van het leven wil oogsten, moet de aarde bemesten en voedsel aan de wortel geven; dan zal aan de stengel, die op de gezonde wortel leeft, niet alleen de bloem, maar ook tegelijkertijd het levende zaad zeer goed gedijen.
Hoofdstuk 166: Het verschil tussen de schranderheid van het verstand en de wijsheid van het hart - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[13] Ja, je begrijpt het nu zoals die waterbloem op een volkomen bloem gelijkt; maar als je alleen maar in het water van je verstand zult blijven, dan zal er voor jou uit dit begrijpen geen levend zaad groeien, zoals ook uit de waterbloem geen zaad opgroeit!
Hoofdstuk 166: Het verschil tussen de schranderheid van het verstand en de wijsheid van het hart - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[14] Maar Ik zeg je: Omgeef jouw van de wortel gescheiden bloemstengel met de goede levende aarde van je hart, en begiet haar dan onafgebroken met dit levende water dat nu uit Mijn mond gevloeid is, dan kun je tenminste nog het zaad tot rijpheid brengen, dat dan opnieuw in jouw aardrijk uitzaaien, opdat voor jou dan ook een nieuwe wortel van het leven ontstaat, welke door geen winter meer te beschadigen zal zijn; want zonder wortel is er geen leven mogelijk!
Hoofdstuk 166: Het verschil tussen de schranderheid van het verstand en de wijsheid van het hart - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[1] En hoogst verwonderd over de grote wijsheid van de vreemdeling zei de eerste van de vier daarop: 'Luister, goede man, vriend en broeder, niets in jouw woorden is onbegrijpelijk voor mij; wantje hebt je duidelijk uitgedrukt, en het beeld van de afgeplukte lelie, waarvan de bloem zonder zaad in een bekken met water opengaat, was uitermate treffend, en wij hebben precies begrepen watje ons daarmee hebt willen zeggen.
Hoofdstuk 167: Het woord van God als het levende water. De gelijkenis van het regenwater, dat beter is om planten te begieten dan bronwater - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
...  702 - 703 - 704 - 705 - 706 - 707 - 708 - 709 - 710 - 711 - 712 - 713 - 714 - 715 - 716 - 717 - 718 - 719 - 720 - 721 - 722 - 723 - 724 - 725 - 726 - 727  ...