Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2083 resultaten - Pagina 74 van 139

...  62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87  ...
[3] Kijk verder nog eens naar de schattige vaartuigen waarin verscheidene zalige geesten uit deze streek op het oppervlak van het prachtige water heen en weer schommelen en van de ene oever naar de andere varen. Luister echter ook naar de wonderbaarlijke gezangen die vanuit de verte tot ons doordringen. Kijk, overal op de heuvels staat een soort kerk, die voorzien is van een heel hoge toren. Elk van die torens heeft een prachtig klokkenspel. Zo kunnen jullie je er ook van overtuigen hoe die klokken klinken, want vanwege onze aanwezigheid hier worden zojuist alle klokken geluid.
Hoofdstuk 99: Nog een zware beproeving - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Heeft de gast zo'n tafereel van een van zijn voornaamste passies doorgemaakt, dan begint hij gewoonlijk te walgen van zo'n oppervlakkig genoegen omdat hij ervan overtuigd raakt dat het niets reƫels is. Jullie moeten weten dat zulke geesten ook in het hiernamaals seksuele gemeenschap hebben, maar in plaats van een lustgevoel ervaren zij een hevige pijnprikkel en dit merkwaardige verschijnsel maakt dat zij des te eerder een afkeer van hun passie krijgen.
Hoofdstuk 121: Ieder leven heeft vanuit de liefde van de Heer bepaalde wegen te gaan - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Dat de gast nu al zijn taferelen herhaalt, hoeft nauwelijks te worden vermeld. Wat er verder met hem gebeurt en wat dan de rol van onze geesten is, horen we in het vervolg.
Hoofdstuk 120: Verdere ontwikkeling van de leerlingen in het hiernamaals. Het middenrijk (Hades) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Daarom wil zo'n hemelgast, die zich in zo'n 'ware' hemel helemaal niet prettig voelt, er ook graag onmiddellijk weer uit. En als hij dan weer in zijn gewone toestand terugkomt, gaat hij meteen bij zichzelf na, wat hem op aarde het meeste genoegen heeft verschaft. Hij vindt bijvoorbeeld dat mooie vrouwen en meisjes zijn grootste vreugde op aarde waren. Dat merken weldra de geesten die hem doorvorsen en zij houden hem voor, dat dit voor de hemel niet deugt omdat zijn begeerte onzuiver is. Maar dan protesteert hij en zegt: stel mij maar op de proef, laat me naar de mooiste vrouwen en meisjes gaan, en dan zal ik mij op een heel behoorlijke manier met hen onderhouden. Aan de wens van de gast wordt dadelijk tegemoetgekomen. Hij wordt precies in die omstandigheden gebracht waarin hij zich achtereenvolgens echt lijfelijk in al die taferelen bevindt die hem op aarde zoveel genoegens hebben bezorgd. Nu trekken de leidinggevende geesten zich terug en laten hem alleen handelen, maar toch blijven ze hem onopgemerkt observeren.
Hoofdstuk 120: Verdere ontwikkeling van de leerlingen in het hiernamaals. Het middenrijk (Hades) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Hoe dit oord van leegmaking er in de verschijningsvorm uitziet, heeft mijn voorganger jullie in de omgeving van de avond voldoende laten zien toen jullie je in het pikdonkere oord bij de 'moseters' bevonden. (Zie De geestelijke zon deel I, hfdst. 29 e.v.) Hoe deze geesten van daaruit dan langzamerhand in de eerste hemel kwamen of ook geleidelijk aan in de eerste hel, hebben jullie allemaal heel helder uitgebeeld gezien.
Hoofdstuk 120: Verdere ontwikkeling van de leerlingen in het hiernamaals. Het middenrijk (Hades) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Dit grote middenrijk is de voornaamste werkplaats voor alle hemelse geesten. Daar krijgen ze allemaal volop te doen. Want stel je eens voor: op deze plaats komen op ieder uur van de dag meer dan vijf- tot zevenduizend nieuwelingen aan. Deze moeten dadelijk worden doorvorst en naar een bij hen passende plaats worden gebracht, ofwel: zij moeten dadelijk in een toestand worden binnengeleid die volkomen met hun eigenlijke liefde overeenstemt. Daarom moeten al hun neigingen onderzocht en beproefd worden. Waar hun voorkeur het meest naar uitgaat, daarheen moet voor hen dan ook geestelijk de weg open zijn.
Hoofdstuk 120: Verdere ontwikkeling van de leerlingen in het hiernamaals. Het middenrijk (Hades) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Komt naderhand het geestelijk slechte weer opzetten, dan gaan deze wonden opnieuw open. Deze tweede toestand zal veel erger zijn dan de eerste, zoals uit de Schrift blijkt, waar gesproken wordt over de zeven uitgedreven geesten. Daar wordt ook wel met uiterlijke middelen het huis gereinigd, waarna de boze vijand door dorre woestijnen en steppen dwaalt, maar aangezien hij daar geen onderkomen vindt, neemt hij nog zeven andere geesten mee die erger zijn dan hijzelf en betrekt dan weer zijn oude, gereinigde huis.
Hoofdstuk 116: In de geestelijke toestand komen alle geheimen aan het licht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Het zou treurig en hoogst onbarmhartig zijn als een mens, omdat hij de volmaakte verschijningsvorm van de hel in zich draagt, ook meteen een bewoner van die hel zou worden. Zou dat het geval zijn, dan zouden ook alle engelen helse geesten moeten zijn, want ook zij dragen het volmaakte beeld van de hel als verschijningsvorm in zich. Zou dat niet het geval zijn, dan zou het geen engel mogelijk zijn ooit dit oord binnen te dringen om daar de opstandige geesten tot rust te brengen. Ikzelf zou jullie de hel niet kunnen tonen en onthullen als ik haar niet volledig in mij zou hebben. Bovendien zou het voor de bewoners van de hemel ook heel gevaarlijk zijn als ze de overeenstemmende verschijningsvorm van de hel niet in zich zouden hebben, omdat ze dan niet zouden kunnen zien wat de hel allemaal tegen hen onderneemt.
Hoofdstuk 117: Hemel en hel - polariteiten in de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Wanneer iemand op deze wereld niet alles tot op de laatste cent heeft terugbetaald, zal hij niet bij machte zijn het hemelrijk binnen te gaan. Daarom is het hier zaak al deze oude schuldboeken ijverig door te nemen, vooral die, die het woord liefde als opschrift hebben. Liefdesschulden zijn voor het hiernamaals de hardnekkigste. Een miljoenenroof wordt gemakkelijker uit het geestelijke geheugen gewist dan een liefdesschuld. Waarom? Omdat zo'n miljoenenroof slechts een uiterlijke grote schuldenlast is, die de geest niet aantast, maar de liefdesschuld heeft meestal betrekking op de gehele geest, omdat alles wat liefde is, het eigenlijke wezen van de geest is. Daarom is voor de mens op deze wereld niets zo gevaarlijk als het zogenaamde 'verliefd worden', want deze toestand neemt de hele geest in beslag. Treden er dan uiterlijke hindernissen op, waardoor de liefdesdaad tussen beide geslachten zich niet laat verwezenlijken, dan trekken de beledigde geesten zich terug en laten de wonden die zij opliepen door allerlei werelds vermaak weliswaar oppervlakkig genezen, maar volkomen genezen doen ze niet in het minst.
Hoofdstuk 116: In de geestelijke toestand komen alle geheimen aan het licht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Kijk, hier zien we nu een getrouw beeld van zulke moreel opgelapte vriendschappen, die het gevolg zijn van de aardse tijd die doet vergeten. Maar laat het eens slecht weer worden, dat wil zeggen, laat de geesten van zulke vrienden in het hiernamaals eens samenkomen op het moment waarop zij op aarde ten opzichte van elkaar gezondigd hebben, vervolgens op het moment waarop zij door middel van het heldere schouwen van hun geest de nadelen zien, die het gevolg zijn van hun wederkerige zonden, maar daarnaast ook de voordelen, die ze hadden kunnen verkrijgen als ze niet gezondigd zouden hebben, dan zullen we zien dat ze elkaar met de grootste verachting en verschrikkelijke verwensingen bejegenen. Dat is dan toch bepaald geen adequate hemel, zoals het zich uiterlijk liet aanzien, maar je reinste hel in haar laagste potentie.
Hoofdstuk 116: In de geestelijke toestand komen alle geheimen aan het licht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Willen jullie het beeld van de tweede hel, doe dan hetzelfde. Jullie zullen meteen overal verborgen listigheid beginnen te ontdekken en nergens zullen jullie mensen of geesten samen zien, die niet elkaars doodsvijanden zijn. Ook al bejegenen zij elkaar uiterlijk vriendelijk en vol hoffelijkheid en ook vol schijnbare wederkerige liefde, dan is al deze liefde toch niets anders dan pure haat. Want het is allemaal politiek om de tegenstander vredig te stemmen en hem fijntjes te ontwapenen, om hem dan des te zekerder zonder tegenstand te kunnen overvallen en te gronde te richten.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Hoe de verschijningsvorm van de eerste hel eruitziet, hebben jullie tijdens het verloop van de mededelingen over de zon al eens gezien, evenals het op verschillende manieren binnengaan in de eerste hel. Alleen moet ik er nog aan toevoegen dat de ijver van de helse geesten die jullie in de eerste hel hebben gezien, bij voorkeur slechts gericht is op genot en vraat. Deze toestand lijkt op die op de aarde, waarin de mensen ook al het mogelijke doen om, zoals jullie gewoonlijk zeggen, brood op de plank te krijgen.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Hoe meer zich hier echter afspeelt, des te groter is de reactie boven het aardoppervlak en deze tempert altijd met het grootste gemak al deze inwendige reacties. En op die manier wordt door de Heer alles zo wijs geleid, dat Hem ook al deze hellen, ondanks hun sterkste weerzin, tot eeuwig behoud van de dingen moeten dienen. En dit dwangmatige dienen, dat de helse geesten welbekend is, is hun grootste kwelling, omdat zij wel inzien dat ondanks hun afkeer, al hun activiteiten doorgaans volkomen met de goddelijke ordening overeen moeten stemmen.
Hoofdstuk 108: In de hele schepping is niets voorhanden dat vernietigbaar is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Met dit begrip hebben we nu ook het hele wezen van de onderste hel leren kennen en dit wezen stemt overeen met de uiterlijke verschijningsvorm van een hemellichaam. Op het oppervlak is de eerste graad van de hel in de poliepachtige genotzucht duidelijk te herkennen, want daar is alles wat jullie zien op vraat gericht. In de meer inwendige korst van de aarde openbaart zich het vasten en mager worden; er bestaat nergens vegetatie. Daar ligt alles als in een starre en op wraak zinnende dood; hoogstens zijn hier en daar vuurhaarden en heetwaterbronnen te zien als overeenstemmende beelden van de reeds overal doorschemerende toorn van de geesten van deze hel.
Hoofdstuk 108: In de hele schepping is niets voorhanden dat vernietigbaar is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Maar waar moeten onze leerlingen naartoe gaan om dat in te zien? Zij moeten aan de zijde van machtige en zeer ervaren geesten de hellen doortrekken en wel vanaf de eerste tot en met de laatste of onderste. In de eerste en tweede zien zij de gevolgen van het kwaad en vooral in de tweede hoe binnen de nog goed zichtbare gevolgen de oorzaak van het kwaad al steeds meer begint door te schemeren. Pas in de derde, onderste hel leren ze de grond- of hoofdoorzaak van al het kwaad kennen.
Hoofdstuk 106: Wezen en gevolgen van het kwaad - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87  ...