Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2083 resultaten - Pagina 76 van 139

...  64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89  ...
[4] Om die reden omhullen boze geesten zich dan ook met allerlei grove drogbeelden, om in deze omhulling te kunnen liegen.
Hoofdstuk 85: Achtste zaal - achtste gebod. Het materiële omhulsel - het middel om te liegen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] In het rijk der zuivere geesten klinkt dit gebod wel wat vreemd, omdat een geest in zijn zuivere toestand niet tot liegen in staat is. Een geest kan onmogelijk anders spreken dan hij denkt, omdat de gedachte reeds zijn woord is. Daarom kan een geest in zuivere toestand ook geen onwaarheid over zijn lippen krijgen, omdat hij een eenvoudig wezen is dat niets in zichzelf heimelijk kan achterhouden.
Hoofdstuk 85: Achtste zaal - achtste gebod. Het materiële omhulsel - het middel om te liegen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Hoe gedragen zulke wezens zich echter in het hiernamaals ten opzichte van zalig levende geesten? Niet anders dan als echte sukkels, dus als geestelijke krankzinnigen, die op alle mogelijke manieren ook nog misvormd zijn, zodat er van een menselijke gestalte vaak geen spoor meer te ontdekken valt. Deze wezens zijn in de geestenwereld wat hun handelwijze betreft evenmin toerekeningsvatbaar als de krankzinnigen bij jullie op aarde. Daaruit volgt dus, dat niet de ziel op zich, maar slechts de ziel in het bezit van de geest, want alleen daarin woont de vrije wil, toerekeningsvatbaar is; dus in wezen alleen de geest.
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Kijk, precies zo is het gesteld met de ziel zonder de geest. En deze aangehaalde krankzinnigen hebben nu juist ook alleen maar een zielenleven; dat wil zeggen dat er in hun ziel ofwel een te zwakke of vaak ook helemaal geen geest aanwezig is. Om echter te zien dat zoiets werkelijk het geval is, hoeven jullie niets anders te doen dan een blik te werpen in de wereld van de duistere geesten. Wat zijn zij? Zij zijn na de dood voortlevende zielen die tijdens hun aardse leven op de lichtzinnigste en vaak kwaadwilligste wijze hun geest in zichzelf zozeer verzwakt en onderdrukt hebben dat deze in zo'n toestand nauwelijks in staat is om hun de meest karig toegemeten levensimpuls te verschaffen, waarbij echter alle levensvoordelen niet zelden op de eeuwige achtergrond moeten blijven!
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Opdat jullie echter de nu volgende verklaring gemakkelijk en terdege zullen begrijpen, maak ik jullie er alleen nog op attent dat in God het eeuwige behoud van de geschapen geesten de onwrikbare grondvoorwaarde van de gehele goddelijke ordening is. Nu jullie dat weten, kijk dan eens naar het tegenovergestelde, namelijk naar de vernietiging, en jullie hebben het gebod, zowel in geestelijke als in lichamelijke zin, betekenisvol voor je.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] De vraag is dus: hoe moet het dan met dit gebod hier in het rijk der geesten, waar de kinderen voor eeuwig van hun ouders verstoken zijn? Maar als zij van hun ouders verstoken zijn, dan zijn ze toch zeker ook van de aardse plichten tegenover hen ontheven. Desondanks zien we dat dit gebod hier in deze vierde zaal op het bord geschreven staat. Zou het misschien voor deze kinderen op de Heer betrekking hebben? Dat zou aannemelijk zijn als daaronder maar niet de veelbelovende zin zou staan: 'Opdat u lang moge leven en het u goed moge gaan op aarde'. - Als daar zou staan: 'Opdat u eeuwig moge leven en het u goed moge gaan in de hemel', dan zou zo'n veranderde versie van het gebod heel goed te begrijpen zijn; maar een tijdelijke belofte in het eeuwige rijk der geesten klinkt dan toch een beetje vreemd.
Hoofdstuk 77: Het vierde gebod in de vierde zaal (in geestelijke zin) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] 'Gij zult de sabbat heiligen'. Maar wat wil dat zeggen, vooral hier, waar dag en nacht elkaar niet meer afwisselen en de dag dus eeuwig voortduurt? Wanneer is het dan wel sabbat? Is het gebod echter van goddelijke afkomst, dan moet het een eeuwige en niet slechts tijdelijke regel zijn en moet het in het rijk van de geesten dezelfde volledig geldende betekenis hebben als op aarde.
Hoofdstuk 76: Tweede en derde zaal. Onderricht over het tweede en derde gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Nu is het trouwens weer de vraag: hoe kan men iemand gebieden om in God te geloven, die toch al levendig in God gelooft en daarover geen twijfels heeft? Dat is werkelijk een goede opmerking; daarom worden hier de kinderen nu juist door hun leraren door allerlei leerstellingen en daden in een situatie geplaatst, waarin zij met allerlei twijfels over het bestaan van God belast worden. Deze manier van onderwijzen noemt men hier het leegmaken van de eigen geest.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Jullie vragen: maar wat moeten de vele kinderen, die we hier al tamelijk volwassen zien, met de aardse wet van Mozes, die wel voor sterfelijke, aardse ongelovige mensen geldt, maar toch zeker niet voor kinderen die als zuivere geesten hier allang van het bestaan van die ene God overtuigd zijn? Dit werd hun toch reeds bij het eerste elementaire onderricht, zoals we hebben gezien, bij elke gelegenheid meer dan voldoende en levensecht aanschouwelijk getoond.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Kijk, daar staat het reeds voor ons, en dat in een bijna onafzienbaar ver uitgestrekte lengte. Duizendmaal duizend ramen lopen in één rij door. Elk raam is ongeveer zeven klafter hoog. Boven de ramen ontdekken we nog een rij kleinere ramen, die echter overal precies boven de onderste grote ramen geplaatst zijn.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Sommige leerlingen, die over de Heer al heel veel weten, koesteren de wens om Hem te zien. Zo'n wens wordt echter maar zelden vervuld, en wel omdat zij als geesten nog te zwak zijn om de nabijheid van de eeuwige, almachtige geest van God te kunnen verdragen. Het liefste wat zij echter in hun vrije tijd zouden willen doen is Maria, hun algemene geestelijke hoofdleidster en moeder, een bezoekje brengen. Maria bezoekt heel vaak deze grote leerscholen, echter niet altijd zichtbaar voor de kleine geesten, maar wel voor de leraren.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Maar tegelijkertijd tonen de leraren de leerlingen de onderaardse, steeds duisterder wordende sferen, en hoe de zielen van slechte gestorven mensen afdalen in zulke duistere sferen. Waar zij ook maar iets dat voor hen aantrekkelijk is, in bezit nemen, verdringen zich daar ook al spoedig verscheidene andere geesten, die druk op elkaar beginnen uit te oefenen, waardoor ze boos worden en ook in woede ontbranden; en als dat is gebeurd, zien de leerlingen hoe zulke duistere zielen dan dienovereenkomstig in de meest verschillende, afschuwelijke gestalten overgaan en in deze vorm naar steeds diepere en nog duisterder sferen afzakken.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] En ten tijde van Christus heeft de Heer Zelf laten zien dat Hij na gedane arbeid net als ieder ander mens gerust heeft. Dus moeten ook de geesten hier hun rustperioden hebben, waarin ze weer krachten voor de nieuwe lessen kunnen opdoen. Daarom is er ook, vooral tijdens de overgang van de ene leertuin naar de andere, een beduidende rustperiode. Tijdens deze rustperioden mogen de leerlingen als ze dat graag willen, met hun leraren zelfs bezoekjes bij hun familie op de werkelijke aarde afleggen. Maar dat gebeurt meestal alleen als hun verwante aardbewoners in diepe slaap verzonken zijn, terwijl deze in waaktoestand daarvan maar hoogst zelden iets merken, en dat al helemaal niet als ze meer aards dan geestelijk zijn ingesteld.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Jullie kunnen om te beginnen als voldoende bekend aannemen dat hier in het rijk der volmaakte geesten, om een of ander goed einddoel te bereiken, op overeenstemmende wijze alles onnoemelijk wijzer en verstandiger wordt aangepakt dan op aarde. Dat gebeurt om de zeer eenvoudige reden dat men hier niet bij één tot in het oneindige begint te tellen, maar dat men hier in zekere zin bij het oneindige begint en van daaruit naar één terugtelt of, wat hetzelfde is, men gaat hier niet van binnen naar buiten, maar van buiten naar binnen, hetgeen trouwens op aarde ook de beste weg zou zijn als de mensen maar niet zo ijdel, dwaas en dom zouden zijn!
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Zo zijn er ook op jullie overeenstemmende aarde en in het bijzonder ook op de maan, onderwijs- en verbeteringsinstellingen voor geesten, waarin ze echt erbarmelijk slecht vooruitgaan. Maar deze horen hier niet thuis omdat de geesten zich hier in hun volmaaktheid en oorspronkelijke zuiverheid bevinden.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89  ...