2758 resultaten - Pagina 79 van 184
... 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 ...
[17] Luister zelf niet naar de bedreigingen en duistere woorden van jullie rabbi's, die zich erg laten voorstaan op hun verborgen wijsheid, die weinig volkomen waars bevat, maar houd vast aan wat jullie van Mij hebben gehoord, dan zullen jullie menige rabbi naar Mij toekeren!Hoofdstuk 132: De Heer geeft aanwijzingen voor het verkondigen van Zijn - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[1] Nu vroeg de wijze Philopold Mij: 'Heer en Meester volliefde, wijsheid en kracht! Wij hebben uit Uw waarachtig goddelijke mond zoveel gehoord over wat U hebt gedaan, maar over Uw eerste daden, toen U Uw aardse ouderlijk huis verliet, weten wij helemaal niets. Ik heb met Maria, de moeder van Uw lichaam, en ook met Joël en Uw andere lichamelijke aardse broeders over Uw hele jeugd gesproken, en wat ik heb gehoord -vanaf Uw wonderbaarlijke komst op deze aarde, in het lichaam van Maria tot aan Uw dertigste aardse levensjaar -heb ik getrouw in de Griekse taal in een gedenkboek opgeschreven, zonder ook maar iets toe te voegen of weg te laten.
Hoofdstuk 134: De Heer vertelt over Zijn verzoeking in de woestijn (Matth. 4:1-11) De Heer in Jesaïra - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[6] Philopold zei: 'Maar, Heer en Meester, hoe kon U Zichzelf door een aartsduivel laten verzoeken, en hoe heeft hij U ook maar enigszins kunnen benaderen? Want tussen U en een duivel bestaat door Uw wijsheid en macht immers zo'n grote kloof, dat daar eeuwig nooit een boze geest overheen zou kunnen komen? Wie was die meer dan vermetele boze geest eigenlijk? O Heer en Meester, nu U mij al zoveel hebt verteld, vraag ik U mij daar toch wat meer en preciezer over te vertellen!'
Hoofdstuk 134: De Heer vertelt over Zijn verzoeking in de woestijn (Matth. 4:1-11) De Heer in Jesaïra - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[10] Toen Ik Mij zo ongeveer twee uur lang met de twaalfvissers had beziggehouden en Mijn onderricht voor deze dag en avond afsloot, kwam er bijna buiten adem een dienaar van het huis naar ons toe in de zaal en zei: 'Beste heren, ik was op het terras bezig en keek in de richting van het oosten. Daar ontdekte ik een buitengewoon grote ster, die heel dicht bij de horizon staat. Het licht ervan is rood als bloed, maar tevens zo sterk dat je er niet lang naar kunt kijken. Ik heb nog nooit zo'n ster gezien.Wat zal die ster te betekenen hebben? De Heer Heiland uit Nazareth, wiens wijsheid naar men zegt die van Salomo overtreft, zal zeker het beste kunnen weten wat de ster betekent.'
Hoofdstuk 139: Uitleg van de Heer over de planeet Mars - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[8] Wat jij in je vraag als een prijzenswaardige wens hebt uitgedrukt, werd ook altijd toegelaten, en de eenvoudige en in hun zeden nog zuivere en onbedorven mensen van de oertijd zijn in alle dingen door zuivere geesten onderricht, omdat ze voortdurend omgang met hen hadden. De geesten toonden de mensen hoe ze metalen uit de aarde moesten graven en hoe ze allerlei nuttige werktuigen en gereedschappen konden maken met behulp van het vuur, waarvan ze ook van de geesten geleerd hadden hoe ze dat moesten maken. Want van wie anders hadden de eerste mensen, die wat begripsvermogen betreft volledig aan kinderen gelijk waren, dat allemaal moeten leren dan .van die van wijsheid vervulde wezens, voor wie alles duidelijk is vanuit Gods licht in hen?
Hoofdstuk 138: Over het contact met goede geesten - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[6] Kijk, zo blijkt reeds in de dode materiële wereld dat er om vuur en licht te maken een zekere activiteit aan vooraf moet gaan! Aan het licht van het leven van de ziel moet dus des te meer een zekere activiteit voorafgaan; hierdoor wordt de liefde gewekt, die het levenselement is, en uit de toegenomen werkzaamheid hiervan ontstaat dan pas het licht van de ziel, en dat is de wijsheid, die zichzelf en alle dingen vanuit zichzelf ziet, beoordeelt en ordent.
Hoofdstuk 142: De werkzaamheid van de ziel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[7] Kijk, vriend, zo zit het met de dingen van het leven van de ziel en haar innerlijk helder onderscheidingsvermogen, en je hoeft dus niet bang te zijn dat een zalige ziel als gevolg van haar godgelijke wijsheid ooit traag en passief wordt, omdat de wijsheid van een ziel hier, en nog meer aan gene zijde, steeds het gevolg van haar werkzaamheid is; als die ooit zou ophouden of zou kunnen ophouden, zouden bij de zielook haar wijsheid en haar innerlijke levenshelderheid ophouden. - Heb je dat nu begrepen?'
Hoofdstuk 142: De werkzaamheid van de ziel - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[5] Alleen door de liefde, wijsheid en macht van de volmaakte geesten worden de slechte, onvolmaakte zielen aan gene zijde daarin tegengehouden, geleidelijk aan verder ontwikkeld en zo mogelijk ook stap voor stap dichter bij het rijk Gods gebracht.
Hoofdstuk 143: De werkzaamheid van de geesten - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[5] Wees allemaal broeders en zusters onder elkaar. Wie onder jullie de eerste en de belangrijkste wil zijn, dient de knecht en dienaar van allen te zijn! Want in Mijn rijk is de meest deemoedige, geringste en schijnbaar minste juist de belangrijkste en grootste in alle wijsheid en macht.
Hoofdstuk 145: De deemoed van de arbeiders in de wijngaard van de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[9] Nu zei Ik: 'Jullie hebben gelijk, en Ik prijs jullie ijver; maar onthoud bij jullie ijver ook nog het volgende: In de wijsheid van de menselijke geest is steeds een grotere kracht gelegen dan in zijn vuist; en waar ernst op zichzelf weinig of niets uitricht, daar doet de liefde met haar geduld en zachtmoedigheid wonderen. Laat de volle ernst in je eigen hart en de moed daarvan jullie zelf beheersen; maar laat jullie wapen tegenover de mensen steeds alleen maar uit liefde, zachtmoedigheid en geduld bestaan, dan zullen jullie op deze weg, waarop Ikzelf de mensen voorga, meer uitrichten dan met louter vurige ijver en de ernst daarvan, die zo hard is als diamant!
Hoofdstuk 148: Liefde, zachtmoedigheid en geduld zijn beter dan gerechtvaardigde ijver. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[11] Maar als jullie zien dat je met liefde en de juiste wijsheid niets kunt bereiken bij mensen die te sterk in duisternis verkeren, keer hun dan de rug toe en ga daar weg, en jullie zullen zeker weer mensen vinden met wie jullie in Mijn naam goede zaken zullen doen.
Hoofdstuk 148: Liefde, zachtmoedigheid en geduld zijn beter dan gerechtvaardigde ijver. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[19] Toen Ik deze kleine toespraak beëindigd had, klonk er een Stem in de lucht van de zaal, die de volgende woorden sprak: 'Deze Jezus van vlees en bloed is Mijn geliefde Zoon, die alle geslachten der aarde moeten loven! Hij is de belichaamde uitdrukking van Mijn liefde, Mijn wijsheid en Mijn wil. Ik ben in Hem en Hij is in Mij; Wij zijn volkomen één. Wie Hem ziet en hoort, ziet en hoort ook Mij; en wie Mijn wil doet, heeft het eeuwige leven in zich.'
Hoofdstuk 149: De Heer voorspelt Zijn einde in de omgeving van Caesarea Philippi - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[14] Kijk, ik wil nog één ding uit onze oude Griekse wijsheid toevoegen aan wat er al gezegd is: Wij zijn op onze manier waarachtige wijzen, omdat wij steeds in gedachten houden dat wij weldra zullen sterven. Wij proberen op deze aarde enkel nog het geluk te bereiken dat de dood voor ons geen verschrikking, maar een troostrijke, ware lafenis voor het hart zal worden. Daarom is het woord uit de mond van een grote wijze ons meer waard dan alle schatten van de aarde; want het kan ons ook een troostend licht in ons hart worden, als ons oog gedoofd zal zijn voor het licht van de wereld.
Hoofdstuk 153: De Heer en de twee Grieken - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[3] Toen zei de ene Griek: 'Buitengewoon wijze meester! Wij hebben menige school bezocht, we zijn in heel Egypte geweest en hebben ons daar in de steden voor geld alles laten tonen en hebben ons ook in heel wat oude wijsheidsmysteriën laten inwijden; maar in geen enkele school hebben wij een meester aangetroffen die volkomen naar waarheid van zichzelf had kunnen zeggen wat u zojuist van uzelf hebt gezegd - en toch bent u naar uw uiterlijk te oordelen ook maar een mens, die zijn wijsheid en geheime kunst vroeger ook maar op een school heeft geleerd!
Hoofdstuk 155: De Grieken hebben vragen over de alwetendheid van de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[16] Nu weten jullie uit welke school Ik Mijn wijsheid heb geput. Maar om Mij heen zien jullie reeds een aanzienlijk aantal van Mijn leerlingen; zij kunnen jullie ook vertellen dat het met Mijn Meesterschap en School alleen zo en niet anders is dan Ik jullie nu heb getoond.'
Hoofdstuk 155: De Grieken hebben vragen over de alwetendheid van de Heer - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)