15542 resultaten - Pagina 803 van 1037
... 791 - 792 - 793 - 794 - 795 - 796 - 797 - 798 - 799 - 800 - 801 - 802 - 803 - 804 - 805 - 806 - 807 - 808 - 809 - 810 - 811 - 812 - 813 - 814 - 815 - 816 ...
[8] Zou het mogelijk zijn om hier te biechten, dan zouden we honderd jaar lang willen biechten om daardoor, naar de mate van de met de biecht verbonden boete, bevrijd te worden van onze schuld. Omdat dit hier niet mogelijk is en wij volgens Paulus blijven liggen zoals we zijn gevallen, blijft ons immers niets anders over dan treurig jouw verdoemende oordeel af te wachten.Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] Jullie zien ook dat hij niet al te ver met zijn sprekende kruisbeeld naar voren durft te komen en dat is al een teken dat deze truc hem niet veel zegen zal brengen. Daarom wendt hij zich nu tot zijn krijgers en geeft hun een teken om te proberen ons met geweldig geschreeuw af te schrikken. Ze beginnen dan ook grote bewegingen te maken en geweldig met hun zwaarden te kletteren en doen net alsof ze ons willen aanvallen. Alleen merken ze dat wij er helemaal niet van schrikken en dus trekken ze zich niet hun aanvoerder weer achter de coulissen terug. Ook onze gasten aan tafel zien dat wij niet erg onder de indruk raken van hun kolossale maaltijd; daarom staat de een na de ander van tafel op. Maar nog is de komedie niet afgelopen. Zo dadelijk zal het tweede bedrijf beginnen en wie van jullie zooloog is, zal veel interesse in deze akte hebben, want ik zeg jullie bij voorbaat dat onze hemelbewoners nu het uiterste zullen wagen en zich in de vorm van allerlei reusachtige dieren zullen presenteren. Maar wij weten dit en daarom zullen we ons ook hierdoor niet laten afschrikken.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk eens naar boven; er komt zojuist een goeddoorvoede krokodil tevoorschijn, die naar verhouding dezelfde grootte heeft als de overige voorwerpen. Hij spert zijn muil wijd open als wilde hij een halve schepping verslinden. Maar daar er niets in zijn muil vliegt, doet hij die weer heel bescheiden dicht. Kijk, daar meer op de achtergrond komen verscheidene tijgers, hyena's, leeuwen, luipaarden en beren tevoorschijn; nog verder op de achtergrond zien jullie enorme reuzenslangen kruipen. Kijk nu hoe al deze dieren met angstaanjagende sprongen en grimmig gekronkel elkaar plotseling te lijf gaan alsof ze elkaar willen verscheuren. Daar helemaal in een hoek komt een grote apenkop tevoorschijn die kijkt of we nog niet geschrokken zijn. Maar wij schrikken niet en daarom beginnen deze dieren zich dan weer terug te trekken.
Hoofdstuk 78: Tweede akte van de komedie in de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Nadat de valse vriend deze voorwaarden heeft gesteld, zegt de dwaze man tegen hem: omdat ik weet dat jij een man bent die rijk is aan kennis, zal ik ook helemaal op jou vertrouwen. Doe mij maar het middel aan de hand, ik heb er alles voor over. Maar wat doet de valse vriend nu? Luister! In plaats van de dwaze man een levende vrouw te geven, verkoopt hij hem voor veel geld een dood, houten beeld en zegt tegen hem: leg dit in jouw bed en adem er vlijtig overheen, en als jij er dan ook naast in bed gaat liggen, zul je mettertijd vast en zeker veel nakomelingen krijgen. Nu neemt onze man liet beeld en draagt het naar huis, legt het in zijn bed en gaat er meteen naast liggen en begint er zachtjes overheen te blazen. Dat doet hij een jaar lang, maar nog steeds is er geen nakomeling te zien. Daarom gaat hij naar zijn valse vriend en vraagt hem naar de oorzaak. Deze zegt echter: wat ben jij toch een dwaas, hoe kun je nu binnen een jaar al levende vruchten willen hebben, terwijl een boom, eenmaal in de aarde geplant, pas na meerdere jaren vruchten begint te dragen? Voor het bereiken van zijn doel prijst hij hem nog allerlei andere middelen aan, die bij hem, de valse vriend, te koop zijn.
Hoofdstuk 79: Een blik op de ware weg naar de eigenlijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] De dwaze man koopt ook deze bij hem voor de vastgestelde prijs en gebruikt ze volgens het valse voorschrift. Desondanks komt er geen levende vrucht tevoorschijn en weer informeert de dwaze bedrogene bij de valse vriend naar de oorzaak van het mislukken. De valse vriend doet daarover heel geheimzinnig, schuift de oorzaak van de mislukking heel arglistig op allerlei verzonnen omstandigheden en houdt de dwaze man zolang aan het lijntje, totdat deze ten gevolge van zijn gevorderde leeftijd zelfs alle echte potentie heeft verloren. Onze valse vriend troost de dwaze man er nu mee, dat levende nakomelingen zeker nog zullen volgen wanneer hij het tijdelijke leven zal hebben verlaten en geeft hem bovendien nog adviezen over hetgeen hij aan het eind van zijn leven met het beeld moet doen, opdat hij daaruit heel zeker levende nakomelingen zal krijgen. De dwaas stelt zich tenslotte zelfs met deze belofte tevreden. Daar hebben we dan het voorbeeld.
Hoofdstuk 79: Een blik op de ware weg naar de eigenlijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] En zie, ik geef nu een teken met mijn hand en onmiddellijk vallen er massa's witte vlammenbundels door de donkerrode heen op het hemelse theaterpodium. Overal begint het vuur vreselijk te roken, en nu - horen jullie het gehuil van onze hemelbewoners? Kijk, hoe er al hele scharen door de vlammen heen naar voren stormen en om hulp roepen, maar elke vluchtende wordt omgeven door een vlammenzuil waaraan hij niet kan ontkomen. Nu is het gehele podium reeds vol en de hele, zeer talrijke brandende groep stort zich naar beneden in de parterre. Nu kunnen jullie ook zien dat tussen de nog steeds oplaaiende bliksems stromen water als uit een wolkbreuk naar beneden storten, die onze brandende hemelbewoners heel veel verlichting geven.
Hoofdstuk 81: Derde akte op het tragikomische podium - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[13] Daarom moet aan de door jou aangehaalde teksten over de macht om zonden te vergeven een andere uitleg gegeven worden, want die van jou raakt kant nog wal. Ik zal je daarom wat tijd geven om daarover goed te kunnen nadenken; daarna kun je me dan meedelen tot welke slotsom je bent gekomen. Maar langer dan zeven minuten moet je er niet over nadenken. Welnu, onderzoek jezelf naar geest en waarheid. Amen.
Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Opdat de wil van de geest zich in alle vrijheid kan oefenen, moeten op een hemellichaam ook allerlei verlokkingen voorhanden zijn, die er onophoudelijk op aansturen de mens van de waarheid af te houden en naar het verkeerde te leiden. Daardoor moet dan ieder mens, evenals hele gezelschappen, voortdurend strijd voeren, waardoor de levenskracht wordt geoefend en de vrijheid van de wil een of andere bepaalde richting moet kiezen.
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[10] Ik zal je echter zeggen, waarom je eigenlijk naar de aarde wilt gaan. Kijk, er zijn twee redenen. De hoofdreden heet wraak, en de andere is dat je met een trouwens verkeerd en slecht gekozen middel de Heer voor jouw dwaasheid met een nog grotere dwaasheid genoegdoening wilt geven! Zie daarom maar heel vlug van je voornemen af en laat in plaats van wraak de ware naasten- en broederliefde in je hart ontkiemen, en dan zul je spoedig duidelijk inzien dat men hier in het oord van de echte reiniging (purgatorium) volgens het hoogst wijze liefdesplan van de Heer veel doelmatiger tegen de dwaasheden van de wereld kan optreden.
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] Omdat jij, zoals ik zie, evenals jouw hele gezelschap dit begrijpt en inziet, moet ik je er nu op attent maken dat je mij het eigenlijke antwoord met betrekking tot de teksten in de Schrift over de zondevergeving nog schuldig bent. We kunnen geen stap verder komen voordat deze kwestie uitvoerig en volledig is uitgepraat. Begin dus nu met de beantwoording en begin met de in de Schrift voorkomende stelling over ontbinden en binden, bij Mattheus 18:18 en gelijkluidend bij Johannes 20:23. Als je daarmee klaar bent, gaan we pas over naar Jacobus. Dus, spreek nu maar!
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] De pseudo-Petrus zegt: luister nu naar mij. Ik en dit hele gezelschap waren en zijn nog met veel waanideeën behept. We zien nu echter duidelijk in dat het met deze werkelijk hopeloze hemel, waarin wij allemaal heel pijnlijk onder handen werden genomen, wel totaal anders gesteld moet zijn. Ook zien we in dat, wanneer dergelijke scènes zich in deze zeer bedenkelijke hemel vaker zouden herhalen, deze evengoed voor een eerste klas hel kan worden aangezien en - mocht hij dat niet zijn - dan toch op zijn minst voor een goed onderhouden `vagevuur'. Daarom vraag ik je nu in naam van al mijn broeders, bevrijd ons, als het jou mogelijk is, uit deze werkelijk fatale hemel! Met dit verzoek leg ik ook mijn valse petrusschap aan jouw voeten. Ik zie heel goed in en beken openlijk uit de grond van mijn hart dat ik niet alleen als Petrus niet deug en nooit gedeugd heb, maar ook dat ik nog veel te slecht en te dom ben om zelfs maar de minste varkenshoeder te zijn op een of andere geestelijke weide, vooropgesteld dat er ergens in deze omgeving zo'n bezigheid bestaat.
Hoofdstuk 81: Derde akte op het tragikomische podium - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] De ander zegt: ja, broeder, dat is een buitengewoon verschrikkelijke tekst, die op ons ook volkomen van toepassing is. Ik moet jou bovendien nog bekennen dat ik mij nu ook zeker niet te goed voel voor de hel. Als de Heer werkelijk niet barmhartiger zal zijn dan wij het op aarde meestal waren, dan zou deze tekst wel eens op een vreselijke manier kunnen worden toegepast. Want de Heer heeft gezegd: `Wees barmhartig en gij zult barmhartigheid ondervinden!' Maar daar zit hem nu juist de kneep, want met onze barmhartigheid op aarde was het maar droevig gesteld. Als ik bedenk hoe gemakkelijk en triomfantelijk wij vanaf de preekstoel vaak hele volkeren naar de hel hebben verdoemd, dan begin ik zelf echt heel bang te worden, en mijn eerdere aan jou gerichte troostvolle woorden beginnen nu voor mijzelf een holle klank te krijgen.
Hoofdstuk 82: Aankomst van de nieuwgewonnen zielen in de 'paradijstuin'. Hun schuldbekentenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] Een derde zegt: vrienden en broeders, ik begrijp jullie volkomen; we zijn verloren! Ik vind dat we gezamenlijk rechtstreeks naar de hoofdbode, die daar in het midden staat, moeten gaan en hem om niets anders dan een niet al te hete hel vragen, zodat we hem de vreselijke rechterlijke uitspraak kunnen besparen, en vooral rekening te houden met het feit dat wij op aarde toch meestal door het kerkelijk gezag gedwongen werden zo en niet anders te handelen. We hebben immers de kerkelijke voorschriften uitgevoerd, of ze nu wel of niet goed waren. Ik denk dan ook dat het voor ons op aarde toch ook nauwelijks mogelijk was om anders te handelen, ook al hebben wij dan bewust Gods woorden genegeerd en daardoor niet God maar de mammon gediend.
Hoofdstuk 82: Aankomst van de nieuwgewonnen zielen in de 'paradijstuin'. Hun schuldbekentenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] Nu zeg ik: luister vriend en broeder, als je het woord van God zo opvat, dan is het geen wonder dat je hier de wanhoop nabij bent. Zeg eens, bestaat er wel een grotere dwaasheid dan het volgende. Stel je eens twee elkaar vijandig gezinde mensen voor, dus twee mensen die wederzijds een misstap hebben begaan of schulden hebben, maar bij ieder van hen begon mettertijd deze kwalijke toestand het geweten te belasten. Om zich echter van deze lastige toestand te bevrijden, ging ieder van hen naar een andere persoon om aan hem zijn schuld te bekennen, opdat deze buitenstaander, die toch helemaal niets met hun wederzijdse strubbelingen te maken had, zijn schuld zou vereffenen. Zeg eens, als zo'n vreemde persoon, die de hele schuld totaal niet aangaat, een dergelijke schuldvereffening op zich neemt, wat is hij dan? Is hij dan niet een grove bedrieger? Innerlijk ben je het met me eens. Goed, maar het zal je nog duidelijker worden.
Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Hoe was het toch in godsnaam mogelijk dat deze verschrikkelijke onzin zo (liep en onuitroeibaar wortel heeft kunnen schieten? O vriend, ik wil voor mijn dwaasheid graag in de hel boeten, maar laat me eerst slechts een jaar of drie met een onsterfelijk lichaam naar de aarde gaan. Ik zal daar voor de kerk een licht ontsteken dat voor haar dwaasheid heel wat gevaarlijker zal zijn dan een stuk witgloeiend ijzer voor een druppel water. Want ik weet maar al te goed, hoe ontzettend hardnekkig het hogepriesterschap van deze kerk met dit alleronzinnigste bedrog doordraaft en ik zie ook in, dat zij deze dwaasheid nooit langs een gewone natuurlijke weg zal laten varen. Daarom zou ik, zoals gezegd, graag met een onsterfelijk en onverwoestbaar lichaam naar beneden willen gaan om aan deze en nog heel wat andere, niet minder belangrijke dwaasheden van deze kerk een eind te maken.
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)