15542 resultaten - Pagina 804 van 1037
... 792 - 793 - 794 - 795 - 796 - 797 - 798 - 799 - 800 - 801 - 802 - 803 - 804 - 805 - 806 - 807 - 808 - 809 - 810 - 811 - 812 - 813 - 814 - 815 - 816 - 817 ...
[13] Nu zeg ik: zie je, ik wist wel dat het hierop uit zou draaien. Jij wilde naar de aarde gaan om jouw kerk op het goede pad te brengen. Zeg eens, hoe had je dat willen aanpakken als het jou aan het allernoodzakelijkste en meest wezenlijke voor zo'n onderneming ontbreekt?Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[23] En in de gelijkenis van de verloren zoon verwijst de Heer toch naar het belangrijkste middel om vergeving van zonden te verkrijgen, namelijk een ware liefdadige, deemoedige en liefdevolle ommekeer tot God, de allerbeste en allerliefdevolste Vader van alle mensen! - Begrijp je dat? Je bevestigt het; dan zullen we nu naar Jacobus gaan.
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Dat kon het heidendom niet gebruiken, daarom maakte het liever een `zonderegister'. En omdat er tegen de mozaïsche wet te weinig werd gezondigd, werden er eigenmachtig nog wat moeilijk te onderhouden wetten bij gemaakt. Behalve het zonderegister en het zeer omvangrijke wetboek stelde men de zondevergevende `biecht' in en leidde door deze biecht de mensheid naar allerlei winstgevende boetewerken. Hierdoor heeft het alleenzaligmakende pontificaat zich toen met behulp van nog andere winstgevende godsdienstige ceremoniën opgewerkt tot een werelds aanzien, waarvoor alle koningen beefden!
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] Kijk, dat is de belangrijke vraag die jullie nog moeten beantwoorden. Ik geef jullie daar eveneens bedenktijd voor. Kunnen jullie iets naar voren brengen dat hier in het rijk van de naakte waarheid en volledige betrouwbaarheid aanvaard kan worden, dan is dat billijk en goed. Kunnen jullie dat echter niet, dan dragen jullie hetgeen jullie zal oordelen al in je. Geloof me, noch de Heer noch ik zal jullie oordelen, maar het woord dat de Heer heeft gesp roken, zal jullie oordelen, omdat jullie handelwijze, zoals je uit mijn verklaring duidelijk hebt kunnen opmaken, steeds lijnrecht tegen dat woord inging. Vandaar dat het ook op geen enkel punt vóór, maar juist tegen jullie moet zijn.
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[22] Zie je, dat is dan de volledige, betekenisvolle uitleg van de teksten over de zondevergeving. Deze teksten worden gelijkluidend en helder, heel in het kort uitgelegd in het meest verheven gebed van de Heer, waarin onherroepelijk geschreven staat: `Vergeef ons onze schuld zoals ook wij vergeven onze schuldenaren. ' Er staat niet zoiets als: vergeef ons onze schuld naar de mate van onze boetewerken, zoals dc biecht, de penitentie, de communie en zoals de biechtvader ons van onze zonden heeft vrijgesproken. Ook op een andere plaats wordt van een algemene vergeving van zonden gesproken, waar staat: `Wees barmhartig en u zult barmhartigheid ondervinden', wat weer niet betekent: biecht, dan zullen jullie zonden worden kwijtgescholden.
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[15] De Heer zendt Zijn boden om te verlossen, maar eeuwig nooit om te verdoemen. Houd je daarom niet meer bezig met dwaasheden maar laat jouw liefde voor de Heer sterk ontvlammen, ga met zo'n liefde naar je broeders en leid hen allemaal uit hun gevangenissen naar hier. Dan pas zul je ondervinden hoe de Heer Zijn kinderen oordeelt.
Hoofdstuk 86: Ook in de hel is de Heer puur liefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[16] Geloof me, ook in de hel is de Heer puur liefde en daarin bevindt zich niet één slechte geest die niet het recht zou hebben om, als hij maar wil, als een verloren zoon naar de Vader terug te keren! Als dit nu absoluut zeker en betrouwbaar zo is, dan zul je uit jouw liefde voor de Heer ook wel kunnen opmaken dat Zijn almacht jou niet voor de hel heeft geschapen. Daarom, ga nu en doe wat ik je gezegd heb zodat je spoedig verlost zult worden!
Hoofdstuk 86: Ook in de hel is de Heer puur liefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk, de prior vertrekt om diegenen die wij voorheen aan de overzijde van de kloof hebben achtergelaten, op te halen. Jullie vragen nu of er al een of andere brug over deze kloof is gebouwd, waarover de zielenslapers zich naar ons toe kunnen begeven. Ik zeg jullie: er is in dit opzicht tot nu toe nog niets gebeurd omdat na ons vertrek onze zielenslapers medelijden begonnen te krijgen met zichzelf, hetgeen echter op een mens, in verband met zijn geestelijke leven, een uiterst slechte uitwerking heeft.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Bij zelfbeklag rechtvaardigt een mens zich, schuift alle schuld van zich af en stelt zich dus op als een onschuldige, die tegelijkertijd ook nog alle erbarming verdient. Daar dit, zoals gezegd, nu juist bij onze zielenslapers het geval is, kan er ook nog geen brug zijn waarover zij naar ons toe zouden kunnen komen. Dit dient echter ook als een flinke beproeving voor onze prior en we zullen wel zien wat de netelige situatie waarin deze broederschap van zielenslapers verkeert, voor uitwerking op hem zal hebben.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] Wanneer nu juist deze functie zowel voor de biechtvader als voor de biechteling werkelijk zo nadelig is voor het eeuwige leven van de geest, dan kan men zich toch naar eer en geweten afvragen waarom de rechtvaardigste, liefdevolle, hoogst wijze, almachtige Heer en God van hemel en aarde zo'n gruwel in Zijn wijngaard duldt?
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Wij willen ons intussen liever tot een andere monnik wenden en zien wat onze behandeling van de prior voor uitwerking op hem heeft gehad. We hoeven niet te zeggen: kom en vertel wat je op je hart hebt, want hij kooit, zoals jullie kien, al tilt zichzelf met zijn probleem naar ons toe en stelt mij zojuist de volgende vraag (de monnik): beste vriend en broeder, ik heb jouw les over de biecht van begin tot eind met grote nauwlettendheid en innerlijke waardering gevolgd en daaruit opgemaakt dat deze hoofdfunctie van de katholieke kerk jammer genoeg meestal op een geheel verkeerde interpretatie van het goddelijk woord berust. Men kan daarom tegen jouw woorden, die de zuivere waarheid zijn, niets inbrengen; dat zien wij nu wel in. Desondanks wordt deze functie in deze kerk toch gehandhaafd zoals ze sinds eeuwen heeft bestaan en ook verder bestaan zal.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] Want het is toch duidelijk dat iemand die ziek is, naar een dokter moe gaan om te vertellen wat hem mankeert, zodat de dokter de diagnose kan stellen en de zieke een probaat geneesmiddel kan geven. Men kan dat op lichamelijk gebied toch niet onbillijk noemen terwijl men toch ook kan zeg gen: het is alleen aan de almachtige Heer om alle ziekten te genezen, hetgeen Hij volgens Zijn ordening ook zeker doet als de zieke vol vertrouwen in d Heer de middelen van de ervaren arts als door de Heer gezegend gebruikt.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[16] Nu zeg ik: mijn vriend en broeder, jouw vraag is belangrijker en betekenisvoller dan je zelf vermoedt en om haar naar behoren te belichten, is meer licht nodig dan jij op dit moment kunt verdragen. Voorlopig kan ik je alleen maar zeggen dat de leiding van de zielen door de Heer zó wonderbaarlijk en uitzonderlijk is, dat jij in eeuwigheden slechts het allerkleinste deeltje ervan zult kunnen begrijpen.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[18] Dat de Heer zich ook op een kromme weg kan oriënteren, is buiten kijf, maar dat de mens op een kromme weg niet zo vlug zijn doel bereikt als op een rechte, dat zal toch ook buiten kijf zijn. Wanneer een weg veel zijwegen heeft die van het doel afleiden, en men niet zelden tengevolge van zo'n omweg de hele aarde verscheidene keren kan rondgaan voor men bij het juiste doel komt - zoiets is toch niet moeilijk te begrijpen -, dan is het toch ook duidelijk dat het de Heer niet onverschillig kan zijn of iemand zich langs zijwegen of via de kortste weg naar Hem toe begeeft.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[22] Wanneer de biechtvader zegt dat niet hij, maar alleen de Heer zonden kan vergeven en zichzelf daarbij slechts als een liefdadig werktuig beschouwt, dat degenen die in geestelijke nood verkeren zowel in de biecht als vanaf de preekstoel de juiste weg naar de Heer wijst, dan is hij een goede biechtvader, dat wil zeggen als zodanig is hij een liefdevolle, waarachtige mensenvriend die het geestelijk welzijn van zijn broeders boven alles ter harte gaat. Zegt hij echter: ik heb de macht om jou al dan niet de zonden kwijt te schelden en het hangt van mij af jou naar de hel of naar de hemel te laten gaan, dan matigt hij zich goddelijk gezag aan.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)