Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2083 resultaten - Pagina 82 van 139

...  70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95  ...
[6] Deze insignes zijn van zeer grote betekenis en dienen de bezitters ervan in allerhoogste en diepste geestelijke zin daartoe, waartoe eens, maar dan slechts als uiterlijk voorbeeld, de Thumim- en Urimplaatjes de hogepriester van de joodse kerk gediend hebben. Want ook hier zijn de allerzaligste geesten niet in een steeds even hoge graad van innerlijke wijsheid uit de Heer, maar er vindt ook hier een wisseling van toestand plaats, die te vergelijken is met een werksituatie en een daarop volgende rustsituatie. Tijdens de werksituatie is iedereen naar behoefte uitgerust met de diepste wijsheid van de Heer; tijdens de rustsituatie heeft echter niemand zo'n diepte nodig, maar wel een zekere sabbatsrust in stille hemelse liefde tot de Heer.
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[23] Bij gelegenheden als deze, waarbij de Heer weer Zijn intocht houdt, wordt het zalige gevoel van alle hemelse geesten ten top gedreven en deze hoogste trap van het allerzaligste komt als de allermooiste muziek tot uitdrukking.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Wij geesten voelen in onze zalige liefdesverzadiging en denken door de uit dit liefdeslicht in ons ontstane vormen vanuit de Heer. Dit voelen en denken is onze allerhoogste zaligheid omdat het leven van de Heer in ons juist daarin tot uitdrukking komt.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Dit wordt echter op overeenstemmend geestelijke wijze 'vlak' genoemd hetgeen zichtbaar is als een eindeloze vlakte. Daarom houden de geesten van alle werelden zich dan ook noodzakelijk samen met de met hen overeenstemmende hemellichamen in deze vlakten op en zij moeten vervolgens met ons, centrale geesten uit de Heer, ook noodzakelijk in een dienende verbinding staan.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Daarom hebben de zalige geesten van de aarde vanuit de liefde van de Heer in deze hemel dan ook dit onbegrensde werkterrein. Zij kunnen zich overal heen begeven. Overal ligt er voor hen een effen weg. Voor hen is er nergens een 'op' en 'neer', zoals jullie op overeenkomstige wijze ook niet kunnen zeggen dat een etherisch lichte mens, waarop geen hemellichaam nog enige aantrekkingskracht kan uitoefenen, zich in de lichte etherzee ergens lichter of zwaarder op en neer zou kunnen bewegen, omdat hij zich met hetzelfde gemak in alle richtingen kan bewegen zoals een gedachte, waarvoor het 'op' en 'neer' toch zeker ook om het even is.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] De tweede hemel, die we kennen als de middaghemel, is reeds concreter maar heeft toch in zijn eindeloze uitgestrektheid zekere tussenruimten die op eindeloos ver uitgestrekte zeeën lijken, waar de geesten die in deze hemel thuishoren, slechts onder hogere begeleiding overheen kunnen komen.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Jullie vragen nu, hoe dat mogelijk is, omdat er toch drie gescheiden hemelen zijn, de planeten echter niet gescheiden zijn en de planeten en zonnen bovendien ook zo door elkaar zijn geplaatst, dat ze daardoor onmogelijk allemaal in een bepaald overeenkomstig vlak kunnen liggen. Hoe moet men dat begrijpen?
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Elk van deze twee genoemde hemelen is op zich oneindig en bevat alle ontelbaar myriaden geesten die naar aardse begrippen voorheen op hun hemellichaam rechtschapen hebben geleefd. Bovendien zijn deze beide hemelen zo ingedeeld, dat de geesten van de planeten hun vrije zalige woning juist op die plaats in de hemel hebben, waar hun hemellichaam zich natuurmatig bevindt. Jullie moeten je de hemel dus voorstellen, als een oneindig ver uitgestrekte, geestelijke oppervlakte, waarin alle zonnen en planeten afzonderlijk hun plaats innemen.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Jullie vragen nu: aangezien er zich, volgens jullie innerlijke weten, op zo menig grote planeet en vooral op zonnen reusachtig grote mensen bevinden, is het verwonderlijk dat deze zalige geesten hier toch van een heel gewone grootte zijn met slechts kleine verschillen evenals overal op aarde. Ik zeg jullie: hier, waar de Heer woont, is er nergens onderscheid; maar wel in andere hemelgebieden waar de Heer slechts in Zijn genadezon aanwezig is.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Kijk nu hoe de talloze scharen zalige geesten zich naar onze straat begeven en daar als het ware een levende haag vormen die, zoals jullie in je geest goed kunnen zien, zich in een rechte lijn onafzienbaar ver uitstrekt. Wanneer jullie naar de veelsoortige hemels mooie gestalten kijken die wij aan beide zijden tijdens onze wandeling passeren, dan zien jullie bewoners uit het gehele gesternte. Jullie moeten echter niet denken dat er zich in deze eindeloze rijen velen van een en dezelfde ster of planeet bevinden. Nee, van elke ster zijn er maar twee, namelijk een mannelijk en een vrouwelijk wezen; want zouden er meer van elke afzonderlijke ster aanwezig zijn, dan zou deze in jullie ogen eindeloos uitgestrekte ruimte ook geestelijk gezien te klein zijn om allen te bevatten en dan zouden jullie hen niet kunnen overzien.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Daarom zullen we ook dit huisje voor een tijdje verlaten en ons naar Mijn stad begeven. Daar zul je pas jouw eigendom en de daarmee verbonden waarachtige eeuwige bestemming leren kennen. Laten we dan nu weer opstaan en onze reis vervolgen. De op ons wachtende scharen van geesten zijn geenszins eenvoudigweg de volledige samenstelling van de bewoners van deze eeuwige hoogste morgenhemel, maar zij behoren slechts tot jouw toekomstige werkterrein. Niet hier, maar in Mijn stad en daar in jouw eigen woonhuis zul je nadere bijzonderheden vernemen. Kijk, de prior gaat bijna door de grond bij deze oneindig diepzinnige woorden van de Heer. Maar de Heer sterkt hem en wenkt de drie Hem te volgen. Daarom volgen ook wij deze verheven groep.
Hoofdstuk 3: Steeds groeiende zaligheid vereist werkzaamheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Daarom is een kind van de aarde dat in Mijn geest wandelt, een volmaakte wil met talloze andere geesten uit de sterren, die ook ieder voor zich een eigen wil hebben waarmee zij naar eigen vrij, zalig genoegen kunnen doen wat zij maar willen. Toch gaat in gevallen van liefdewerk de wil van Mijn hoofdkinderen bij hen allen in en uit, en dan zijn zij met miljarden tegelijk als één mens, wiens werkende geesteswil van een van Mijn kinderen is! Dat begrijp je weliswaar nog niet geheel en al; til daar echter op dit moment niet te zwaar aan, want in Mijn eeuwige woonplaats zijn nog vele hogescholen, waarin je nog heel wat nieuwe dingen zult leren kennen.
Hoofdstuk 2: De grote betekenis van een aards kind van God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Deze, Mijn kinderen, is het door Mij gegeven de oneindigheid met al zijn talloze scheppingen met Mij te beheersen, te doorgronden en te oordelen, waarbij de kinderen van de andere hemellichamen hen evenzeer ten dienste staan zoals de ledematen van een lichaam steeds klaarstaan om aan de wil van de geest te gehoorzamen. Daarom vormen deze geesten met een van Mijn kinderen in hun grootschalige daadwerkelijke liefde als het ware één mens die is voorzien van alle noodzakelijke ledematen, waaraan zijn wil behoefte heeft.
Hoofdstuk 2: De grote betekenis van een aards kind van God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Hier is er geen sprake van gezichtsbedrog en evenmin van schijnvertoningen, maar alles wat je hier ziet is volkomen reëel, duidelijk en waar. In het rijk van de liefde is alles geheel en al zonder bedrog en zo strak mogelijk verenigd. Daarom zijn deze geesten dan ook evenals jij nu volkomen echte wezens en allemaal Mijn lieve kinderen!
Hoofdstuk 2: De grote betekenis van een aards kind van God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Omdat de aarde nog maar ruim vijfduizend jaar het mensengeslacht draagt, is de aanwezigheid van dit zeer grote aantal hier nu zichtbare geesten onbegrijpelijk. Het zijn er zeker oppervlakkig gezien zoveel dat zij, dicht tegen elkaar gezet, een miljoen jaar lang van jaar tot jaar afwisselend en steeds door nieuwe vervangen, de aarde zodanig zouden vullen dat een appel die op hen zou vallen niet tussen hen door op de aarde terecht zou komen. O Heer en allerbeste, liefdevolle Vader, dat is voor mij een geheel en al onbegrijpelijke aanblik! Tenzij er ook in Uw bovenste hemelen volmaakte verwekkingen zouden plaatsvinden; zo niet, dan is mij dit alles volkomen onbegrijpelijk!
Hoofdstuk 2: De grote betekenis van een aards kind van God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  70 - 71 - 72 - 73 - 74 - 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95  ...