15542 resultaten - Pagina 814 van 1037
... 802 - 803 - 804 - 805 - 806 - 807 - 808 - 809 - 810 - 811 - 812 - 813 - 814 - 815 - 816 - 817 - 818 - 819 - 820 - 821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 ...
[17] Ja, mijn geliefde zoon, jouw hart heeft het mijne voor jou geopend; de wet is slechts een proef. Want, mijn zoon, de liefde bevindt zich niet in de wet, omdat degene die alleen de wet onderhoudt, dit doet uit eigenliefde om zo met zijn daadkracht mijn liefde en mijn heerlijkheid te verdienen. Wie zo de wet onderhoudt, is nog ver van mijn liefde verwijderd, want zijn liefde gaat niet naar mij uit maar naar de beloning.Hoofdstuk 101: Waaruit bestaat de liefde tot God? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] De vader zegt dan ook zo af en toe tegen deze tweede zoon: kijk toch eens hoe vlijtig jouw broer werkt en zo mijn liefde probeert te winnen. Maar de zoon zegt: o lieve vader, als ik op het veld ben, dan ben ik ver weg van u en mijn hart laat mij geen rust, maar zegt steeds luid tegen mij: de liefde woont niet in de hand maar in het hart en daarom wil ze ook niet met de hand maar met het hart gewonnen worden! Geeft u, vader, mijn broer die zo vlijtig werkt, de akker en de wijngaard; ik heb er genoeg aan als u mij maar toestaat dat ik u altijd naar hartelust mag liefhebben zoals ik u wil en moet liefhebben omdat u mijn vader, mijn alles bent.
Hoofdstuk 101: Waaruit bestaat de liefde tot God? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Wat zegt de Heer Zelf bij Mozes en wel bij het derde gebod: 'Gij zult de sabbat heiligen!'? De vraag is: wat doet echter de Heer Zelf ten aanschouwen van de letterlijke vervullers van Zijn wet? Kijk, Hij gaat naar hen toe en ontheiligt kennelijk Zelf, volgens de letterlijke betekenis van de wet, de sabbat door zelfs Zijn leerlingen op een sabbat toestemming te geven om aren te lezen en zich met de korrels te voeden. Hoe bevalt jou dit onderhouden van de wet van Mozes, waarbij de Heer Zelf niet alleen voor Zich, maar tot grote ergernis van hen die de wet volgens de letter vervullen, de hele sabbat zogezegd overboord gooit? Je zult zeggen: dat kon de Heer heel goed doen, want Hij is ook Heer van de sabbat.
Hoofdstuk 101: Waaruit bestaat de liefde tot God? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Wanneer echter diezelfde Heer, die eens via Mozes de wetten gegeven had, in Bethanië in het huis van Lazarus komt, dan is het Martha die het meest wetgetrouw is en al haar krachten aanwendt om deze hooggeëerde gast zo goed mogelijk te bedienen. Maria, haar zuster, vergeet de wet van louter vreugde over de verheven gast, gaat in alle rust aan Zijn voeten zitten en luistert vol aandacht naar de verhalen en gelijkenissen van de Heer. Martha, die zich ergert aan haar zuster omdat zij helemaal niets doet en bij deze gelegenheid de wet geheel en al vergeet, wendt zich in haar ijver tot de Heer en zegt: 'Heer, ik heb zoveel te doen, zeg toch tegen mijn zuster dat ze mij een beetje gaat helpen!' Of nog duidelijker gezegd: Heer, grondlegger van de mozaïsche wet, herinner mijn zuster toch aan het onderhouden daarvan.
Hoofdstuk 101: Waaruit bestaat de liefde tot God? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Ken je de gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar in de tempel? De farizeeër getuigt van zichzelf met een gerust geweten voor het heiligdom dat hij, in tegenstelling tot vele anderen, de wet van Mozes in haar volle omvang altijd getrouw en heel nauwkeurig, dus volkomen en volgens de letter heeft vervuld. Maar de arme tollenaar achter in een hoek van de tempel geeft met zijn ongemeen deemoedige houding aan iedereen die hem ziet duidelijk te kennen dat hij met het naleven van de mozaïsche wet niet veel van doen moet hebben gehad, want, zich zeer bewust van zijn zonden, durft hij niet eens naar Gods heiligdom op te kijken, maar bekent zelf zijn nutteloosheid voor God en smeekt Hem om genade en barmhartigheid.
Hoofdstuk 100: Wat betekent: God boven alles liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Als de tegenwerper genoeg scherpe en sterke tanden heeft om erin te zetten, moet hij nog maar eens proberen om een andere, niet te overtreffen afweging over de liefde te maken. Goed, zeg ik, de tegenwerper is nog in de buurt en maakt aanstalten om zich in deze tegenwerping vast te bijten. Daarom zullen we hem aanhoren en eens zien, wat hij allemaal naar voren zal brengen. Hij zegt:
Hoofdstuk 100: Wat betekent: God boven alles liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Maar ik zie zojuist weer een zeer ernstig kijkende tegenstrever. Deze treedt, heel zeker van zijn overwinning, naar voren en zegt: o, met deze tegenwerper zullen we gauw klaar zijn, want de Heer heeft ons toch Zelf een maatstaf gegeven waaruit blijkt hoe men God moet liefhebben. Ik hoef daarom niets anders te zeggen dan wat de Heer Zelf heeft gezegd, namelijk: 'Wie Mijn geboden onderhoudt, hij is het die Mij liefheeft'. Dat is dus de eigenlijke maatstaf, volgens welke men God moet liefhebben.
Hoofdstuk 100: Wat betekent: God boven alles liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Bijgevolg lijkt de eigenliefde van de kinderen ten opzichte van de liefde voor hun ouders niet zelden verreweg sterker te zijn. Anderzijds zien we dat de kinderen van de mensen voor andere voordelen vaak hun leven bijna met doodsverachting op het spel zetten. De een zeilt in stormachtige nachten over de oceaan, de ander begeeft zich in de vuurlinie van het vijandelijke leger, een derde daalt niet zelden af naar brokkelige afgronden om kostbare metalen uit de aarde te winnen. En zo zien we dat deze uiterlijke, serieuze wereldse maatstaven van menselijke liefde zeker sterker zijn en in het algemeen zwaarder wegen dan de liefde van de kinderen voor hun ouders en de liefde voor het eigen leven.
Hoofdstuk 100: Wat betekent: God boven alles liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Ik zeg jullie dat dit alleen maar overgangen zijn van warmte naar koude en dus ook omgekeerd. Daarom kan men de volgende, veel juistere maatstaf aannemen:
Hoofdstuk 99: De liefde van God - de oergrondstof van alle schepselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Wij dwalen als verliefden rond onder de vele vensters van het grote, prachtige huis en kijken met een hart vol fantasie en verlangens omhoog naar de door een nachtlampje zwakverlichte lichtopeningen van het huis, waar-achter wij het voorwerp van onze liefde vermoeden.
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Zo vergaat het de mens ook in de oude nachtelijke sterrenhemel van zijn geest. Maar wat gebeurt er? Door het opgaan van de zon begint de horizon rood te kleuren. Lichter en lichter wordt het aan de horizon waar de zon opkomt. Nog één blik naar de voorheen zo prachtige hemel, en wat ziet men? - Men ziet de ene na de andere ster verdwijnen.
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Ik zie al iemand komen die zegt: alles goed en wel, maar hoe moet men dit ene goddelijke woord naar God Zelf toe verwezenlijken? Hoe zou men dan eigenlijk God moeten liefhebben en nog wel boven alles? Zou men misschien op God zo verliefd moeten zijn als een jonge bruidegom op zijn mooie, rijke bruid? Of zou men op God even verliefd moeten zijn als een mathematicus op zijn wiskundige berekening of een astronoom op zijn sterren? Of zou men zo verliefd moeten zijn als een speculant op zijn koopwaar of als een kapitalist op zijn geld of als een landheer op zijn bezittingen of als een regerend monarch op zijn troon? Dat zijn de enig denkbare maatstaven voor serieuze menselijke liefde, want de liefde van kinderen voor hun ouders kan men gevoeglijk niet als een serieuze maatstaf voor liefde hanteren, omdat de praktijk ons immers leert dat kinderen hun ouders kunnen verlaten om ofwel een goed huwelijk te sluiten, veel geld te verdienen of een hoge erebaan aan te nemen. Bij dat alles treedt de liefde van de kinderen voor hun ouders meer op de achtergrond en moet ze noodgedwongen plaatsmaken voor een sterkere. Daarom zijn hier slechts de krachtigste maatstaven voor menselijke liefde aangereikt, waarbij het de vraag is, welke men nu eigenlijk voor de liefde tot God moet aanleggen.
Hoofdstuk 100: Wat betekent: God boven alles liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Zo hebben we deze prachtige, nachtelijke scène voor ons. Wel worden soms, door nachtelijke plaatselijke stormen de stralen van de hemel hier en daar door voorbijtrekkende wolken kortstondig bedekt. Maar dezelfde storm die eerst een lichtonvriendelijke wolk voor de prachtvolle sterrenhemel schoof, juist deze storm drijft die wolk langs de horizon weg, waarna het firmament schoner wordt dan het voorheen was. Alles en iedereen wordt angstig door zo'n kortstondige storm en verlangt weer naar de rustige, prachtige, door vele duizenden lichten verlichte nacht. Maar een natuurkundige zegt: zulke stormen zijn niets anders dan de gewone voorboden van de naderende dag; daarom hoeft men niet angstig te zijn.
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Het is precies zoals het door de grote natuur op aarde dag in dag uit bijna als vanzelfsprekend wordt aangetoond. Laten we ons eens voorstellen hoeveel duizenden en nog eens duizendmaal duizend kleinere en soms ook grotere en sterkere lichten er elke nacht vanuit de hoge hemel naar de duistere aarde stralen. Zelfs de maan is niet zelden de hele nacht actief. Bij dit prachtige licht steken de mensen op aarde gedurende de nacht bijna evenveel kunstlicht aan.
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Naast dit inhoudrijke, prachtige zonnebord zien we tevens, meer dan in welke andere zaal ook, een groot aantal al opgroeiende kinderen die, zoals jullie kunnen zien, nu eens naar het bord kijken, dan weer met hun leraar praten en vervolgens in zichzelf gekeerd, met hun handen kruiselings op de borst erbij staan als standbeelden. De gehele aanblik zegt reeds dat het hier om iets buitengewoon belangrijks gaat.
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)