15542 resultaten - Pagina 815 van 1037
... 803 - 804 - 805 - 806 - 807 - 808 - 809 - 810 - 811 - 812 - 813 - 814 - 815 - 816 - 817 - 818 - 819 - 820 - 821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 ...
[27] Ik ben van mening dat de zaak voor het begrip van de mensen niet duidelijker uitgelegd kan worden. We hebben nu de innerlijke, waarachtige betekenis van dit gebod, zoals het in alle hemelen eeuwig van kracht is en waarvan de gelukzaligheid van alle engelen afhangt, volkomen leren kennen en hebben alle mogelijke tegenwerpingen weerlegd. Dus zijn we daarmee ook klaar en daarom zullen we ons ook dadelijk naar de elfde, schitterende zaal voor ons begeven. Daar zullen we dan alles wat er tot nu toe gezegd is in het helderste licht als op één punt samengevat en bevestigd vinden. Laten we dus binnentreden!Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[26] Dat bijgevolg ook het verlangen naar de vrouw en dochters van de naaste verboden is, ligt toch zeker voor iedereen voor de hand. Het is precies zo, als wanneer men iemand een hele os geeft, men daarmee ook de extremiteiten, zoals staart, horens, oren en poten enzovoort meegeeft. Of als wanneer de Heer iemand een wereld zou schenken, Hij toch alles wat zich op die wereld bevindt zou meegeven en niet zeggen: alleen het inwendige van de wereld is van jou, maar het oppervlak behoort Mij toe.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[25] Om deze reden werden ook oorspronkelijk de twee laatste geboden samen als één gebod gegeven. Ze zijn slechts verschillend doordat in het negende gebod nog eens in het bijzonder wordt aangegeven dat de liefde van de naaste moet worden gerespecteerd, terwijl in het tiende gebod precies hetzelfde, maar dan naar de meest innerlijke betekenis samengevat wordt weergegeven, om in het algemeen het geheel respectvol in acht te nemen.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[24] Nu zal misschien menigeen vanuit zijn beperkte inzicht de volgende conclusie trekken en zeggen: als de zaken zo staan, dan is het immers geen zonde als iemand bij de vrouw of dochters van zijn naaste slaapt of daarnaar verlangt. Dan zeg ik: ho ho, mijn beste vriend, met deze opmerking heb je de plank flink misgeslagen. Wordt onder 'ge zult de liefde van uw naaste niet begeren, en wel zijn gehele liefde', niet alles verstaan wat hij aan dierbaars in zijn hart draagt? Kijk, zo is het in wezen volgens het gebod niet slechts verboden om naar de vrouw en dochters van jouw naaste te verlangen, maar dat gebod geldt voor alles wat de liefde van jouw broeder omvat.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Wat wil de Heer daarmee aantonen? Niets anders dan: de machtigste liefde van de mens op aarde is die voor zijn vrouw. Want wat heeft de mens in zijn ordening op aarde meer lief dan zijn lieve, brave, goede vrouw? In de vrouw ligt dus de gehele liefde van de man, zoals omgekeerd de vrouw in haar ordening zeker niets sterker liefheeft dan de man naar haar hart.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Het uiterlijke, visuele gebod is bekend, innerlijk wil het zeggen: heb geen verlangen naar de liefde van jouw broeder of jouw zuster!
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Geheel anders zou het zijn geweest als de Heer dadelijk de naakte, innerlijke geestelijke waarheid zonder beschermende uiterlijke omhulling zou hebben gegeven. Men zou deze heilige, levende waarheid naar eigen goeddunken hebben stukgeknaagd en vernietigd en juist daardoor zou het dan met al het leven gedaan zijn geweest.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Hier is ze kennelijk weergegeven naar de letterlijke betekenis die men in het begin evengoed als nu zou hebben kunnen uitspreken, waardoor heel wat dwalingen zouden zijn voorkomen. Daarop zeg ik: dat is inderdaad juist. Wanneer men een boom doormidden splijt, komt de kern ook naar buiten en dan kan men deze even gemakkelijk bekijken als voorheen de schors.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Kijk, het 'gij' is onzeker. Waarom? Omdat daarmee volgens de innerlijke betekenis iedereen wordt bedoeld, om het even of het om het mannelijk of vrouwelijk geslacht gaat. Eveneens is de vrouw onzeker, want er wordt niet gezegd of er sprake is van een oude of een jonge, één of meer, een meisje of een weduwe. Waarom is dat onzeker? Omdat de liefde van de mens iets geheel eigens is, en dus geen oude of jonge vrouw, geen weduwe en geen meisje genoemd kan worden, want in ieder mens is de liefde uniek. Hiernaar moet de naaste geen verlangen hebben, omdat zij het meest eigene in ieder mensenleven is. Eenieder die naar deze liefde een hebzuchtig, afgunstig of hunkerend verlangen heeft, belaagt in zekere zin zijn naaste als een moordlustige, omdat hij diens liefde of leven ten behoeve van eigen voordeel zou willen bemachtigen. Derhalve is ook de naaste onzeker. Waarom? Omdat daarmee in geestelijke zin ieder mens, zonder onderscheid van geslacht, wordt bedoeld.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Kijk, precies zo en nog onuitsprekelijk veel hachelijker is het met het woord van de Heer gesteld. Zou daarbij meteen aan het begin de innerlijke betekenis naar buiten toe worden weergegeven, dan zou er reeds lang geen religie meer onder de mensen bestaan. Ze zouden de innerlijke, heilige betekenis van haar levenskern evengoed hebben stukgeknaagd en bekrast als ze dat met de schors aan de buitenkant van de boom des levens hebben gedaan. Reeds lang zou de innerlijke, heilige stad Gods op dezelfde manier vernietigd zijn, zodat er geen steen op de andere zou zijn gebleven, zoals ze dat met het oude Jeruzalem gedaan hebben gedaan en zoals ze dat gedaan hebben met de uiterlijke, alleen letterlijke betekenis van het woord.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Wat wil dit gebod dus zeggen? Niets anders dan: ieder mens moet niet zelfzuchtig, uit eigenbelang de liefde van zijn naaste opeisen, want de eigenliefde is op zich niets anders dan het naar zich toetrekken van andermans liefde voor eigen genot, zonder zelf ook maar een vonkje liefde weer terug te geven.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] De wet luidt dus, zoals we reeds uit het hoofd weten: 'Gij zult niet begeren de vrouw van uw naaste' ofwel: gij zult geen verlangen hebben naar de vrouw van uw naaste, wat een en hetzelfde is. Wie is dan 'de vrouw' en wie is de 'naaste'?
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Goed, zeg ik, laten we het woord vader nemen. Wat betekent het? Is het woord reeds de vader zelf of wordt met het woord een echt wezenlijke vader bedoeld en is dit woord slechts een uiterlijke typerende aanduiding daarvan? Men zal zeggen: hier is het woord kennelijk niet de vader zelf maar slechts een uiterlijke aanduiding daarvan. Goed, zeg ik, maar ik vraag tevens: wat moet men dan allemaal onder dat woord verstaan, zodat men dit woord als een uiterlijk, juist typerend kenmerk kan herkennen? Antwoord: het woord moet een man voorstellen die de juiste leeftijd heeft, gehuwd is, samen met zijn vrouw kinderen heeft en deze dan werkelijk vaderlijk naar lichaam en geest verzorgt.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Velen die het voorafgaande gelezen hebben, zullen zeggen: we zijn werkelijk heel benieuwd naar de ware, definitieve betekenis van dit gebod, nadat elke betekenis die wij voorheen aan dit gebod hebben gegeven, onweerlegbaar als hoogst onzinnig werd voorgesteld en in het belachelijke werd getrokken. We zouden in alle ernst wel heel graag willen vernemen wie nu eigenlijk die gij, die naaste en diens vrouw is. Want uit het gebod valt niets met zekerheid op te maken. Die gij kan wel iedereen zijn, maar of daar ook een vrouw mee bedoeld kan zijn, dat is nog een open vraag. De naaste is eventueel wel wat nader te bepalen, vooral wanneer men dit woord in een wat ruimere betekenis opvat, waardoor dan iedereen die op een of andere manier onze hulp nodig heeft, onze naaste is. De vrouw geeft hier zeker het grootste probleem, want men weet niet of daaronder alleen de getrouwde vrouw of ook het ongehuwde vrouwelijke geslacht moet worden verstaan. Er wordt hier weliswaar meer in het enkelvoud dan in het meervoud gesproken, maar dat maakt de zaak volstrekt niet duidelijker. Want wanneer men in een of ander land op aarde de polygamie aanvaardt, dan zou men daar met het enkelvoud duidelijk weer een nieuw probleem hebben. Daarom zijn we des te nieuwsgieriger naar de ware betekenis van dit gebod, omdat de letterlijke betekenis overal volstrekt niet steekhoudend is.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Is het wel denkbaar dat er vanuit de allerhoogste liefde van de Heer zo'n onzinnig gebod gegeven zou zijn? Men zal nu weliswaar zeggen: het gebod beperkt zich slechts tot het vleselijke, wellustige verlangen. Maar ik zeg: het is goed, laten we het daar maar bij laten, alleen moet men mij daarbij toestaan enkele opmerkingen te maken. Gooien deze opmerkingen het 'daarbij laten' omver, dan moet iedere tegenspreker zich er zondermeer bij neerleggen dat hij bij het zoeken naar de betekenis van dit gebod een andere weg moet inslaan. Luister dus naar de opmerkingen.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)