15542 resultaten - Pagina 819 van 1037
... 807 - 808 - 809 - 810 - 811 - 812 - 813 - 814 - 815 - 816 - 817 - 818 - 819 - 820 - 821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 - 829 - 830 - 831 - 832 ...
[13] Maar wat zijn deze rechten en waaruit bestaan zij? God alleen is heilig en Hem alleen komt alle macht toe! Degene die door God zelf wordt geheiligd en aan wie God macht toebedeelt, bezit haar rechtmatig; maar wie zichzelf heiligt en de goddelijke macht naar zich toe trekt om met deze glorie zelfzuchtig en hebzuchtig te heersen, die is in de waarachtige betekenis een dief, een rover en een moordenaar!Hoofdstuk 83: Wat betekent `stelen'? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Wanneer men vooropstelt dat maar weinig Joden er geheel en al van doordrongen waren wie Christus eigenlijk was, dan kan men zich aan de hand van de rechtsbeginselen afvragen wie Hem het recht heeft verleend om de bewuste ezelin bij haar eigenaar weg te laten halen, om haar dan Zelf naar eigen goeddunken te gebruiken.
Hoofdstuk 83: Wat betekent `stelen'? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Het was noodzakelijk om dit gebod voor jullie wat grondiger te belichten omdat de mens over geen enkel gebod zo licht heenstapt als over dit. Ik denk dat jullie nu ook deze voordracht begrepen hebben en daarom zullen we ons dan ook meteen naar de zevende zaal begeven.
Hoofdstuk 81: Wat is hoererij? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Het is waar dat het in een statig huis prettiger wonen is dan in een eenvoudige lemen hut. Maar kijk eens naar de bewoners! Hoe trots en hoogmoedig zien we de bewoner van een paleis rondlopen en hoe deemoedig buigt een eenvoudige hutbewoner voor zo'n pralende paleisheer!
Hoofdstuk 81: Wat is hoererij? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Laten we eens kijken naar de bewoners van een grote stad en daarnaast naar die van een klein boerendorp. De bewoners van de grote stad weten zich van louter genotzucht geen raad; ze willen allemaal aangenaam leven, zich allemaal vermaken, allemaal pronken en indien mogelijk een beetje heersen. Komt een plattelandsbewoner in de grote stad, dan moet hij, wil hij niet grof bejegend worden, op z'n minst elke schoenpoetser en dergelijke lieden met 'weledele heer' aanspreken.
Hoofdstuk 81: Wat is hoererij? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] De ziel zonder de geest is dus slechts een stomme, polariserende kracht, die de botte zin naar verzadiging in zich draagt maar zelf geen kracht tot oordelen bezit, waaruit het haar duidelijk zou worden waarmee ze zich verzadigt en waartoe die verzadiging dient. Ze is te vergelijken met een volslagen krankzinnige, die geen andere begeerte in zich voelt dan zich te verzadigen. Waarmee en waarom? Daarvan heeft hij geen begrip. Wanneer hij grote honger voelt, dan verorbert hij alles wat hij maar tegenkomt, of het nu afval, brood of de reinste varkenskost is, voor hem maakt het niets uit.
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Zou men zich dan niet ook kunnen afvragen: heeft de Heer de wereld niet voor alle mensen gelijk geschapen en heeft niet ieder mens hetzelfde recht op alles wat de geschapen wereld aan veelsoortig genot biedt? Als de Heer de wereld echter zeker niet voor enkelingen maar voor iedereen heeft geschapen, en dus iedereen het recht heeft om de producten van de aarde naar behoefte te gebruiken, waartoe diende dan vervolgens dit gebod, waarmee aan de mens kennelijk een of ander eigendomsrecht werd verleend en waardoor diefstal pas mogelijk is geworden? Waar namelijk geen mijn en dijn is, maar slechts een algemeen 'van ons allen', daar zou ik wel eens iemand willen zien die in staat zou zijn om zijn naaste te bestelen.
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Bovendien kan men zich nog afvragen wie er dan eigenlijk schuld is aan de veelvoudige verarming van de mensen? Zeker niemand anders dan de gelukkige rijke die door zijn baatzuchtige speculatie veel rijkdom naar zich toe trekt, waaraan niet zelden zo'n duizend mensen zeker voldoende zouden hebben om een fatsoenlijk huwelijk te kunnen sluiten. Toch zou alleen de rijke echtgenoot vrij zijn van de zonde van de onkuisheid als hij bij zijn rechtmatige vrouw kinderen verwekt, terwijl alleen de arme de zondebok zou zijn, juist omdat hij zich geen vrouw kan veroorloven? Zou dat niet hetzelfde zijn als wanneer men op aarde een of andere bedevaartplaats zou aanwijzen met oplegging van het gebod dat niemand deze plaats te voet mag bezoeken om er een of andere genade te ontvangen, maar dat iedereen die deze plaats bezoekt en een genade wil ontvangen, in een hoogst elegante koets moet komen aanrijden?
Hoofdstuk 80: Over tweeërlei liefdes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Wat is dan de geest? De geest is het eigenlijke levensprincipe van de ziel en de ziel is zonder de geest niets anders dan een substantieel etherisch orgaan, dat wel alle vermogens bezit voor het opnemen van het leven, maar zonder de geest niets anders is dan een substantieel geestelijk etherische poliep, die zijn armen voortdurend naar het leven uitstrekt en alles opzuigt wat met zijn natuur overeenkomt.
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Aldus leren ook de kinderen hier langs geestelijk praktische weg waaruit het behoud van de geschapen dingen bestaat en hoe hiermee, verenigd met de wil van de Heer, steeds op de meest zorgvuldige wijze moet worden omgegaan. En als jullie dit nu ook maar enigszins hebben begrepen, dan zullen jullie ook wel inzien hoe waardevol deze wet is, en bovendien waarom hij ook hier in het rijk der hemelse kindergeesten voorkomt. Omdat we dit nu weten, kunnen we ons ook dadelijk naar de zesde zaal begeven.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Opdat jullie echter de nu volgende verklaring gemakkelijk en terdege zullen begrijpen, maak ik jullie er alleen nog op attent dat in God het eeuwige behoud van de geschapen geesten de onwrikbare grondvoorwaarde van de gehele goddelijke ordening is. Nu jullie dat weten, kijk dan eens naar het tegenovergestelde, namelijk naar de vernietiging, en jullie hebben het gebod, zowel in geestelijke als in lichamelijke zin, betekenisvol voor je.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] 'Gij zult niet doden' - deze wet lag, evenals alle andere, in de Ark des Verbonds. Wat deed echter het gehele Israëlitische leger toen het het Beloofde Land binnentrok, met de vroegere bewoners van dit land? Wat deed zelfs David, de man naar Gods hart? Wat deed de grote profeet Elia? Kijk, zij allen doodden en wel zeer vaak en dikwijls zelfs op tamelijk wrede manier.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Deze korte verklaring is voldoende om in te zien dat juist deze wet van volkomen, zuiver geestelijke aard is. Wanneer jullie het bij gelegenheid nauwkeuriger willen onderzoeken dan zullen jullie op je eigen aarde ontdekken dat het zo is. Zo wordt het hier de kinderen ook praktisch bijgebracht en wel met het grootste nut. Daar we dat nu weten, begeven we ons dan ook dadelijk naar de vijfde zaal.
Hoofdstuk 77: Het vierde gebod in de vierde zaal (in geestelijke zin) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Het is waar: goed en lang leven is beter dan kort en slecht. Maar als aan het einde van de levensperiode de onwelkome dood verschijnt, welke voordelen heeft het goede en lange leven dan ten opzichte van het slechte en korte? Ik denk dat men geen doorgewinterde wiskundige hoeft te zijn om te kunnen zeggen: het verschil komt overal op nul uit; want de eerste krijgt evenals de tweede helemaal niets en daarom doet het er weinig toe, hoe de weg naar deze ontvangst was, goed of slecht.
Hoofdstuk 77: Het vierde gebod in de vierde zaal (in geestelijke zin) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Daarom werd het volk der Israëlieten ook geboden minstens één dag in de week te bestemmen, om zich uit wereldse zaken terug te trekken en deze dag des levens van de heilige rust in God in zijn innerlijk te zoeken. Maar men nam dat gebod slechts op een uiterlijke en materiële manier in acht en bracht het langs deze weg tenslotte zo ver dat men niet eens de Heer van de sabbat herkende, Hem, de Heilige Vader, toen Hij, door oneindige liefde gedreven, naar Zijn kinderen op aarde kwam!
Hoofdstuk 76: Tweede en derde zaal. Onderricht over het tweede en derde gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)