15542 resultaten - Pagina 821 van 1037
... 809 - 810 - 811 - 812 - 813 - 814 - 815 - 816 - 817 - 818 - 819 - 820 - 821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 ...
[6] Maar van geen enkele kant kwam er een of andere vader naar ons toe. Ook hebben we elkaar zorgvuldig gevraagd of de een of de ander nog niets van de Vader had bemerkt. Maar eenieder van ons bekende openhartig dat hij zelfs in de verste verte niet het allerminste had gemerkt.Hoofdstuk 74: Hoe moet men God zoeken? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] De kinderen zeggen: we waren buiten onder de bomen en bekeken daar de heerlijkheden van de scheppingen van God, in wie we moeten geloven, en we prezen Hem omdat Hij zulke prachtige dingen heeft gemaakt. We stelden ons Hem voor als een echt lieve Vader die graag naar Zijn kinderen toekomt, en daardoor kregen we in ons hart ook het sterke verlangen om Hem te zien, Hem dan met al onze kinderlijke liefde tegemoet te snellen, Hem te omarmen en met alle kracht die in ons is te liefkozen.
Hoofdstuk 74: Hoe moet men God zoeken? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Daarna verlieten we die plaats, holden de zolders van het schoolgebouw op en deden daar hetzelfde, maar het resultaat was net zo als onder de bomen. Van daar gingen we naar onze woonvertrekken, in de veronderstelling dat de Vader ons hier eerder zou bezoeken omdat we daar veel hadden gebeden en Hem innig hadden gesmeekt of Hij zich aan ons zou willen laten zien. Maar het was allemaal tevergeefs! Aangezien we jouw raad dus hebben opgevolgd, maar zonder resultaat, zien we ons nu genoodzaakt met jouw leer in te stemmen en te denken dat er eerder geen dan wel een God bestaat. En zodoende hebben we onder elkaar het volgende besluit genomen: als er al een of andere god bestaat, dan bestaat er toch geen hele, maar een gedeelde in alle levende en vrij werkende wezens, zoals jullie en wij zijn. God is dus slechts een verzamelbegrip van de levende kracht, die echter pas in wezens zoals jullie zijn, uit vrije wil zichzelf en anderen herkent en daardoor ook machtig werkend optreedt.
Hoofdstuk 74: Hoe moet men God zoeken? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Hoe reageren de leraren op de uitlating van hun leerlingen? Luister maar naar de leraar, die zo'n verhaal heeft aangehoord; hij zegt tegen zijn leerlingen:
Hoofdstuk 74: Hoe moet men God zoeken? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Zou men dan soms ook moeten geloven dat zulke kinderen die over God onderricht zijn, na verloop van tijd geen verder onderwijs over God meer nodig hebben? Jullie moeten zelf toegeven en zeggen: ja, zulk onderricht heeft iedereen tot aan het eind van zijn leven nodig, want maar al te gemakkelijk worden de eerste indrukken uit de kinderjaren uitgewist en dan staan de mensen die hun kinderschoenen ontgroeid zijn, daar alsof ze nooit iets over God gehoord zouden hebben. Ik zeg jullie: dat uitwissen is hier weliswaar niet licht mogelijk, maar jullie moeten er wel van uitgaan dat deze kinderen ten gevolge van hun vroegtijdige overgang naar hier, op aarde geen gelegenheid hebben gehad om de vrijheidsproef voor hun geest, die de eigenlijke levensproef is, door te maken. Daarom moet deze uiterst belangrijke activiteit voor het leven van de geest hier volledig in werking worden gezet. Tot nu toe waren deze kindergeesten in zekere zin slechts geestelijke, levende machines. Hier is het echter zaak dat zij uit zichzelf tot leven komen en daarom moeten ze ook alle geboden leren kennen, deze dan daadwerkelijk zelf uitproberen, en ondervinden hoe hun zelfstandig levend geestelijke wezen zich onder een bepaalde wet gedraagt.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Wel, nu zijn we al in de eerste zaal. Zien jullie wat er geschreven staat op een wit bord, dat in het midden van deze grote zaal op een zuil rechtopstaand is aangebracht? Jullie zeggen: bovenaan het ons welbekende cijfer 1, dat zeker het nummer van deze zaal zal zijn en daaronder: 'Weg naar de vrijheid van de geest!' Ik zeg jullie dat het cijfer 1 niet het nummer van de zaal is, maar dat het het eerste gebod van God door Mozes aangeeft.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Jullie vragen nu: maar in 's hemelsnaam, bestaat dit hele gebouw, dit onafzienbaar lange paleis, slechts uit één enkele zaal? Ik zeg jullie: nee, volstrekt niet, het bestaat uit twaalf afdelingen. Maar bovenin, waar jullie de tweede rij kleinere ramen zien, loopt ononderbroken, rondom de gehele zaal een prachtige brede galerij, van waaraf men zonder de leerlingen op de begane grond op de een of andere manier te storen, alle twaalf afdelingen na elkaar kan overzien en zich ervan kan overtuigen, wat daar allemaal gebeurt. Laten we nu maar naar binnen gaan, opdat jullie alles duidelijk zal worden.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] En ten tijde van Christus heeft de Heer Zelf laten zien dat Hij na gedane arbeid net als ieder ander mens gerust heeft. Dus moeten ook de geesten hier hun rustperioden hebben, waarin ze weer krachten voor de nieuwe lessen kunnen opdoen. Daarom is er ook, vooral tijdens de overgang van de ene leertuin naar de andere, een beduidende rustperiode. Tijdens deze rustperioden mogen de leerlingen als ze dat graag willen, met hun leraren zelfs bezoekjes bij hun familie op de werkelijke aarde afleggen. Maar dat gebeurt meestal alleen als hun verwante aardbewoners in diepe slaap verzonken zijn, terwijl deze in waaktoestand daarvan maar hoogst zelden iets merken, en dat al helemaal niet als ze meer aards dan geestelijk zijn ingesteld.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Hebben de leerlingen dit allemaal goed begrepen, dan worden ze vanuit deze zaal naar een andere grotere tuin geleid, waar zich al hogere onderwijsinstellingen bevinden. Dat de leerlingen in deze eerste tuin natuurlijk niet aan één stuk door leren, maar tussendoor heel goed geprogrammeerde speeltijden hebben, spreekt vanzelf. Want ook de geest heeft om sterk te blijven op gezette tijden een rustperiode nodig, hetgeen de Heer reeds bij de eerste scheppingsgeschiedenis heeft aangetoond, door na de bekende zes scheppingswerkdagen de zevende dag als rustdag in te stellen.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Maar tegelijkertijd tonen de leraren de leerlingen de onderaardse, steeds duisterder wordende sferen, en hoe de zielen van slechte gestorven mensen afdalen in zulke duistere sferen. Waar zij ook maar iets dat voor hen aantrekkelijk is, in bezit nemen, verdringen zich daar ook al spoedig verscheidene andere geesten, die druk op elkaar beginnen uit te oefenen, waardoor ze boos worden en ook in woede ontbranden; en als dat is gebeurd, zien de leerlingen hoe zulke duistere zielen dan dienovereenkomstig in de meest verschillende, afschuwelijke gestalten overgaan en in deze vorm naar steeds diepere en nog duisterder sferen afzakken.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Is zo'n gedeelte voltooid, dan worden de leerlingen naar de kleine globes in de kapellen gebracht, en daar moeten zij voor hun leraren op een zelfwerkzame, creatieve wijze herhalen wat de leraren hun op de grote globe hebben laten zien. Daardoor wordt het hele onderricht op zich levendig en de leerlingen kennen dan de gebeurtenissen op aarde van a tot z precies zo levendig alsof ze op de werkelijke aarde van dat alles zelf actieve getuigen zouden zijn geweest.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Als de leerlingen zich dit belangrijke deel van hun leervak hebben eigengemaakt, dan pas worden ze weer naar de grote globe gebracht, waarna de leraren hun dan tegelijkertijd de geestelijke aarde en haar ontwikkeling vanuit het mensengeslacht laten zien.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Kijk, de leraar raakt zijn borst aan. Meteen gaat er vanuit de aangeraakte plaats naar het nieuw geschapen mensenpaar een heldere straal, die zich eveneens als een derde lichtmens voor hen plaatst. En wat de leraar nu met de jullie bekende woorden van de Heer tegen de leerlingen zegt, dat zegt ook de derde mens die gevormd is uit de straal die uit de borst van de leraar kwam, tegen het eerst geschapen mensenpaar.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Kijk, hij buigt zich naar de grote bol en raakt hem aan. En kijk, op de plaats waar hij hem heeft aangeraakt, ontstaat onmiddellijk een sterk licht; het licht concentreert zich, ontwikkelt zich tot een vorm en deze vorm lijkt op een mens. En zie verder: de leraar raakt de bol opnieuw aan, waarna fijne stof uit de aangeraakte plek opstijgt, dat de eerdere lichtgestalte omhult; deze straalt nu geen licht meer uit, want zij is al met een aards kleed van gelijke vorm omhuld.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Anderzijds staat er ook wel: 'Mijn juk is zacht en Mijn last is licht'. Deze passage kan degenen tot troost zijn die de waarheid wel vol overtuiging bezitten, maar daarnaast toch ook zoveel van de wereld hebben dat dit hun de moed ontneemt om de waarheid openlijk voor de wereld te belijden. Zij hebben dan werkelijk aan de in hen voorhanden zijnde waarheid van het eeuwige leven een zacht juk en een lichte last. De weinigen echter die al het wereldse uit zich hebben verbannen, verkrijgen dan de Geest van kracht en sterkte, vrezen geen wereld meer, belijden openlijk de in hen eeuwig levende waarheid en trekken het huis van de Vader naar zich toe door het geweld van hun geloof en hun liefde voor de Heer.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)