15542 resultaten - Pagina 822 van 1037
... 810 - 811 - 812 - 813 - 814 - 815 - 816 - 817 - 818 - 819 - 820 - 821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 ...
[19] Als het echter zo gezegd is, dan komt daarin zeker niets anders tot uiting dan enerzijds hetgeen door het woord van de Heer wordt weergegeven dat luidt: 'Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren'! Of duidelijker gezegd: velen zullen in het hiernamaals weliswaar het eeuwige leven verkrijgen, maar slechts zeer weinigen zal het grote geluk ten deel vallen om als kinderen in het eigenlijke vaderhuis te worden opgenomen. Want het verkrijgen van deze genade vraagt geweld en zij die het niet met geweld naar zich toe trekken, zullen het niet verkrijgen.Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Toch zijn dat op zich nog altijd lofwaardige en achtenswaardige mensen, want diep in zichzelf zijn ze toch overtuigd van de waarheid, alleen hebben ze niet de moed om dit naar buiten toe te bekennen.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Maar zij die waarachtige leerlingen van de school van de Heer voor het eeuwige leven zijn en voorheen waren, verachtten de dood van het lichaam en verlangden met grote vreugde en zaligheid naar de volledige ontbinding van de zware, uiterlijke levensbanden met de wereld. Zij getuigden van de waarheid van de levensschool van de Heer - als martelaren met hun bloed.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Wanneer echter iemand bezitter van het eeuwige leven in de geest is, zeg eens, kan hij dan wel vragen of zijn ziel en zijn geest met het leven van zijn lichaam zullen vergaan of niet? Wie vraagt naar het hoe, wanneer en wat, waarvandaan en waarheen, is zeker geen bezitter van het eeuwige leven, maar slechts een veile knecht in loondienst van de wereld, die boven alles vreest om het leven van zijn lichaam te verliezen; waarom wel? Omdat hij geen ander leven kent.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Maar omdat de mensen op aarde alleen maar naar de meest nietige en ijdele dingen streven, geloven en vertrouwen zij de Heer slechts zolang (naar de beste menselijke maatstaven, wel te verstaan) het hun lichamelijk aan niets ontbreekt. Komt er echter een kleine beproeving op hen af, dan vallen ze dadelijk in hun oude twijfels terug en werpen zich in plaats van in de armen van de Heer, in die van een hun weinig batende en zeer slecht helpende wereld. Zo is het gesteld met de beste mensen, waaruit echter blijkt dat hun denken helemaal niet naar binnen, maar slechts naar buiten gekeerd is.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Jullie kunnen om te beginnen als voldoende bekend aannemen dat hier in het rijk der volmaakte geesten, om een of ander goed einddoel te bereiken, op overeenstemmende wijze alles onnoemelijk wijzer en verstandiger wordt aangepakt dan op aarde. Dat gebeurt om de zeer eenvoudige reden dat men hier niet bij één tot in het oneindige begint te tellen, maar dat men hier in zekere zin bij het oneindige begint en van daaruit naar één terugtelt of, wat hetzelfde is, men gaat hier niet van binnen naar buiten, maar van buiten naar binnen, hetgeen trouwens op aarde ook de beste weg zou zijn als de mensen maar niet zo ijdel, dwaas en dom zouden zijn!
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[23] Dat de leerlingen op deze manier het ontstaan van een wereld en hier met name van de aarde, zo praktisch mogelijk leren langs de weg van dit leerzame aanschouwen, spreekt vanzelf. Zo kunnen we dus verdergaan naar de volgende zaal, waar de schepping van de mens wordt uitgebeeld en waarmee dus ook de historische en geestelijke ontwikkeling van de aarde begint.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Gaan we verder, dan zien we ook dat deze nieuwgevormde kristallen alweer door een nieuw, blauwachtig weefsel zogezegd vastgebonden zijn, en ook dat er vanuit de steeds donker wordende klomp naar alle kanten nog een heleboel luchtbelletjes opstijgen, waardoor er zich boven de waterbol reeds een soort atmosferische lucht begint te ontwikkelen. En jullie zien dat deze ontwikkeling, naarmate we verder gaan, steeds groter en duidelijker wordt.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] In de daarop volgende kapellen ontdekken we steeds meer van zulke kristallen, waaromheen zich naar het centrum toe een soort blauwachtig vlechtwerk begint te wikkelen, waardoor de voorheen losse kristalletjes met elkaar verbonden worden.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Wat betekent dat? Kijk maar eens in alle richtingen naar de ronde ramen. Elk raam van elke kapel werpt zijn licht precies op deze tafel.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Jullie vragen nu: voor zoveel geestelijke leerlingen zal één zo'n globe toch niet voldoende zijn? O, kijk maar eens wat rond in deze zaal, dan zullen jullie nog een heel groot aantal van dergelijke apparaten zien, deels in even grote vorm en deels in kleinere vormen. En al deze globes zijn zo gemaakt, dat ze in alle mogelijke delen uiteengenomen kunnen worden. Nadat we ook dit hebben gezien, kunnen we ons weer naar een volgende zaal begeven.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] In deze kleinere aarde zien jullie meer naar de noordpool toe nog een, natuurlijk ook in tweeën gedeelde, meer ovale bol die binnenin vol zit met aders en kanalen. Precies onder de equator zien jullie een grote holle ruimte, die schijnbaar met een op vuur gelijkende massa is opgevuld. Vanuit deze vuurmassa zien jullie via talloze organen het vuur naar het oppervlak van de aarde opstijgen en van deze inwendige vuurholte zien jullie ook vooral naar de zuidpool toe verscheidene grote spiraalvormige buizen, waardoor jullie een grote hoeveelheid brandende dampen zien stromen. Deze dampen worden door het binnenstromende water vanaf het oppervlak van de aarde in deze vuurholte, voortdurend gevormd, terwijl door het krachtige naar buiten stromen daarvan in de richting van de zuidpool, de dagelijkse omwenteling van de aarde wordt bewerkstelligd.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Het nieuwe gebouw ligt voor ons en wij gaan naar binnen. Wat zien jullie hier in de grote zaal? Klaarblijkelijk niets anders dan alweer een opgestelde globe, die zich in niets onderscheidt van de vorige. Hoe zou men echter met behulp van deze globe geologie moeten studeren? Laten we maar dichterbij gaan, dan zal het ook meteen duidelijker worden.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Wat leren de kinderen echter na deze cursus? Kijk, voor ons verder naar de middag, staat alweer een enorm groot gebouw. Wat wordt daar wel onderwezen? Ik zeg jullie: niets anders dan de natuurlijke samenstelling van het uiterlijke wezen van de aarde, dus de natuurlijke geologie en het ontstaan van de aarde. Eerst als dit alles aanschouwelijk en terdege is opgenomen, gaat men over naar de geschiedkundige, en van daaruit naar de geestelijke aarde. Jullie zullen je er echter ter plaatse van kunnen overtuigen hoe dat allemaal wordt aangeboden, net als jullie dat tot nu toe hebben gedaan.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Op deze manier leren de leerlingen tijdens de geografie ook tegelijkertijd de wereldgeschiedenis, alleen gaan zij altijd de omgekeerde weg. Ze beginnen bij de tegenwoordige tijd en gaan zodoende van de verschijnselen terug naar de oorzaak, hetgeen zoveel wil zeggen als van buiten naar binnen gaan.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)