Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

15542 resultaten - Pagina 823 van 1037

...  811 - 812 - 813 - 814 - 815 - 816 - 817 - 818 - 819 - 820 - 821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 - 836  ...
[8] Daar ligt bijvoorbeeld juist jullie stad. Bekijk haar maar en dan zullen jullie zien dat er niet het geringste aan ontbreekt. Maar kijk ook eens hoe zelfs wolken en nevels voorbijtrekken, precies in die richtingen en in dezelfde vormen als ze zich altijd gelijktijdig op de werkelijke aarde bevinden. Kijk, dat is toch zeker een perfecte globe. Hij is weliswaar tamelijk groot; zijn doorsnede zal naar jullie maatstaven ongeveer twintig klafter zijn.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Kijk eens verder! De bergen die heel getrouw in het klein die van de aarde voorstellen, zijn duidelijk van dezelfde materie. De gletsjers hebben hun sneeuw en ijs, de kalkgebergten hun kalk, de lagere alpen hun weiden en verder naar beneden hun bebossing. En kijk eens heel goed, elke stad en ieder dorp is precies weergegeven.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Jullie zeggen en vragen nu wel: ja, als deze naar aardse maatstaven misschien nauwelijks vijf- tot zevenjarige kindertjes dat allemaal leren, wat blijft er verder voor hen dan nog te leren over? Want zoals we hebben gezien, hebben ze zich gedurende het leren spreken door middel van de talloze, veelsoortige prenten toch al bijna alles eigen gemaakt wat de mens zich in zijn geest maar kan voorstellen. En nog veel meer heeft hun het leren lezen geboden, want in hun prenten kwamen toch zo buitengewoon veel en veelsoortige situaties voor, dat men om deze te verwezenlijken een hele oneindigheid nodig zou hebben. Daarom is het werkelijk niet gemakkelijk in te zien, wat voor hogere scholen er hier nog zouden zijn.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Laten we nu echter naar de volgende rij gaan. Daar zien jullie in de boeken slechts een, twee of drie hoofdlijnen, maar wel in veel kleinere afmetingen. Deze afzonderlijke hoofdlijnen worden hier en daar door kleine boogjes met elkaar verbonden om daardoor aan te geven dat ze bij elkaar horen. De bijlijnen worden hier en daar slechts door enkele korte haakjes of puntjes aangegeven.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] We gaan naar de vierde rij; wat zien jullie daar? Eveneens weer boeken, waarin weliswaar ook nog de basislijnen voorkomen, maar hier worden ze meer door contourpunten omgeven. Daar echter de gegeven plaatjes een heleboel, meestal op de Heer betrekking hebbende, historische situaties voorstellen en er dus bij elke afbeelding een of ook verscheidene menselijke figuren voorkomen, worden door deze basislijnen alle delen en geledingen van de mens duidelijk uitgebeeld, zodat de leerlingen daaruit makkelijk kunnen opmaken hoe de delen van de mens geordend zijn en welke betekenis de eenvoudige lijnen met betrekking tot de verschillende delen en geledingen van de mens hebben.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Laten we naar de derde gaan; we zijn er. Wat zien jullie hier? Jullie zeggen: weer dezelfde boeken, maar hier zien we slechts basislijnen; de contourlijnen eromheen zijn enkel met puntjes aangegeven. Kijk, hier is het al moeilijker om het eigenlijke plaatje te ontdekken. Dat men daarbij reeds meer naar de wezenlijke betekenis, in zekere zin naar de basis van het plaatje teruggebracht wordt, is duidelijk. Tevens wordt hier de betekenis van de plaatjes al grondiger uitgezocht en de lijnen op zich beginnen belangrijker te worden.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] In deze afdeling leren de kindertjes alleen maar eenvoudige voorwerpen benoemen. In de volgende afdeling worden ze al naar de benoeming van samengestelde begrippen geleid, waarbij namelijk het ene begrip als grondslag dient en in het andere de bestemming ligt. In de vierde afdeling leren ze al vanzelf de begrippen te verbinden en leren ze ook die woorden kennen waardoor handelingen en werkzaamheden, evenals toestanden, hoedanigheden en eigenschappen worden uitgedrukt.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Kijk, het staat daar in de richting van de middag en heeft een aanzienlijk uitgestrekte vorm. Laten we er dus naartoe gaan en meteen binnentreden! We zijn al in een afdeling, en wel de eerste. Merken jullie niet hoe het er wemelt van kleine leerlingen en tussen hen in vriendelijke en geduldige meesters en juffen? En zie hoe deze kindertjes voorzien zijn van de meest verschillende speeltjes in allerlei soorten en kleuren. Waarvoor hebben ze deze dan nodig? In de eerste plaats om in alle stilte begrippen te verzamelen in hun ziel, die hier eigenlijk hun wezen is. Hier horen we nog geen gepraat, maar laten we naar een tweede afdeling gaan.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Bovendien is er voor ons in dit gebouw niet meer veel te leren, want het spreekt toch vanzelf dat deze kindertjes, die heel voortijdig van de wereld naar hier werden overgebracht, uitsluitend door de liefde van de Heer rijpen en dat de oppassers in dit gebouw engelengeesten zijn die op aarde eveneens grote kindervrienden waren. En daar we dit nu weten, begeven we ons naar het derde gebouw.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Hoeveel van zulke bedjes zullen er in deze ruimte wel voorhanden zijn? Dat kunnen we gemakkelijk berekenen. In één rij bevinden zich 10.000 van zulke bedjes en we hebben op deze afdeling 10 rijen geteld; dat zouden er dus 100.000 zijn. Hoeveel van zulke afdelingen zijn er echter wel in dit gebouw? Het zijn er tien en dus moeten er in het hele gebouw 1.000.000 van zulke bedjes voorhanden zijn. Volgens jullie berekening neemt het aantal kinderen van dag tot dag toe en de kindertjes die vandaag op deze afdeling in deze wonderbare levensbedjes volgroeid worden, zullen spoedig naar de volgende afdeling worden gebracht.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Kijk, we zijn er al; laten we door de deur die voor ons geopend is naar binnen gaan, en dan zal het meteen duidelijk worden wat we daarbinnen zullen aantreffen. We zijn binnen en we zien een lange, bijna onafzienbaar doorlopende rij kleine bedjes, die als het ware op een terras ongeveer drie voet boven de vloer geplaatst zijn. Kijk eens verder! Achter de voorste rij is als door een paadje gescheiden nog een tweede, vervolgens een derde, vierde, vijfde, enzovoort tot tiende rij te zien. En kijk, in elk klein bedje zien wij een kindje rusten en over alle paden gaan voortdurend honderden verzorgers en verzorgsters af en aan en zij letten zorgvuldig op of het een of andere kindje iets nodig heeft.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Hier voor ons is reeds de poort; laten we dus maar dapper naar binnen gaan! We zijn in de tuin. Kijk hoe aardig en mooi geordend alles is aangelegd. Kleine bomenlanen doorkruisen de grote tuin en bij iedere kruising zien we een klein rondeel van bomen dat in het midden gesierd is met een kleine tempel. De wegen zijn met het mooiste gazon bedekt, waardoor zij een buitengewoon zacht te bewandelen weg vormen. Tussen de lanen ontdekken we vrije ruimten waarop een overvloed aan de mooiste bloempjes groeit, ongeveer zoals wellicht in een goed voorjaar op de weiden van jullie aarde.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Dat komt in hoofdzaak, omdat de Heer alles in alles is en omdat de ogen van iedere geest in de sfeer van de Heer gelijk zijn aan die van de onmondige kindertjes, die niet zelden naar de maan en de sterren grijpen alsof zij werkelijk in hun nabijheid zouden zijn, terwijl ze zich toch, zoals jullie weten, steeds op dezelfde grote afstand bevinden.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Maar de geestelijke afstand is, naar het schijnt, niet van dezelfde aard als de natuurlijke, waarbij de voorwerpen die het oog als veraf ziet, ruimtelijk ook werkelijk zo ver weg zijn. Geestelijk gezien zijn de dingen die ruimtelijk veraf lijken te staan, niet ver van het oog van de beschouwer verwijderd; zij kunnen echter even dichtbij zijn als de dingen die van heel dichtbij te zien zijn, want voor de geest heeft het begrip afstand eigenlijk weinig betekenis. Daarentegen kunnen vaak voorwerpen die heel dichtbij lijken te liggen, toch heel ver verwijderd zijn; dan ziet men deze weliswaar alsof ze tastbaar nabij zijn, maar desondanks zijn ze, zoals gezegd, geestelijk buitengewoon ver weg.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Kijken jullie nu echter naar al die nauwelijks te tellen voorfasen en vragen jullie je aan de hand van wat jullie nu weten eens af wat het doel is van zo'n trapsgewijs voortschrijden, dan zal jullie bij de eerste de beste aanschouwing van iedere willekeurige mens het antwoord gegeven worden.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  811 - 812 - 813 - 814 - 815 - 816 - 817 - 818 - 819 - 820 - 821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 - 836  ...