Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 828 van 1112

...  816 - 817 - 818 - 819 - 820 - 821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841  ...
[14] Kijk, zo is het met het leven op aarde gesteld, niet alleen wat jullie katholieke kerk betreft, maar ook bij elke andere kerkelijke sekte die zich eveneens voor katholiek houdt.
Hoofdstuk 79: Een blik op de ware weg naar de eigenlijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Jullie zeggen: we zien nu wel in, hoe de mensen van deze hemel zich konden vergroten en veranderen, maar daarnaast is het ons toch niet helemaal duidelijk, hoe zij behalve zichzelf ook hun hemel konden vergroten, want ogenschijnlijk bevindt deze zich toch helemaal buiten henzelf en zij bewegen zich daarin en daarop als op een natuurlijke ondergrond.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk, de tafeldekkers zijn er al en zij zijn allemaal even groot als onze eerste toneelheld. Kijk hoe vier tafeldekkers over de niet bepaald sierlijke tafel van Abraham een tafellaken uitspreiden, dat groot genoeg lijkt te zijn om jullie hele planetensysteem inclusief jullie zon, als onbeduidende appels in te wikkelen en naar de markt te brengen. Nu wordt er fruit op tafel gezet, dat bestaat uit de jullie naar de vorm welbekende soorten van de aarde zoals peren, appels, pruimen en dergelijke. Ook wordt er een soort brood bij gelegd en bij elk stuk, dat bestemd is voor één persoon, wordt ook een beker geplaatst, die ogenschijnlijk ongeveer het drievoudige van de hoeveelheid water van de aardse zeeën kan bevatten. Jullie vragen hoe zoiets in hemelsnaam mogelijk is.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Ik zeg jullie: voor geesten onder elkaar is zoiets heel goed mogelijk. Jullie zullen zelf ook wel eens hebben ondervonden dat wanneer je je fantasie een beetje laat werken, het voor jullie heel gemakkelijk was en nog is, om je bijvoorbeeld de gestalte van een of ander jullie welbekend dier of van iets anders, zo monsterachtig groot voor te stellen dat je er tenslotte bijna zelf van zou schrikken. Welnu, wat voor jullie op aarde slechts in de fantasie van jullie geest mogelijk was en voor elk mens op zijn manier mogelijk is, dat is hier in het rijk der geesten voor iedere geest ook mogelijk, maar het openbaart zich dan als verschijningsvorm. Zulke verschijnselen worden hier echter 'drogkunsten' genoemd, vooral boze geesten bedienen zich daarvan wanneer ze een of andere stiekeme streek willen uithalen. Omdat ook deze geesten zich op een dwaalspoor bevinden en daardoor vaak nog kwaadwillig zijn, kunnen zij zich ook wel van een meer onschuldige drogkunst bedienen om ons als vermeende vijanden af te schrikken. Zodra zij zich er echter van overtuigd hebben dat wij niet schrikken van hun bedrog, zal dit alles weer heel vlug tot zijn vorige toestand ineenschrompelen. Dan zullen zij ook geen tweede poging meer wagen.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Kijk nu eens: de gasten die van alle kanten komen, gaan aan tafel zitten, grijpen met hun buitensporige reuzenhanden naar de kolossale vruchten en brengen die naar hun huiveringwekkende mond, die naar het lijkt groot genoeg is om bijna een aarde, als was het een aardbei, te verwerken. Jullie verbazen je erover hoe het mogelijk is, dat jullie dit fantastische drogfenomeen in zijn ontzettende omvang met jullie ogen met het grootste gemak kunnen overzien. Dat komt ten eerste omdat deze ogenschijnlijke grootte helemaal geen grootte is, maar enkel bedrog. Wij bevinden ons echter door de Heer in het helderste licht; daardoor kan zich voor ons ook niets zo bedrieglijk groot vertonen, dat wij het niet in al zijn valse facetten in één oogopslag kunnen overzien. Ten tweede heeft dat ook nog een andere reden en wel, dat voor deze geesten onze gestalten in gelijke mate vergroot en even waarheidsgetrouw zichtbaar zijn als hun grote, bedrieglijke verschijningsvorm. Dat is dus op deze manier te begrijpen.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] Jullie zien ook dat hij niet al te ver met zijn sprekende kruisbeeld naar voren durft te komen en dat is al een teken dat deze truc hem niet veel zegen zal brengen. Daarom wendt hij zich nu tot zijn krijgers en geeft hun een teken om te proberen ons met geweldig geschreeuw af te schrikken. Ze beginnen dan ook grote bewegingen te maken en geweldig met hun zwaarden te kletteren en doen net alsof ze ons willen aanvallen. Alleen merken ze dat wij er helemaal niet van schrikken en dus trekken ze zich niet hun aanvoerder weer achter de coulissen terug. Ook onze gasten aan tafel zien dat wij niet erg onder de indruk raken van hun kolossale maaltijd; daarom staat de een na de ander van tafel op. Maar nog is de komedie niet afgelopen. Zo dadelijk zal het tweede bedrijf beginnen en wie van jullie zooloog is, zal veel interesse in deze akte hebben, want ik zeg jullie bij voorbaat dat onze hemelbewoners nu het uiterste zullen wagen en zich in de vorm van allerlei reusachtige dieren zullen presenteren. Maar wij weten dit en daarom zullen we ons ook hierdoor niet laten afschrikken.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk eens naar boven; er komt zojuist een goeddoorvoede krokodil tevoorschijn, die naar verhouding dezelfde grootte heeft als de overige voorwerpen. Hij spert zijn muil wijd open als wilde hij een halve schepping verslinden. Maar daar er niets in zijn muil vliegt, doet hij die weer heel bescheiden dicht. Kijk, daar meer op de achtergrond komen verscheidene tijgers, hyena's, leeuwen, luipaarden en beren tevoorschijn; nog verder op de achtergrond zien jullie enorme reuzenslangen kruipen. Kijk nu hoe al deze dieren met angstaanjagende sprongen en grimmig gekronkel elkaar plotseling te lijf gaan alsof ze elkaar willen verscheuren. Daar helemaal in een hoek komt een grote apenkop tevoorschijn die kijkt of we nog niet geschrokken zijn. Maar wij schrikken niet en daarom beginnen deze dieren zich dan weer terug te trekken.
Hoofdstuk 78: Tweede akte van de komedie in de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Luister, lieve vrienden en broeders, dit is even gemakkelijk te begrijpen als het andere, want deze hele hemel is niets anders dan het product van verkeerde denkbeelden van deze geesten. Wanneer zij zich zo opblazen, dan groeit deze hemel evenredig met hen mee. Opdat jullie ook dat door en door zullen begrijpen, zal ik nog een duidelijk aards voorbeeld geven.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Er bevindt zich een man in een gezelschap waarin een bepaald onderwerp wordt besproken. Deze man heeft weliswaar van dit onderwerp niet het flauwste idee, maar om er toch niet als een onwetende bij te staan, bedenkt hij voor zichzelf een totaal foutieve stelling, die overal beter bij past dan bij het onderwerp dat besproken wordt. Nu is hij aan de beurt om zijn mening te geven. Dat doet hij dan ook, maar onder algehele hilariteit wordt hij op de dwaasheid van zijn stelling gewezen. Maar wat is nu het gevolg?
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] De Heer toont zich nergens zo groots, wijs en wonderbaarlijk als in deze eindeloos vele, zeer verschillende manieren van leidinggeven aan het geestelijke leven. Toch gebruikt Zijn wijsheid overal de allerbetrouwbaarste wegen om deze eindeloze verscheidenheid, zoals jullie plegen te zeggen, onder één dak te brengen. Laten we wachten op deze scène; daarbij zullen we nog van alles leren kennen.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Jullie vragen hoe zo'n metamorfose eigenlijk mogelijk is? Ik zeg: zo'n metamorfose kan een goede geest zelf weliswaar onmogelijk tot stand brengen, maar desondanks kan hij met de kracht van de Heer die hij in zich heeft door zijn wil zulke beelden buiten zichzelf tevoorschijn roepen zodat deze dan zichtbaar worden alsof ze werkelijk bestonden. Zulke verschijningsvormen worden in het rijk der geesten `gezichtsbedrog' genoemd. Toch is dat bij deze verschijning hier voor ons niet het geval, want geesten die iets boosaardigs in zich hebben, kunnen buiten zichzelf geen doelmatig gezichtsbedrog oproepen. In het uiterste geval kunnen ze wel het boosaardige zo uit zichzelf tevoorschijn roepen, waardoor dit boosaardige dan hun uiterlijke gestalte wordt. Dat is hier hij deze geesten het geval. Jullie hebben nu de gelegenheid gehad om het ruwe en boosaardige van deze geesten in zijn ware gedaante te zien. Kijk, zo verhouden de zaken zich hier.
Hoofdstuk 78: Tweede akte van de komedie in de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] Wat de zeer onreine Abrahamstafel betreft, deze is een getrouw beeld van de tafel des Heren in jullie bedehuizen, waar, nota bene ook nog voor geld, de Heer vaak een welgevallig offer wordt opgedragen voor zieke honden, ossen, koeien, paarden, schapen, varkens en nog allerlei andere dieren, evenals voor het welslagen van allerlei schandelijke daden! Aan deze tafel wordt het brood des Heren uitgereikt. Welke ook maar enigszins verlichte geest kan zich een nog grotere onzin voorstellen?! Lijkt zo'n tafel des Heren niet op een echte varkenstrog, waarin eveneens alleen de varkens het voer wordt aangereikt? En lijkt hij die uit deze trog eet, niet ook op een varken? Ja waarlijk, de een is een varken en de ander begeeft zich in het varkensvoer, zodat het zijn eigen schuld is als hij door de varkens wordt opgevreten.
Hoofdstuk 78: Tweede akte van de komedie in de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] De Heer heeft Zijn woord echter vergeleken met parels die men niet voor de zwijnen moet werpen. Daarom ben ik dan ook van mening dat er uit zo'n varkenstrog niet veel levend brood te halen valt. Jullie zullen dus ook gemakkelijk inzien dat deze `tafel van Abraham', zoals we die in het begin hebben gezien, nog veel te goed is om al het schandelijke van zo menige tafel des Heren in jullie kerken te laten zien. De reden daarvan is, dat deze lekenbroeders zich innerlijk noodgedwongen bij deze aardse tafel des Heren wat heters voorstelden dan hij op zich werkelijk was. Ze hadden er immers geen flauw idee van dat 'de tafel van Abraham, Isaäk en Jacob' niets anders voorstelt dan de zuiverste liefde voor de Heer en alle daaruit voortkomende nuttige werkzaamheden die betrekking hebben op het geestelijk welzijn van onze broeders. Zoals dus de tafel is, zo is ook de hemel, want de echte is niet voor geld te koop, terwijl jullie kerk hem toch voortdurend voor een vastgestelde prijs verkoopt. Daarmee is deze rommelhemel dan ook helemaal in overeenstemming, en moet hij er dus ook uitzien als het middel waardoor men hem in bezit heeft genomen.
Hoofdstuk 78: Tweede akte van de komedie in de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] De dwaze man koopt ook deze bij hem voor de vastgestelde prijs en gebruikt ze volgens het valse voorschrift. Desondanks komt er geen levende vrucht tevoorschijn en weer informeert de dwaze bedrogene bij de valse vriend naar de oorzaak van het mislukken. De valse vriend doet daarover heel geheimzinnig, schuift de oorzaak van de mislukking heel arglistig op allerlei verzonnen omstandigheden en houdt de dwaze man zolang aan het lijntje, totdat deze ten gevolge van zijn gevorderde leeftijd zelfs alle echte potentie heeft verloren. Onze valse vriend troost de dwaze man er nu mee, dat levende nakomelingen zeker nog zullen volgen wanneer hij het tijdelijke leven zal hebben verlaten en geeft hem bovendien nog adviezen over hetgeen hij aan het eind van zijn leven met het beeld moet doen, opdat hij daaruit heel zeker levende nakomelingen zal krijgen. De dwaas stelt zich tenslotte zelfs met deze belofte tevreden. Daar hebben we dan het voorbeeld.
Hoofdstuk 79: Een blik op de ware weg naar de eigenlijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Met steeds meer vuur en donder gaat deze scène gepaard. Zoals jullie kunnen zien en horen, slaan machtige vlammenbundels onder luid gekraak als hagel op deze hemelse parterre neer. Waar zo'n bundel vlammen neervalt, steekt hij de materie in brand, waardoor het laaiende vuur steeds verder om zich heen grijpt. Wat zeggen jullie van deze scène?
Hoofdstuk 81: Derde akte op het tragikomische podium - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
...  816 - 817 - 818 - 819 - 820 - 821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841  ...