Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 830 van 1112

...  818 - 819 - 820 - 821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843  ...
[3] Omdat de hele hemel nu echter verdeemoedigd en overwonnen achter ons aan komt, zegt zojuist de prior tegen zijn gezelschap: luister vrienden, onder deze omstandigheden krijgt de zaak inderdaad een heel ander aanzien. Deze drie zijn beslist door een ons nog onbekende goddelijke macht hierheen gezonden; dat is zonneklaar! Maar wat wij nu met deze verschrikkelijke zekerheid moeten beginnen, is een heel andere vraag. Hoe ziet het er met ons geweten uit? Hoe verhoudt zich ons vroegere gedrag ten opzichte van deze hoge boden? Dat is weer een heel andere vraag. Komen wij, als alles goed gaat, na hun eventuele, zeker rechterlijke uitspraak in het vagevuur of, de Heer sta ons bij, misschien zelfs in de hel? Luister vrienden, dat is een heel andere, ontstellend wanhopige vraag!
Hoofdstuk 82: Aankomst van de nieuwgewonnen zielen in de 'paradijstuin'. Hun schuldbekentenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] De andere, betere spreker wendt zich tot de prior en zegt: luister vriend en broeder, ik ben van mening dat we niet te vroeg moeten wanhopen, want daarvoor hebben we altijd nog tijd genoeg als we eenmaal werkelijk verdoemd zijn. We kennen toch het oude spreekwoord dat zegt: `Een goed woord vindt altijd een goede plaats'. Laten we daarom op onze bede en onze grootst mogelijke verdeemoediging vertrouwen en niet te vroeg wanhopen aan de grote barmhartigheid van de Heer. Wie weet of deze drie boden ons wel met verschrikkelijke en onverbiddelijke strengheid zullen oordelen, want als ze door God gezonden zijn, zullen ze toch zeker beter en milder in hun oordeel zijn dan wij ooit voor de vermeende zondaars tegen onze alleenzaligmakende kerk waren.
Hoofdstuk 82: Aankomst van de nieuwgewonnen zielen in de 'paradijstuin'. Hun schuldbekentenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Opdat de wil van de geest zich in alle vrijheid kan oefenen, moeten op een hemellichaam ook allerlei verlokkingen voorhanden zijn, die er onophoudelijk op aansturen de mens van de waarheid af te houden en naar het verkeerde te leiden. Daardoor moet dan ieder mens, evenals hele gezelschappen, voortdurend strijd voeren, waardoor de levenskracht wordt geoefend en de vrijheid van de wil een of andere bepaalde richting moet kiezen.
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[21] Wat echter de zonde tegen de goddelijke Geest betreft, die op zich de uitstralende liefde van de Heer is, zal het toch zeker duidelijk zijn, dat wanneer iemand eigenmachtig tegen het allerhoogste en krachtigste genademiddel ingaat, men zich toch serieus moet afvragen door welk middel zo iemand, die boosaardig vecht tegen het allerhoogste, nog gered kan worden.
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Als dit echter allemaal onweerlegbaar zo is, wat is dan de oorbiecht in de katholieke kerk? Ik zeg je, ze is niets anders dan een rentegevende 'zondenbank' waaraan de mensen hun levensobligaties en schuldbrieven afgeven. Door deze handeling brengen ze door de kerkelijke woeker dubbele rente op. Enerzijds ieder voor zich, en anderzijds omdat men zich door de biecht aan de ogen van zijn broeders en medemensen onttrekt, opdat zij niet zullen weten hoe het innerlijk met hem gesteld is en hem tenminste na het biechten meteen weer voor een doodeerlijk mens zullen aanzien, terwijl hij na de biecht toch precies dezelfde mens blijft die hij daarvoor was.
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Ik zeg jullie: dat is elke geest van de bovenste hemel toegestaan en hij kan dan ook elke onvolmaakte geest op het eerste gezicht volkomen doorzien. Daar is de onvolmaakte geest echter niet mee geholpen. Hetzelfde is het geval wanneer op aarde een of andere misdadiger wordt opgepakt. Het gerecht is er bij het eerste verhoor door de getuigenverklaringen weliswaar volkomen van overtuigd dat dit individu zich aan een zeker vergrijp heeft schuldig gemaakt. Maar toch kan het de misdadiger niet wettelijk straffen zolang hij zijn misdaad niet zelf heeft bekend. Het woord is dan het enige middel om het innerlijk bloot te leggen; of, zowel de mens als de geest geeft door het woord zijn innerlijk prijs aan de openbaarheid.
Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Daardoor worden dan ook de woorden: `Het zal jullie luid van de daken verkondigd worden' volkomen bewaarheid. En elders staat er bij Paulus: `Voor de rechterstoel van Christus moet alles openbaar worden!' hetgeen zoveel wil zeggen als: alles moet door het woord geopenbaard of geuit worden, want het woord is de eigenlijke rechterstoel van Christus. `Van de daken luid verkondigen' betekent dat iedereen zich door zijn eigen woord zal oordelen of anders gezegd, zijn innerlijk volledig zal moeten prijsgeven. Want zoals het dak de beschutting is van een huis, waardoor de mens zich tijdens zijn aardse leven zo goed mogelijk beschut tegen van buitenaf op hem inwerkende onweren, zo is geestelijk gezien het woord het middel dat uit eigenliefde tot zelfbescherming dient. Omdat echter in de geestelijke betekenis het eigen woord gelijk is aan het dak van een huis, dat hier in de geestelijke wereld helemaal geen beschutting meer kan bieden, betekent `luid van het dak verkondigen': zich door het eigen woord van alle innerlijke ondeugden ontdoen. Jullie hebben dergelijke ontboezemingen al menigmaal gehoord; desondanks is het voor jullie toch niet overbodig om ook de volgende aan te horen.
Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] Nu zeg ik: luister vriend en broeder, als je het woord van God zo opvat, dan is het geen wonder dat je hier de wanhoop nabij bent. Zeg eens, bestaat er wel een grotere dwaasheid dan het volgende. Stel je eens twee elkaar vijandig gezinde mensen voor, dus twee mensen die wederzijds een misstap hebben begaan of schulden hebben, maar bij ieder van hen begon mettertijd deze kwalijke toestand het geweten te belasten. Om zich echter van deze lastige toestand te bevrijden, ging ieder van hen naar een andere persoon om aan hem zijn schuld te bekennen, opdat deze buitenstaander, die toch helemaal niets met hun wederzijdse strubbelingen te maken had, zijn schuld zou vereffenen. Zeg eens, als zo'n vreemde persoon, die de hele schuld totaal niet aangaat, een dergelijke schuldvereffening op zich neemt, wat is hij dan? Is hij dan niet een grove bedrieger? Innerlijk ben je het met me eens. Goed, maar het zal je nog duidelijker worden.
Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Hoe was het toch in godsnaam mogelijk dat deze verschrikkelijke onzin zo (liep en onuitroeibaar wortel heeft kunnen schieten? O vriend, ik wil voor mijn dwaasheid graag in de hel boeten, maar laat me eerst slechts een jaar of drie met een onsterfelijk lichaam naar de aarde gaan. Ik zal daar voor de kerk een licht ontsteken dat voor haar dwaasheid heel wat gevaarlijker zal zijn dan een stuk witgloeiend ijzer voor een druppel water. Want ik weet maar al te goed, hoe ontzettend hardnekkig het hogepriesterschap van deze kerk met dit alleronzinnigste bedrog doordraaft en ik zie ook in, dat zij deze dwaasheid nooit langs een gewone natuurlijke weg zal laten varen. Daarom zou ik, zoals gezegd, graag met een onsterfelijk en onverwoestbaar lichaam naar beneden willen gaan om aan deze en nog heel wat andere, niet minder belangrijke dwaasheden van deze kerk een eind te maken.
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[19] Aan wie jullie de zonden zullen vergeven, hun zullen ze ook in de hemel vergeven zijn', wil zeggen dat: wanneer, wie van jullie dan ook, volgens Mijn geest van liefde en wijsheid zijn broeder de schuld die deze bij hem heeft, zal kwijtschelden, zal ook Ik niet alleen de schuld die zijn broeder bij hem heeft kwijtschelden, maar Ik zal ook hem, die de schuld kwijtschold, elke schuld aan Mij vergeven. Wanneer iemand daarentegen, wat het tweede deel van de tekst zegt, zijn broeder diens schuld niet zal kwijtschelden, dan zal Ik eveneens die schuldeiser zijn schuld laten behouden. Wanneer echter de schuldeiser zich wil verzoenen met degene die tegen hem heeft gezondigd, maar de schuldige wil de verzoening niet aannemen, dan zal ook Ik voor de schuldige zolang onverzoenlijk blijven tot hij zich met zijn tegenstander verzoend zal hebben.
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Op deze manier worden alle gebiechte zonden bewaard en elke eigenaar krijgt ze met flinke rente terug, naarmate hij eerst zichzelf en vervolgens al zijn medemensen bedroog! Zichzelf omdat hij zich na elke biecht voor een mens aanzag die de goddelijke genade volkomen waardig was, waardoor hij zichzelf altijd opgelucht en met welgevallen bekeek. Zijn medemensen bedroog hij echter omdat deze nooit wisten wat ze eigenlijk aan hem hadden, waardoor zij hem dan ook noodgedwongen voor veel beter moesten aanzien dan hij van oudsher was.
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Dat kon het heidendom niet gebruiken, daarom maakte het liever een `zonderegister'. En omdat er tegen de mozaïsche wet te weinig werd gezondigd, werden er eigenmachtig nog wat moeilijk te onderhouden wetten bij gemaakt. Behalve het zonderegister en het zeer omvangrijke wetboek stelde men de zondevergevende `biecht' in en leidde door deze biecht de mensheid naar allerlei winstgevende boetewerken. Hierdoor heeft het alleenzaligmakende pontificaat zich toen met behulp van nog andere winstgevende godsdienstige ceremoniën opgewerkt tot een werelds aanzien, waarvoor alle koningen beefden!
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Het punt zelf is echter de `gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester', die, wanneer men het goed bekijkt, zich in zijn positie bijna net zo gedraagt als een biechtvader tegenover zijn biechtkinderen. De Heer prees de onrechtvaardige rentmeester en zei zelfs tegen zijn leerlingen dat ook zij zich op dezelfde manier vrienden moesten maken met onrechtvaardig goed, opdat deze dan, wanneer de Heer rekenschap van Zijn rentmeester zal eisen, hem in hun hemelse woningen mogen opnemen.
Hoofdstuk 86: Ook in de hel is de Heer puur liefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Kijk, dat is dan ook alles wat ik te mijnen gunste heb kunnen vinden. Ik denk ook dat veel van mijn biechtelingen door de Heer zijn opgenomen en zich in de hemelse woningen zullen bevinden. Ik was inderdaad een onrechtvaardige rentmeester en heb me bezondigd aan het onrechtvaardige goed van het goddelijke woord. Ik heb ten nadele van de grote Heer des huizes met dit onschatbare goed gewerkt, en omdat ik het in de letterlijke betekenis van het woord in schandelijke mammon heb omgezet, kan het voor mij in hoge mate als onrechtvaardig goed worden beschouwd.
Hoofdstuk 86: Ook in de hel is de Heer puur liefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] Opdat dit alleenzaligmakende pontificaat zich echter nog onafhankelijker en dus ook onbeperkt machtiger kon opstellen, wist het door een voortreffelijk middel een machtig, eigen leger te vormen van meer dan een miljoen man, dat overal de burchten, vestingen, steden en landen van keizers, koningen en vorsten onoverwinnelijk bezette en op die manier alle landen onderdanig en schatplichtig maakte. Dat leger bestaat uit de `priesters' en 'monniken' en het middel is liet `celibaat'. Op die manier was de (nieuwe) heidense, kerkelijke macht onoverwinnelijk gevestigd. Daar echter elke machthebber, als hij wil weten hoe het met zijn onderdanen gesteld is, verspieders moet hebben, waren zulke spionnen voor het pontificaat dan ook echt onontbeerlijk. Wie zijn echter deze verspieders? Wel, het gehele priesterdom!
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
...  818 - 819 - 820 - 821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843  ...