Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 833 van 1112

...  821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846  ...
[1] De eenvoudige man vraagt aan onze prior wat er nu met de geredde en zojuist aangeklede broeders moet gebeuren, en de prior antwoordt: lieve vriend en broeder, de opdracht die de verheven bode van de Heer mij gegeven heeft luidt, allen naar buiten te brengen in de tuin, waar zich voorheen ons schijn- en klooster-'paradijs' bevond. Daar zullen ze dan zeker van de bode verdere instructies krijgen over de weg die ze van daaruit moeten inslaan. Dat staat hun nog te wachten en ik moet er zorg voor dragen, dat zij voor dat doel in de tuin komen.
Hoofdstuk 92: Drie beproevingen om de dienstvaardigheid van de liefde te toetsen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Je zou het graag door de volledige bevrijding van de broeders zover willen brengen, dat je tegen de Heer zou kunnen zeggen dat je ook een totaal nutteloze knecht bent geweest. Kijk, hoe mooi dit op zich ook klinkt, toch zit er wat jouw verdienstelijkheid voor de Heer betreft, nog wat ijdelheid bij. Je wilt namelijk door zelfstandig te handelen de Heer weliswaar een goede dienst bewijzen, maar dan daarna toch doen alsof je niets gedaan hebt, om op die manier door de Heer geprezen te worden. Maar ik zeg je dat er in dit rijk nog heel veel zijn die zeggen, ik ben voor God de laatste en allerminste. Maar zij die zoiets van zichzelf zeggen, willen juist daardoor bij de Heer in de gunst komen om zo volgens de uitspraak van de Heer in het evangelie toch vooral de eersten en grootsten in het rijk Gods te worden.
Hoofdstuk 91: De verlossingsvoorwaarde. Het overbruggen van de kloof - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[16] Nu gaan beide naar de naakte zielenslapers. Deze komen overeind en kijken met verbazing en ogen vol dankbaarheid en blijdschap naar de plaats, waar zich eerst de huiveringwekkende kloof bevond. De eenvoudige man zegt tegen hen: kijk, de kloof is er niet meer, volg ons dus gerust. Maar de naakten zeggen: o lieve vriend en verheven broeder, wij zijn naakt en durven ons zo nauwelijks naar het lichtere gedeelte van onze vroegere refter te begeven. De eenvoudige man zegt tegen hen: `Maak je geen zorgen over de kleding, want Hij die zich over jullie heeft ontfermd en deze kloof heeft laten verdwijnen, heeft ook reeds voor de juiste kleding gezorgd. Kijk, daar in het midden van dit vertrek bij de tafel zullen jullie vinden wat je nodig hebt. Kom daarom en volg ons!'
Hoofdstuk 91: De verlossingsvoorwaarde. Het overbruggen van de kloof - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Personen die op twee, drie, vier, vijf, zes of nog meer plaatsen gelijktijdig kunnen verschijnen hebben iets soortgelijks, daar namelijk een en dezelfde persoon zoals hij ten voeten uit is, ofwel zichzelf nog eens ziet of door iemand anders op een heel andere plaats gezien wordt; soms zelfs ook tegelijkertijd op verschillende plaatsen zonder zich evenwel persoonlijk werkelijk op een van deze plaatsen te bevinden. Dit is dus een soortgelijk geval, dat echter maar zelden voorkomt. Een ander geval dat veel meer op de geestelijke verschijningsvorm hier lijkt dan de vorige, komt veel vaker voor, maar krijgt juist daardoor te weinig aandacht en wordt daarom ook te oppervlakkig beoordeeld en in wezen niet begrepen.
Hoofdstuk 93: Het vermogen om op verschillende plaatsen gelijktijdig te kunnen verschijnen. Uitleg - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Het volgende is namelijk het geval. Wanneer een mens zich ergens in zijn uiterlijke verschijningsvorm bevindt, dan kan het gebeuren dat zijn bekenden op honderd, ja duizend verschillende plaatsen tegelijkertijd aan hem denken. Geen van allen die aan hem denken, stelt zich hem anders voor dan hij naar vorm, gestalte en geaardheid werkelijk is. Vraag je nu eens af hoe al deze mensen dan zo aan hem kunnen denken en in hun geest reproduceren, terwijl hij in werkelijkheid toch slechts als één mens bestaat?
Hoofdstuk 93: Het vermogen om op verschillende plaatsen gelijktijdig te kunnen verschijnen. Uitleg - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] De reden daarvan is dat eenieder in zijn geest niet slechts één beeld, maar talloos vele beelden van de ander in zich draagt, zoals het beeld van twee tegenover elkaar geplaatste spiegels zich eveneens talloos vele malen kan weerspiegelen, dat wil zeggen dat ze elkaar wat het zichtbare beeld betreft, talloos vele malen wederkerig kunnen opnemen. De twee eerste wederzijdse spiegelbeelden zullen de levendigste en tevens ook de grootste zijn. Alle daarop volgende zullen successievelijk kleiner en ook steeds minder levendig zijn.
Hoofdstuk 93: Het vermogen om op verschillende plaatsen gelijktijdig te kunnen verschijnen. Uitleg - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] Wanneer jullie het voorgaande een beetje begrijpen, zal het voor jullie niet moeilijk zijn om ook de verschijningsvorm hier in het zuivere rijk der geesten te begrijpen, want wat men bij jullie gedachtevormen noemt, zijn hier als het ware volledig uiterlijk ontwikkelde verschijningsvormen. De eerste is de levendigste en minst vergankelijke. De later gevormde beelden of de zogenaamde bijgedachten, die jullie hoogstens als vluchtige herinneringen kennen, zijn niet meer van belang en verschijnen ook niet meer in een of andere vorm, behalve bij een individu dat een sterke wil heeft en deze beelden in zich draagt. Wij hebben echter eerst voor deze tuinbewoners gestaan en de allergewichtigste zaken met hen besproken. Daarom waren wij, en zijn het nog, de voornaamste gedachte of eerste reflectie in hen. Dat is de reden dat zij ons ook voortdurend bleven zien, zonder dat wij steeds als personen reëel bij hen aanwezig hoefden te zijn.
Hoofdstuk 93: Het vermogen om op verschillende plaatsen gelijktijdig te kunnen verschijnen. Uitleg - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[10] Zo zou er nog een derde gelijksoortige, sprekende verschijningsvorm bestaan bij de zogenaamde monoloogsprekers, die een of ander individu gefixeerd voor zich plaatsen en dan, zoals jullie plegen te zeggen, con amore woorden met hem wisselen. Dit geval past hier nog het beste bij, met als enige verschil dat hierbij ten eerste de gefixeerde persoon bij de monoloogspreker niet in haar werkelijke verschijningsvorm optreedt en dat ten tweede deze gefixeerde persoon in wezen toch alleen maar zegt, wat de alleenspreker hem in zekere zin, zoals jullie plegen te zeggen, in de mond legt.
Hoofdstuk 93: Het vermogen om op verschillende plaatsen gelijktijdig te kunnen verschijnen. Uitleg - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] We zullen zien hoe de vraagsteller zich laat afschepen, en daarom zeg ik tegen hem: luister beste vriend en broeder, het is hier niet de plaats om jou te vertellen of je met jouw vraag te vroeg of te laat voor de dag bent gekomen. Het is terecht dat je die vraag stelt maar het zou volgens de goddelijke ordening onterecht zijn, als ik jou daarop antwoord zou geven voordat je innerlijk in staat zult zijn zo'n antwoord te verdragen.
Hoofdstuk 94: 'Wees listig als de slangen en zachtmoedig als de duiven' - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[21] De prior zegt: lieve vriend en broeder, als ik dan in de uiterste duisternis geworpen word, is dat alleen maar volkomen terecht en billijk. Naar de miserabelste hoek met mij; daar is mijn plaats! Maar mij voor de hemel waardig te achten, ook maar als allerminste onder degenen die zich eventueel nog in de onderste hemel bevinden, zal wel eeuwig het laatste zijn waaraan ik denk.
Hoofdstuk 95: Verder op de proef gesteld. Het begin van de beloning - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk nu, onze prior en zijn vreemde, eenvoudige man bereiken zojuist het tamelijk dichte, uit vijgenboompjes bestaande prieel, waarachter zij zich opstellen.
Hoofdstuk 96: Allen moeten voor de rechterstoel van Christus geopenbaard worden. Het zalige herkennen door de prior - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Denk je dan dat de Heer naar deze verlaten plek zal komen? Dat zal Hij niet doen. Hij zal zich rechtstreeks daarheen begeven waar jullie rijn, of jullie zelfs achter het struikgewas opwachten.
Hoofdstuk 96: Allen moeten voor de rechterstoel van Christus geopenbaard worden. Het zalige herkennen door de prior - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] Een tweede soortgelijk verschijnsel is dat van het op twee of meer plaatsen tegelijk verschijnen, waarbij eveneens niet zelden de verschijningen van de eerste, oorspronkelijke verschijning, gesprekken voeren met degenen aan wie ze verschijnen. Hierbij komt de overeenkomst met deze zuiver geestelijke verschijning al wat duidelijker tot uiting, want in deze sfeer weet het oorspronkelijke individu niet zelden, zij het ook vaag, wat het ergens in zijn enkel geestelijk nagevormde verschijning heeft gezegd. Jullie zeggen nu wel: deze verschijningsvorm is niet afhankelijk van de hoofdgedachte van degene die hem te zien krijgt. Dat is inderdaad zo; daarom zijn deze verschijningen ook slechts als gelijksoortige, maar niet als volkomen identieke aangehaald. Ze hebben eigenlijk wel een en dezelfde oorsprong, maar de verschijningsvorm moet zich daar natuurlijk veel meer versluierd manifesteren dan hier, waar alles open en helder, zuiver geestelijk voor ons staat.
Hoofdstuk 93: Het vermogen om op verschillende plaatsen gelijktijdig te kunnen verschijnen. Uitleg - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] In diepste wezen is ze eigenlijk een uiting van broeder- of naastenliefde, die enkel op de Heer gebaseerd is. Nu staat echter, ten gevolge van deze liefde van de Heer die iedere geest in zich draagt, elke geest en dus ook alles wat in die geest aanwezig is, in voortdurend contact met de Heer Zelf. Wanneer wij nu voor een andere geest, zoals in dit geval, niet werkelijk, maar slechts schijnbaar sprekend optreden, dan is dit optreden levendig in de Heer geconsigneerd. Zodra ik iets denk, gaat dat denken via de Heer over in de afdruk van mijn tweede of eventueel honderdste ik, en deze tweede afdruk van mijn ik handelt en spreekt dan precies zo, alsof ik zelf werkelijk handelend en sprekend aanwezig zou zijn. Wij kunnen dientengevolge als hoofdindividualiteiten ook alles tot op de laatste druppel weten, wat onze verschenen evenbeelden gedaan en gesproken hebben.
Hoofdstuk 93: Het vermogen om op verschillende plaatsen gelijktijdig te kunnen verschijnen. Uitleg - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk, zojuist komt ook de eerdere spreker weer naar mij toe en vraagt me, omdat hij een vreemde man naast de prior heeft gezien, wie deze man is en wat hij hier doet. Jullie zullen in eerste instantie deze vraag niet zo erg belangrijk vinden, maar wanneer jullie bedenken waar het hier om gaat, namelijk om de waarheid, dan krijgt de vraag voor jullie zeker meer gewicht dan aanvankelijk het geval was. Moet men nu de vraagsteller de waarheid recht in het gezicht zeggen? Moet men hem met een uitvlucht antwoorden? Moet men hem helemaal geen of slechts een half antwoord geven? Of moet men hem op een bankje laten wachten totdat het antwoord op de vraag zich vanzelf aandient? Kijk, dat zijn louter achtenswaardige punten die rond de vraag van deze monnik spelen.
Hoofdstuk 94: 'Wees listig als de slangen en zachtmoedig als de duiven' - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
...  821 - 822 - 823 - 824 - 825 - 826 - 827 - 828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846  ...