Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 840 van 1112

...  828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853  ...
[8] Wanneer echter iemand toekijkt hoe een ambachtsman zijn gereedschap gebruikt en inzicht heeft in het ontwerp van hetgeen de ambachtsman met zijn gereedschap wil vervaardigen, kan hij dan nog serieus beweren dat er tenslotte door het gebruik van het gereedschap iets heel anders tevoorschijn moet komen en er zich een heel ander werkstuk zal ontwikkelen dan de meester volgens het oorspronkelijke plan helder voor ogen stond? Zou dat niet een onzinnige bewering zijn? Zeker, want wat daar tot stand komt, is toch zeker het resultaat van het werk van de levende meester, maar niet van het gereedschap.
Hoofdstuk 111: Lichaam, geest, levensbeginsel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Wie zal er wel zo dwaas en dom zijn om te willen beweren dat een werkman zich bij zijn gereedschap moet aanpassen, terwijl men toch duidelijk moet inzien dat de handwerksman zichzelf van het noodzakelijke en geschikte gereedschap voorziet. Wanneer dus de handwerksman heeft bepaald welk gereedschap hij voor zijn karwei nodig heeft, dan zal het toch ook wel duidelijk zijn dat de gedragingen van het meelevende lichaam afhankelijk zijn van de levende geest, maar niet omgekeerd.
Hoofdstuk 111: Lichaam, geest, levensbeginsel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Wordt hij zich nu door een bepaalde situatie van zijn eigen persoonlijkheid bewust, dan wordt hij zich daardoor alleen maar van zijn eigen onontwikkelde hel of zijn hoogst onvolmaakte hemel bewust. Langs deze weg kunnen er dan talloos vele, verschillende beelden van de hel ontstaan.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Slechts uiterst weinig zieners werd het vergund om een dieper inzicht in het wezen van dit oord te verkrijgen, maar zeer velen werd het toegestaan een of andere verschijningsvorm van dit oord te aanschouwen. En zo heeft de voorstelling van de verschijningsvormen door de enorme hoeveelheid de ware aard steeds overtroffen. Om deze reden heeft zich dan de hel onder zo'n verscheidenheid aan vormen verveelvoudigd en niemand wist en weet tot op heden precies wat hij zich nou bij dit oord moet voorstellen.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Kijk, de oorzaak daarvan ligt ten dele in de uiterlijke verschijningsvorm, evenals in de individualiteit van degene die de verschijningsvorm bekijkt. Hoe minder de waarnemer zelf innerlijk gewekt is, des te onzinniger zijn de begrippen die hij zich vormt over de verschijningsvorm. En kijk, precies zo is het tot nu toe met de inzichten over de hel gesteld.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Dat de zaken zo liggen valt niet te betwijfelen, maar de vraag is: wie van deze duizenden mensen die hun politieke inzichten te berde hebben gebracht, heeft daarvan het juiste begrip en daarmee de juiste betekenis van de grondbeginselen van het geheime staatsbestuur aangevoerd? Eigenlijk niemand, maar desondanks houdt iedereen met een geheimzinnig, gewichtig gezicht zijn mening voor de juiste. Hoe is het echter mogelijk om zich een gefundeerd inzicht te vormen over iets, waarvan men zelf geen verstand heeft?
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Leeft gedurende het fysieke leven het lichaam of de geest? Wat is het levensbeginsel, is dat het lichaam of de geest? Ik ben van mening dat iemand die in staat is wat helderder te denken, de levensbeginselen niet in het lichaam maar slechts in de geest zal zoeken, want zouden de levensbeginselen zich in het lichaam bevinden, dan zou het lichaam onsterfelijk zijn. Maar het lichaam is sterfelijk, dus kan het de grondvesten van het leven ook niet in zich dragen; dat kan alleen de geest, want die is onsterfelijk. Het leven van het lichaam is daarom afhankelijk van het leven van de geest. Het hele lichaam gedraagt zich passief en volkomen negatief ten opzichte van de geest. Daarom is het leven van het lichaam ook slechts een gewekt meeleven, evenals een of ander gereedschap in de hand van een ambachtsman passief werkend meeleeft zolang de man het met zijn levende hand bestuurt. Laat hij het echter vallen of legt hij het terzijde, dan is het met het meeleven van het gereedschap en met zijn effectieve werkzaamheid gedaan.
Hoofdstuk 111: Lichaam, geest, levensbeginsel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Laten we eens een staat nemen waarin vele duizenden mensen leven. Al deze mensen, met uitzondering van idioten, dommeriken en onmondige kinderen, vormen zich allerlei bonte begrippen over de geheime staatspolitiek. Wie deze nader wil leren kennen, hoeft alleen maar met verschillende mensen daarover te spreken. De een ziet niets anders dan oorlog, de ander niets anders dan geheim verraad, weer een ander geheime volksverlakkerij, anderen weer louter wijsheid. Sommigen schreeuwen luid over onrechtvaardigheid, anderen komen woorden tekort om de grondwet en de geheime staatkundige politiek op te hemelen.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Dat zijn echter nog louter nuchtere opvattingen van het meer ontwikkelde volksdeel over het geheime politieke staatsbestuur. Maar wie dwaasheden wil horen, moet zich maar eens in de duistere woonkamers van de boeren op het platteland begeven. Dan kan hij ervan verzekerd zijn dat hij in zulke achterkamertjes alles zal horen wat er maar uit een onontwikkelde, ruwe menselijke fantasie kan voortkomen. Bijvoorbeeld dat de keizer van plan zou zijn om een stad te laten vergiftigen of dat hij in een bepaald gewest het volk met de pest wil laten besmetten of dat hij met een andere koning een verbond zou hebben gesloten om het volk van een of andere streek in één nacht met het zwaard om te brengen om zich op deze gewelddadige manier de goederen van de omgebrachte onderdanen toe te eigenen, om aan andere onnozelheden maar niet te denken, bijvoorbeeld dat de koning bij een of andere gelegenheid voor het verkrijgen van een groot aards voordeel, zijn eigen ziel of de zielen van zijn onderdanen aan de duivel in eigen persoon zou hebben verkocht! Dat het allemaal zo is, hoeft verder niet te worden bewezen omdat het iedereen vrij staat zich daarvan dagelijks te overtuigen.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Jullie zullen wel denken, maar menig ander zeker nog meer als hij bij deze verkondiging aanwezig zou zijn: het is weliswaar prijzenswaardig en moreel gezien ook nuttig om dergelijke verklaringen, waarmee het fundamenteel boosaardige als het ware aanschouwelijk wordt voorgesteld, te vernemen, maar er zijn op aarde nu al zoveel beschrijvingen van de hel. Ze lijken allemaal dezelfde oorsprong te hebben, maar wat verschillend zijn ze van elkaar! Bij de een is de hel een vurige zwavelpoel, bij de ander een knagende glimworm, bij weer een ander een woedend vuur, een eeuwige duisternis, een eeuwige dood. Bij sommigen worden de verdoemden gepijnigd, gekookt en gebraden, bij anderen zijn ze gewoonweg baronnen. Sommigen zien in de hel weer niets anders dan een verschrikkelijke kou, anderen weer het vuur van ziedende toorn. Sommigen zien daarin ellendige, misvormde en uitgehongerde mensen-gedaanten, anderen weer een verzameling van de meest zonderlinge, afzichtelijke gestalten die ooit aan een menselijke fantasie konden ontspruiten. En zo heeft men met het begrip van de hel werkelijk een ware Proteus voor zich, die men in geen enkele gedaante kan vastleggen.
Hoofdstuk 110: Ieder mens draagt overeenkomstig zijn persoonlijkheid zowel de hemel als de hel in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Op deze manier leren ook onze leerlingen de hellen eerst theoretisch en daarna praktisch door en door kennen. En zo hebben ook wij op de kortst mogelijke manier de verschijningsvormen van de eerste twee hellen in ogenschouw genomen. Wie over deze beschrijving nog enigszins nadenkt, heeft alles zonneklaar voor zich. Wat echter de verschijningsvorm van de derde hel betreft, daaraan zullen we een aparte beschouwing wijden, want deze moet het beste begrepen worden, omdat zij de oorzaak van al het kwaad is.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Er zijn er die verschillende soorten bedrijven opzetten, anderen azen op een baan als beambte, weer anderen op een goed huwelijk. Dat alles doen ze niet vanwege het goede, maar uitsluitend omwille van zichzelf en het dagelijkse brood. In deze toestand bekommeren zij zich weinig om een of andere pracht of luister, maar het gaat hun vooral om een zekere broodwinning.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Hoe zich dit echter allemaal in een verschijningsvorm openbaart, zullen we in het vervolg nader beschouwen en wel in alle drie hellen!
Hoofdstuk 108: In de hele schepping is niets voorhanden dat vernietigbaar is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Hoe meer zich hier echter afspeelt, des te groter is de reactie boven het aardoppervlak en deze tempert altijd met het grootste gemak al deze inwendige reacties. En op die manier wordt door de Heer alles zo wijs geleid, dat Hem ook al deze hellen, ondanks hun sterkste weerzin, tot eeuwig behoud van de dingen moeten dienen. En dit dwangmatige dienen, dat de helse geesten welbekend is, is hun grootste kwelling, omdat zij wel inzien dat ondanks hun afkeer, al hun activiteiten doorgaans volkomen met de goddelijke ordening overeen moeten stemmen.
Hoofdstuk 108: In de hele schepping is niets voorhanden dat vernietigbaar is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  828 - 829 - 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853  ...