15542 resultaten - Pagina 842 van 1037
... 830 - 831 - 832 - 833 - 834 - 835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 ...
[1] Daar we ons nu aan deze tafel bevinden, zullen we dan ook aan de verheven schat van deze tafel deelnemen. Luister echter naar de woorden van de Heer voor de maaltijd. Hij zegt: Mijn geliefde kindertjes! Toen Ik eens op aarde na Mijn verrijzenis naar jullie toekwam en jullie omdat jullie wat hongerig waren en niet zoveel te eten hadden, vroeg: 'Kindertjes, hebben jullie niets te eten?' - toonden jullie mij wat brood en enkele vissen. Ik zegende voor jullie de vissen en het brood, ging met jullie aan tafel en at met jullie. Nu vraag Ik jullie niet meer of jullie wel of niet te eten hebben, want uit Mijn onuitputtelijke schat en voorraad hebben jullie in eindeloze overvloed voor eeuwig genoeg, maar zou daarom dit door Mij op aarde uitgesproken woord hier dan geen betekenis meer hebben?Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Je vraagt nu echter ook naar Judas, of ook hij aan tafel zal zijn. Wat denk jij, zou de verrader er ook bij horen? De prior zegt: o Heer, liefdevolste heilige Vader, ik weet weliswaar dat Uw rechtvaardigheid even groot is als Uw liefde, genade en erbarming, maar ik moet U eerlijk bekennen dat het me toch wat hard zou voorkomen als ik deze verloren apostel werkelijk voor eeuwig zou moeten missen, want U hebt toch zelf gezegd dat deze ene verloren ging opdat de Schrift vervuld zou worden. Deze tekst heeft me dan ook heimelijk, met het oog op deze ongelukkige apostel, steeds met stille troost vervuld. Want ik zei bij mezelf misschien moest Judas, alhoewel het zijn vrije keuze was, ook een U dienend werktuig zijn, dus een apostel van de doden, opdat juist door zijn verraad Uw, zeker van eeuwigheid her voorbeschikt plan heilig en heerlijk verwezenlijkt kon worden! O Heer, liefdevolste heilige Vader, dat gaf me dan steeds weer hoop voor deze arme ongelukkige apostel. Nog meer echter werd ik steeds getroost bij de gedachte hoe U aan het kruis de Vader in U voor al Uw vijanden om vergeving vroeg; dan kon ik de arme Judas ondanks zijn zelfmoord niet uitsluiten. Kennelijk was toch ook, volgens de Schrift, de in hem gevaren duivel schuld aan zijn laatste daad. Daarom zou ik ook graag deze apostel, ook al is hij niet hier, toch op z'n minst ergens een beetje gelukkig willen weten.
Hoofdstuk 7: Het avondmaal met lam, brood en wijn - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Kijk ook eens naar boven, en dan zien jullie hoe er vanaf elke zuil een witglanzende, prachtige boog naar het midden van het hoge plafond loopt, alwaar ze allemaal straalvormig bij elkaar komen. Op het punt waar de bogen elkaar straalsgewijs ontmoeten, zien jullie een sterk stralende zon en midden in die zon zullen jullie in helderrood vlammend schrift het betekenisvolle woord 'liefde' opgetekend vinden.
Hoofdstuk 7: Het avondmaal met lam, brood en wijn - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Wat staat er eigenlijk in dit schrift? Ik zeg jullie: niet meer en niet minder dan alle daden die onze prior uit echte innerlijke liefde heeft verricht. Kijk nu naar beide zijden van de zaal. Daar staan vijf rode, stralende zuilen, die eruitzien als witgloeiend erts dat er op aarde vanaf een kwartier afstand helderrood zou uitzien ten gevolge van de dichtheid van de lucht waar zo'n straal zich doorheen moet boren. Zoals jullie in de geest kunnen zien, is de uitstraling van de zuilen hier natuurlijk onzegbaar sterker.
Hoofdstuk 7: Het avondmaal met lam, brood en wijn - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Kijk, daar recht voor ons is een brede, glanzende trap die is voorzien van leuningen als van louter doorzichtig goud gemaakt. Deze trap leidt omhoog naar het middelste gedeelte van het herenhuis. Ons gezelschap begeeft zich nu samen met de apostelen naar boven; dus volgen ook wij. Nu zijn we al bij de toegangsdeur van de grote zaal. De Heer opent de deur en we gaan allemaal naar binnen. Zie welk een oneindige pracht en heerlijkheid er in deze enorm grote zaal aanwezig is! De vloer lijkt eveneens van doorzichtig goud en als jullie hem goed bekijken, zullen jullie in dit goud overal een zacht-glanzend schrift zien.
Hoofdstuk 7: Het avondmaal met lam, brood en wijn - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Kijk nu eens naar de wanden van deze zaal, die uit de allerkostbaarste edelstenen zijn opgetrokken. Ga eens wat dichter naar een deel van de wand toe en bekijk hem nauwkeurig; jullie zullen dan overal een schrift ontdekken en wel in het midden van de stenen, glinsterend als kleine sterretjes. En als jullie het een beetje beginnen te lezen, zullen jullie al gauw ontdekken dat dit geschrift Gods woord bevat en wel eerst in zijn letterlijke betekenis; wat dieper in de steen wordt de geestelijke en nog dieper en vooral bovenaan de hemelse betekenis weergegeven. Deze vier wanden bevatten enkel de jullie bekende vier evangeliĆ«n; de beide lange zijwanden dat van MattheĆ¼s en Lucas, de smallere wanden voor- en achterin dat van Marcus en Johannes.
Hoofdstuk 7: Het avondmaal met lam, brood en wijn - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] De Heer zegt: Mijn liefste zoon, wie op jouw manier groot wil worden, is bij Mij werkelijk groot. Daarom zeg ik nu dan ook tegen jou: je zult in dit huis geen bediende en geen knecht voor Mij zijn, want dit huis heb Ik voor jou als jouw eeuwig, heerlijk eigendom opgericht. Ga daarom, met je vrouw en je broeder, aan Mijn zijde naar binnen. Ik zal je hier installeren en jou de heerschappij over dit gehele huis verlenen. Het personeel van dit huis heb je reeds gezien. Het bestaat uit die zalige geesten die ons bij de eerste binnenkomst in Mijn rijk in talloze heerscharen tegemoet kwamen. Ga dus met Mij naar binnen en Ik zal jou in jouw huis je volledige, eeuwige bestemming onthullen.
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] In het vorige hemelgebied zou ik nog wel de wens hebben durven uitspreken eventueel de allerminste huisknecht van een of andere zalige broeder te zijn; maar hier waar mij alles zo oneindig heilig voorkomt, waar ik nauwelijks durf te ademen of mijn alleronwaardigste voet op de grond van deze allerheiligste stad durf te zetten, een stad die een heel wat sterkere lichtglans uitstraalt dan het licht van alle zonnen bij elkaar en waar de te oneindige majesteit van deze heilige woningen met haar bewoners mijn nietigheid totaal verteert, blijft mij, o Heer, niets meer te wensen over! Als ik U echter toch om iets mag vragen, dan zou het zijn, of U mij niet ergens buiten naar zo'n heel eenvoudig landhuisje zou willen verplaatsen, want voor deze oneindige zaligheid ben ik toch echt te onwaardig!
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Kijk eens naar Paulus, hij heeft een tweesnijdend zwaard; maar onder het zwaard een klein tapijtje, waarin kleurige diamanten zijn verwerkt. Bij bijzondere gelegenheden heeft hij ook nog een rossig paard met daarboven iets dat op een vuurstraal lijkt maar onder het paard een rol en een griffel. En net als deze twee eerste apostelen hebben ook al de anderen bij zulke gelegenheden insignes op hun kleren die betrekking hebben op hun leven en werken op aarde.
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Deze insignes zijn van zeer grote betekenis en dienen de bezitters ervan in allerhoogste en diepste geestelijke zin daartoe, waartoe eens, maar dan slechts als uiterlijk voorbeeld, de Thumim- en Urimplaatjes de hogepriester van de joodse kerk gediend hebben. Want ook hier zijn de allerzaligste geesten niet in een steeds even hoge graad van innerlijke wijsheid uit de Heer, maar er vindt ook hier een wisseling van toestand plaats, die te vergelijken is met een werksituatie en een daarop volgende rustsituatie. Tijdens de werksituatie is iedereen naar behoefte uitgerust met de diepste wijsheid van de Heer; tijdens de rustsituatie heeft echter niemand zo'n diepte nodig, maar wel een zekere sabbatsrust in stille hemelse liefde tot de Heer.
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Kijk, alles straalt van de allerhoogste liefde en wijsheid. Maar kijk daarentegen eens naar de Heer; Hij loopt er nog steeds even eenvoudig bij als we Hem vanaf het begin hebben gezien. Een blauwe mantel is alles wat Hem uiterlijk siert. Ook Zijn broeders zien er net zo eenvoudig uit als Hij en zoals jullie kunnen zien, draagt ieder van hen op zijn mantel een klein insigne dat aangeeft wat hem op aarde wezenlijk van zijn broeders onderscheidde en waaruit men bovendien kan afleiden welk beroep hij op aarde uitoefende om in zijn onderhoud te voorzien.
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[28] Maar kijk eens naar de eerste kleine schare die Mij tegemoet komt en raad eens wie het zijn, die deze schare vormen.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Let nu op! Door de liefde tot de Heer en van daaruit tot de naaste ontstaat een verlangen naar de Heer en naar al wat van de Heer is.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Wat is echter de kern van het woord? De diepste kern van alles en dus ook van het woord is natuurlijk de liefde; maar hoe drukt de liefde zich innerlijk uit? De liefde heeft als karaktertrek de begeerte, dat wil zeggen ze wil alles naar zich toe trekken. Deze nobele karaktertrek kijkt naar alle kanten om zich heen en datgene waar zijn oog op valt, neemt hij op zoals het is en hij spant zich in om het geschouwde voorwerp steeds meer naar zich toe te halen om het tenslotte zelfs met zichzelf te verenigen.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Jullie denken er weliswaar over na hoe zoiets mogelijk is, maar ik zeg jullie: niets is zo goed mogelijk en niets is geestelijk meer volgens de orde dan juist de muziek van het woord. Waarom dan? Wanneer jullie je gearticuleerde woord hier vooropstellen, dat op zich slechts de buitenste schors is van het eigenlijke ware woord dat zich helemaal binnenin het uiterlijke woord bevindt, dan zal het met de muzikale voorstelling van het woord wel wat moeilijk worden. Maar wanneer jullie teruggaan naar de eigenlijke kern van het woord, dan zullen jullie de zaak heel natuurlijk en overeenkomstig de ordening vinden.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)