Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 845 van 1112

...  833 - 834 - 835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858  ...
[24] En zie, om juist deze reden verschijnt dan ook dit ene eerste woord hier in deze elfde zaal als een zelfstandig stralende zon waarvan het licht weliswaar talloze sterren goed verlicht, maar die het daarentegen zelf eeuwig nooit nodig heeft om zich van de weerschijn van de sterren te bedienen. Want het is immers het oerlicht waaruit al die talloze sterren hun deel van het licht hebben genomen.
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Waarom dan een trotse? Omdat ieder mens voor zich werkelijk voldoende reden heeft om uit een gevoel van louter vreugde en zaligheid behoorlijk trots te zijn omdat Hij, die zulke wonderwerken schiep, zijn Vader is!! - Iedereen heeft dus redelijkerwijze het heilige recht om zich te verheugen wanneer hij 's nachts min of meer in zichzelf gekeerd de grote wonderwerken van zijn almachtige Vader aanschouwt. En waarlijk, de vlam van een lamp of die van een haard is niet minder een wonderwerk van de almachtige Vader dan het schitterend stralende licht van de talloze sterren aan de hemel!
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Menigeen zou zich misschien kunnen afvragen en zeggen: dat was natuurlijk te verwachten, maar op de keper beschouwd wil dit op het zonnebord geschreven gebod toch niets anders zeggen dan hetgeen in wezen alle vorige geboden tezamen al gezegd hebben. Waarom moet dan juist dit bord hier zo glanzen terwijl alle vorige tien borden slechts eenvoudig wit waren en zoals gebruikelijk met een donkere substantie beschreven? Deze opmerking is niet geheel zonder innerlijke betekenis, maar desondanks verliest ze hier haar waarde, zoals alle andere leren en beweringen na één enkel woord uit de mond van de Heer zondermeer hun glans moeten verliezen.
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[26] Dat bijgevolg ook het verlangen naar de vrouw en dochters van de naaste verboden is, ligt toch zeker voor iedereen voor de hand. Het is precies zo, als wanneer men iemand een hele os geeft, men daarmee ook de extremiteiten, zoals staart, horens, oren en poten enzovoort meegeeft. Of als wanneer de Heer iemand een wereld zou schenken, Hij toch alles wat zich op die wereld bevindt zou meegeven en niet zeggen: alleen het inwendige van de wereld is van jou, maar het oppervlak behoort Mij toe.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Ik maak jullie bij deze gelegenheid slechts attent op een uitspraak van de Heer Zelf, waarin Hij Zich over de liefde van de man voor de vrouw als volgt uitlaat; Hij zegt: 'Zo zal een zoon zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen'.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Jullie weten dat, wanneer men de inwendige kern van een boom ondoordacht of opzettelijk doorboort, het met de boom gedaan is. Wanneer een of andere schadelijke worm de hoofdwortel, die in nauwste verbinding met de kern van de boom staat, doorknaagt, dan sterft de boom af. Wie kent niet de kwaadaardige zogenaamde 'schorskever'? Wat doet die met de boom? Hij knaagt eerst aan het hout en vreet zich hier en daar tot in de hoofdorganen van de boom, en de boom sterft af. Als de boom op deze goedverzorgde manier reeds aan zoveel levensgevaren bloot staat, aan hoeveel gevaren zou hij dan wel blootgesteld zijn als zijn voornaamste levensorganen aan de buitenkant van de stam zouden liggen?
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Wat wil dit gebod dus zeggen? Niets anders dan: ieder mens moet niet zelfzuchtig, uit eigenbelang de liefde van zijn naaste opeisen, want de eigenliefde is op zich niets anders dan het naar zich toetrekken van andermans liefde voor eigen genot, zonder zelf ook maar een vonkje liefde weer terug te geven.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Nu is er nog iemand die zegt: het is bij natuurlijke, materiële dingen weliswaar absurd om te denken dat hun innerlijk ook tevens hun uiterlijk zou zijn, maar het woord op zich is immers geen boom, dier of mens, maar iets geestelijks, want het heeft niets materieels in zich. Waarom zou het dan net als een boom of een mens nog een of andere onbegrijpelijke, innerlijke betekenis hebben? Of hoe zou deze mogelijk zijn als men de toch al buitengewone eenvoud en vlakheid van het woord beschouwt?
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] De dokter kijkt nu wel wat laatdunkend, maar zegt toch: ja, beste vriend, dat zou weliswaar beter zijn geweest, maar het is nu eenmaal niet zo als jij je daarnet gewenst hebt. Dus moeten we ons er wel mee tevredenstellen, dat we alleen maar langs de weg der ervaringen in staat zijn om wat nauwkeuriger de inwendige gezondheidstoestand en het ziektebeeld van de mens te kunnen bepalen. Want al zou de mens ook als een kast opengemaakt kunnen worden, dan zou dat voor hem nog veel levensbedreigender zijn dan het nu is, want slechts één enigszins onhandige greep in het inwendige zou hem plotseling het leven kunnen kosten. Al zou men ook door dat openen de ingewanden kunnen bekijken, dan zou men daar nog zeer weinig aan hebben. De ingewanden met hun fijne organismen zouden toch afgesloten moeten blijven, omdat bij het openleggen al hun levenssappen en levenskrachten onmiddellijk zouden wegvloeien. Wat echter de uitwendige plaatsing van de inwendige lichaamsdelen betreft, waarlijk beste vriend, dat zou de menselijke gestalte een hoogst onesthetisch aanzien geven. En als de mens volkomen doorzichtig zou zijn, dan zou men van elkaar schrikken, want men zou dan tegelijkertijd de huid, de spieren, de bloedvaten, de zenuwen en tenslotte de beenderen zien. Dat zo'n aanblik niet erg aantrekkelijk is, kan men zich wel voorstellen.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Dan zegt iemand nogal laconiek: meneer de dokter, onze lieve Heer zou er toch beter aan gedaan hebben als Hij de mens zou hebben geschapen zoals de schrijnwerker een kast, die men kan openen en dan kan zien wat erin zit; of de Schepper zou bij de mens de inwendige delen, waar men nu zo moei-lijk bij kan komen, aan de buitenkant hebben moeten plaatsen, zoals de vingers, oren, ogen en neus, zodat men deze delen direct met een pleister, met zalf of met een omslag te hulp zou kunnen komen. Het beste zou nog geweest zijn als Hij de mens zo doorzichtig als water zou hebben geschapen, of Hij zou hem helemaal niet uit zulke levensgevaarlijke delen hebben moeten samenstellen maar hem eigenlijk meer als een steen moeten vormen.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Laten we eens aannemen dat de Heer Zich door zo'n uitdaging zou laten ompraten en de bomen en de planten binnenstebuiten zou keren; zullen er dan niet onmiddellijk weer andere natuurvorsers komen die zeggen: wat hebben we aan het observeren van de uitwendige kern als we niet tevens de wonderbaarlijke vorming van de inwendige schors kunnen ontdekken? Wat volgt nu hieruit? De Heer zou Zich ook nu weer moeten schikken en op een voor mij werkelijk onbegrijpelijke manier schors en kern aan de buitenkant van de boom moeten aanbrengen. Laten we nu eens aannemen dat de Heer zoiets werkelijk tot stand zou hebben gebracht en dat het inwendige van de boom nu slechts uit hout zou bestaan. Zal dan niet een volgende natuurvorser dadelijk een nieuw verlangen uiten en zeggen: door de schors en de kern elk aan één kant is nu de hele wonderbaarlijke vorming van het hout bedekt. Zou een boom dan niet zo gemaakt kunnen worden dat alles, kern, hout en schors aan de buitenkant zou zitten of dat deze tenminste zo doorzichtig als de lucht zouden zijn?
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Deze tegenwerping lijkt oppervlakkig bezien een tamelijk verstandige, maar op de keper beschouwd, is ze zo dom, dat men zich nauwelijks iets kan voostellen dat nog dommer is. Opdat echter de buitengewone dwaasheid van deze tegenwerping eenieder onmiddellijk in het oog springt alsof men slechts enkele mijlen van de zon af zou staan en deze plotseling met zijn ogen zou waarnemen, of voor het geval dat men door de bomen het bos niet meer zou zien, zal ik bij deze gelegenheid enkele natuurlijke, kort samengevatte beschouwingen geven.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] En ik voeg hier nog aan toe: het is dus helder en duidelijk dat zich door het aanvaarden van de puur uiterlijke, letterlijke betekenis, slechts de grootste onzin, maar nooit een of andere gefundeerde waarheid laat afleiden.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Ik denk: omdat de tien geboden door God zijn gegeven en zelfs de gehele oneindige ordening van God in zich dragen.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Daarom heeft de Heer Zich over jullie ontfermd en laat Hij jullie in de zon, waar het toch zeker licht genoeg is, de ware ontwarring van deze knoop verkondigen, opdat jullie de algemene oorsprong van alle kwaad en duisternis mogen inzien.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  833 - 834 - 835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858  ...