Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16308 resultaten - Pagina 847 van 1088

...  835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860  ...
[12] Want het is toch duidelijk dat iemand die ziek is, naar een dokter moe gaan om te vertellen wat hem mankeert, zodat de dokter de diagnose kan stellen en de zieke een probaat geneesmiddel kan geven. Men kan dat op lichamelijk gebied toch niet onbillijk noemen terwijl men toch ook kan zeg gen: het is alleen aan de almachtige Heer om alle ziekten te genezen, hetgeen Hij volgens Zijn ordening ook zeker doet als de zieke vol vertrouwen in d Heer de middelen van de ervaren arts als door de Heer gezegend gebruikt.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[18] Dat de Heer zich ook op een kromme weg kan oriënteren, is buiten kijf, maar dat de mens op een kromme weg niet zo vlug zijn doel bereikt als op een rechte, dat zal toch ook buiten kijf zijn. Wanneer een weg veel zijwegen heeft die van het doel afleiden, en men niet zelden tengevolge van zo'n omweg de hele aarde verscheidene keren kan rondgaan voor men bij het juiste doel komt - zoiets is toch niet moeilijk te begrijpen -, dan is het toch ook duidelijk dat het de Heer niet onverschillig kan zijn of iemand zich langs zijwegen of via de kortste weg naar Hem toe begeeft.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Wij willen ons intussen liever tot een andere monnik wenden en zien wat onze behandeling van de prior voor uitwerking op hem heeft gehad. We hoeven niet te zeggen: kom en vertel wat je op je hart hebt, want hij kooit, zoals jullie kien, al tilt zichzelf met zijn probleem naar ons toe en stelt mij zojuist de volgende vraag (de monnik): beste vriend en broeder, ik heb jouw les over de biecht van begin tot eind met grote nauwlettendheid en innerlijke waardering gevolgd en daaruit opgemaakt dat deze hoofdfunctie van de katholieke kerk jammer genoeg meestal op een geheel verkeerde interpretatie van het goddelijk woord berust. Men kan daarom tegen jouw woorden, die de zuivere waarheid zijn, niets inbrengen; dat zien wij nu wel in. Desondanks wordt deze functie in deze kerk toch gehandhaafd zoals ze sinds eeuwen heeft bestaan en ook verder bestaan zal.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[14] Als het absoluut niet als verkeerd kan worden beschouwd dat men d naakten kleedt, de hongerigen voedt, de dorstigen laaft, de bedroefder troost, de gevangenen verlost enzovoort, en de Heer Zelf in het voorbeek van de ware naaste, de barmhartige Samaritaan als hulp naar de geslagen stuurde, hoe kunnen dan de geestelijke werken van erbarming en liefde var de Heer, die door de geestelijke artsen worden uitgevoerd, in de bestaand vorm voor de Heer een gruwel zijn? Al zijn zij niet, zoals ze zouden moeten zijn, volkomen in overeenstemming met dit zuivere rijk der waarheid, kon den wij als latere generatie dienaren van deze kerkelijke hoofdregels er niet onderuit om deze regel, zoals ze is, ter vergeving van de zonden en ter ver betering van de mensen te gebruiken.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[21] Dat de katholieke gemeenschap onder leiding van de roomse bisschop reeds al vele de Heer welgevallige vruchten heeft opgebracht en dat deze functie voor een mens vaak een goede verdeemoediging is, weten wij nog beter dan jij. Was dat niet het geval, dan kun je ervan verzekerd zijn dat de Heer zo'n echt misbruik wel weer in goede banen weet te sturen, zoals Hij dat ten tijde van de verschillende kerkelijke reformaties ook heeft gedaan, omdat juist deze functie in die tijd op een onzinnige manier was ontaard. Maar dit alles heeft voor dit rijk van de zuivere waarheid nog geen volledige rechtvaardiging tot gevolg.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[22] Wanneer de biechtvader zegt dat niet hij, maar alleen de Heer zonden kan vergeven en zichzelf daarbij slechts als een liefdadig werktuig beschouwt, dat degenen die in geestelijke nood verkeren zowel in de biecht als vanaf de preekstoel de juiste weg naar de Heer wijst, dan is hij een goede biechtvader, dat wil zeggen als zodanig is hij een liefdevolle, waarachtige mensenvriend die het geestelijk welzijn van zijn broeders boven alles ter harte gaat. Zegt hij echter: ik heb de macht om jou al dan niet de zonden kwijt te schelden en het hangt van mij af jou naar de hel of naar de hemel te laten gaan, dan matigt hij zich goddelijk gezag aan.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] En kijk nu, daar komt zojuist onze prior met een heel wanhopig gezicht weer onverrichter zake uit het klooster terug en komt in grote angst en wanhoop naar ons toe. Hij zal dadelijk bij ons zijn hart luchten. Let dus goed op, want daarmee zullen jullie weer een flinke stap verder in de goddelijke leiding worden ingewijd.
Hoofdstuk 88: De prior voor de kloof in moeilijkheden. Over de ware brug der verlossing. Van de dood naar het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] De prior is er al en begint te vertellen. Luister, hij zegt: o vriend en broeder, wat om te beginnen de bedoeling van jouw opdracht aan mij was, zal de Heer wel het beste weten, maar ik begrijp er in ieder geval niets van! Want kijk, ik ging in jouw opdracht naar onze in zielenslaap verkerende broeders en wilde hen dan ook, zoals de opdracht luidde, naar hier brengen. Maar wat ik daar gewaar werd was ronduit verschrikkelijk.
Hoofdstuk 88: De prior voor de kloof in moeilijkheden. Over de ware brug der verlossing. Van de dood naar het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Nu zeg ik: het komt me van jouw kant bezien werkelijk wat vreemd voor dat jij over de brandende kloof geen brug hebt kunnen bouwen, terwijl het opperhoofd van de kerk zichzelf toch de heel indrukwekkende titel van `Pontifex maximus' (Pontifex betekent letterlijk: `bruggenbouwer'.) heeft gegeven, waarna vervolgens ook alle onder zijn bewind staande priesters pontifnces minores zijn. En jij, als zo'n pontifex minor, hebt tijdens jouw aardse leven toch zoveel zielenmissen gelezen, waarvan je dacht daardoor voor de zielen van de overledenen een brug te bouwen van het vagevuur naar het paradijs; maar nu ben je niet in staat om een klein bruggetje over deze smalle kloof te bouwen?
Hoofdstuk 88: De prior voor de kloof in moeilijkheden. Over de ware brug der verlossing. Van de dood naar het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[9] Nu zeg ik: ja, mijn lieve vriend en broeder, deze keer heb je de spijker op de kop geslagen. Weet je wat het enige verlossingsmiddel en dus ook de enige brug van de dood naar het leven is? Je geeft me te verstaan dat je dit niet duidelijk ziet, maar ik zeg je, kijk naar de Heer! Wat heeft Hem ertoe bewogen om het gevallen aardse mensengeslacht te verlossen door voor elke bewoner van de aarde een eeuwig standhoudende brug van de dood naar het leven te bouwen? Was het niet Zijn eeuwig goddelijke, barmhartige Vaderliefde? Je geeft me een bevestigend antwoord; goed, maar ik zeg je nog iets.
Hoofdstuk 88: De prior voor de kloof in moeilijkheden. Over de ware brug der verlossing. Van de dood naar het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] Aangezien de zeer edele, goede en rechtvaardige koning zo'n offer dan zeker heel welwillend zal aannemen en onze bruggenbouwer met een nog veel grotere liefde tegemoet zal komen, dan zal het toch duidelijk zijn dat de liefde van de koning zich met de liefde van de bruggenmaker op één doel zal richten, en de brug over de vestinggracht zal gebouwd zijn. De koning zelf zal komen, de gesloten vestingpoort openen, alle gevangenen vrijlaten en hen uit deze grote schande wegleiden naar het land van de heerlijkheid!
Hoofdstuk 88: De prior voor de kloof in moeilijkheden. Over de ware brug der verlossing. Van de dood naar het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[14] Goed, zeg ik je, ga dus en bouw met dit materiaal een brug, dan kun je ervan verzekerd zijn dat deze brug een waarachtige, onverwoestbare rots wordt, die elke helse macht trotseert. Ook zal ze de ware sleutel zijn, waarmee jij en een ieder van jullie alle gevangenissen en de ware poort van de hemel kunnen openen.
Hoofdstuk 88: De prior voor de kloof in moeilijkheden. Over de ware brug der verlossing. Van de dood naar het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk, onze prior begeeft zich alweer naar de zielenslapers. Deze keer moet ook ik mij aan mijn belofte aan de zielenslapers houden en naar hen toe gaan. Daarom gaan we de prior achterna zodat jullie kunnen zien wat er zal gebeuren. Kijk, we zijn al samen met de prior ter plaatse. Nu stellen we ons hier wat verdekt op, zodat we kunnen zien wat onze prior allemaal met onze zielenslapers zal doen. Hij is dicht bij de kloof en begint zojuist te spreken.
Hoofdstuk 89: Het levendige gebed van de prior en de uitwerking ervan - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Ondanks ons tegenbewijs hebben jullie toch met grote heftigheid jullie mening verdedigd. Zo was er tussen jullie en ons voortdurend een heimelijke, vurige kloof, waaruit bij iedere poging om een brug naar jullie te bouwen, voortdurend verwoestende vlammen omhoog schoten. Wat zich op aarde tussen ons slechts openbaarde als een meningsverschil, dat openbaart zich hier als een zichtbare realiteit.
Hoofdstuk 89: Het levendige gebed van de prior en de uitwerking ervan - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Maar nu wil ik jullie iets anders meedelen. Jullie weten even goed als ik van de machtige bode die naar ons toe is gekomen om ons allen van onze oude waanideeën te bevrijden. Deze bode heeft mij overduidelijk aangetoond hoe verkeerd en dwaas wij met alles bezig zijn, en hij wees mij een nieuwe weg om in te slaan. Deze weg is geen andere dan alleen de liefde tot de Heer Jezus Christus, die de enige God is van alle hemelen en alle werelden en die in Zijn woord van Zichzelf heeft gezegd dat Hij en de Vader één zijn en dat wie Hem ziet, ook de Vader ziet. Verder heeft Hij nog gezegd: wie Zijn woord hoort en ernaar leeft, die heeft het eeuwige leven in zich, en wie gelooft dat Hij de eniggeboren zoon uit God is, die zal eeuwig nooit meer een dood smaken!
Hoofdstuk 89: Het levendige gebed van de prior en de uitwerking ervan - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
...  835 - 836 - 837 - 838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860  ...