Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 850 van 1112

...  838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863  ...
[6] Waarom dan wel? Omdat dan de Heer Zelf in dat volk handelend optreedt en daardoor een rechtvaardig oordeel over de onverzadigbare woekeraars bewerkstelligt. Alleen mag niemand het zich veroorloven, behalve dan in het uiterste geval van nood, de woekeraars en de hardvochtige rijken te vermoorden, maar men mag slechts zoveel van hun hoogst overbodige schatten wegnemen, als het volk ter ondersteuning nodig heeft, zodat het weer op basis van een vreedzame werkwijze in zijn onderhoud kan voorzien.
Hoofdstuk 84: Wenken over de sociale kwestie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Omdat we dus nergens een gebod van de Heer tegenkomen waarin Hij ons uitdrukkelijk zou hebben geboden om ons hoe dan ook van de rijkdom van woekeraars meester te maken, is het dan ook zonneklaar dat een waarachtig christen niet het recht heeft om zich de goederen van de rijken toe te eigenen. Zelfs degene die zich in de grootste nood bevindt, heeft geen enkel aanwijsbaar recht van de Heer gekregen om zich de goederen, zelfs niet van de ergste dief, toe te eigenen. In geval van een grote noodsituatie heeft een heel volk wel het recht daartoe.
Hoofdstuk 84: Wenken over de sociale kwestie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Volgens de verstandelijke conclusie zou men tegen dit verlangen bepaald niets kunnen inbrengen, maar de ware mens heeft nog hogere krachten in zich dan zijn verstand. Hoe zullen deze echter op die verstandelijke goedkeuring reageren?
Hoofdstuk 84: Wenken over de sociale kwestie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Wie zich dus eigenmachtig en zelfzuchtig door wat voor uiterlijke schijn en bedriegerijen dan ook, hetzij van aardse dan wel geestelijke aard, boven zijn broeders verheft, hij is het, die dit gebod overtreedt. In deze zin wordt het ook deze kinderen hier geleerd en wordt hun langs praktische weg getoond dat geen geest ooit de in hem wonende kracht en macht eigenmachtig mag gebruiken, maar altijd slechts volgens de goddelijke ordening.
Hoofdstuk 83: Wat betekent `stelen'? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Maar wat zijn deze rechten en waaruit bestaan zij? God alleen is heilig en Hem alleen komt alle macht toe! Degene die door God zelf wordt geheiligd en aan wie God macht toebedeelt, bezit haar rechtmatig; maar wie zichzelf heiligt en de goddelijke macht naar zich toe trekt om met deze glorie zelfzuchtig en hebzuchtig te heersen, die is in de waarachtige betekenis een dief, een rover en een moordenaar!
Hoofdstuk 83: Wat betekent `stelen'? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Wanneer men vooropstelt dat maar weinig Joden er geheel en al van doordrongen waren wie Christus eigenlijk was, dan kan men zich aan de hand van de rechtsbeginselen afvragen wie Hem het recht heeft verleend om de bewuste ezelin bij haar eigenaar weg te laten halen, om haar dan Zelf naar eigen goeddunken te gebruiken.
Hoofdstuk 83: Wat betekent `stelen'? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Hoe moet echter dit gebod opgevat en beschouwd worden, zodat het volkomen geheiligd voor God en alle mensen zichtbaar wordt dat het de hoogste goddelijke liefde en wijsheid uitdrukt en het de meest wijze zorg van de Heer voor het verkrijgen van de tijdelijke en eeuwige gelukzaligheid in zich draagt? Dus, zoals het tot nu toe werd uitgelegd, zou het, vooral in de tegenwoordige tijd, toch slechts onheil moeten brengen. Daarom zullen we met de erbarming van de Heer de ware betekenis van dit gebod onthullen, opdat de mensen daarin voortaan hun heil en niet hun onheil zullen vinden. Om dat te bewerkstelligen zullen we eerst bekijken wat onder stelen moet worden verstaan.
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Dan zeg ik: deze oproep laat zich horen en lijkt bij deze kritische belichting volkomen billijk. Hoe en waarom? In de eerste plaats omdat men van God als de allerhoogste, meest liefdevolle Vader toch zeker niets anders dan alleen het allerbeste kan verwachten. Hoe zou men dan kunnen denken dat God, als de allerbeste Vader van de mensen, hun een grondwet heeft willen geven, die hen kennelijk, zowel tijdelijk als eeuwig, ongelukkig moest maken?
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Wanneer men echter aan God toch zeker de allerhoogste goedheid, de allerhoogste wijsheid en dus de alwetendheid moet toeschrijven, zodat Hij toch zou moeten weten welke vruchten zo'n gebod ongetwijfeld zal dragen, dan kan men er toch niet omheen om te vragen: Heer, waarom hebt U ons zo'n gebod gegeven, waardoor U ons niet zelden onnoemelijk ongelukkig hebt gemaakt? Was het werkelijk Uw wil, of hebt U dit gebod niet gegeven, maar hebben de mensen het er pas naderhand uit eigenbelang tussengevoegd? Hadden zij zich misschien voorgenomen zich van de grote massa van hun broeders af te zonderen om zich dan in die situatie het recht toe te eigenen om voor zichzelf schatten te verzamelen, waarmee zij zich dan des te gemakkelijker als heersers over al hun arme broeders zouden kunnen verheffen? Kijk, dat alles laat zich horen en niemand kan daar iets tegen inbrengen. Men moet bovendien nog het menselijk verstand bewieroken, als het in deze tijd tenminste nog de moeite heeft genomen om de wetten van Mozes op deze manier kritisch te belichten. Maar wie heeft er met deze kritiek iets gewonnen? Niet de mensen en zeker ook niet de Heer, want in deze kritiek komt de goddelijke liefde en wijsheid kennelijk niet tot uitdrukking.
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Zou nu echter ook het tegenwoordige, gelovige volk van het Nieuwe Testament niet opstandig kunnen worden en tegen de Heer zeggen: o Heer, waarom hebt U dan destijds een gebod gegeven waardoor er mettertijd aan de mensen op aarde een afgezonderd eigendomsrecht werd verleend, ten gevolge waarvan zich een groot aantal dieven, straatrovers en moordenaars heeft gevormd? Hef daarom dit gebod op, opdat het leger van dieven, moordenaars, rovers en allerlei bedriegers, en een tweede leger van wereldse rechters, ieder op zijn eigen gebied van alle naastenliefde verstoken, met hun bezigheden mogen ophouden!
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Vervolgens kwam dit gebod. De Israƫlieten moeten zich toch zeker verbaasd hebben afgevraagd: wat kunnen wij dan wel van elkaar stelen? Misschien onze kinderen? In deze huidige, benarde situatie is iedereen toch blij wanneer hij zo min mogelijk kinderen heeft. Zouden we misschien de potten van elkaar stelen? Wat zouden we daarbij winnen? Want wie geen pot heeft, heeft zonder meer het recht om, als hij iets te koken heeft, het in de pot van zijn buurman mee te koken. Maar heeft hij een pot, dan is het toch niet nodig om nog een tweede te bemachtigen om daardoor nog meer te moeten meeslepen. We zien waarlijk niet in, wat we hier van elkaar zouden kunnen stelen. Misschien onze eer? We zijn allemaal dienaren en knechten van een en dezelfde Heer, die de waarde van ieder mens heel goed kent. Ook al zouden we elkaar willen kleineren, wat zouden we daardoor bereiken voor het aangezicht van Hem, die ons altijd volkomen doorziet? We weten dus absoluut niet wat we met dit gebod moeten beginnen. Zou dit gebod voor toekomstige tijden gelden, voor het geval dat de Heer ons eens een apart eigendom zou willen toekennen? Als dat zo is, dan mag Hij ons wel laten zoals we zijn, en dan heft het gebod zich vanzelf op.
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Zou het dan niet verstandiger zijn geweest om in plaats van dit gebod, waardoor aan een gevaar met zich meebrengend eigendomsrecht ruimte wordt geboden, ieder eigendomsrecht voor alle tijden op te heffen? Daardoor zou dit gebod dan volkomen overbodig worden, zouden alle eigendomsrechtszaken op aarde nooit ontstaan zijn en zouden de mensen op de gemakkelijkste manier als waarachtige broeders met elkaar kunnen leven.
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Zou men zich dan niet ook kunnen afvragen: heeft de Heer de wereld niet voor alle mensen gelijk geschapen en heeft niet ieder mens hetzelfde recht op alles wat de geschapen wereld aan veelsoortig genot biedt? Als de Heer de wereld echter zeker niet voor enkelingen maar voor iedereen heeft geschapen, en dus iedereen het recht heeft om de producten van de aarde naar behoefte te gebruiken, waartoe diende dan vervolgens dit gebod, waarmee aan de mens kennelijk een of ander eigendomsrecht werd verleend en waardoor diefstal pas mogelijk is geworden? Waar namelijk geen mijn en dijn is, maar slechts een algemeen 'van ons allen', daar zou ik wel eens iemand willen zien die in staat zou zijn om zijn naaste te bestelen.
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We zijn in de zevende zaal. Kijk, in het midden daarvan bevindt zich aan een lichte witte zuil een bord, waarop in duidelijk leesbaar schrift geschreven staat: 'Gij zult niet stelen!' Bij de eerste blik op dit gebodsbord komt toch bij iedereen meteen de vraag op:
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Laten we eens kijken naar de bewoners van een grote stad en daarnaast naar die van een klein boerendorp. De bewoners van de grote stad weten zich van louter genotzucht geen raad; ze willen allemaal aangenaam leven, zich allemaal vermaken, allemaal pronken en indien mogelijk een beetje heersen. Komt een plattelandsbewoner in de grote stad, dan moet hij, wil hij niet grof bejegend worden, op z'n minst elke schoenpoetser en dergelijke lieden met 'weledele heer' aanspreken.
Hoofdstuk 81: Wat is hoererij? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  838 - 839 - 840 - 841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863  ...