Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 853 van 1110

...  841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866  ...
[3] Toen Christus de Heer zijn kerk heeft gesticht, heeft Hij alleen aan Petrus de sleutels voor het hemelrijk overhandigd. Onze kerk is op de rots van Petrus gebouwd, dus door Petrus gesticht en door hem is haar voor alle tijden der tijden de macht verleend, zalig te maken of te verdoemen. Dat door Christus ook het recht tot verdoemen aan de kerk is verleend, blijkt duidelijk uit de teksten waar nu eenmaal staat: `Gij zult op rechterstoelen gezeten zijn en met Mij de twaalf stammen van Israël oordelen', en verder staat er: `Wat gij op aarde zult ontbinden, zal ook in de hemel ontbonden zijn, en wat gij op aarde zult binden, zal ook in de hemel gebonden zijn'. En weer verder staat er: `Ontvang de Heilige Geest, want aan wie gij de zonden zult vergeven, aan hen zullen ze ook vergeven zijn in de hemel en aan wie gij de zonden niet zult vergeven, aan hen zullen ze ook in de hemel niet vergeven zijn'. Zo staan er nog een paar van zulke teksten waarin de Heer aan Petrus op aarde alle macht over het menselijke geslacht heeft gegeven. Er kan dus niet de minste twijfel over bestaan dat alleen de rooms-katholieke kerk, door Petrus zelf gesticht, volgens de onveranderlijke raadsbesluiten van God de alleenzaligmakende is.
Hoofdstuk 67: Heeft Petrus de roomse kerk gesticht? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] Maar ik weet dat Christus de Heer aan alle apostelen dezelfde macht heeft verleend. Toen de Heer na Zijn opstanding, volgens een verklaring van Johannes, Petrus eens gelastte Hem te volgen, volgde Hem ook de leerling Johannes. Toen Petrus zich daaraan stoorde, berispte de Heer hem en sprak: `Wat gaat het jou aan als Ik wil dat hij blijft?' Hetgeen zoveel wil zeggen als: dat hij evenals jij Mij volgt. Waarom was dat? Omdat de Heer daardoor zeker heeft willen aantonen dat deze leerling met zo'n gemoedsgesteldheid de Heer, evenals Petrus, onwankelbaar en standvastig mocht volgen. Daarom moest hij, ondanks de tegenwerping van Petrus, met deze instelling de Heer voortdurend blijven volgen.
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[16] We weten ook dat de Heer de biddende mensen heeft aanbevolen zich heel alleen in hun kamertje te begeven; tegen de apostelen zei Hij echter niet: sluiten jullie je op in kloosters, maar: `Ga uit over de hele wereld en verkondig het evangelie aan alle schepselen!'
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[18] Zo kan Christus ook niet hebben ingezien, dat er mettertijd hoge rangordes onder het priesterschap van zijn kerk noodzakelijk zouden worden voor de verbreiding van Zijn leer. Zou Hij dat tijdens Zijn leraarschap hebben ingezien, hoe zou hij dan Zijn apostelen, toen zij Hem naar het leiderschap vroegen, een antwoord hebben kunnen geven dat lijnrecht tegen de huidige kerkelijke structuur ingaat? Hij zei immers: `Slechts één onder u is de Meester. Deze ben Ik; jullie zijn echter allemaal broeders onder elkaar!'
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] De monnik zegt: zeer gewaardeerde vrienden, hebben jullie op aarde dan nooit gehoord dat de wetenschap in de geestelijke wereld geen vruchten meer afwerpt, maar dat alleen het rooms-katholieke geloof dat doet, wanneer dit levend was door goede werken? Ik zeg: o ja, dat hebben we vaker gehoord, maar we hebben ook gehoord dat men in de geestelijke wereld over alle aardse twijfels licht krijgt. Zo'n licht kan men dan toch ook wel een geestelijke wetenschap noemen, die een heldere bewustwording van de goddelijke mysteries is. Als er verder in de geestelijke wereld, evenals vroeger in de natuurlijke, gemetselde kloosters en kerken zijn die met allerlei kunstvoorwerpen versierd zijn, waarom zou er dan in de geestelijke wereld geen wetenschap bestaan die op zich toch al op aarde duidelijk geestelijker was dan het metselwerk van een klooster en van een kerk met al haar beelden en houtsnijwerk?
Hoofdstuk 67: Heeft Petrus de roomse kerk gesticht? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[9] De monnik zegt: hoor eens, jullie! Zoals ik uit jullie woorden opmaak, lijken jullie vervuld te zijn van ketterse en verwerpelijke ideeën. Want wie alles wat tot de allerhoogste dienst van God behoort, niet zuiver geestelijk maar materieel beschouwt, geeft openlijk te kennen dat hij in woord en daad voor altijd een tot in de diepste hel verdoemde ketter is. Wanneer jullie hetgeen jullie hier hebben gezegd, ernstig menen, zijn wij genoodzaakt jullie voor eeuwig uit deze zuiverste tempel van God in de eeuwige verdoemenis te werpen. Want er staat geschreven: `Een ketters mens zult gij mijden' en verder staat er: `Zo'n ketter moeten jullie uit de gemeente verwijderen en hem, zoals Paulus zegt, aan de duivel overleveren'. Weten jullie dan niet dat degene die afgeeft op de gebruiken van de alleenzaligmakende kerk, de allergrootste zonde tegen de Heilige Geest begaat, een zonde die eeuwig nooit kan worden vergeven? Verklaar je daarom nader op deze heilige plaats, opdat de eeuwige verdoemenis jou niet moge treffen. Want werkelijk, wij, zuivere dienaren van God, hebben liever dat de hele wereld verdoemd wordt dan dat de heiligheid van de hemel ook maar door de kleinste zondaar besmeurd zou worden. Hier houdt alle genade en barmhartigheid op. Wie niet in de ware zin van de kerk zuiver is als de zon aan de hemel, zal ook nooit ofte nimmer in het rijk Gods worden binnengelaten.
Hoofdstuk 67: Heeft Petrus de roomse kerk gesticht? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Heb je dan niet gehoord wat de kerk volgens het haar door Christus verleende gezag verlangt? Namelijk dat men alles wat zij te geloven aanbiedt ook onvoorwaardelijk geloven moet, zonder te vragen of dit ergens geschreven staat of niet. Dit is ook een heel billijk verlangen van de kerk, want als de kerk in het bezit is van de Heilige Geest en deze via de kerk spreekt, wie zou hem als oprechte christen dan niet geloven? Wanneer men echter bij iedere uitspraak van de kerk vragen gaat stellen zoals jij, dan zou men toch ook moeten vragen: waar stond dan eertijds geschreven wat Mozes en de profeten van God hebben getuigd? Kijk, jij gemene duivel, wat deze verklaard hebben ging uit van de Heilige Geest en daarom is en blijft het een eeuwige waarheid.
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] Nu zeg ik: goed, mijn vriend en werkelijk trieste en duistere broeder! Aangezien je mij de kerkelijke Heilige Geest zo duidelijk hebt beschreven, vraag ik jou hoe het mogelijk is dat de Heilige Geest, wat betreft de petrinische gegevens bij de verschillende kerkelijke geschiedschrijvers, die toch zeker allemaal volgens jouw zeggen 'vanuit de Heilige Geest' gesproken en geschreven hebben, juist in deze geschiedkundige uitspraak over de aanwezigheid van Petrus in Rome zich zo geweldig heeft kunnen vergissen. Jij hebt daarnet beweerd dat het verblijf van Petrus in Rome drie jaar heeft geduurd, maar ik kan jou verzekeren dat in dit opzicht geen letter die geschreven werd over de historie van Petrus mij onbekend is.
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] De monnik zegt: dat is alweer een duivelse strikvraag. Wat moet ik daarop voor antwoord geven? Ik zeg je: de ware gehoorzame christen gelooft alles en vraagt niet naar historisch onjuiste data. Maar de denker, die een ketter is, piekert overal over. In de Heilige Schrift zijn toch ook dergelijke tegenstrijdigheden te vinden. Moeten we er daarom geen geloof aan hechten? Als jij soms niet weet hoe de Heilige Geest spreekt, dan zeg ik je dat deze altijd spreekt volgens de innerlijke wijsheid en dat zulke uitspraken een heel andere betekenis hebben, die weliswaar geen duivel begrijpt; wij godgeleerden begrijpen deze echter wel en wij weten wat we geloven. En dus heb ik je ook op deze vraag antwoord gegeven, opdat je daardoor ook des te meer verdoemd mag worden.
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[19] Zijn onwetendheid gaat echter nog verder. Iedereen weet toch dat Hij zei: `Niemand is goed dan God alleen; jullie zullen niemand vader noemen, want slechts één in de hemel is jullie Vader. Daarom is ook niemand heilig dan God alleen.' - Maar nu is elke apostel heilig en de opvolger van Petrus is zelfs een `heilige vader'!
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[23] Hoe hebben jullie jezelf dan in tegenspraak met deze buitengewoon duidelijke leer van Christus als rechters kunnen opwerpen en jezelf het tijdelijke en eeuwige recht tot verdoemen en doden toegeëigend?
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[24] Zou in dit opzicht op jullie misschien de tekst van Christus van toepassing zijn waarin Hij innerlijk bewogen tot diegenen sprak die tegen Hem wilden zeggen: wij hebben in Uw naam gepredikt, geprofeteerd en duivels uitgedreven:
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[25] `Ga weg van Mij, bedrijvers van onrecht, Ik heb jullie nooit gekend, want jullie zijn het die de Geest altijd hebben tegengewerkt'!
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[27] Zie, de Heer heeft zich over jullie ontfermd en mij hierheen gestuurd voor jullie redding. Willen jullie naar mij luisteren, dan zullen jullie gered zijn; zo niet, dan heb ik ook de macht jullie ijlings naar de plaats te werpen, die de Heer als de juiste voor jullie heeft bestemd.
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[28] Kijk, de monnik staat nu helemaal versteld en weet zich geen raad meer. Daarom keert hij om en gaat geschrokken naar zijn gezelschap terug. Laten wij hem dan ook volgen, opdat jullie zelf kunnen zien, hoe dergelijke dwalingen zich in de geestelijke wereld ontwikkelen.
Hoofdstuk 68: Twistgesprek met een augustijn. Petrus en Paulus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
...  841 - 842 - 843 - 844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866  ...