Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 856 van 1112

...  844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869  ...
[13] In de daarop volgende kapellen ontdekken we steeds meer van zulke kristallen, waaromheen zich naar het centrum toe een soort blauwachtig vlechtwerk begint te wikkelen, waardoor de voorheen losse kristalletjes met elkaar verbonden worden.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Tevens wordt hier echter naast de materiële geologie ook nog uitgelegd hoe de gehele materie en de uit haar gevormde organen in wezen niets anders zijn dan geestelijk overeenstemmende vormen, waarin een gevangen geestelijk leven op zijn verlossing wordt voorbereid. Er wordt hun ook de trapsgewijze vooruitgang getoond, volgens welke het gevangen leven van het centrum van de aarde uitgaat en via talloze trappen opstijgt en zich dan op de oppervlakte van de aarde weer in talloze nieuwe vormen manifesteert en verder ontwikkelt. Kijk, dat alles leren de leerlingen in deze zaal.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Het nieuwe gebouw ligt voor ons en wij gaan naar binnen. Wat zien jullie hier in de grote zaal? Klaarblijkelijk niets anders dan alweer een opgestelde globe, die zich in niets onderscheidt van de vorige. Hoe zou men echter met behulp van deze globe geologie moeten studeren? Laten we maar dichterbij gaan, dan zal het ook meteen duidelijker worden.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Kijk, om te beginnen gaat deze globe precies in het midden, van pool tot pool in twee delen uit elkaar. Er is maar één duwtje voor nodig om de gehele inwendige bouw van de aarde van pool tot pool zichtbaar te maken. De structuur en de bouw zijn nauwkeurig weergegeven volgens de werkelijke aarde; ja, zelfs het mineraal, zoals het hier te zien is, is volkomen hetzelfde. Als jullie nu de in tweeën gedeelde bol bekijken, zullen jullie zien dat er zich in die aarde in zekere zin nog een aarde van kleinere afmeting bevindt, die echter toch door middel van stevige organische banden met de buitenste aarde een samenhangend geheel vormt.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Zo zijn er ook op jullie overeenstemmende aarde en in het bijzonder ook op de maan, onderwijs- en verbeteringsinstellingen voor geesten, waarin ze echt erbarmelijk slecht vooruitgaan. Maar deze horen hier niet thuis omdat de geesten zich hier in hun volmaaktheid en oorspronkelijke zuiverheid bevinden.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] In deze kleinere aarde zien jullie meer naar de noordpool toe nog een, natuurlijk ook in tweeën gedeelde, meer ovale bol die binnenin vol zit met aders en kanalen. Precies onder de equator zien jullie een grote holle ruimte, die schijnbaar met een op vuur gelijkende massa is opgevuld. Vanuit deze vuurmassa zien jullie via talloze organen het vuur naar het oppervlak van de aarde opstijgen en van deze inwendige vuurholte zien jullie ook vooral naar de zuidpool toe verscheidene grote spiraalvormige buizen, waardoor jullie een grote hoeveelheid brandende dampen zien stromen. Deze dampen worden door het binnenstromende water vanaf het oppervlak van de aarde in deze vuurholte, voortdurend gevormd, terwijl door het krachtige naar buiten stromen daarvan in de richting van de zuidpool, de dagelijkse omwenteling van de aarde wordt bewerkstelligd.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Hoe lang duurt echter volgens jullie tijdrekening zo'n leerproces? Hoogstens zes à zeven dagen, want jullie moeten hier een verreweg groter en meer onbelemmerd, zuiver geestelijk bevattingsvermogen in aanmerking nemen, waardoor zo'n geestelijk gewekt kind in één minuut meer begrijpt dan jullie op aarde in één jaar. Daarentegen doen zich in het rijk van de onvolmaakte geesten situaties voor, waarbij een geest in honderd jaar minder vooruit gaat dan een mens op aarde in één minuut.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Aan het eind van de laatste zaal, waarin de aarde ten tijde van Adam wordt uitgebeeld, bevindt zich ook een opening waardoor onze leerlingen de werkelijke aarde als door een soort verrekijker kunnen bekijken, waardoor zij zich volkomen kunnen overtuigen van alles wat ze in deze zalen over de aarde hebben geleerd.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] In de eerste zaal kunnen jullie zien, dat er volgens jullie berekening elke dag aan deze laatste rij een nieuwe globe wordt toegevoegd, dat wil zeggen in de zaal die jullie huidige millennium voorstelt. Opdat de leerlingen niet te veel met die kleine globes te stellen hebben, wordt hun door de leraren van te voren op de grote globe reeds aangegeven welke veranderingen zich hier of daar op aarde hebben voorgedaan. Daardoor leren de leerlingen alles al kennen en kunnen zich later, ter eigen bevestiging, op de kleine globes van dat alles zelf overtuigen.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Jullie vragen nu: op aarde vinden echter van jaar tot jaar niet zelden enorme veranderingen plaats; hoe kan men deze dan wel op de grote, steeds duizend jaar omvattende globes bestuderen? Daarop zeg ik niets anders dan: kijk eens wat om je heen en neem alles wat zich in zo'n grote zaal bevindt in ogenschouw. Kijk, op enige afstand staan in elke zaal nog tien wat kleinere globes. Deze stellen de aarde van eeuw tot eeuw voor en wel even levensecht als op de grote te zien is. Achter deze tien globes zullen jullie weer in goede orde een nog groter aantal ontdekken, waarop de veranderingen op de aarde van jaar tot jaar zijn aangegeven, en daarachter, het verst weg, in de laatste rij, ontdekken jullie heel kleine globes met een doorsnee van nauwelijks drie voet, waarop de veranderingen op aarde van dag tot dag staan aangegeven.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Maar is dit de enige globe en hebben de leerlingen met deze studie het geografische leervak beëindigd? O nee! Kijk, daar wat verder voor ons ligt alweer een grote zaal. Daarin bevindt zich een gelijksoortige globe, die de aarde voorstelt zoals ze duizend jaar geleden was, en weer in een aangrenzende grote zaal een, die de aarde nog eens duizend jaar eerder voorstelt en zo gaat dat door tot aan Adam.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Maar hoe kan hij dan aan alle kanten te overzien zijn? Heel gemakkelijk, want kijk, in de eerste plaats hangt of beter gezegd rust hij op dit grote voetstuk door middel van een kolossale (horizontale) spil volkomen parallel aan een ronde galerij, die precies tot aan de hoogte van de polen reikt. Op deze galerij bevinden zich onze leerlingen, samen met hun leraren, en bekijken zorgvuldig een hele meridiaan. Hebben zij deze goed in zich opgenomen, dan wordt de globe een meridiaan verder gedraaid en zo maar door, totdat de hele aarde op deze manier bestudeerd is.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Daar ligt bijvoorbeeld juist jullie stad. Bekijk haar maar en dan zullen jullie zien dat er niet het geringste aan ontbreekt. Maar kijk ook eens hoe zelfs wolken en nevels voorbijtrekken, precies in die richtingen en in dezelfde vormen als ze zich altijd gelijktijdig op de werkelijke aarde bevinden. Kijk, dat is toch zeker een perfecte globe. Hij is weliswaar tamelijk groot; zijn doorsnede zal naar jullie maatstaven ongeveer twintig klafter zijn.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] We zullen ons er dadelijk van overtuigen hoe deze geografie van de aarde hier wordt aangereikt. In het midden van de grote zaal waarin we nu zijn, bevindt zich op een groot, prachtig voetstuk een aardglobe, bijna gemaakt op de manier zoals bij jullie op aarde. Jullie moeten dat niet zondermeer aannemen, maar er vast van overtuigd zijn dat er op aarde op geen enkel gebied iets bestaat dat niet reeds lang van te voren in overeenstemmende vorm in de geest aanwezig is geweest. Daarom is ook een globe op aarde volstrekt geen uitvinding die niet van te voren in het zuivere gebied van de geest reeds lang, ja eeuwig lang beschikbaar was.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Kijk, we zijn er al. Hier zien we dezelfde lijnen wat kleiner en dichter aaneengeregen, terwijl hier en daar de uiteinden van de lijnen op bepaalde punten uitkomen. Wat betekent dat? Het is nog steeds de eerste afbeelding, maar de lijnen gaan al min of meer in leestekens over en de leerlingen moeten deze tekens herkennen alsof zij de complete afbeelding voor zich zouden hebben.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  844 - 845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869  ...