Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 857 van 1110

...  845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870  ...
[5] Wanneer we nu van deze definitie op onze hemelbewoners hier overgaan, dan vinden wij dat ze in deze definitie precies passen. Bezie deze hemel nu vanuit deze overweging en jullie zullen meteen ontdekken dat al deze hemelse zaken langzamerhand groter beginnen te worden met de bedoeling dat wij er respect voor zouden krijgen. Dit vergroten heeft als oorzaak het opzwellen van de gemoederen van deze hemelbewoners. En kijk nu eens hoe het hele hemelse theaterpodium in alle richtingen begint op te zwellen.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] Jullie zeggen: werkelijk, deze metamorfose of veeleer deze echt theatrale schijnvertoning is nog het beste en meest bezienswaardige van deze hele hemel, alhoewel men heel nuchter daarbij moet zeggen dat men zich bij zo'n gigantisch vergroten van de dingen wat akelig voelt, of zoals men op aarde gewoonlijk zegt, dit is niet leuk meer.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] Goed gesproken; ik zei jullie toch dat deze komedie jullie wat zou verrassen. Maar de eigenlijke komedie is nog niet begonnen. Tot nu toe is dit verschijnsel in zekere zin niets anders dan het optrekken van het doek van. het meest ergerlijke theater op aarde. Pas wanneer jullie op dit hemeltheater de handelende personen zullen zien, dan zullen jullie nog grotere ogen opzetten. Maar zoals gezegd, jullie moeten je niets aantrekken van al wat nog gaat komen, want dit alles komt voort uit de totaal nietszeggende bedriegerijen van deze geesten.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[9] Maar let nu weer eens op het podium; wat een enorme afmetingen het in de breedte en de hoogte heeft gekregen. Ja, momenteel heeft het ogenschijnlijk wel een hoogte als van jullie aarde tot aan de maan, dat wil zeggen, het lijkt zo. Nu staat het daar dan ook in zijn volledig opgeblazen toestand en daarom zal ook spoedig een komediant op de achtergrond verschijnen. Let nu op, met één voet komt hij al vanachter de coulissen tevoorschijn. Kijk, nu is hij al helemaal te zien. Maar ik zie dat jullie wat ontdaan raken. Wat is er dan aan de hand?
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[15] Zoals hier te zien is, stellen de zeer gewone, tegen elkaar geschoven tafels op de parterre van de hemel, de tafel van Abraham, Isaäk en Jacob voor. En vooraan bevindt zich in plaats van een beeldhouwwerk enkel een slecht geschilderde afbeelding van Abraham, Isaäk en Jacob. Wat de `drie-eenheid' betreft, die bevindt zich op een met wolkencoulissen aangekleed podium van dit hemeltheater, en lijkt eveneens uit grove stukken karton gesneden, dan grof en knoeierig geschilderd en met een zichtbaar plompe spijker aan de achterwand vastgemaakt. En dit knoeiwerk van de heilige drie-eenheid wordt gedragen door cherubijnen en serafijnen! Het beste is nog het grote ronde, van geel glas voorziene raam achter de drie-eenheid. - Ja, mijn geliefde vrienden, jullie hebben goed gezien en zouden nu ook willen weten waarom deze hemel er zo beklagenswaardig uitziet.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[17] Maar daar er in zo'n klooster gewoonlijk twee partijen wonen, namelijk de werkelijke monniken en de lekenbroeders die het werk van huisknecht verrichten, wordt deze hemel, waar de monniken helemaal geen zin in hebben, ook grotendeels door fraters bewoond. Wanneer deze maar behoorlijk te eten hebben, zijn ze ook volkomen tevreden met hun hemel omdat zij zich op grond van hun uitzonderlijke situatie als leken, nooit iets beters hebben kunnen voorstellen. Zij behoren tot die zeer duistere katholieke klasse, die een heel slecht gesneden en beschilderd beeld voor veel wonderdadiger houdt dan een esthetisch meesterlijk beeld. Daarom zullen jullie ook al wel hebben opgemerkt, dat de zogenaamde wonderdadige genadebeelden meestal pure karikaturen zijn. Daarom zou een hemel, zoals we die onlangs zagen, voor deze hemelbewoners veel te mooi zijn en daardoor ook lang niet zo'n waarachtige en almachtige werking hebben.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Jullie zien deze hemel nog in zijn vorige ineengeschrompelde toestand, maar omdat de bewoners van deze hemel naast hun verkeerde inzichten ook een beetje kwaadaardiger zijn, beginnen ze zich nu, na wat te hebben overlegd, tegenover ons op te blazen. Dit opblazen zullen we spoedig in de hele hemel zien gebeuren. Jullie vragen nu hoe zoiets mogelijk is, nadat de bewoners van deze hemel eerst van louter erbarmelijke angst voor ons waren weggekropen. Dat ligt immers reeds in de natuur van elke nog zeer natuurlijk gezinde mens, dat angst en vaak ook verdriet niets anders is dan het zaad voor spoedig daaruit opgroeiende toorn en ten slotte zelfs voor wanhopige driftige roekeloosheid. Want dat zien jullie het beste bij krijgslieden die tegen een vijand te velde trekken. Zij trekken ook met angst en beven de vijand tegemoet. Maar staan ze dan tegenover de vijand en hebben ze enkele duchtige salvo's geïncasseerd, dan gaat hun angst dadelijk over in gloeiende toorn. En als ze met de vijand in een handgemeen verwikkeld raken, dan verdringt een vlammende razernij hun gloeiende toorn, waarbij zo'n eerder voorzichtige krijgsman zich woedend in de grootste gevaren stort.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Hetzelfde is ook het geval bij mensen die verdrietig zijn. Als zij de effectieve veroorzaker van hun verdrietige situatie te pakken kregen en voldoende macht hadden, dan zou het de tegenstander die de oorzaak van zo'n verdriet is, werkelijk niet goed vergaan. Ik zou jullie wel duizenden en nog eens duizenden kunnen aanwijzen die in hun vruchteloos verdriet de Heer zelfs op de gruwelijkste manier verwensen. Daarom heeft de Heer op aarde verdriet ook nooit goedgekeurd behalve dan verdriet over eigen toestand, wanneer deze niet is zoals de orde van de Heer het vereist. Dat wil zeggen, in dit geval moet verdriet gelijk zijn aan een hart vol oprecht berouw en moet het een natuurlijke grote liefde tot de Heer als grondslag hebben, of de verdrietige mens moet treuren met een volkomen zachtmoedig hart.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[10] Jullie zeggen: luister vriend, dat is toch een onmenselijke mensengestalte. Werkelijk, als zo'n reus op aarde zou staan, dan zou het zelfs de maan slecht vergaan. Ondanks de grote afstand tot de achtergrond kunnen we zijn ontzettende grootte niet eens in een keer overzien; alleen al dat onzinnig grote zwaard dan hij in zijn hand houdt! Werkelijk, daarmee kan hij zonder enige moeite de hele aarde als een appel in tweeën slaan. Vriend en broeder, als die op ons af zou komen, dan zijn wij van mening dat het wel eens beter kon zijn dit wat al te grote spektakel te ontlopen voordat deze waarachtige Siriuskomediant ons met zijn respect inboezemend zwaard bereikt.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] Jullie kijken nu wel een beetje verbaasd, maar ik zeg jullie: laat je door dit verschijnsel niet beïnvloeden, want kijk, het kruis en het beeld zijn hol. Zoals jullie gemakkelijk kunnen zien houdt de drager het kruis tegen zijn mond en spreekt door een opening die in de mond van het christusbeeld aan het kruis uitkomt. Daarom lijkt het alsof de stem uit de mond van de heiland aan het kruis komt. Het is dus eveneens een ijdel en boosaardig bedrog, waarbij de menselijke gestalte van de Heer als drogmiddel gebruikt wordt. Toch is dit bedrog in wezen niet echt slecht daar de aanvoerder niet werkelijk kwaadwillig handelt.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[6] De hoofden van de cherubijnen en serafijnen die eerst zo groot waren als een vuist, hebben intussen een doorsnede van een klafter. De drie-eenheid is reeds zo groot, dat jullie ze op aarde op zo'n tien mijl afstand nog heel goed zouden kunnen zien. De eerder heel ondiepe achtergrond van dit podium lijkt wel een diepte van bijna twintig mijl te hebben en zoals jullie zien, verschijnen de vroegere wolkencoulissen nu als enorm zware onweerswolken. Op aarde hebben jullie wel gezien hoe deze zich soms van de morgen en de avond tegen elkaar begonnen op te stapelen. Maar let nu ook eens op de grond waarop wij staan, hoe ook deze zich in dezelfde mate buitengewoon heeft uitgebreid en wij staan hier nu als drie stipjes, die men in zo'n grote ruimte nauwelijks opmerkt. Hoe bevalt jullie deze geschiedenis?
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] O mijn lieve vrienden en broeders, dat moet jullie helemaal niet beangstigen, want hier in het rijk van de geesten beleven wij, dienaren van de Heer, vaak heel andere gevechten dan dit, waarvan jullie nog nauwelijks het eerste begin zien. Wacht eerst eens tot deze helden meer naar voren komen voorzien van allerlei wapens; dan zullen jullie pas het reusachtige van deze theaterhelden zien. Jullie zien nu ook onze vroegere kleine Abrahamstafel op dezelfde manier vergroot. Zo zullen jullie ook zien, hoe zich hier spoedig, zonder zich om ons te bekommeren, enkele reusachtige bedienden zullen vertonen en deze tafel gaan dekken met evenredig reusachtige vruchten. Al gauw daarna gaan zulke zelfde reuzengasten aan tafel zitten en jullie zullen meesterstukken van veelvraat zien, doordat jullie dan in de letterlijke zin van het woord en de betekenis waarachtige wereldeters voor je zult zien. Maar stel je voor vandaag tevreden met wat jullie tot nu toe hebben gezien. De volgende keer volgt pas de hoofdkomedie en dus genoeg voor vandaag.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk, de tafeldekkers zijn er al en zij zijn allemaal even groot als onze eerste toneelheld. Kijk hoe vier tafeldekkers over de niet bepaald sierlijke tafel van Abraham een tafellaken uitspreiden, dat groot genoeg lijkt te zijn om jullie hele planetensysteem inclusief jullie zon, als onbeduidende appels in te wikkelen en naar de markt te brengen. Nu wordt er fruit op tafel gezet, dat bestaat uit de jullie naar de vorm welbekende soorten van de aarde zoals peren, appels, pruimen en dergelijke. Ook wordt er een soort brood bij gelegd en bij elk stuk, dat bestemd is voor één persoon, wordt ook een beker geplaatst, die ogenschijnlijk ongeveer het drievoudige van de hoeveelheid water van de aardse zeeën kan bevatten. Jullie vragen hoe zoiets in hemelsnaam mogelijk is.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Ik zeg jullie: voor geesten onder elkaar is zoiets heel goed mogelijk. Jullie zullen zelf ook wel eens hebben ondervonden dat wanneer je je fantasie een beetje laat werken, het voor jullie heel gemakkelijk was en nog is, om je bijvoorbeeld de gestalte van een of ander jullie welbekend dier of van iets anders, zo monsterachtig groot voor te stellen dat je er tenslotte bijna zelf van zou schrikken. Welnu, wat voor jullie op aarde slechts in de fantasie van jullie geest mogelijk was en voor elk mens op zijn manier mogelijk is, dat is hier in het rijk der geesten voor iedere geest ook mogelijk, maar het openbaart zich dan als verschijningsvorm. Zulke verschijnselen worden hier echter 'drogkunsten' genoemd, vooral boze geesten bedienen zich daarvan wanneer ze een of andere stiekeme streek willen uithalen. Omdat ook deze geesten zich op een dwaalspoor bevinden en daardoor vaak nog kwaadwillig zijn, kunnen zij zich ook wel van een meer onschuldige drogkunst bedienen om ons als vermeende vijanden af te schrikken. Zodra zij zich er echter van overtuigd hebben dat wij niet schrikken van hun bedrog, zal dit alles weer heel vlug tot zijn vorige toestand ineenschrompelen. Dan zullen zij ook geen tweede poging meer wagen.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Kijk nu eens: de gasten die van alle kanten komen, gaan aan tafel zitten, grijpen met hun buitensporige reuzenhanden naar de kolossale vruchten en brengen die naar hun huiveringwekkende mond, die naar het lijkt groot genoeg is om bijna een aarde, als was het een aardbei, te verwerken. Jullie verbazen je erover hoe het mogelijk is, dat jullie dit fantastische drogfenomeen in zijn ontzettende omvang met jullie ogen met het grootste gemak kunnen overzien. Dat komt ten eerste omdat deze ogenschijnlijke grootte helemaal geen grootte is, maar enkel bedrog. Wij bevinden ons echter door de Heer in het helderste licht; daardoor kan zich voor ons ook niets zo bedrieglijk groot vertonen, dat wij het niet in al zijn valse facetten in één oogopslag kunnen overzien. Ten tweede heeft dat ook nog een andere reden en wel, dat voor deze geesten onze gestalten in gelijke mate vergroot en even waarheidsgetrouw zichtbaar zijn als hun grote, bedrieglijke verschijningsvorm. Dat is dus op deze manier te begrijpen.
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
...  845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870  ...