Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 857 van 1112

...  845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870  ...
[18] Laat dat maar even rusten; het vervolg zal jullie tonen wat men hier nog allemaal moet leren. Jullie moeten vooral niet denken dat men in het rijk der geesten als geest al in zekere zin, zoals jullie plegen te zeggen, alle wijsheid van de hemel in pacht heeft, en dan nog een schepje erbovenop. Het zou werkelijk een buitengewoon eentonig leven zijn, als men zich in een situatie zou bevinden die niet vervolmaakt zou kunnen worden. Wanneer echter de Heer Zelf, wat jullie weliswaar niet helemaal zullen begrijpen, steeds in de ontwikkeling van Zijn oneindige kracht voortschrijdt, hetgeen jullie gemakkelijk kunnen opmaken uit het voortdurend scheppen en de voortplanting van alle dingen, hoe zou er dan voor Zijn kinderen ooit een of andere stilstand kunnen bestaan? - Hoe echter zulke verdere ontwikkelingen gebeuren, zal het vervolg tonen.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Jullie zeggen en vragen nu wel: ja, als deze naar aardse maatstaven misschien nauwelijks vijf- tot zevenjarige kindertjes dat allemaal leren, wat blijft er verder voor hen dan nog te leren over? Want zoals we hebben gezien, hebben ze zich gedurende het leren spreken door middel van de talloze, veelsoortige prenten toch al bijna alles eigen gemaakt wat de mens zich in zijn geest maar kan voorstellen. En nog veel meer heeft hun het leren lezen geboden, want in hun prenten kwamen toch zo buitengewoon veel en veelsoortige situaties voor, dat men om deze te verwezenlijken een hele oneindigheid nodig zou hebben. Daarom is het werkelijk niet gemakkelijk in te zien, wat voor hogere scholen er hier nog zouden zijn.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Laten we naar de derde gaan; we zijn er. Wat zien jullie hier? Jullie zeggen: weer dezelfde boeken, maar hier zien we slechts basislijnen; de contourlijnen eromheen zijn enkel met puntjes aangegeven. Kijk, hier is het al moeilijker om het eigenlijke plaatje te ontdekken. Dat men daarbij reeds meer naar de wezenlijke betekenis, in zekere zin naar de basis van het plaatje teruggebracht wordt, is duidelijk. Tevens wordt hier de betekenis van de plaatjes al grondiger uitgezocht en de lijnen op zich beginnen belangrijker te worden.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Kijk, er zijn hier op de voorgrond een heleboel tafels in een rechte lijn over de breedte van de zaal geplaatst. Daar bevinden zich zoals jullie zien louter beginnelingen in het lezen. Jullie zeggen nu weliswaar: dat is allemaal goed en wel als het slechts om het lezen van puur beeldschrift gaat, maar als het hier ook gebruikelijk is om door middel van stomme tekens of zogenaamde letters te lezen, dan zien wij nog niet zo goed in hoe het mogelijk is dat deze tekens die slechts een klank aangeven, uit deze schattige plaatjes tevoorschijn zullen komen.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Wat gebeurt hier echter? Kijk, daar voor ons is al zo'n groepje. Jullie zien een ronde tafel, waaromheen tien kleine leerlingen met hun leraar geriefelijk een plaats hebben. Wat hebben de leerlingen voor zich op tafel liggen? Wij zien boeken met nogal stevige bladzijden en op de bladzijden staat een reeks kleine maar meesterlijk getekende plaatjes.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] In de achtste afdeling laten de leraren de kinderen al zelf kleine stukjes opvoeren en laten zich dan weer vertellen wat door zo'n levendige voorstelling werd uitgebeeld.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] In de zevende afdeling, waar de kinderen al behoorlijk kunnen praten en hun bevattingsvermogen een merkbaar hogere graad heeft bereikt, worden al beduidend grote, op de Heer betrekking hebbende, geschiedkundige voorstellingen, niet slechts in de vorm van wandplaten, maar vooral dramatisch weergegeven, en dat gewoonlijk op een voor de kinderen zo aantrekkelijke manier dat zij er als het ware zo van onder de indruk raken, dat zij daardoor het gehoorde en geziene bewuster in zich opnemen.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] In de vijfde afdeling beginnen ze als het ware al een beetje te babbelen. Dit wordt bewerkstelligd doordat de leraren aanschouwelijk onderwijs geven door op speciale schoolborden allerlei voorwerpen te tonen en kleine theaterstukjes op te voeren, waarna ze zich door de kindertjes laten vertellen wat ze zojuist gezien hebben en wat er is gebeurd.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Hoeveel van zulke bedjes zullen er in deze ruimte wel voorhanden zijn? Dat kunnen we gemakkelijk berekenen. In één rij bevinden zich 10.000 van zulke bedjes en we hebben op deze afdeling 10 rijen geteld; dat zouden er dus 100.000 zijn. Hoeveel van zulke afdelingen zijn er echter wel in dit gebouw? Het zijn er tien en dus moeten er in het hele gebouw 1.000.000 van zulke bedjes voorhanden zijn. Volgens jullie berekening neemt het aantal kinderen van dag tot dag toe en de kindertjes die vandaag op deze afdeling in deze wonderbare levensbedjes volgroeid worden, zullen spoedig naar de volgende afdeling worden gebracht.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Dat komt in hoofdzaak, omdat de Heer alles in alles is en omdat de ogen van iedere geest in de sfeer van de Heer gelijk zijn aan die van de onmondige kindertjes, die niet zelden naar de maan en de sterren grijpen alsof zij werkelijk in hun nabijheid zouden zijn, terwijl ze zich toch, zoals jullie weten, steeds op dezelfde grote afstand bevinden.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Jullie waren echter op jullie eerste geestelijke zon rechtstreeks in de sfeer van de Heer. Hoe moesten dientengevolge alle verenigingen van hemelse geesten zich tegenover jullie gedragen? Heel duidelijk en begrijpelijkerwijze onmogelijk anders dan heel ver van ons afstaand. Toch hebben jullie hen ook gezien alsof ze vlakbij waren.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Wanneer is men in de geest van ieder ander wezen het verst verwijderd? Zeker slechts dan, wanneer men zich in de onmiddellijke nabijheid van de Heer bevindt, want tussen Hem en ieder ander wezen bevindt zich voortdurend een eeuwig onoverbrugbare kloof. Toch is men daarentegen in de naaste sfeer van de Heer weer alle dingen in hun saamhorigheid het meest nabij, omdat de Heer daarin alles in alles is.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Kijk, zoals er in de natuurlijke wereld verschijnselen zijn waarvan men kan zeggen: dit ligt dichtbij, maar dat ligt ruimtelijk veraf, zo komen er in de geestelijke wereld ook verschijnselen voor waarbij een object zich tot op grote afstand terugtrekt. En al zou dit op zich nog zo groot zijn, en uit een ontelbare geestelijke veelheid bestaan, dan nog zal het op de geestelijke afstand toch als één enkel concreet wezen gemakkelijk te overzien zijn.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik denk, dat dit tamelijk uitgebreide duwtje jullie toch veel duidelijk kan maken. Er is nog slechts één moeilijkheid, en wel met betrekking tot het aanschouwen van het gemeenschappelijke geestelijke in één persoon uit de sfeer van de Heer, en voor deze moeilijkheid zullen we nog één duwtje geven. Men kan zich namelijk afvragen hoe het mogelijk is dat een afzonderlijke geest als eenheid in staat kan worden gesteld om als zodanig een hele geestelijke veelheid slechts als één persoonlijkheid voor zich te zien.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Zo is dus een vereniging in de gestalte van een mens de juiste vorm en kan zij in de ware en meest volmaakte betekenis een heerlijke bewoonbare wereld voor geesten genoemd worden, omdat deze vorm op zich met alle afzonderlijke delen van de mens overeenstemt en derhalve geen bewoner van zo'n wereld hoeft te zaaien en daarna te oogsten. Hij vindt in zo'n volmaakte wereld zijn juiste plaats, die hem alles geeft wat hij ook maar nodig heeft, zoals ook een zenuw in het menselijk lichaam niet voor zichzelf hoeft te zaaien en te oogsten om zich met die oogst te voeden, want precies op de plaats waar hij zich in het lichaam bevindt, is voor hem al voor alles gezorgd en hoeft hij niets anders te doen dan te leven en te genieten.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  845 - 846 - 847 - 848 - 849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870  ...