2758 resultaten - Pagina 87 van 184
... 75 - 76 - 77 - 78 - 79 - 80 - 81 - 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 ...
[11] Of wat zouden jullie ervan vinden, als er op een school voor kinderen een zeer wijze schriftgeleerde zou komen en voordrachten over de meest verhulde tekstgedeelten van de profeten zou gaan houden voor zijn jonge en zwakke toehoorders -wat natuurlijk geen van de toehoorders zou kunnen begrijpen? Zou die zeer wijze schriftgeleerde het zich uiteindelijk niet moeten laten welgevallen dat zijn toehoorders hem toeroepen: 'Hooggeleerde en wijze vriend, leer ons toch liever eerst lezen, desnoods schrijven en rekenen; en kijk dan pas of wij al dan niet iets van je hoge wijsheid kunnen begrijpen!'?Hoofdstuk 153: De vraag over de opwekking van de gelovigen op de jongste dag - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[1] Simon Juda zei: 'Heer en Meester, deze keer heb ik alles wat U nu hebt uitgelegd heel duidelijk begrepen, beter dan ooit tevoren; maar ik moet bekennen dat Uw te grote wijsheid mij bijna verpletterde. Voor U is het wel gemakkelijk om over dergelijke oneindig grote dingen nog gemakkelijker te praten dan een huisheer over zijn huisraad, maar ons aardse verstand voelt daarbij het gehele gewicht van Uw eindeloze alwetendheid tegenover zijn eigen volkomen onbeduidende onwetendheid.
Hoofdstuk 156: Over het Laatste Gericht - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[2] Ik zei: 'Laat dat maar; want in die tijd zal Ik, als het nodig is, die dingen door de mond van nieuw gewekte knechten, zieners en profeten laten openbaren aan de mensen die van goede wil zijn; maar in die tijd zullen degenen die door Mij gewekt zijn en die in Mijn geest zijn wedergeboren toch wel in alle voor hen noodzakelijke waarheid en wijsheid binnengeleid worden.
Hoofdstuk 157: De Heer geeft Johannes en Mattheus aanwijzingen voor hun aantekeningen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[17] Nu zult U met Uw natuurlijke gezonde verstand al wel inzien en begrijpen dat U, in Uw positie als timmerman in Galilea, ondanks al Uw wijsheid aangaande de Schrift niet als koning der ere gezien kon worden, zelfs niet eens als een profeet, omdat er immers uitdrukkelijk geschreven staat dat er uit Galilea nooit een profeet opstaat!
Hoofdstuk 166: De bevrijding en bekering van de Farizeeƫn, die voor door leeuwen worden bewaakt (16.4.1864) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[5] Ik zal je nu heel korte vragen stellen, die jij gemakkelijk kunt beantwoorden, en jouw eigen antwoorden zullen je weldra tot een andere visie op de wijsheid van de Schepper brengen, en dan zul je zelf om je huidige mening moeten lachen.
Hoofdstuk 170: De Heer stelt aan de opperstadsrechter enkele vragen die tot nadenken stemmen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[1] (De Heer:) 'Dat Ik met jullie echter nog nooit over een algemene dag van opstanding en gericht heb gesproken, zullen jullie je allemaal wel weten te herinneren - maar wel over een speciale jongste dag voor ieder mens, die aanbreekt op het moment dat zijn ziel haar lichamelijke, aardse beproevingsomhulsel verlaat. Die opwekking zal evenwel niet bij iedereen direct het verkrijgen van het eeuwige leven tot gevolg hebben of andersom de eeuwige dood -waarbij echter opgemerkt moet worden dat jullie het woord 'eeuwig' niet als een eindeloos voortdurende tijd dienen te beschouwen; evenzo heeft ook de oneindigheid van Mijn scheppingsruimte niet uitsluitend betrekking op die ruimte, die evenwel nergens een begin of een einde heeft evenals God Zelf, van wie die ruimte uitgaat, en die overal in alle richtingen vervuld is van de werken van Zijn liefde en wijsheid en van de macht van Zijn wil.
Hoofdstuk 155: Het begrip eeuwigheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[2] Die eeuwigheid is in de geestelijke wereld weliswaar te vergelijken met de tijdsduur in de materiƫle werelden; dus aan gene zijde in de geest is ze wat hier de tijd is. Daarmee is echter absoluut niet gezegd dat in de eeuwigheid geen verandering plaats zou vinden, maar alleen is ermee aangeduid dat de waarheid en het leven eeuwig en onveranderlijk hetzelfde is; het valse en onware blijft als tegenstelling tot het eeuwige waarheidslicht en leven derhalve ook eeuwig bestaan, zonder dat een wezen daardoor gedwongen zou zijn om ook eeuwig in die tegengestelde toestand te blijven. Want jullie weten dat God als de eeuwige liefde, wijsheid, macht en kracht ook eeuwig nooit werkeloos kan en zal zijn, maar dat Hij uit Zichzelf eeuwig door scheppingen tevoorschijn zal roepen, zodoende Zijn gedachten zal belichamen en die vanuit Zijn liefde en wijsheid naar een toekomstig zelfstandig bestaan zal leiden, waarvoor in de eeuwigheid tijd genoeg en in de eindeloze ruimte plaats genoeg is.
Hoofdstuk 155: Het begrip eeuwigheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[9] Een enorme keizerlijke burcht is natuurlijk wel een verbazingwekkend werk, dat de Meester ervan zeker eer aandoet; maar denk je niet dat het bouwen van een hele wereld, zoals de aarde is, nog aanzienlijk veel meer wijsheid en kracht vereist dan het bouwen van de majesteitelijke, kunstige keizerlijke burcht?
Hoofdstuk 170: De Heer stelt aan de opperstadsrechter enkele vragen die tot nadenken stemmen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[11] Maar als deze scheppende kracht in het volle bezit van haar grote wijsheid zo'n geweldig werk heeft kunnen voortbrengen, zal ze bij het voortbrengen van schijnbaar kleine werken op zo'n hemellichaam waarschijnlijk niet minder wijs zijn geweest. Of heb je wel eens gezien dat iets, wat in zichzelf dood is en niet bestaat, iets levends buiten zichzelf tot bestaan kan roepen?
Hoofdstuk 170: De Heer stelt aan de opperstadsrechter enkele vragen die tot nadenken stemmen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[6] Als Hij echter een levensmachine schept met als enig doel dat een vonk van Zijn oerleven zich daarin sterker en steviger maakt om tot een eigen godgelijke vrijheid en zelfstandigheid te komen, daarna de levensmachine aflegt en zich door de liefde en wijsheid daarin volkomen verenigt, dan gaat daardoor niet alleen niets van het oerscheppende fundamentele leven verloren, maar de Schepper en het schepsel winnen daardoor oneindig veel, wat voor jou nu natuurlijk niet te begrijpen is.
Hoofdstuk 171: Over het werken van krachten - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[14] Deze priester van ons is echter ook verstandelijk ongelooflijk dom en weet niets anders te vertellen dan oude, al meer dan duizend keer uitgekauwde godenfabels; daarbij vreet hij als een wolf en zuipt hij als een os, vooral als hij ergens wijn vandaan kan halen. Daaruit bestaat zijn Apollinische wijsheid; en voor zo iemand zou ik vrees en respect moeten hebben? Werkelijk, dan zou ik me moeten schamen om zelf een mens en dan ook nog een Romein te zijn!'
Hoofdstuk 177: De afgodsbeelden in het huis van de waard - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[13] Waar dat eigenlijk goed voor was, daar zwijgt en zweeg tot nu toe onze hele Joodse wijsheid over, en zelfs de vele grote profeten hebben ons daar geen opheldering over gegeven. Onze kabbalisten hebben de hele kwestie derhalve voor apocrief verklaard en houden die voor een fabel; maar menig oude Arabische stam verklaart die voor waar. - Wat heeft U, o Heer, daar over te zeggen?'
Hoofdstuk 178: Op de berg Nebo - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[6] Pas wanneer de ziel zich door zichzelf tot een bepaalde graad van geestelijke volmaaktheid heeft verheven, verenigt zich haar licht en liefdegeest van gene zijde met haar, en vanaf dat moment begint de mens in alles steeds meer op God te lijken; en als het lichaam dan van de ziel wordt weggenomen, is ze al een geheel op God gelijkend wezen en kan ze vanuit zichzelf alles tot bestaan roepen en ook door haar wijsheid in stand houden.
Hoofdstuk 184: Het doel van de strijd in de natuur - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[8] Dat zul je nu nog wel niet helemaal duidelijk inzien, en als Ik het aan jouw verstand zo duidelijk mogelijk wilde maken, zouden we meer dan duizend jaar bezig zijn voordat je Mijn innerlijke wijsheid ook maar een beetje duidelijker zou gaan begrijpen.
Hoofdstuk 184: Het doel van de strijd in de natuur - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[7] Nu ben Ik tenslotte Zelf gekomen, ben herhaalde malen naar Jeruzalem gegaan, heb in de tempel onderwezen en heb het volk als Vader, zoals een kip haar kuikens, onder de vleugels van Mijn liefde, macht en wijsheid in bescherming willen nemen. Alleen, wat hebben Mijn verschijnen, Mijn leer en Mijn daden tot nu toe bewerkstelligd? Niets anders dan dat men Mij van dag tot dag meer haat, in alle richtingen vervolgt en Mij in volle ernst wat Mijn lichaam betreft probeert te doden - wat de Joden binnenkort ook zal lukken, opdat het gericht dat hen door de Schrift dreigend wordt voorgehouden aan hen in vervulling gaat.
Hoofdstuk 187: De liefde van de Heer voor het Joodse volk - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)