Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 861 van 1110

...  849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874  ...
[6] Het heidendom had vele goden, daarom wilde het met het nieuwe zout ook niet bij die ene God blijven, maar maakte er drie van. En na deze in drieën gedeelde God, vergoddelijkte het dan ook mensen die op aarde geleefd hadden, om daardoor een surrogaat te krijgen voor zijn afgedankte `halfgoden' en `huisgoden'. Het oude heidendom was voor zijn priesters heel winstgevend, maar het zuivere christendom stond lijnrecht tegenover zo'n winstbejag want het zegt uitdrukkelijk: `Om niet hebben jullie het ontvangen; om niet moeten jullie het ook weer doorgeven.'
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] Met een dergelijke `winst' uitgerust staan jullie nu hier en dit roept weer een nieuwe vraag op die als volgt luidt: wat zullen jullie nu ter vermindering of zelfs voor een volledige delging van die pure `hellewinst' aandragen? Want ik moet er meteen aan toevoegen, dat niemand door een pure rechtstreekse erbarming van de Heer ooit het leven kan binnengaan; want wie niets heeft, hem zal nog worden ontnomen wat hij heeft.
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] Kijk, dat is de belangrijke vraag die jullie nog moeten beantwoorden. Ik geef jullie daar eveneens bedenktijd voor. Kunnen jullie iets naar voren brengen dat hier in het rijk van de naakte waarheid en volledige betrouwbaarheid aanvaard kan worden, dan is dat billijk en goed. Kunnen jullie dat echter niet, dan dragen jullie hetgeen jullie zal oordelen al in je. Geloof me, noch de Heer noch ik zal jullie oordelen, maar het woord dat de Heer heeft gesp roken, zal jullie oordelen, omdat jullie handelwijze, zoals je uit mijn verklaring duidelijk hebt kunnen opmaken, steeds lijnrecht tegen dat woord inging. Vandaar dat het ook op geen enkel punt vóór, maar juist tegen jullie moet zijn.
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Onze prior heeft tijdens deze nieuwe korte bedenktijd reeds alle hoeken van zijn wezen doorzocht en heeft, zoals jullie weldra uit zijn mond zullen vernemen, gelukkig een verontschuldiging voor zijn probleem gevonden. Daarom willen we hem ook dadelijk de gelegenheid geven om zijn pleidooi te houden en dus zeg ik tegen hem: beste vriend en broeder, ik zie dat je je tijd goed hebt besteed en iets gevonden hebt. Laat daarom maar horen wat je gevonden hebt.
Hoofdstuk 86: Ook in de hel is de Heer puur liefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[10] Ten tweede is het onrechtvaardige rentmeesterschap van zo'n eerlijke biechtvader nog heel goed te herkennen in de tekst uit de Schrift waarin de Heer tegen Zijn apostelen en leerlingen zegt: `Wanneer jullie echter alles hebben gedaan, zeg dan en beken: wij zijn onnutte dienstknechten!'
Hoofdstuk 86: Ook in de hel is de Heer puur liefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] Zie achter ons de hele groep bedrogen leken, zie de grote menigte leken in dit paradijs, zie verder de aanzienlijke menigte `zielenslapers' in dit klooster van jullie verkeerde grondbeginselen! Ga erheen en predik hun het ware evangelie. Breng allen hier, dan zul je daardoor de eerste stap zetten om een waarachtige `onrechtvaardige rentmeester' in Gods rijk te worden.
Hoofdstuk 86: Ook in de hel is de Heer puur liefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk, de prior vertrekt om diegenen die wij voorheen aan de overzijde van de kloof hebben achtergelaten, op te halen. Jullie vragen nu of er al een of andere brug over deze kloof is gebouwd, waarover de zielenslapers zich naar ons toe kunnen begeven. Ik zeg jullie: er is in dit opzicht tot nu toe nog niets gebeurd omdat na ons vertrek onze zielenslapers medelijden begonnen te krijgen met zichzelf, hetgeen echter op een mens, in verband met zijn geestelijke leven, een uiterst slechte uitwerking heeft.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Jullie zouden nu wel graag getuige willen zijn van hetgeen hij gaat doen, maar ik zeg jullie, dat is voorlopig helemaal niet nodig, want we zullen hem vroeg genoeg weer terugzien omdat hij zeker onverrichter zake terug zal komen.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] Want het is toch duidelijk dat iemand die ziek is, naar een dokter moe gaan om te vertellen wat hem mankeert, zodat de dokter de diagnose kan stellen en de zieke een probaat geneesmiddel kan geven. Men kan dat op lichamelijk gebied toch niet onbillijk noemen terwijl men toch ook kan zeg gen: het is alleen aan de almachtige Heer om alle ziekten te genezen, hetgeen Hij volgens Zijn ordening ook zeker doet als de zieke vol vertrouwen in d Heer de middelen van de ervaren arts als door de Heer gezegend gebruikt.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Wij willen ons intussen liever tot een andere monnik wenden en zien wat onze behandeling van de prior voor uitwerking op hem heeft gehad. We hoeven niet te zeggen: kom en vertel wat je op je hart hebt, want hij kooit, zoals jullie kien, al tilt zichzelf met zijn probleem naar ons toe en stelt mij zojuist de volgende vraag (de monnik): beste vriend en broeder, ik heb jouw les over de biecht van begin tot eind met grote nauwlettendheid en innerlijke waardering gevolgd en daaruit opgemaakt dat deze hoofdfunctie van de katholieke kerk jammer genoeg meestal op een geheel verkeerde interpretatie van het goddelijk woord berust. Men kan daarom tegen jouw woorden, die de zuivere waarheid zijn, niets inbrengen; dat zien wij nu wel in. Desondanks wordt deze functie in deze kerk toch gehandhaafd zoals ze sinds eeuwen heeft bestaan en ook verder bestaan zal.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[24] Als het nu, zoals gezegd, met deze functie zo gesteld is, zeg me eens, is ie dan te billijken? Je zegt `nee' bij jezelf, dus zeg ik ook tegen jou, dat jouw vraag ten eerste, gezien het ingenomen standpunt volkomen overbodig is geworden en ten tweede, dat ze daardoor ook al beantwoord is. Het hierna volgende zal voor jullie allen pas veel licht in deze zaak brengen.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] En kijk nu, daar komt zojuist onze prior met een heel wanhopig gezicht weer onverrichter zake uit het klooster terug en komt in grote angst en wanhoop naar ons toe. Hij zal dadelijk bij ons zijn hart luchten. Let dus goed op, want daarmee zullen jullie weer een flinke stap verder in de goddelijke leiding worden ingewijd.
Hoofdstuk 88: De prior voor de kloof in moeilijkheden. Over de ware brug der verlossing. Van de dood naar het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[14] Goed, zeg ik je, ga dus en bouw met dit materiaal een brug, dan kun je ervan verzekerd zijn dat deze brug een waarachtige, onverwoestbare rots wordt, die elke helse macht trotseert. Ook zal ze de ware sleutel zijn, waarmee jij en een ieder van jullie alle gevangenissen en de ware poort van de hemel kunnen openen.
Hoofdstuk 88: De prior voor de kloof in moeilijkheden. Over de ware brug der verlossing. Van de dood naar het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk, onze prior begeeft zich alweer naar de zielenslapers. Deze keer moet ook ik mij aan mijn belofte aan de zielenslapers houden en naar hen toe gaan. Daarom gaan we de prior achterna zodat jullie kunnen zien wat er zal gebeuren. Kijk, we zijn al samen met de prior ter plaatse. Nu stellen we ons hier wat verdekt op, zodat we kunnen zien wat onze prior allemaal met onze zielenslapers zal doen. Hij is dicht bij de kloof en begint zojuist te spreken.
Hoofdstuk 89: Het levendige gebed van de prior en de uitwerking ervan - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Let dus op, want de prior zegt: geliefde broeders, jullie weten wat ons in ons klooster steeds gescheiden hield; het was niets anders dan een verschil van mening over de toestand van de ziel na de dood van het lichaam. Jullie beweerden dat de ziel tot aan de dag van het laatste oordeel in een of andere passieve, nauwelijks bewuste slaaptoestand moet vertoeven en jullie beriepen je voor deze mening op verschillende kerkleraren. Maar wij, die daar buiten stonden, hadden daarover een opvatting die lijnrecht tegenover die van jullie stond. Wij hielden jullie voor dat, wanneer het zo is dat de ziel zich na de dood van het lichaam in een of andere passieve, nauwelijks bewuste slaaptoestand zou bevinden, al onze kerkelijke functies die gericht zijn op het heil van de ziel, dan eigenlijk ijdel en leeg bedrog zijn, omdat er bij zo'n toestand van de ziel na de dood noch een vagevuur noch een of andere graad van de hel denkbaar is.
Hoofdstuk 89: Het levendige gebed van de prior en de uitwerking ervan - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
...  849 - 850 - 851 - 852 - 853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874  ...