Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 865 van 1112

...  853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878  ...
[19] Kijk, zo'n uitspraak komt jullie veel natuurlijker voor omdat jullie daar meer aan gewend zijn, hem al vaker gehoord hebben en daarover ook min of meer passende vergelijkingen hebben gemaakt. Zouden jullie daar nooit van hebben gehoord, dan zou die uitspraak jullie even wonderlijk in de oren klinken als wanneer ik jullie zou zeggen: zevenhonderdertig en vier jaar zijn gelijk aan 27 dagen en enkele luttele uren en één uur één minuut op zich.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Kijk, hieruit kunnen jullie gemakkelijk opmaken dat geestelijke wijsheid zich nooit met aardse maatstaven laat meten. Opdat jullie daarvan een beetje begrip krijgen, zal ik jullie enkel het zijn en niet-zijn en het denken en niet-denken volgens de geestelijke wijsheid wat toelichten. Luister dus!
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Wij zijn daarentegen echter van mening dat men in de geest om werkelijk wijs te spreken nog heel wat overtuigender moet spreken dan op aarde, en wel om de toch beslist overtuigende reden dat een geest, wanneer hij zich in de volkomen zuivere toestand bevindt, ook meer afdoende en overtuigende hulpmiddelen ten dienste staan dan op de verbrokkelde, uiterlijke wereld, waar hij bovendien door zijn zware vleesmassa nog wordt gevangen gehouden en terneergedrukt.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Daarom is het ook noodzakelijk dat eenieder die het leven van zijn geest wil binnengaan, zich dagelijks enige tijd in de volkomen rust van zijn geest begeeft. Tijdens deze rust moet hij zich niet met allerlei gedachten bezighouden, maar slechts één gedachte vasthouden en deze als een bepaald object onafgebroken beschouwen.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Zo gaat het ook hier, want het verschil in licht van galerij tot galerij en van verdieping tot verdieping is heel groot, hetgeen wordt veroorzaakt door het gebruik van steeds helderder, doorzichtig bouwmateriaal. Daarom moeten we hier in deze lichtsterkte een poosje blijven opdat onze ogen zich daarop kunnen instellen. En dan zullen er nog wel zaken tevoorschijn komen die we nu op dit moment nog niet kunnen onderscheiden.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Mijn lieve vrienden en broeders, kijk, er hangt aan dit ornament alweer zo'n fatale, absolute brok wijsheid, waarvan met jullie inzicht bepaald niet al te veel af te knabbelen valt. De rotatie van deze bol is op zich wel gemakkelijk te verklaren en te begrijpen.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Maar wanneer men denkt dat er, wanneer de bol zich met zijn gordel weer op hetzelfde punt zal bevinden waar men bij een vorige rotatie een bepaalde vorm heeft gezien, weer precies dezelfde vorm tevoorschijn zou komen, dan heeft men zich deerlijk vergist, want van een vorm die men eenmaal gezien heeft is ten minste tot nu toe, niet het allerminste spoor voor onze ogen opgedoemd. Dat is, beste vriend en broeder, alles wat we aan dit vreemde ornament als hoogst merkwaardig ontdekt hebben.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Kijk, als jullie tellen, dan denken jullie dat de ordening van jullie getallensysteem volmaakt is en geen lacunes kent, maar ik zeg jullie dat zich tussen al die getallen een niet te dichten kloof bevindt die slechts voor de hoogste geest zichtbaar opgevuld is. Welk oordeel zouden jullie dan vellen wanneer een van het hoogste genadelicht vervulde geest voor jullie zou gaan staan en tussen één en twee talloze miljarden zou tellen en tenslotte zou zeggen: en toch is de kloof tussen jullie twee systematisch geordende getallen nog lang niet opgevuld. En wanneer hij jullie dan in nog diepere, niet gedichte kloven tussen de door hem getelde miljarden, die zich allemaal tussen jullie één en twee bevinden, zou leiden, dan zullen jullie zeggen:
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Ik denk dat we nu, voorzover het voor jullie begripsvermogen mogelijk en uitvoerbaar was, ook dit verschijnsel enigszins ontcijferd hebben; maar wat betekent dit allemaal? Dat is een heel bijzondere vraag. Het is, zoals in het begin reeds werd opgemerkt, een brok wijsheid waaraan niet te tornen valt en wij zullen tevreden moeten zijn als we daar een heel vluchtige, algemene blik op mogen werpen. En zo laat zich het geheel als volgt samenvatten: door dit ornament wordt geheel alleen de absolute wijsheid op zich voorgesteld en het is vanuit dit gezichtspunt een voortdurend bewegen en veranderen van vormen, waarvan de betekenis en innerlijke samenhang alleen door de Ene maar verder door niemand anders, eeuwig ooit ontcijferd kan worden.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Ter vergroting van jullie kennis dienen jullie te weten dat deze bol inwendig hol is, maar wel gevuld met diverse onweegbare grondstoffen. Bij de geringste draaiing worden deze stoffen voortdurend door elkaar geschud, zonder zich tengevolge van hun onderlinge verschillen volkomen te kunnen vermengen. Door dit door elkaar schudden worden dan ook voortdurend nieuwe figuren gevormd die bij elke volgende draaiing van de glasachtige bol noodzakelijkerwijze steeds weer moeten veranderen. jullie kunnen op aarde weliswaar iets dergelijks in het groot aanschouwen, waar eveneens onweegbare stoffen binnen het grote luchtruim, dat natuurlijk de gehele aarde omgeeft, ook voortdurend nieuwe vormen laten zien. Maar deze onweegbare stoffen zijn op een aardbol van een veel geringere actieve potentie dan op zo'n centrale zon; daarom zijn hun maaksels gewoonlijk ook niet geheel ontwikkeld, hetgeen jullie bij de formatie van wolken en sommige andere lucht-verschijnselen kunnen waarnemen. In deze bol hier zijn deze stoffen echter in zekere zin in hun meest geconcentreerde potentie opgesloten; daarom zijn de ontwikkelde vormen ook onbeschrijfelijk en geven dan, al is het op kleine schaal, de meest imposante aanblik.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Ten gevolge van zijn sterke aantrekkingskracht op deze vloeistof zuigt dit polyorganon deze voortdurend op. Dit polyorganon reikt echter aan de tegenovergestelde kant van de ring tot aan eenderde van de hele hoogte van de ring en laat de vloeistof, die aan de ene kant werd opgezogen, aan de andere kant naar beneden druppelen. Voor het eind van het polyorganon is een trechtervormige druppelvanger aangebracht, waarvan de onderste buis naar een uitgekiend mechanisme leidt dat is voorzien van lepelvormige schoepen. Deze schoepenconstructie is rechtstreeks verbonden met de as waaraan de bol zelf in de ring hangt. Wanneer door een of meerdere neervallende druppels een schoepje is volgelopen, dan wordt dit natuurlijk zwaarder, zakt naar beneden en brengt op die manier de gehele grote bol aan het draaien. Heeft het schoepje zijn vloeistof helemaal beneden uitgegoten, dan wordt intussen weer een ander gevuld, dat weer naar beneden zakt. En omdat het polyorganon voortdurend evenveel vloeistof opzuigt als het op dit schoepenrad laat neerdruppelen, werkt het perpetuum mobile onder de eerder aangegeven voorwaarden ook heel voortreffelijk, vooral wanneer jullie daarbij bedenken dat het materiaal waaruit deze as en trouwens het hele ornament bestaat, geen wrijving en dus ook geen slijtage kent. De gladheid van de as en van de cilinder waarin de as draait, is zo buitengewoon, dat ze elkaar bij het roteren niet in het minst hinderen. Het lijkt wel alsof zo'n as zich in de zuiverste ether beweegt. Ook de grote, glasachtige bol hangt hoogst meetkundig precies in sferisch evenwicht aan de as, waardoor het gewicht van een kleine druppel al voldoende is om zijn rust gemakkelijk te verstoren. Zo'n fabrikaat behoort voor deze hoogst wijze mensen echter nog geenszins tot de wonderwerken.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Zeven cirkels zijn in elkaar verstrengeld; de cirkels doordringen elkaar, de doordrongen cirkels worden verteerd en de verteerde verheffen zich in die, welke niet verteerd zijn, en de zeven cirkels hebben geen maat en geen middelpunt. Het zijn er zeven zonder einde; een getal dat de cirkel van de zeven doordringt en de zeven de ene!
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Is het met de absolute wijsheid niet eender gesteld? Ja, dat kunnen jullie al uit zo menige ervaring weten. Mocht het jullie nog niet helemaal duidelijk zijn hoe de absolute wijsheid zich tot het bouwmateriaal van dit grote woonhuis verhoudt, dan zal ik jullie als voorbeeld zo'n klein brokje wijsheid aanreiken; jullie kunnen daaraan knagen en schaven zoveel je wilt, maar het zal jullie niet baten. Luister dus:
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Hier staan we dus op de eerste trap van de wijsheid ofwel op de trap waar de zuivere wijsheid en de liefde in elkaar grijpen. Wanneer jullie dit nu enigszins in acht nemen, dan zal het ornament van dit zuilenrondeel evenals de versieringen van alle rondelen van deze verdieping zich voor jullie gaan ontvouwen.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Het licht laat zich echter hier door de warmte gevangennemen en hoe meer warmte, des te meer licht zich ook door haar laat gevangennemen. Uit beide samen komt dan een geheel rijpe vrucht voort, die jullie kunnen nuttigen. Op deze wijze nemen jullie zonder enige moeite samen met de genuttigde vrucht onvermijdelijk ook het gevangengenomen licht op en dit gevangen licht is dan ook de etherische stof die aan jullie organisme de levengevende voeding geeft.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  853 - 854 - 855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878  ...