Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 867 van 1110

...  855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880  ...
[12] Wat ervaren jullie in een omgeving op aarde, waar gedenktekens staan die van vele gruweldaden getuigen? Zeker zal jullie bij die aanblik een stille huivering overvallen. Kijk, dat is reeds een vorm van het helse, want in de geest vormt zich hierna eveneens een wereld die vol staat met gedenktekens van gruweldaden. In deze wereld schouwt de geest terug in oneindige diepten en ziet daarin zijn onverbeterlijk slechte gedrag. Maar heel anders is het wanneer jullie in een omgeving komen waar van oudsher mensen hebben gewoond die veel goeds en edels hebben verricht. Jullie zullen je daar echt thuis voelen en er zal een gelukzalig gevoel over jullie komen alsof jullie je bij wijze van spreken in Abrahams schoot zouden bevinden. Dat is een voorgevoel van de hemel. In absoluut geestelijke toestand komt dan juist dit gevoel samen met de vorm heel levendig tot uiting. Deze vorm is het geestelijke landschap van de hemel en dat is, zoals jullie gemakkelijk zullen inzien, eveneens het werk van de geest.
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] We weten echter ook dat elk ding in de wereld overeen kan stemmen met goed of slecht, en dat wordt door de aard van de liefde bepaald. Is de liefde volgens Gods ordening, dan wordt door haar alles goed; is de liefde tegen Gods ordening, dan wordt door haar alles slecht. Op deze manier ontwikkelt ieder mens dan in zichzelf of de hemel of de hel.
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Daaruit volgt echter dat in de geest, die het hele leven van zowel ziel als lichaam bepaalt, van te voren reeds alles wat de gehele oneindigheid bevat, aanwezig moet zijn, van het kleinste tot het grootste, dus hemel en hel en tussen deze beide extremen de gehele natuurlijke wereld. En dit eindeloos levendige vermogen van de geest is datgene wat jullie in het algemeen 'fantasie' noemen.
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Jullie hebben je er voldoende van overtuigd toen wij ons in die centrale zon bevonden en daar wonderlijke dingen hebben gezien. Waar bevond zich deze zon? In jullie zelf. Waar zijn wij nu? Ogenschijnlijk weliswaar op de geestelijke zon, maar in werkelijkheid in onszelf.
Hoofdstuk 118: Hemelse en helse principes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Hoe zoiets mogelijk is, laat elke droom jullie zien en daarover hebben jullie reeds de meest afdoende verhandelingen ontvangen. En precies zo is het dus gesteld (met uitzondering van de droom, waarin hetgeen zich voordoet onwerkelijk is) met de grootste en helderste bestaansvorm in de absoluut geestelijke toestand. Om dat nog grondiger te begrijpen, zullen we in het vervolg enkele voorbeelden beschouwen.
Hoofdstuk 118: Hemelse en helse principes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Maar de fantasie van een mens kan zuiver of onzuiver zijn. Zuiver is zij wanneer de onsterfelijke geest van de mens reeds zo puur in zijn lichaam aanwezig is, wat zelden het geval is, dat zijn zuivere beelden niet door de beelden van de buitenwereld vertroebeld en verontreinigd worden. Zo kan de fantasie door het opnemen van slechts uiterlijke beelden zuiver zijn, wanneer zij door de kracht van de ziel de aanschouwde beelden vasthoudt en deze dan bij gelegenheid natuurgetrouw weergeeft. Onzuiver echter is de fantasie, wanneer de geest in het lichaam van de mens nog te passief is, zowel ten opzichte van zijn innerlijke beelden als van die van de buitenwereld. Daardoor loopt dan alles door elkaar, het geestelijke en het natuurlijke, en als hij een fantasiebeeld maakt, begrijpt niemand wat het nu eigenlijk voorstelt, iets geestelijks of iets natuurlijks. Tot deze categorie onzuivere fantasiebeelden behoren al die middeleeuwse raadselachtige obsceniteiten, volgens welke de hemel zijn wonderlijke aanzien heeft gekregen, de hel en het zogenaamde vagevuur een braadoven werden en dergelijke dwaasheden meer.
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Waarlijk, ik zeg jullie: een berouwvolle blik naar onze goede Vader is voldoende om voor alle eeuwigheid aan de hel te ontkomen! Kijk maar eens naar de misdadiger aan het kruis, hij was een rover en een moordenaar; maar toen keek hij op naar de Heer en sprak met een diep en smartelijk berouw in zijn hart: 'O Heer, als U in Uw rijk komt en over ons grote misdadigers gericht houdt, denk dan aan mij en straf mij niet te zwaar voor de grote misdaden die ik heb begaan!'
Hoofdstuk 117: Hemel en hel - polariteiten in de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] En overal waar jullie het ene wezen tegenover het andere in de heftigste, verderfelijkste toorn zien optreden, daar is ook reeds de onderste hel volledig aanwezig!
Hoofdstuk 116: In de geestelijke toestand komen alle geheimen aan het licht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Wie dat niet kan geloven, moet zo'n ongelukkige jongedame maar eens gaan opzoeken en met haar in gesprek gaan over de bewuste persoon die haar ongelukkig heeft gemaakt. Hij zal in het gunstigste geval uit de mond van die vrouw, als het ware als uit een vulkaan, vuur zien spuwen; in het ergste geval zal ze zeggen: alsjeblieft, praat me daar niet meer over! Als jullie dat hebben gehoord, kunnen jullie je wel voorstellen hoe laat het is. We hebben nu in zoverre de vruchten belicht, zoals zij voor de hel rijpen. In hetgeen volgt zullen we de zaak nog gedetailleerder belichten.
Hoofdstuk 115: Vruchten die voor de hel rijpen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Deze vraag kan men met recht stellen omdat men in de heilige Schrift zoveel voorbeelden heeft waarbij bepaalde zondaars in de hel kwamen en zondaars van dezelfde soort gered werden. Maar ik, Johannes, zeg: deze vraag klinkt weliswaar als zou er een wijze reden voor zijn, maar toch is dat hier helemaal niet het geval. Als ik een beschrijving van de hel geef, dan geef ik ook indirect aan, wie er ook eigenlijk de hel verdient. Men zal zich toch hopelijk bij dit beeld van het begrip hel geen concreet oord van opsluiting voorstellen, maar slechts een toestand waarin een vrij wezen zichzelf door de geaardheid van zijn liefde, door zijn handelswijze, kan brengen. Ieder mens die maar enigszins in staat is volwassen te denken, zal nu toch gemakkelijk begrijpen dat een mens aan de hel gebonden is, zolang hij volgens haar principes handelt. Haar principes zijn heerszucht, eigenliefde en zelfzucht. Deze drie staan lijnrecht tegenover de hemelse principes, namelijk deemoed, liefde tot God en liefde tot de naaste.
Hoofdstuk 118: Hemelse en helse principes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Het zou treurig en hoogst onbarmhartig zijn als een mens, omdat hij de volmaakte verschijningsvorm van de hel in zich draagt, ook meteen een bewoner van die hel zou worden. Zou dat het geval zijn, dan zouden ook alle engelen helse geesten moeten zijn, want ook zij dragen het volmaakte beeld van de hel als verschijningsvorm in zich. Zou dat niet het geval zijn, dan zou het geen engel mogelijk zijn ooit dit oord binnen te dringen om daar de opstandige geesten tot rust te brengen. Ikzelf zou jullie de hel niet kunnen tonen en onthullen als ik haar niet volledig in mij zou hebben. Bovendien zou het voor de bewoners van de hemel ook heel gevaarlijk zijn als ze de overeenstemmende verschijningsvorm van de hel niet in zich zouden hebben, omdat ze dan niet zouden kunnen zien wat de hel allemaal tegen hen onderneemt.
Hoofdstuk 117: Hemel en hel - polariteiten in de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Daarom raad ik, Johannes, als zeer ervaren, eeuwige dienaar en knecht van de Heer, alle mensen, maar vooral ouders aan om hun kinderen voor niets zo zorgvuldig te waarschuwen als voor het zogenaamde verliefd worden. Hoe zeer de geest daaronder lijdt, kunnen jullie al op natuurlijk gebied bij iedere jonge student die voortijdig verliefd is geworden, duidelijk zien. Want het leven van zo'n jongeman is toch zeker bedorven en hij is niet meer in staat om zich geestelijk te ontwikkelen. Wat voor hartstochten hij verder ook mag hebben, ze kunnen allemaal onder goede begeleiding beteugeld worden en zo kan men toch een behoorlijk mens van hem maken. Maar een bepaald levendig fantasiebeeld dat zich eenmaal in de geest heeft vastgezet, is moeilijker uit een jeugdig gemoed te bannen, ongeacht van welk geslacht, dan het verplaatsen van een berg.
Hoofdstuk 116: In de geestelijke toestand komen alle geheimen aan het licht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Men zal nu zeggen: wel, als dat het geval is dan zal ook de hel haar laatste resterende deel wel ontvangen hebben, want waar vriendschap in de plaats van vroegere vijandschap treedt, daar treedt toch zeker op adequate wijze ook de hemel in de plaats van de hel. Zo lijkt het wel naar buiten toe, maar daar verschijnt zojuist voor ons een soldaat, wiens lichaam op veel plaatsen gewond was. Zijn wonden zijn door genezende middelen en door de tijd geheeld. Als het mooi weer is, loopt onze soldaat opgewekt rond en beseft nauwelijks dat zijn lichaam vol littekens zit. Maar nu komt er slecht weer. Zijn littekens beginnen op te spelen en hoe slechter het weer wordt, des te pijnlijker worden zijn littekens. Vertwijfeld ligt hij te woelen op zijn logeerbed. Hij vervloekt de oorlog, alle veldheren, de keizer, ja zelfs God, zijn ouders en de dag waarop hij geboren werd.
Hoofdstuk 116: In de geestelijke toestand komen alle geheimen aan het licht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Vraag: heeft het schaamtegevoel enkel met de jongedame te maken of met haar ochtendjapon? Maar nu verder! Dezelfde zedige juffrouw die bij het ochtendbezoek van louter schaamte bijna een beroerte kreeg, en zich op dat moment voor geen goud ter wereld door een man zou laten aanraken, juist deze zelfde hoogst zedige juffrouw wordt 's avonds bijna half bloot naar een bal gebracht en laat zich nu door haar danspartner ongegeneerd vastpakken en niet zelden, zoals jullie zeggen, van alle kanten knuffelen. Vraag: waar blijft nu het schaamtegevoel van de ochtend? Zeker ook thuis in het onaantrekkelijke ochtendgewaad. Verder maar weer!
Hoofdstuk 114: Heerszucht en hoogmoed - het zaad van de hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Daaruit volgt echter duidelijk dat er in dit soort vrouwelijke deugd een buitengewoon fatale tegenstrijdigheid verborgen ligt. Om deze in een echt helder licht te plaatsen, zal ik jullie uit jullie leven gegrepen voorbeelden tonen.
Hoofdstuk 114: Heerszucht en hoogmoed - het zaad van de hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  855 - 856 - 857 - 858 - 859 - 860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880  ...