Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 872 van 1110

...  860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885  ...
[18] Ik denk dat de noodzakelijke, innerlijke betekenis van het woord niet duidelijker en helderder kan worden uitgelegd. Daaruit wordt dan ook duidelijk dat de Heer, wanneer Hij op aarde Zijn wil openbaart, Hij deze voor zintuiglijk waarnemende mensen volgens Zijn eeuwige goddelijke orde niet anders kan mededelen dan juist alleen maar door uiterlijke, visuele beelden waarin dan klaarblijkelijk een innerlijke en een allerinnerlijkste betekenis besloten ligt. Daarmee wordt dan de gehele mens zowel innerlijk als uiterlijk volgens de goddelijke liefde verzorgd.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Na deze vragen trekt de dokter weliswaar een geleerd, maar toch zeer bedenkelijk, verlegen gezicht en zegt: beste mensen, dat kan ik nu nog niet beoordelen; ik moet de ziekte eerst met behulp van een medicijn testen en aan de hand van de reacties daarop, zal ik dan wel weten waar ik aan toe ben. Treden er echter geen reacties op dan zullen jullie zelf ook wel inzien dat mensen als wij niet binnenin het lichaam kunnen kijken om de plaats en de aard van de ziekte op te sporen.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Anderzijds kunnen jullie er volkomen van verzekerd zijn dat met betrekking tot de bomen, waarbij alles, zowel kern, hout en schors aan de buitenkant zou zitten, het even gemakkelijk zou zijn om een vierkante bol te maken dan zo'n boom. Ik meen dat door deze beschouwing de dwaasheid van bovengenoemde tegenwerping al zonneklaar voor ogen moet staan. Maar om een en ander, zoals gewoonlijk werkelijk overduidelijk te maken, zullen we er nog enkele beschouwingen aan toevoegen.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Of men een uit talloos vele organen samengestelde boom zo doorzichtig als lucht of tenminste als zuiver water kan vormen, dat moeten optici en mathematici maar uitmaken. Welke vruchten er overigens aan volkomen luchtige bomen groeien, dat zou iemand die zich in de omgeving van de noord- of zuidpool bevindt wel het beste te weten kunnen komen, want daar vinden soms fenomenen plaats waarbij tengevolge van de strenge kou, zoals bij jullie 's winters op de ramen, daar echter in de vrije lucht, kristalachtige ijsbomen omhoogschieten. Of er aan deze bomen ook vijgen en dadels tevoorschijn komen, is tot op heden nog niet vastgesteld.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Men zal nu weliswaar zeggen: ja, waarom heeft de Heer de wet dan niet meteen zo gegeven, dat de ware betekenis waarin zij is gegeven niet voor iedereen verborgen, maar volkomen open ligt, zodat men dan ook weet hoe zij volgens deze betekenis in acht genomen moet worden?
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] We hebben nu echter voldoende belachelijke en verkeerde interpretaties van dit gebod meegedeeld en daarom zullen we nu tot de verklaring van de ware betekenis van dit gebod overgaan, waardoor jullie alle dwaasheden nog onvergelijkelijk helderder belicht zullen zien.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Daarom heeft de Heer Zich over jullie ontfermd en laat Hij jullie in de zon, waar het toch zeker licht genoeg is, de ware ontwarring van deze knoop verkondigen, opdat jullie de algemene oorsprong van alle kwaad en duisternis mogen inzien.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Ik denk dat dit weer voldoende is om jullie te laten inzien welke gruwelen er kunnen voortkomen uit een totaal verkeerde interpretatie en uitleg van een goddelijke wet. Dat het bij jullie op aarde zo is, moet voor jullie nu wel voor de hand liggen. Maar waarom het zo is en wat de oorzaak is, dat wisten jullie niet en dat konden jullie ook niet weten, want de inhoud van deze wet was te zeer verward geraakt, zodat niemand deze knoop ooit ten volle zou hebben kunnen ontwarren.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Laten we aannemen dat een zogenaamde natuurvorser en botanicus, om zijn onderzoek te vergemakkelijken, op het idee zou komen om te vragen: waarom heeft de scheppende kracht van het allerhoogste scheppende wezen de bomen en planten niet zo geschapen dat de kern aan de buitenkant en de bast binnenin zit, zodat men zonder veel moeite door een microscoop het opstijgen van het sap in de takken en twijgen en de reacties en andere uitwerkingen daarvan, nauwkeurig zou kunnen observeren. Het kan toch immers niet de bedoeling van de Schepper zijn geweest, om de denkende mens zodanig op aarde te plaatsen dat hij nooit in het geheim van de wonderbaarlijke werken in de natuur zou kunnen doordringen. - Wat zeggen jullie van deze vraag? Is zij niet uitermate dom?
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] En evenzo is het ook met elk afzonderlijk onderdeel van de goddelijke wet. Er zal niet gemakkelijk iemand te vinden zijn die tegen de hele wet geweldig gezondigd zou hebben, want dat is bijna onmogelijk. Het is al genoeg als iemand op één punt gezondigd heeft en dan daarin blijft volharden. Op deze wijze verlaat hij toch de hele wet en als hijzelf niet wil en de Heer hem niet behulpzaam zou willen zijn, zou hij nooit op de weg van de wet of in de goddelijke ordening terug kunnen komen. En zo kunnen jullie er ook van verzekerd zijn dat het meeste kwaad in de wereld helaas, zeker aanvankelijk, door een eigenzinnig en kwaadwillig onbegrip, of eerder nog door de kwaadwillige verdraaiing van de betekenis van deze twee laatste goddelijke geboden veroorzaakt wordt.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Als jullie zoiets bij de mensen al onbeschrijfelijk dwaas, slecht en kwaadaardig zouden vinden, hoe ontzettend onzinnig moeten dan de mensen wel zijn die nog veel slechtere dingen aan God, die de allerhoogste liefde en wijsheid zelf is, kunnen toeschrijven en van Hem verwachten!
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Kunnen de naaste buren niet reeds volwassen dochters hebben of misschien echt knappe dienstmeisjes? Is het volgens het tiende gebod wel of niet geoorloofd om, zelfs als echtgenoot, verlangens te hebben naar de dochters of naar andere meisjes van de naaste? Kennelijk is dat geoorloofd, want in het zesde gebod is er geen sprake van het verlangen, maar slechts van de daad. Het tiende gebod verbiedt echter alleen het verlangen naar de vrouw; dus is het verlangen naar de dochters of eventuele knappe meisjes van de naasten ontegenzeggelijk geoorloofd. Kijk, hier hebben we nog weer een Turkse uitleg van de wet. Om de zaak echter zonneklaar aanschouwelijk te maken, zullen we nog enkele van dergelijke belachelijkheden aanvoeren.
Hoofdstuk 93: Tiende zaal - tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Goed, als dat zo is, dan zeg ik: dit gebod is niets anders dan een hoogst overbodige herhaling van het al zonder meer precies hetzelfde gebiedende zesde gebod. Want ook daarin wordt volgens zijn gehele draagwijdte alles als verboden aangemerkt wat ook maar enige betrekking heeft op ontucht, hoererij en echtbreuk, zowel in lichamelijk als, heel in het bijzonder, in geestelijk opzicht.
Hoofdstuk 93: Tiende zaal - tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Overal verbiedt Hij uitdrukkelijk slechts de handeling, maar hier al het verlangen, omdat het gevaar, dat daaruit voor de geest groeit, te groot is. Het trekt de geest volkomen van God af en het keert hem volledig naar de hel. Dat kunnen jullie ook opmaken uit het feit dat iedere andere zondaar na een zondige daad berouw voelt, terwijl de rijke speculant na een goedgeslaagde speculatie blijdschap en voldoening voelt!
Hoofdstuk 92: Woekermentaliteit - het meest verderfelijke voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Dat is de ware triomf van de hel en daarom probeert de vorst van de hel de mensen bij voorkeur op alle mogelijke manieren met liefde voor wereldse rijkdom te vervullen, omdat hij heel goed weet dat zij, vervuld van deze liefde, het afschuwelijkst zijn voor de Heer en dat Hij Zich daarom ook het minst over hen ontfermt! - Meer hoef ik jullie hierover niet te zeggen.
Hoofdstuk 92: Woekermentaliteit - het meest verderfelijke voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  860 - 861 - 862 - 863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885  ...