Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 875 van 1110

...  863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888  ...
[17] Wie derhalve het goddelijke woord verneemt, het niet volgt, maar slechts volgt wat zijn uiterlijke ogen behaagt en waardoor zijn zinnelijke wil wordt geprikkeld, geeft met elke stap die hij doet, met elk woord dat hij spreekt en met elke handbeweging die hij maakt, een vals getuigenis. Al zou hij ook de zuiverste goddelijke waarheid, het zuivere woord van het evangelie willen spreken, dan liegt hij toch en geeft de Heer een vals getuigenis omdat hij niet volgens het woord en volgens de waarheid handelt.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Jullie kunnen de taal der geesten in de harmonie der klanken horen of beter gezegd: jullie kunnen de geheime vormen van de meest innerlijke, geestelijke schepping reeds uiterlijk materieel met jullie vleselijke oren vernemen. Hoe ver staat het oog dan achter bij het oor!
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Jullie, met je nog natuurlijke geaardheid, kunnen al begrijpen, als jullie er tenminste enigszins acht op slaan, hoe groot het verschil is tussen hetgeen jullie met de ogen zien, en daarnaast met de oren horen. Met jullie ogen kunnen jullie slechts natuurlijke beelden zien, maar met jullie oren kunnen jullie stralen uit de meest innerlijke, goddelijke diepte opnemen.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Om tot de kern van de zaak te komen moeten we uitvoerig bespreken wat er onder 'liegen' of 'een vals getuigenis geven' eigenlijk verstaan moet worden. Wat is dan een leugen of een vals getuigenis op zich? Jullie zullen zeggen: elke onwaarheid. Maar dan vraag ik: wat is dan een onwaarheid? Men zou ook hier met het antwoord gauw klaar kunnen zijn en zeggen: iedere zin die een mens uitspreekt om iemand te misleiden is een onwaarheid, een leugen, 'een vals getuigenis'. Van buiten lijkt alles goed, maar zo is het niet van binnen. We zullen daarvoor een kleine proef nemen.
Hoofdstuk 85: Achtste zaal - achtste gebod. Het materiële omhulsel - het middel om te liegen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Volgens de verstandelijke conclusie zou men tegen dit verlangen bepaald niets kunnen inbrengen, maar de ware mens heeft nog hogere krachten in zich dan zijn verstand. Hoe zullen deze echter op die verstandelijke goedkeuring reageren?
Hoofdstuk 84: Wenken over de sociale kwestie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Wie zich dus eigenmachtig en zelfzuchtig door wat voor uiterlijke schijn en bedriegerijen dan ook, hetzij van aardse dan wel geestelijke aard, boven zijn broeders verheft, hij is het, die dit gebod overtreedt. In deze zin wordt het ook deze kinderen hier geleerd en wordt hun langs praktische weg getoond dat geen geest ooit de in hem wonende kracht en macht eigenmachtig mag gebruiken, maar altijd slechts volgens de goddelijke ordening.
Hoofdstuk 83: Wat betekent `stelen'? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Maar ik ontdek zojuist een psycholoog, en wel uit de school van de geestelijke dualisten en die zegt: de ziel van de mens is ook een zelfbewust, denkend wezen, dat deels vanuit natuurlijke en deels vanuit geestelijke beelden denkt. Zo kunnen zich in haar heel goed tweeërlei soorten gedachten vormen, namelijk natuurlijke en geestelijke. Daarom kan zij ook heel goed de geestelijke in zichzelf denken, maar daar zij ook de wil van de geest ter beschikking heeft, kan zij in plaats van de uit te spreken waarheid, ofwel de geestelijke gedachte, de natuurlijke gedachte, die met de geestelijke waarheid geheel in tegenspraak is, uitspreken. En wanneer ze dat doet, dan liegt ze of geeft ze een vals getuigenis. Wat denken jullie, is deze conclusie juist?
Hoofdstuk 85: Achtste zaal - achtste gebod. Het materiële omhulsel - het middel om te liegen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Aangezien de Heer nooit het eigendomsrecht heeft ingesteld en daarom ook onmogelijk ooit een gebod heeft kunnen geven, waardoor men zelfs het bijeengegaarde vermogen van zo menig gierige woekeraar zou moeten respecteren en dat ten overstaan van zo'n groot aantal allerarmste mensen, dan is het de vraag of men dan wel zou mogen stelen wat zulke 'woekeraars', tegen het goddelijke gebod in, bijeengeschraapt hebben? Men neemt immers volgens de aardse wetgeving een dief, zodra men hem betrapt, zijn gestolen zaken af; zou men dan niet nog meer het recht hebben om van de allerergste, tegen de goddelijke wetten in handelende dieven en rovers de bijeengeroofde rijkdommen af te nemen en onder de behoeftigen te verdelen?
Hoofdstuk 84: Wenken over de sociale kwestie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Als we Zijn geschiedenis verder zouden volgen, dan zouden we nog heel wat zaken vinden waarbij de grote Wetgever volgens de huidige grondregels van het eigendomsrecht en volgens de uitvoerige juridische uitleg van het zevende gebod, juist deze grondregels duidelijk heeft genegeerd. Wat zou er gebeuren met iemand die andermans boom zou vernielen of een grote kudde varkens zou vernietigen en dat soort dingen meer? Ik denk, dat we voorbeelden genoeg hebben waaruit meer dan duidelijk blijkt dat de grote Wetgever aan dit zevende gebod een heel andere betekenis heeft verbonden dan er mettertijd door de hebzuchtige en egoïstische mensheid voor bedacht is.
Hoofdstuk 83: Wat betekent `stelen'? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Hoe zou men echter anderzijds zo'n wet kunnen verwachten van de Wetgever, die met eigen mond tot Zijn leerlingen heeft gezegd: 'Wees niet bezorgd over wat jullie zullen eten en drinken en waarmee jullie je lichaam zullen bekleden, want dat is allemaal zaak van de heidenen. Zoek vóór alles het rijk Gods; al het andere zal jullie vanzelf toevallen.'
Hoofdstuk 83: Wat betekent `stelen'? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Dezelfde Wetgever zegt verder: 'De vogels hebben hun nesten en de vossen hun holen, maar de Zoon des Mensen heeft zelfs geen steen waarop Hij Zijn hoofd zou kunnen leggen!' Anderzijds zien we weer hoe Zijn leerlingen zelfs op een sabbat aren plukken, dus kennelijk stelen. Maar toen de eigenaren van de akkers daarover hun beklag deden, zeg eens, wie kreeg toen van de grote Wetgever een vermaning en een zeer gevoelige terechtwijzing? Jullie hoeven het maar in de bijbel na te lezen en het zal jullie allemaal duidelijk worden.
Hoofdstuk 83: Wat betekent `stelen'? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Dat aanvankelijk onder het begrip 'stelen' onmogelijk het eigenmachtig wegnemen van materiële goederen van een ander kon worden verstaan, blijkt duidelijk uit het feit dat, in het bijzonder ten tijde van de wetgeving, niemand van het Israëlitische volk enig eigendom bezat. Zelfs toen het volk het Beloofde Land was binnengetrokken, was zijn staatsinrichting zo geregeld dat niemand in dit land een volkomen rechtmatig eigendom kon bezitten. Het was daarentegen zoveel mogelijk aangewezen op gemeenschap van goederen en iedere behoeftige Israëliet moest, wanneer hij verder volgens de goddelijke ordening leefde, overal gastvrije opname en onderdak kunnen vinden.
Hoofdstuk 83: Wat betekent `stelen'? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Wat echter de kleding betreft, die was uiterst eenvoudig en zo armzalig dat een enkel kledingstuk in jullie tegenwoordige tijd zeker niet meer waard zou zijn dan enkele miserabele stuivers. Bovendien had niet een van de Israëlieten kleding in voorraad, maar wat hij aan zijn lijf droeg, was alles wat hij bezat.
Hoofdstuk 82: Zevende zaal - zevende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Het was noodzakelijk om dit gebod voor jullie wat grondiger te belichten omdat de mens over geen enkel gebod zo licht heenstapt als over dit. Ik denk dat jullie nu ook deze voordracht begrepen hebben en daarom zullen we ons dan ook meteen naar de zevende zaal begeven.
Hoofdstuk 81: Wat is hoererij? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Ik denk dat het nauwelijks nodig zal zijn om nog verder te gaan met het opsommen van dergelijke onzinnige uitwassen van raffinement van het menselijk verstand, maar dat we dadelijk het eindoordeel kunnen uitspreken: al dergelijke genotzuchtige verfijningen zijn, volgens de voorafgaande beschouwing, niets anders dan afgoderijen, want zij zijn offers van de menselijke geest aan de uiterlijke, dode materie.
Hoofdstuk 81: Wat is hoererij? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888  ...