Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16308 resultaten - Pagina 875 van 1088

...  863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888  ...
[8] Neem een virtuoos, die, al is hij nog zo goed tegen zijn taak opgewassen, zich ervan bewust is dat er enkele passages in de door hem voor te dragen stukken zijn, die hem bij het oefenen thuis menigmaal wat zijn mislukt; hij zal voor deze passages een zekere angst krijgen, waardoor hij niet zelden, daar hij deze angst niet kan overwinnen, juist op die wat onzekere plaatsen, zoals jullie plegen te zeggen, de plank misslaat. Dus hier was de angst de toestand waarin onze virtuoos zijn zwakke kanten liet zien.
Hoofdstuk 39: Zesde verdieping. In angstwekkende toestand toont de mens zijn zwakten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Ja, zelfs in de burgermaatschappij ontbreekt het niet aan zulke voorbeelden. Neem een eenvoudige, goed ontwikkelde jongeman die het zich wat zijn levensomstandigheden betreft naar eer en geweten kan veroorloven een vrouw te huwen die hem dierbaar is. Hij kent een familie waarvan de dochter des huizes hem buitengewoon goed bevalt. De levensomstandigheden van deze familie liggen echter, wat de aardse voordelen betreft, beduidend hoger dan die van hem. Hij weet weliswaar dat de vader van dit gezin een heel respectabele en gewaardeerde goede man is, maar de superieure hoogte van diens positie bezorgen onze huwelijkskandidaat zoveel duizelingwekkende bedenkingen, dat hij nauwelijks in staat is, ondanks de goede hulp van betrouwbare gidsen en wegwijzers, het standsverschil met zijn uitverkoren familie te negeren.
Hoofdstuk 39: Zesde verdieping. In angstwekkende toestand toont de mens zijn zwakten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Laten we daarentegen eens kijken naar een minister of een hoge veldheer, die bovendien nog een belangrijke gunsteling van de landsheer is, en ook naar de op zich onbelangrijke hovelingen. Deze gaan zeker zonder de geringste beklemming naar de landsheer, en laatstgenoemden, die deze hoogte gewend zijn alsof het hun aangeboren is, gaan vaak op een kwajongensachtige manier over de treden, die onze eenvoudige man zo duizelingwekkend en riskant voorkwamen.
Hoofdstuk 39: Zesde verdieping. In angstwekkende toestand toont de mens zijn zwakten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Nu we dit weten, laat dit volmaakt mannelijke beeld ons toch niets anders zien dan een geestelijk volmaakte mens. De blik omhoog is de onafgewende blik naar God en rechtvaardigt de zin: 'Houd Mij onafgewend voor ogen'. De linkerhand op het hart betekent de volkomen op God gerichte liefde. De andere hand, gebiedend naar de verte uitgestrekt, wil zeggen dat alles onderworpen is aan de wet van de liefde.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Kijk nu echter eens naar deze naar het midden toe wat oplopende, groene ronde plaat. Deze is niets anders dan de eerdere piramide die door het grote gewicht van de groot geworden, wedergeboren mensengeest geheel is samengedrukt ofwel hier is het, waar de bergen en dalen zijn geslecht. Dat is juist.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Kijk, dat is de bijzonder zinvolle betekenis van dit sierstuk. Laten we ons nu echter, dit wetende, terstond naar de zesde galerij ofwel de vijfde verdieping begeven. Daar zullen we weer een hogere graad van wijsheid van de bewoners van dit centrale gebouw tegenkomen.
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Jullie zouden wel graag een blik op de aanwezige bewoners in deze vierde verdieping willen werpen, maar ik zeg jullie: laat dat verlangen maar varen, want jullie zouden hier nog minder dan in de vorige galerijen zo'n al te verheven, prachtige aanblik kunnen verdragen. Te zijner tijd zullen we echter toch wel nader in contact komen met de bewoners van dit gehele gebouw. Daarom zullen we niet talmen, maar ons, zoals gezegd, dadelijk naar de vijfde verdieping ofwel de zesde galerij begeven.
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] jullie zeggen: lieve vriend en broeder, op deze wel heel erg doorzichtige wenteltrap is het dan toch wat onaangenaam omhoogklimmen, want het lijkt wel alsof men zich in de vrije lucht omhoog zou moeten bewegen, waarbij het omlaagkijken naar de vloer, die steeds dieper komt te liggen toch werkelijk duizelingwekkend wordt! En als het omhooggaan al zo eigenaardig is, dan zal het terugkeren zeker nog eigenaardiger worden. Ja, ja, mijn lieve broeders en vrienden, zo ziet het er wel uit en jullie bezorgdheid lijkt gerechtvaardigd, maar desondanks zullen jullie tenslotte ervaren dat de omstandigheden, zoals jullie ze zien zich zo zullen ontwikkelen dat jullie er helemaal geen acht op zullen slaan en niet in het minst zullen merken hoe gemakkelijk en prettig we terug zullen komen.
Hoofdstuk 39: Zesde verdieping. In angstwekkende toestand toont de mens zijn zwakten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Daar we nu het nut en de doelmatigheid van dit belangrijke sierstuk van deze vijfde verdieping hebben leren kennen, kunnen we ons alweer een verdieping hoger begeven. Jullie zeggen weliswaar: hoe zullen we daar boven komen, want in deze rondelen zien we geen wenteltrap? Maar ik zeg jullie: kijk maar eens wat nauwkeuriger, dan kunnen jullie hem wel zien. Hij is hier slechts uit een buitengewoon doorzichtig, maar verder stevig materiaal vervaardigd om op die manier de zuiver geestelijke opgang, ofwel de volkomen smetteloze weg naar boven aan te geven, waarop elke voetstap volledig kan worden gadegeslagen. - Nu we dit ook nog weten, begeven we ons dus maar welgemoed naar de zesde verdieping of de zevende galerij.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Dat de bol zo'n volmaaktheid aangeeft, kunnen jullie, wanneer jullie de verschillende hemellichamen beschouwen, overduidelijk opmaken uit het feit dat de Heer deze hemellichamen zoals ze zijn, volmaakt heeft geschapen. Maar hoe zien deze hemellichamen eruit? Kijk, het zijn volkomen ronde bollen. Maar waarom wordt door de bol het volmaakte uitgebeeld? Trek maar eens cirkels op een bol; dan zullen jullie merken dat jullie er talloos vele, van groot tot klein, over de bol kunnen trekken. Het oppervlak of de uitwendige omtrek van de bol zal naar alle richtingen dezelfde cirkel geven. Verder kunnen jullie waar je maar wilt op de bol een kleine cirkel trekken, toch zal hij zich overal precies in het midden van het hele oppervlak van de bol bevinden. Dat is op ieder anders gevormd lichaam niet mogelijk, ook niet op een cirkel. Want als jullie bij een cirkel, of beter gezegd op de oppervlakte van de cirkel, ergens een kleinere cirkel trekken, dan zal hij beslist niet meer in het midden van het cirkelvlak liggen; maar op het oppervlak van een bol ligt hij overal precies in het midden. Kijk, zo drukt een bol als geen ander lichaam de hoogst mogelijke volmaaktheid uit, evenals de hoogst mogelijke vrijheid van het geestelijke leven.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We zijn boven; hoe bevalt het jullie hier? Jullie zeggen: uitstekend, maar het is hier, als men vanaf deze vijfde verdieping of zesde galerij naar beneden kijkt, al heel ontzettend hoog! Het is maar goed dat elke lagergelegen galerij ten opzichte van de hogere iets meer uitsteekt, anders zouden we die hoogte nauwelijks kunnen verdragen. Dat verder alles op dezelfde manier is ingericht, is in één oogopslag wel te zien, maar de versiering van het zuilenrondeel is werkelijk weer helemaal nieuw. Een majestueuze grote witte, glanzende bol rust op een in het midden wat verhoogde, ronde groene plaat. Op de bol staat hier echter een buitengewoon meesterlijk uitgevoerd, volmaakt beeld van een man in een fiere houding. De figuur kijkt naar boven; de linkerhand houdt hij op de borst en met de rechterhand wijst hij in de verte, op een manier zoals een heerser dat doet. De kleur van het beeld gaat eveneens in roodachtig-wit over, maar de haren zijn helemaal wit evenals de baard. De nagels aan de vingers schitteren als sterren, zijn mond is half geopend. Dat is echter ook alles wat we over de vorm van dit merkwaardige sierstuk kunnen zeggen.
Hoofdstuk 38: Vijfde verdieping. Hogere trap van ontwikkeling van de mensengeest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Daarom willen we ook niet naar hen kijken, omdat hun aanblik jullie eerder zou schaden dan goed doen, want zoals ik al heb gemerkt, moeten jullie eerst door het beschouwen van de grote pracht en wijsheid van dit centrale hoofdgebouw als het ware afgestompt raken. Pas dan zullen jullie in staat zijn om ook de mensen, die met vele duizenden in dit enorme gebouw wonen, in ogenschouw te nemen. En dus zullen we ons dadelijk weer omhoog naar de vierde verdieping ofwel de vijfde galerij begeven en daar weer nieuwe pracht, heerlijkheid en wijsheid van deze mensen aanschouwen. Laten we dan nu langs deze wel wat steilere trap naar boven gaan.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Door de buisjes die vanaf het hekwerk van de scheepvormige bak naar binnen buigen, zien we druppels vallen om de aarde vochtig te houden, maar in het midden van de zuilen stijgt voortdurend een ononderbroken hoeveelheid sap op en neer. Wat heeft dat te betekenen? De druppels uit de buisjes zijn het inzicht van buitenaf; zij zijn in zekere zin nooit een geheel, maar altijd van elkaar gescheiden. Door deze wordt ook meestal de uiterlijke levensvorm ontwikkeld, maar niet het innerlijke, eenvoudige essentiële leven.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Ja, ik zeg jullie, deze mensen zijn zo beeldschoon dat jullie op aarde niet in staat zouden zijn om zulke schoonheid te aanschouwen zonder onmiddellijk het leven te verliezen. Ik zeg jullie bovendien: de glans van deze schoonheid zou letterlijk zelfs jullie gehele aarde in enkele ogenblikken volledig oplossen. Daarom verlaten we ook weer deze galerij en gaan naar de derde verdieping ofwel de vierde galerij.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Nu begeven we ons echter ook hier naar een deur en zullen door haar goed doorzichtig materiaal een blik naar binnen werpen. We zijn er; kijk maar naar binnen. Wat zie ik? Jullie zinken volkomen onmachtig neer. Wat heeft jullie dan zozeer aangegrepen? Ik weet het wel: de nog veel mooiere mensengestalten van deze verdieping.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  863 - 864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888  ...