Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 876 van 1110

...  864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889  ...
[13] Maar hoe kan men nu juist de liefde op een verhelderende manier met ons zesde gebod in verband brengen? Ik zeg jullie, niets is gemakkelijker dan dat, omdat geen enkele daad in de wereld zo innig met de liefde verweven is als juist die, welke wij als zonde en onkuisheid beschouwen.
Hoofdstuk 80: Over tweeërlei liefdes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] We zien nu echter uit deze beschouwing dat we met de uitleg van ons zesde gebod geen stap meer verder komen. Wat zullen we nu doen om uit dit gebod de diepste betekenis te kunnen afleiden? Ik zeg jullie vooraf dat het niet zo eenvoudig is als men zou denken. Ja, ik zeg:
Hoofdstuk 80: Over tweeërlei liefdes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Sommigen zouden dan wel kunnen zeggen: Mozes is daar later nader op ingegaan en heeft verklaard dat volgens de orde alleen de geslachtsdaad tussen gezegende echtgenoten geoorloofd is, maar in andere gevallen is verboden. Hij heeft bovendien verordend dat elke andere geslachtsdaad, vooral wanneer een getrouwde man deze zou begaan met de vrouw van een andere man, als echtbreuk moet worden beschouwd en dat de echtbrekers zich beiden aan een doodzonde schuldig maken. Dat is juist, maar verordeningen achteraf geven evenwel aan de in het begin gegeven wet toch geen andere inhoud. Wie zich daaraan wil binden, moet zich aan de oorspronkelijke voorschriften houden, want noch onkuisheid noch echtbreuk zijn daarin op een bepaalde manier verboden.
Hoofdstuk 80: Over tweeërlei liefdes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Hoe gedragen zulke wezens zich echter in het hiernamaals ten opzichte van zalig levende geesten? Niet anders dan als echte sukkels, dus als geestelijke krankzinnigen, die op alle mogelijke manieren ook nog misvormd zijn, zodat er van een menselijke gestalte vaak geen spoor meer te ontdekken valt. Deze wezens zijn in de geestenwereld wat hun handelwijze betreft evenmin toerekeningsvatbaar als de krankzinnigen bij jullie op aarde. Daaruit volgt dus, dat niet de ziel op zich, maar slechts de ziel in het bezit van de geest, want alleen daarin woont de vrije wil, toerekeningsvatbaar is; dus in wezen alleen de geest.
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Evenmin kan men de geslachtsdaad als zondige handeling aan het lichaam toeschrijven, maar alleen aan het handelende principe, dat hier de levende ziel is. Dan moet ook onze kritische beschouwing, waarvan we tot nu toe bij dit gebod uitgaan, ook slechts gelden voor de ziel, die in het vlees denkt, wil en handelt. En zo is juist de ziel volgens dit aangelegde criterium logischerwijze vrij van dit gebod. Met de ziel komen we dus ook niet verder; zal het dan met de geest lukken? We zullen zien, wat er met de geest te bereiken valt.
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Kijk, precies zo is het gesteld met de ziel zonder de geest. En deze aangehaalde krankzinnigen hebben nu juist ook alleen maar een zielenleven; dat wil zeggen dat er in hun ziel ofwel een te zwakke of vaak ook helemaal geen geest aanwezig is. Om echter te zien dat zoiets werkelijk het geval is, hoeven jullie niets anders te doen dan een blik te werpen in de wereld van de duistere geesten. Wat zijn zij? Zij zijn na de dood voortlevende zielen die tijdens hun aardse leven op de lichtzinnigste en vaak kwaadwilligste wijze hun geest in zichzelf zozeer verzwakt en onderdrukt hebben dat deze in zo'n toestand nauwelijks in staat is om hun de meest karig toegemeten levensimpuls te verschaffen, waarbij echter alle levensvoordelen niet zelden op de eeuwige achtergrond moeten blijven!
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] We zien duidelijk een verbod van de vleselijke lust die onverbrekelijk met de geslachtsdaad verbonden is. Heeft het verbod dus slechts betrekking op de vleselijke lust en niet tegelijk ook op de geslachtsdaad, dan is het de vraag of de vleselijke lust van de gebruikelijke geslachtsdaad te scheiden is? Wie van jullie kan beweren en aantonen dat beide door de wet verbonden echtelieden bij de geslachtsdaad niet ook de tijdelijke lust zouden voelen? Ofwel, waar vindt men een echtpaar dat niet tenminste voor de helft door de op handen zijnde vleselijke lust tot de geslachtsdaad aangemoedigd zou zijn?
Hoofdstuk 79: Het zesde gebod in de zesde zaal. Wat is onkuisheid? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Aldus leren ook de kinderen hier langs geestelijk praktische weg waaruit het behoud van de geschapen dingen bestaat en hoe hiermee, verenigd met de wil van de Heer, steeds op de meest zorgvuldige wijze moet worden omgegaan. En als jullie dit nu ook maar enigszins hebben begrepen, dan zullen jullie ook wel inzien hoe waardevol deze wet is, en bovendien waarom hij ook hier in het rijk der hemelse kindergeesten voorkomt. Omdat we dit nu weten, kunnen we ons ook dadelijk naar de zesde zaal begeven.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Opdat jullie echter de nu volgende verklaring gemakkelijk en terdege zullen begrijpen, maak ik jullie er alleen nog op attent dat in God het eeuwige behoud van de geschapen geesten de onwrikbare grondvoorwaarde van de gehele goddelijke ordening is. Nu jullie dat weten, kijk dan eens naar het tegenovergestelde, namelijk naar de vernietiging, en jullie hebben het gebod, zowel in geestelijke als in lichamelijke zin, betekenisvol voor je.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Ik zie echter dat jullie nu na deze grondige behandeling van dit thema zelf niet meer weten wat jullie eigenlijk met dit gebod aan moeten. Maak je geen zorgen; enkele woorden zullen voldoende zijn om alles wat tot nu toe voor jullie twijfelachtig was in het helderste licht te plaatsen, en dan zal deze wet even waardig als op aarde, ook in de hemel als een zon aan de hemel stralen!
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Moet degene onder jullie die nuchter en onbevangen van geest is, niet bij zichzelf denken en vragen: wat is dat voor gebod, waartegen als tegen geen ander zelfs de eerste, door God gezonden profeten genoodzaakt waren te handelen.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Daarentegen is het ook iedereen bekend dat de vooral tegenwoordig veelvuldig voorkomende verheerlijking van het vlees, niets anders is dan 'het doden van de geest'. Beschouwen jullie daarnaast de geschiedenis van het Israëlitische volk, waaraan in zekere zin, zoals jullie plegen te zeggen, deze wetten vers gebakken gegeven werden, dan ontdekken jullie de merkwaardige tegenstrijdigheid, dat Mozes, de brenger van de wetten, zelf eerst een groot aantal Israëlieten heeft laten doden, terwijl zijn opvolgers hetzelfde moesten doen met hen die tegen deze wetten gezondigd hadden.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Jullie zien in deze vijfde zaal weer een bord, waarop in goed leesbaar schrift geschreven staat: 'Gij zult niet doden'. Wanneer jullie dit gebod slechts enigermate tegen het licht houden en daarbij ook de geschiedenis van het Israëlitische volk beschouwen, dan moeten jullie wel meer dan drievoudige staar op jullie ogen hebben, als jullie op het eerste gezicht niet zouden zien dat er met dit gebod iets bijzonders aan de hand is. 'Gij zult niet doden'! Wie, waar, wanneer en wat dan?
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Deze korte verklaring is voldoende om in te zien dat juist deze wet van volkomen, zuiver geestelijke aard is. Wanneer jullie het bij gelegenheid nauwkeuriger willen onderzoeken dan zullen jullie op je eigen aarde ontdekken dat het zo is. Zo wordt het hier de kinderen ook praktisch bijgebracht en wel met het grootste nut. Daar we dat nu weten, begeven we ons dan ook dadelijk naar de vijfde zaal.
Hoofdstuk 77: Het vierde gebod in de vierde zaal (in geestelijke zin) - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Goed, zeg ik, zo is het op aarde met dit gebod gesteld. Maar hier zien we het in het rijk der hemelen, waar geen wezen het andere nog kan doden en waar zeker niemand er ook maar het minst aan zal denken, om iemand te doden. Waarom staat het dan hier op dit bord geschreven? Misschien uit zuiver historische overwegingen, opdat de leerlingen hier zullen leren welke geboden er op aarde zijn en waren? Of moeten deze allerzachtmoedigste kindergeesten vanwege dit gebod misschien voor een bepaalde tijd in een moordlustige stemming gebracht worden, om deze dan met de wet voor ogen in zichzelf te bestrijden? Dat zou men weliswaar kunnen aannemen, maar tot welke gevolgtrekking of welk eindresultaat zal men dan komen? Ik zeg jullie niets anders dan: wanneer de kinderen tenslotte deze moordlust toch weer moet worden afgenomen omdat zij zich als moordlustigen ten opzichte van de wet voldoende betrouwbaar getoond hebben, dan moet men toch ook aannemen dat ze daarbij noch iets gewonnen noch iets verloren zouden hebben; alsof ze nooit van deze moordlust vervuld zouden zijn geweest.
Hoofdstuk 78: Het vijfde gebod in de vijfde zaal, geestelijk belicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  864 - 865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889  ...