Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 877 van 1112

...  865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890  ...
[11] Maar, alsof dit alles nog niet genoeg was, liet Hij, de Almachtige, zich zelfs vervolgen, gevangennemen en zijn lichaam door zijn nietige schepselen doden! Zeg eens, kunnen jullie je een grotere liefde en een grotere minzaamheid indenken dan deze, welke jullie van Jezus kennen?!
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Maar luister nu: dit oneindige Godswezen heeft het eenmaal behaagd, en wel in een tijd dat de mensen er het minst aan dachten, om Zich in Zijn hele oneindige volheid te centraliseren en in deze centralisatie een volkomen menselijke natuur aan te nemen!
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Wat wil dat zeggen? De naam luidt: kennis der overeenstemmingen. Langs de weg der overeenstemmingen heeft elk voorwerp, elke vorm en elke onderlinge verhouding van de vormen en voorwerpen een overeenstemmende geestelijke betekenis. Zo'n betekenis hadden en hebben alle sterren en hun sterrenbeelden nog steeds. Wie derhalve deze beelden van hun lichtzijde kan lezen en begrijpen is ook een astroloog; maar dan geen astroloog die gebruik maakt van de hulp van duistere machten, maar een astroloog uit het rijk van de lichtgeesten, dat wil zeggen dat hij een waarachtige wijze is, zoals de drie sterrenkundigen uit het morgenland. Zij hebben de ster van de Heer herkend, hebben zich door haar laten leiden en hebben door haar de Heer der heerlijkheid gevonden.
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Weten jullie waar jullie kinderen vandaan komen? Kennen jullie de plaats waar hun geest en ziel zich oorspronkelijk bevonden, voordat zij uit jullie vrouwen werden geboren? Jullie zeggen: dat weten we absoluut niet. Ik vraag jullie echter weer en geef jullie daardoor opnieuw een duwtje: hoe zien jullie dan dat de geboren kinderen jullie kinderen zijn en hoe zien de kinderen dat jullie hun ouders zijn? Deze vraag zou jullie een nogal duidelijke wenk moeten geven. Is het niet de liefde, die jullie de kinderen schenkt? Worden ze niet in liefde ontvangen? Kijk, als het kind ter wereld komt, omgeven de moeder en de vader het dadelijk met grote liefde en dat is reeds de eerste doop. Ook al heeft het kind nog geen naam, toch heeft het een onuitwisbaar, gloeiend teken in de harten van de ouders gegrift. Dit teken is niets anders dan de liefde. Door deze liefde wordt het wederzijdse herkennen en de onderlinge band steeds sterker, ze ontplooit zich steeds meer en wordt tenslotte zo intiem, sterk en machtig dat jullie je kind overal onmiddellijk zullen herkennen en het kind zal ook heel zeker in staat zijn de ouders te herkennen, vooral wanneer het enigszins in moeilijkheden zit.
Hoofdstuk 14: Liefde, het grote middel om tot inzicht te komen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik keer de zaak nu om: stel dat jullie je op een of andere, vanaf de aarde nog duidelijk zichtbare ster bevinden, bijvoorbeeld op een zon in het sterrenbeeld van de zogenaamde Plejaden. Zouden jullie dan, als jullie weer terugkomen op jullie aarde, met zekerheid kunnen aangeven op welke van de ongeveer negentig sterren van dit sterrenbeeld jullie nu precies geweest zijn? Ik denk dat dat wat moeilijk zal zijn, omdat de sterren gezamenlijk, vanaf jullie aarde gezien, dit sterrenbeeld vormen, maar in hun eigenlijke opstelling door onmetelijke ruimten van elkaar verwijderd zijn. Wanneer jullie je dus op een of andere ster bevinden, dan zullen de andere die vanaf jullie aarde gezien dit sterrenbeeld vormen, zich onder heel andere sterrengroepen van de sterrenhemel bevinden, en jullie zullen in werkelijkheid zeker nooit kunnen uitmaken welke sterren vanaf jullie aarde gezien, het sterrenbeeld Plejaden vormden. Daarom zullen jullie dan ook niet kunnen aangeven op welke ster van dit sterrenbeeld jullie zijn geweest.
Hoofdstuk 14: Liefde, het grote middel om tot inzicht te komen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Willen jullie het voorwerp nader bekijken dan zouden jullie of slechts een goede verrekijker nodig hebben of eventueel naar het voorwerp toe moeten gaan. Dat zou dus de natuurlijke weg zijn. Wanneer jullie echter meteen al met een merkwaardig voorwerp te maken hebben, wordt het al wat moeilijker om te bepalen vanaf welk punt dit voorwerp duidelijk herkenbaar wordt en het best kan worden bekeken. Hebben jullie zulke punten in de verre omtrek van het merkwaardige voorwerp ook werkelijk in jullie omgeving gevonden, dan zullen jullie toch genoodzaakt zijn al deze plaatsen af te gaan, om je er van daaraf van te overtuigen, vanaf welke punten het voorwerp het beste bekeken kan worden. Hebben jullie dat gedaan, dan komen jullie toch zeker tot de conclusie dat het voorwerp zich voornamelijk slechts vanaf één punt het gunstigst laat waarnemen en herkennen.
Hoofdstuk 14: Liefde, het grote middel om tot inzicht te komen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Wanneer het hout op dit altaar zal gaan branden, dan pas zullen jullie in deze uit jezelf opgeroepen wereld heel wat dingen te zien krijgen die jullie tot nu toe nog niet hebben gezien. Want ik zeg jullie: in de wereld van de geesten bestaan ondoorgrondelijke diepten. Geen geschapen geest zou deze ooit kunnen peilen; maar wij zijn in de geest van de Heer. Zijn geest leeft, heerst en werkt in ons en in deze geest is voor ons geen diepte ondoorgrondelijk, want niemand kan weten wat er in de geest is, dan alleen de geest. Zo kan ook niemand weten wat er in God is, dan alleen Gods geest. Jezus, die alle volheid van God in Zich verenigt, heeft ons echter vervuld met Zijn geest. En met deze, Zijn geest in ons kunnen we ook tot Zijn goddelijke diepten doordringen. - Dus denk nu aan de Naam aller namen, aan de Heiligste van alle heiligheid, aan de Liefde van alle liefde, het Vuur van alle vuren, en het hout op het altaar zal branden.
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Jullie kunnen het geloven: in die tijd konden ook niet eens de allerzuiverste engelengeesten de Godheid ooit anders zien dan jullie de zon aan de hemel. En geen van de engelengeesten zou het ooit gewaagd hebben om zich de Godheid in een of andere vorm voor te stellen, hetgeen ook het Israëlitische volk in de tijd van Mozes ten strengste verboden werd. Het mocht zich namelijk van God geen gesneden beeld, dus absoluut geen visuele voorstelling maken.
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Voordat de Heer zelf als mens op aarde kwam, kon geen mens ooit met het eigenlijke Godswezen spreken. Niemand kon het ooit aanschouwen zonder daarbij zijn leven helemaal te verliezen, zoals er bij Mozes ook geschreven staat: 'Niemand kan God zien en tegelijkertijd leven.' In de oerkerk evenals in de kerk van Melchizedek, waartoe ook Abraham behoorde, heeft de Heer zich weliswaar vaker persoonlijk laten zien en heeft Hij ook gesproken met zijn heiligen en Zelf zijn kinderen onderwezen, maar deze persoonlijke Heer was eigenlijk toch niet rechtstreeks de Heer zelf, maar altijd slechts een voor dit doel met Gods geest vervulde engelengeest.
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Ik zeg jullie: de heel merkwaardige aansteker ligt eveneens in jullie hart; hij heet liefde! Deze zullen we naar het altaar dragen en jullie zullen je er dan weldra van overtuigen dat niet slechts de zuivere gedachten van God, maar ook levende wezens in de mens wonen. Wat zou het ook voor nut hebben wanneer iemand zegt: ziehier mijn broeders, ziedaar mijn zusters, wanneer hij deze echter niet zou liefhebben? Heeft hij hen echter lief, dan toch zeker niet buiten, maar in zijn hart! Zodoende bevinden ze zich dan ook niet ergens buiten hem, maar in de liefde van zijn hart. Daarom steken we nu het hout aan, opdat dit gebouw bewoners mag krijgen.
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Eertijds bestond er tussen God en de geschapen mensen een oneindige kloof, maar met Jezus is deze kloof bijna volledig opgeheven, want Hijzelf heeft ons dit, zoals jullie weten, toch duidelijk laten zien. Ten eerste door Zijn komst als mens op onze aarde, ten tweede doordat Hij ons niet eenmaal maar herhaaldelijk broeders noemde, ten derde omdat Hij met ons at en dronk en al onze kwalen met ons droeg, ten vierde omdat Hij als Heer van de oneindigheid zelfs aan de wereldse overheid gehoorzaamde, ten vijfde omdat Hij zich door wereldse machthebbers zelfs heeft laten gevangennemen, ten zesde omdat Hij zich zelfs door wereldse, machtige intriges heeft laten kruisigen en laten doden en tenslotte, ten zevende, omdat Hijzelf door zijn almacht de voorhang in de tempel, die het allerheiligste scheidde van het volk, in tweeën heeft gescheurd!
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Mijn lieve vrienden en broeders, hierover denken jullie onjuist. Jullie hebben dit werk weliswaar niet gebouwd, evenmin als deze hele wereld, maar jullie hebben dit prachtige woonhuis samen met deze wereld vanuit jezelf tevoorschijn geroepen en dat wil toch ook heel wat zeggen. Jullie zeggen toch ook vaak onder elkaar: dit of dat was voor mij opbouwend. Wat wilden jullie daarmee zeggen? Ik zeg jullie, niets anders dan: het een en ander heeft vanuit mijn diepste wezen een kracht opgewekt die mij op de een of andere manier deed opleven. Dit opleven ontwikkelde zich in mij tot een verheven geestelijke vorm en door deze vorm zag ik in dat de Heer overal de allergrootste liefde en wijsheid Zelf is! Door dit inzicht ontbrandde mijn hart en daarin aanbad ik God in geest en waarheid.
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Jullie kunnen daarom ook niet naar eigen believen een wereld scheppen maar slechts die tevoorschijn roepen, welke van oorsprong in jullie aanwezig is. Er hoeven ook niet alle delen van zo'n wereld door jullie te worden gedacht. Is de wereld gedacht en jullie liefde volkomen ontwikkeld, dan kan ze zich onmogelijk anders presenteren dan zoals ze oorspronkelijk door de Heer is opgebouwd.
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Kijk, daar is de tuinpoort al. Zoals ik zie, zijn jullie wel heel prachtlievende bouwmeesters, want de tuinmuur bestaat uit louter edelstenen en de poort uit zuiver goud. Kijk daar eens: de tuinpaden zijn allemaal bestrooid met zand dat met goud en zilver vermengd is en de vruchtperken van de tuin zijn heel sierlijk omgeven door kleine gouden omheiningen, waarvan de sluitingen zonder uitzondering met prachtige, veelsoortige edelstenen bezet zijn. Nee, werkelijk, dat noem ik toch verkwistend gebouwd! Zelfs de in mooie rijen geplaatste fruitbomen zijn door zilveren hekken omgeven, terwijl in het midden van elk perk een kleine fontein is aangebracht, waaruit het water in de meest veelsoortige vormen omhoog spuit. Omdat de wegen zo prachtig zijn aangelegd, moeten we toch maar wat verder de tuin in wandelen.
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Jullie zijn derhalve niet werkelijk scheppers van deze wereld, want een schepsel kan nooit het scheppingsrecht verkrijgen, maar wel het vermogen om het geschapene, dat onbegrensd in jullie voorhanden is, uit jezelf op te roepen op de jullie nu duidelijk gemaakte wijze; dat ligt in het vermogen van elke volmaakte geest. Onvolmaakte geesten hebben weliswaar ook een dergelijk vermogen in zich, maar omdat ze geen standvastigheid hebben, kunnen zij datgene wat in hen aanwezig is, niet oproepen. Een onvolmaakte geest is een wisselvallige geest; hij is een weerhaan en een rietstengel die door de wind heen en weer wordt bewogen. Hij is tevens een dwaze bouwmeester die zijn huis op losse grond bouwt. Daarom kan een onvolmaakte geest ook niets anders dan kortstondige beelden tevoorschijn roepen die lijken op de vluchtige beelden zoals jullie die zien wanneer je 's nachts je ogen sluit. Dan zien jullie een chaotische wirwar en te midden van deze wirwar allerlei vertekende beelden die zich vluchtig ontwikkelen en even vluchtig weer vergaan.
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  865 - 866 - 867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890  ...