Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 879 van 1112

...  867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892  ...
[12] Hieruit kunnen jullie nu echter heel goed opmaken dat de sferen van engelengeesten zich precies zo, maar natuurlijk alleen in helder aanschouwelijke verschijningsvormen moeten ontwikkelen als dit tweede voorbeeld ons duidelijk heeft aangetoond. Overal is waarheid; maar omdat volgens de verschillende graden van liefde ook het vormgevende licht verschillend is, zijn ook de vormen anders; maar toch steeds zo opgebouwd, dat ze volledig met een en dezelfde fundamentele waarheid overeenkomen.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Goed, zeg Ik jullie; maar zeg Me nu ook, welke compositie - natuurlijk zo goed mogelijk uitgevoerd - jullie het best beviel. Dan kunnen jullie toch waarlijk niets anders zeggen dan: iedere composities op zich is ons buitengewoon goed bevallen; toch waren er enkele bij, die ons op een bepaalde manier meer vertrouwd in de oren klonken dan sommige andere.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Wanneer jullie dan zouden moeten beoordelen wie van deze honderd geleerden bij het bewerken van het thema de waarheid het dichtst heeft benaderd, dan kunnen jullie niets anders zeggen dan: wij vinden dat ieder voor zich de spijker op de kop heeft geslagen. Er is tegen niemand van hen iets in te brengen; ieder heeft op zijn manier gelijk. Op het belangrijkste punt komen alle bevindingen met elkaar overeen, slechts de manier van beschrijven is, afhankelijk van de liefde van de schrijver, verschillend.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Ik heb echter nog een voorbeeld bij de hand. Wanneer jullie in de Schrift de profeten, dan de evangeliën alsook de brieven van Paulus, die van andere apostelen en leerlingen en tenslotte nog de Openbaring van Johannes doornemen, dan moeten jullie toch zeggen: hier schrijft eenieder toch een andere taal, bedient zich van andere beelden en werkt aan een heel andere stof. Zelfs de vier evangelisten stemmen zelfs bij historische gebeurtenissen niet met elkaar overeen. Paulus predikt in zijn brieven noch het ene noch het andere evangelie, en de Openbaring van Johannes is op zich al in zulke wonderlijke beelden gehuld, dat men er nooit helemaal wijs uit kan worden.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Kijk, dat komt omdat iedere geest zijn eigen, vanuit Mij wonderbaar opgebouwde sfeer bezit, waardoor hij zichzelf en al zijn broeders de grootste vreugde en zaligheid kan bereiden. Bovendien is de sfeer van iedere geest nog oneindig en in haar soort eeuwig onuitputtelijk in de meest uiteenlopende wonderbaarlijke vormgevingen. Maar hoe eindeloos wonderbaar uiteenlopend de vormgevingen in de sferen van een engelengeest ook zijn en jullie bij het beschouwen ervan kennelijk moeten zeggen: buiten deze oneindig wondervolle veelheid van vormen kan men zich verder niets meer voorstellen, zeg Ik jullie: ga maar vlug over naar de sfeer van iemand anders en dan zal jullie oordeel spoedig heel anders luiden en zullen jullie zeggen: ja, wat is dat nu weer? Ongelooflijk, daar zijn alweer andere vormen! En Ik zeg jullie daarover: zo is het gesteld met het geestelijke diorama. Het uiterlijke raampje is hetzelfde; maar kijk je naar binnen, dan vind je overal een andere wereld!
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Wanneer deze honderd geleerden allemaal klaar zijn met hun werk, en jullie nemen dan elk werk ter hand om de neergeschreven gedachten over het behandelde thema te lezen, dan kunnen jullie ervan verzekerd zijn dat er geen twee te vinden zijn die dit thema op dezelfde manier hebben behandeld. De wiskundige, de dichter, de mysticus of wie van de anderen dan ook zullen zich, zoals gezegd, heel verschillend uitdrukken en als jullie de werkstukken heel aandachtig doorlezen dan zal in elk daarvan het stokpaardje van eenieder gemakkelijk te herkennen zijn.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Stel dat er zich in een grote zaal honderd werkelijk zeer geleerde mannen bevinden. Aan deze mannen wordt een zeer interessant onderwerp, bijvoorbeeld over de stralenberekening van het licht ter overdenking gegeven. Deze honderd geleerden hebben echter niet allemaal hetzelfde vak; de een is een beroemd rekenkundige, de ander is filosoof, natuuronderzoeker, astronoom, botanicus, zoöloog of mineraloog; en een ander is weer een bergkundige, een knappe opticien of geograaf. Anderen zijn weer geschiedkundige, archeoloog, dichter, filoloog, psycholoog, antropoloog, arts; een ander weer fysioloog, mysticus, theosoof en zo verder uit de hele scala van menselijke geleerdheid. Deze honderd geleerden hebben zeker allemaal genoeg schrijverstalent om hun gedachten over het opgegeven thema heel gedetailleerd op papier te zetten.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Ja, Mijn lieve kinderen, dat is zeker, juist en waar; jullie hebben de hele gang van zaken in het volle licht der waarheid aanschouwd, maar desondanks maak ik jullie attent op het diorama dat Ik jullie reeds liet zien voordat jullie de geestelijke sferen binnengingen. Daarom zeg Ik jullie: in de geestenwereld ontwikkelen de dingen zich in de sfeer van elke afzonderlijke zalige geest weer heel anders, maar deze zijn dan in die andere vormgeving weer evengoed en waar als in de sfeer van een vorige geest. Zo moet het ook in het allervolmaaktste rijk der engelen plaatsvinden; anders zou de ene geest de andere niet nodig hebben en niemand zou voor de ander een nieuwe grotere zaligheid kunnen bereiden. Daar echter iedere geest iets bijzonders heeft en Ik het toelaat dat eenieder voor zich het zijne op zijn eigen manier vorm kan geven, komt er dan ook eeuwig nooit een einde aan de zalige vreugde van een engel over de zaligheid van een andere engel! Opdat jullie dit echt goed mogen inzien en begrijpen, zal Ik jullie dit eerst nog door enkele duidelijke voorbeelden aanschouwelijk maken voordat jullie je in de sfeer van een tiende geest begeven.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Nu is, zoals jullie zien, de maaltijd ook al ten einde en de Heer wendt zich tot de prior en zegt tegen hem: wel Mijn geliefde zoon, hoe heeft Mijn maaltijd jou gesmaakt?
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Maar ik zeg jullie: bij zulke gelegenheden gaat het niemand van ons ook maar een haar beter, want nooit is de Heer grootser en ondoorgrondelijk wonderbaarlijker dan juist op die momenten waarop Hij zich het meest tot Zijn kinderen neerbuigt!
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Zij zullen ons hun voorraad tonen en wij zullen dit voedsel voor hen zegenen, zodat het zich goed en levend mag ontwikkelen zoals Ik voor jullie je visjes en je brood gezegend heb. We zullen dan met hen aan de tafel van hun geloof en hun liefde plaatsnemen en met hen eten, dat wil zeggen we zullen hun in geest en waarheid uit hun zwakke voorraad de ware wegen naar het eeuwige leven wijzen.
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Wat staat er eigenlijk in dit schrift? Ik zeg jullie: niet meer en niet minder dan alle daden die onze prior uit echte innerlijke liefde heeft verricht. Kijk nu naar beide zijden van de zaal. Daar staan vijf rode, stralende zuilen, die eruitzien als witgloeiend erts dat er op aarde vanaf een kwartier afstand helderrood zou uitzien ten gevolge van de dichtheid van de lucht waar zo'n straal zich doorheen moet boren. Zoals jullie in de geest kunnen zien, is de uitstraling van de zuilen hier natuurlijk onzegbaar sterker.
Hoofdstuk 7: Het avondmaal met lam, brood en wijn - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Kijk, daar recht voor ons is een brede, glanzende trap die is voorzien van leuningen als van louter doorzichtig goud gemaakt. Deze trap leidt omhoog naar het middelste gedeelte van het herenhuis. Ons gezelschap begeeft zich nu samen met de apostelen naar boven; dus volgen ook wij. Nu zijn we al bij de toegangsdeur van de grote zaal. De Heer opent de deur en we gaan allemaal naar binnen. Zie welk een oneindige pracht en heerlijkheid er in deze enorm grote zaal aanwezig is! De vloer lijkt eveneens van doorzichtig goud en als jullie hem goed bekijken, zullen jullie in dit goud overal een zacht-glanzend schrift zien.
Hoofdstuk 7: Het avondmaal met lam, brood en wijn - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[27] Ik zou je ook alle sferen in één oogopslag aanschouwelijk kunnen maken, maar je zou daardoor van een groot deel van de zaligheid beroofd worden. Daarom moet je - met het oog op jouw eigen, grootst mogelijke zaligheid - een wereld eerst in al haar van Mij uitgaande overvloed aan wonderen en diepte aanschouwen als je op een of andere wereld vanuit Mijn liefde zult moeten werken. Kijk, hier pal naast deze zaal bevindt zich een grote woning; hierin zul je jouw vaste plaats aantreffen, en je zult daar wonen met al Mijn kinderen, broeders en vrienden als buren. Je zou ook wel graag willen weten waar dan eigenlijk in dit huis Mijn woonvertrekken zijn?
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[25] Veel geesten wonen in de afzonderlijke huizen van deze stad en deze huizen zijn voor eeuwig geheel en al hun eigendom. Heel veel huizen in deze, dat zeg Ik je, eindeloos grote stad zijn reeds bewoond, maar ook staan er nog eindeloos vele leeg, zodat Ik jou dan ook heel gemakkelijk een huis in eigendom zou kunnen geven. Alleen, dat wil Ik nu juist niet, want Ik wil jou, samen met jouw vrouw en broeder hier in Mijn hoofdresidentie behouden. Allen die aan deze tafel de maaltijd hebben genuttigd, zijn bewoners van Mijn residentie, en daarom zijn zij vanuit Mij de voornaamste fundamenten van Mijn hemelen en de hoofdbestuurders van Mijn scheppingen. Blijf ook jij daarom voor eeuwig hier bij Mij! Wat de bedienden betreft, zij wonen niet in de stad, maar hun woningen bevinden zich in de eindeloos wijde omgeving van deze stad; jij hebt hen echter allen in jezelf. Als je wilt, roep dan in jezelf, en ze zullen er zijn!
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  867 - 868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892  ...