Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 880 van 1110

...  868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892 - 893  ...
[9] Jullie vragen: maar wat moeten de vele kinderen, die we hier al tamelijk volwassen zien, met de aardse wet van Mozes, die wel voor sterfelijke, aardse ongelovige mensen geldt, maar toch zeker niet voor kinderen die als zuivere geesten hier allang van het bestaan van die ene God overtuigd zijn? Dit werd hun toch reeds bij het eerste elementaire onderricht, zoals we hebben gezien, bij elke gelegenheid meer dan voldoende en levensecht aanschouwelijk getoond.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Jullie vragen nu: maar in 's hemelsnaam, bestaat dit hele gebouw, dit onafzienbaar lange paleis, slechts uit één enkele zaal? Ik zeg jullie: nee, volstrekt niet, het bestaat uit twaalf afdelingen. Maar bovenin, waar jullie de tweede rij kleinere ramen zien, loopt ononderbroken, rondom de gehele zaal een prachtige brede galerij, van waaraf men zonder de leerlingen op de begane grond op de een of andere manier te storen, alle twaalf afdelingen na elkaar kan overzien en zich ervan kan overtuigen, wat daar allemaal gebeurt. Laten we nu maar naar binnen gaan, opdat jullie alles duidelijk zal worden.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] We zijn al bij de bomenrijen of lanen, waarin jullie de mooist bloemrijke wegen ontdekken waarop hier en daar kinderen vrolijk wandelen. Laten we nog maar wat verder gaan, dan zullen we ons weldra bij het eerder ontdekte paleis bevinden.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Of jullie hen ook dadelijk zullen herkennen, is trouwens een andere vraag, want in de geest lijken de kinderen niet meer zozeer op hun aardse ouders maar meer op de Heer, naarmate zij in staat zijn om de liefdesgoedheid en geloofswaarheid uit de Heer op te nemen. Desondanks kunnen ze bij bepaalde gelegenheden ook hun aardse gelijkenis, die met hun ziel verbonden blijft, aannemen, waardoor zij zich uiterlijk kenbaar kunnen maken voor degenen die van de aarde hier aankomen en van de geestelijke toestanden nog niet zoveel afweten.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We hoeven van hieruit helemaal geen grote of verre reis te maken, de volgende tuin zal dadelijk voor onze ogen liggen. Kijk daar, niet ver hiervandaan begroeten ons reeds onafzienbaar lange bomenrijen, waarachter we een buitengewoon groot en prachtig mooi gevormd paleis ontdekken. Daar is de tuin, waar we naartoe willen en hier zullen jullie zelfs ook die kinderen aantreffen, die de Heer jullie op aarde heeft ontnomen.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Jullie vragen of alle gestorven kinderen vanaf hun geboorte tot en met hun twaalfde jaar, deze scholen moeten doorlopen. Jazeker, maar niet in een en dezelfde tuin, want er is voor elke leeftijd een eigen begintuin; maar wat de tweede tuin betreft, daarin komen ze wel allemaal bij elkaar. - Hoe en wat de bijna talloos vele kindergeesten daar leren en in welke toestand ze overgaan, zal het vervolg jullie tonen.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik maak jullie er echter op attent dat de leraren op dezelfde manier hun leerlingen de gehele verdere leiding van het menselijk geslacht op de meest doelmatige wijze uitbeelden, tenslotte het hele aardoppervlak laten bevolken en deze volkeren op het aardoppervlak zelfstandig laten handelen. Zij bouwen hutten en steden, temmen dieren voor eigen gebruik, voeren oorlogen en vervolgen elkaar precies zoals het op aarde in werkelijkheid het geval was. En kijk, dat gaat zo verder tot in de tegenwoordige tijd.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Het is niet nodig, jullie nog het verdere verloop van hetgeen hier uitgebeeld wordt, te laten zien, want alles speelt zich nu letterlijk af zoals jullie het uit het Oude en Nieuwe Woord kennen; alleen de momenten van de verwekking worden daarbij verhuld. Pas als het wezen van deze leerlingen een grotere rijpheid heeft bereikt, zal er een, in zekere zin geestelijke tijd aanbreken, waarin zij daarover op een hoogst opbouwende manier onderwezen zullen worden.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Kijk, de leraar raakt zijn borst aan. Meteen gaat er vanuit de aangeraakte plaats naar het nieuw geschapen mensenpaar een heldere straal, die zich eveneens als een derde lichtmens voor hen plaatst. En wat de leraar nu met de jullie bekende woorden van de Heer tegen de leerlingen zegt, dat zegt ook de derde mens die gevormd is uit de straal die uit de borst van de leraar kwam, tegen het eerst geschapen mensenpaar.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Nu buigt de leraar zich weer en raakt de zijde van de slapende gestalte aan. Jullie zien vanuit haar zijde weer een licht opstijgen; het licht concentreert zich tot een tweede menselijke gestalte die onbeweeglijk voor de nog slapende eerste gestalte staat. Maar de leraar raakt weer de eerste gestalte aan en een beetje natte zweterige massa maakt zich als een troebele druppel uit de eerste gestalte los, gaat over in een kleine nevel en omhult als zodanig de tweede lichtgestalte. Het licht verdwijnt en de tweede gestalte lijkt op de eerste, maar zij leeft nog niet; daarom raakt de leraar haar nogmaals aan, en zie - ze leeft en loopt opgewekt heen en weer.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Dat kunnen jullie ook uit het volgende opmaken: stel je een of andere huisvader voor met bezittingen op het platte land, die behalve zijn kinderen ook verscheidene echt goede bedienden heeft. Mochten er echter dieven of rovers het huis binnendringen, dan zullen de bedienden zich uit vrees en angst verstoppen; zijn volwassen zonen daarentegen zullen met alle kracht en moed de misdadige rovers en dieven grijpen en het leven van hun vader en moeder moedig en daadkrachtig beschermen.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Kijk, dat zijn duidelijk de vruchten van wereldse, uiterlijke geleerdheid. Men zal natuurlijk zeggen: als dat alle vruchten van de geleerdheid zijn, welke vruchten zullen dan de mensen voortbrengen die, zowel op het platte land als in de steden, met niet veel meer geleerdheid opgroeien dan het vee in de wei en de dieren in het bos? Hierop zeg ik jullie niets anders dan wat de Heer Zelf gezegd heeft:
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Jullie kunnen om te beginnen als voldoende bekend aannemen dat hier in het rijk der volmaakte geesten, om een of ander goed einddoel te bereiken, op overeenstemmende wijze alles onnoemelijk wijzer en verstandiger wordt aangepakt dan op aarde. Dat gebeurt om de zeer eenvoudige reden dat men hier niet bij één tot in het oneindige begint te tellen, maar dat men hier in zekere zin bij het oneindige begint en van daaruit naar één terugtelt of, wat hetzelfde is, men gaat hier niet van binnen naar buiten, maar van buiten naar binnen, hetgeen trouwens op aarde ook de beste weg zou zijn als de mensen maar niet zo ijdel, dwaas en dom zouden zijn!
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Hoever echter zouden deze kapellen in de tijd gezien wel uit elkaar liggen? Ik zeg jullie: hoewel deze tijdruimten niet helemaal gelijk zijn, zullen jullie er niet ver naast zitten wanneer jullie aannemen dat zij van kapel tot kapel wel miljoenen jaren duren. Want als jullie de grootte van de aarde beschouwen, zullen jullie ook kunnen begrijpen welke tijdsfactoren ervoor nodig zijn om uit de volkomen nietige lichtether een dauwdruppel te winnen, deze daarna door gestadige en steeds verder toenemende groei tot de tegenwoordige omvang van de aarde te zien uitdijen en tenslotte vaste vorm te zien aannemen. Meer hoef ik jullie nauwelijks te zeggen.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] In het verdere verloop ontdekken we dat het water al vol zit met infusiediertjes en dat de vorming van het vegetatieve aardrijk vlotter verloopt. Bij een volgende kapel zien we al een soort gewormte in het water. Weer verderop wordt de vorming van dierlijk leven in het water steeds sterker en overvloediger; en zo zien jullie door het voortschrijden van kapel tot kapel, dat de aarde zich tenslotte heeft ontwikkeld tot de toestand waarin de schepping van de mens begint. Dat is echter niet meer hier, maar in een volgende zaal te zien.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  868 - 869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892 - 893  ...