Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 881 van 1110

...  869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892 - 893 - 894  ...
[16] Zo is het vandaag de dag ook gesteld met de standvastigheid in het geloof. Zolang iemand zich in een of andere hoek van de aarde veilig weet voor de klauwen van de heers- en hebzuchtige groten der aarde, zolang spreekt hij ook als een Mozes op de Sinaï. Hebben echter deze grote en machtige vrienden van de wereld en vijanden van de waarheid onze Mozes ontdekt en maken zij aanstalten om hem op een wereldse, hoogst onaangename manier tegemoet te treden, dan kijkt onze waarheidsprediker om zich heen of er niet ergens een poortje openstaat om te ontsnappen. Zou dit gebarricadeerd zijn, dan wordt na een streng wereldlijk onderzoek door de sterk bedreigde profeet dezelfde zogenaamde moedige beslissing genomen die de sterrenkundige Copernicus met betrekking tot jullie wetenschap nam toen hij tot zijn grote schrik de brandstapel voor zich zag. Ook sommige werkelijk vrome mensen in Spanje hebben zo gehandeld. Zij wilden ten tijde van de inquisitie ook menige, door de Heer Zelf meegedeelde leerstelling liever verbranden dan grote narigheid over zich heen laten komen.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Gaan we verder, dan zien we ook dat deze nieuwgevormde kristallen alweer door een nieuw, blauwachtig weefsel zogezegd vastgebonden zijn, en ook dat er vanuit de steeds donker wordende klomp naar alle kanten nog een heleboel luchtbelletjes opstijgen, waardoor er zich boven de waterbol reeds een soort atmosferische lucht begint te ontwikkelen. En jullie zien dat deze ontwikkeling, naarmate we verder gaan, steeds groter en duidelijker wordt.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Door het samenvallen van de stralen ontstaat nu juist deze ogenschijnlijke wolk. Wat kunnen de leerlingen daaruit echter leren? Niets anders dan het systematisch ontstaan van een wereld. Hoe volgens de wil van de Heer uit zo'n stralenconflict een wereld moet ontstaan, is te zien in deze duizend rondom aangebrachte kapellen.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] We bevinden ons in de tweede aangrenzende zaal. Kijk, deze heeft de vorm van een buitengewoon ruime en hoge ronde hal, die rondom is ingedeeld in duizend aanzienlijk grote en tamelijk diepe, door zuilen gevormde nissen ofwel een soort kapellen. Jullie zien hier in het midden van deze hal niets anders dan vluchtige witte en lichtgrijze wolken boven een grote tafel.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Jullie vragen nu: voor zoveel geestelijke leerlingen zal één zo'n globe toch niet voldoende zijn? O, kijk maar eens wat rond in deze zaal, dan zullen jullie nog een heel groot aantal van dergelijke apparaten zien, deels in even grote vorm en deels in kleinere vormen. En al deze globes zijn zo gemaakt, dat ze in alle mogelijke delen uiteengenomen kunnen worden. Nadat we ook dit hebben gezien, kunnen we ons weer naar een volgende zaal begeven.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Tevens wordt hier echter naast de materiële geologie ook nog uitgelegd hoe de gehele materie en de uit haar gevormde organen in wezen niets anders zijn dan geestelijk overeenstemmende vormen, waarin een gevangen geestelijk leven op zijn verlossing wordt voorbereid. Er wordt hun ook de trapsgewijze vooruitgang getoond, volgens welke het gevangen leven van het centrum van de aarde uitgaat en via talloze trappen opstijgt en zich dan op de oppervlakte van de aarde weer in talloze nieuwe vormen manifesteert en verder ontwikkelt. Kijk, dat alles leren de leerlingen in deze zaal.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Het is nu niet het moment om jullie het hele wezen van de aarde uit te leggen, maar ik wil jullie alleen laten zien op welke manier onze meer gevorderde geestelijke leerlingen hier het innerlijke wezen van de aarde leren kennen. Ik ben van mening dat we dit verder kunnen laten rusten, omdat toch ieder van jullie op het eerste gezicht kan zien dat de geologie of de bouw van het gehele wezen van de aarde niet verstandiger en zinvoller onderwezen en door de leerlingen begrepen zou kunnen worden, dan juist op deze manier.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] In deze kleinere aarde zien jullie meer naar de noordpool toe nog een, natuurlijk ook in tweeën gedeelde, meer ovale bol die binnenin vol zit met aders en kanalen. Precies onder de equator zien jullie een grote holle ruimte, die schijnbaar met een op vuur gelijkende massa is opgevuld. Vanuit deze vuurmassa zien jullie via talloze organen het vuur naar het oppervlak van de aarde opstijgen en van deze inwendige vuurholte zien jullie ook vooral naar de zuidpool toe verscheidene grote spiraalvormige buizen, waardoor jullie een grote hoeveelheid brandende dampen zien stromen. Deze dampen worden door het binnenstromende water vanaf het oppervlak van de aarde in deze vuurholte, voortdurend gevormd, terwijl door het krachtige naar buiten stromen daarvan in de richting van de zuidpool, de dagelijkse omwenteling van de aarde wordt bewerkstelligd.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Het nieuwe gebouw ligt voor ons en wij gaan naar binnen. Wat zien jullie hier in de grote zaal? Klaarblijkelijk niets anders dan alweer een opgestelde globe, die zich in niets onderscheidt van de vorige. Hoe zou men echter met behulp van deze globe geologie moeten studeren? Laten we maar dichterbij gaan, dan zal het ook meteen duidelijker worden.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Zo zijn er ook op jullie overeenstemmende aarde en in het bijzonder ook op de maan, onderwijs- en verbeteringsinstellingen voor geesten, waarin ze echt erbarmelijk slecht vooruitgaan. Maar deze horen hier niet thuis omdat de geesten zich hier in hun volmaaktheid en oorspronkelijke zuiverheid bevinden.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Wat leren de kinderen echter na deze cursus? Kijk, voor ons verder naar de middag, staat alweer een enorm groot gebouw. Wat wordt daar wel onderwezen? Ik zeg jullie: niets anders dan de natuurlijke samenstelling van het uiterlijke wezen van de aarde, dus de natuurlijke geologie en het ontstaan van de aarde. Eerst als dit alles aanschouwelijk en terdege is opgenomen, gaat men over naar de geschiedkundige, en van daaruit naar de geestelijke aarde. Jullie zullen je er echter ter plaatse van kunnen overtuigen hoe dat allemaal wordt aangeboden, net als jullie dat tot nu toe hebben gedaan.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Jullie vragen nu: op aarde vinden echter van jaar tot jaar niet zelden enorme veranderingen plaats; hoe kan men deze dan wel op de grote, steeds duizend jaar omvattende globes bestuderen? Daarop zeg ik niets anders dan: kijk eens wat om je heen en neem alles wat zich in zo'n grote zaal bevindt in ogenschouw. Kijk, op enige afstand staan in elke zaal nog tien wat kleinere globes. Deze stellen de aarde van eeuw tot eeuw voor en wel even levensecht als op de grote te zien is. Achter deze tien globes zullen jullie weer in goede orde een nog groter aantal ontdekken, waarop de veranderingen op de aarde van jaar tot jaar zijn aangegeven, en daarachter, het verst weg, in de laatste rij, ontdekken jullie heel kleine globes met een doorsnee van nauwelijks drie voet, waarop de veranderingen op aarde van dag tot dag staan aangegeven.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Daar ligt bijvoorbeeld juist jullie stad. Bekijk haar maar en dan zullen jullie zien dat er niet het geringste aan ontbreekt. Maar kijk ook eens hoe zelfs wolken en nevels voorbijtrekken, precies in die richtingen en in dezelfde vormen als ze zich altijd gelijktijdig op de werkelijke aarde bevinden. Kijk, dat is toch zeker een perfecte globe. Hij is weliswaar tamelijk groot; zijn doorsnede zal naar jullie maatstaven ongeveer twintig klafter zijn.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Dat dit hier gerealiseerd is, kunnen jullie bij de eerste aanblik van heel dichtbij reeds zien; want kijk, de beekjes, rivieren en zeeën zijn hier heel natuurlijk; de beekjes en rivieren stromen en de zee neemt hen op.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Ik ben echter van mening, omdat in de geest van de Heer de aarde zeker al heel lang heeft bestaan, dat er ook gegronde redenen voor het bestaan van de afbeelding van de aarde zullen zijn. Daarom kan deze globe hier immers ook geestelijk gezien heel goed op zijn plaats zijn, en is hij waarachtig van beduidend grotere omvang dan hij bij jullie op aarde ooit zal kunnen zijn.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  869 - 870 - 871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892 - 893 - 894  ...