Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 883 van 1110

...  871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892 - 893 - 894 - 895 - 896  ...
[1] Jullie hebben nu gezien hoe de onmondige kindertjes daar leren praten; maar wat volgt er op het praten? Kijk, daar voor ons ligt al een ander gebouw. Daar zullen we binnengaan en het zal daar onmiddellijk duidelijk worden wat er verder met deze kinderen gebeurt. We zijn al in het gebouw, dat werkelijk schitterend is, en ontdekken hier niet meer de vroegere afdelingen, maar het hele gebouw bestaat uit één heel grote zaal. Zoals jullie je er met het innerlijk gezichtsvermogen van kunnen overtuigen, heeft deze zaal genoeg ruimte om aan een miljoen van zulke leerlingen plaats te bieden, waarbij bovendien nog voor elke tien kinderen één leraar aanwezig is.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] In de tiende afdeling zullen we al een heleboel toneelspelers en toneel-schrijvers zien en hun taalgebruik zal zo goed ontwikkeld zijn, dat jullie moeten zeggen: waarlijk, zo goed kan menigeen op aarde niet spreken, ook al heeft hij een universiteit doorlopen. Men moet hier inderdaad zeggen:
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Om jullie een voorbeeld ter verduidelijking te geven, wil ik jullie attent maken op iets dat jullie zelf al vaker hebben ondervonden. Stel je een kind voor dat muzikaal begaafd is; wat zou het in het vroegste stadium onder de juiste leiding kunnen presteren? Als men echter zo'n kind in plaats van aan een degelijke leraar aan een echte beunhaas toevertrouwt, die zelf in zekere zin overal meer verstand van heeft dan van datgene waarin hij onderwijs geeft en men de leerling bovendien een slecht instrument geeft dat ofwel weinig of helemaal geen toon heeft en bovendien voortdurend ontstemd is, alles onder het voorwendsel dat het voor het eerste begin goed genoeg is, zal er van zo'n begaafde leerling dan ooit iets terechtkomen? We zullen eens zien.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Bovendien zien jullie ook, dat op de lange rijen banken steeds groepjes van tien kinderen onderling door scheidingswanden zijn afgeschermd. Dit is zo gedaan opdat bij het tonen van een voorwerp de aandacht van de volgende groep kindertjes niet verstoord wordt.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Kijk, het staat daar in de richting van de middag en heeft een aanzienlijk uitgestrekte vorm. Laten we er dus naartoe gaan en meteen binnentreden! We zijn al in een afdeling, en wel de eerste. Merken jullie niet hoe het er wemelt van kleine leerlingen en tussen hen in vriendelijke en geduldige meesters en juffen? En zie hoe deze kindertjes voorzien zijn van de meest verschillende speeltjes in allerlei soorten en kleuren. Waarvoor hebben ze deze dan nodig? In de eerste plaats om in alle stilte begrippen te verzamelen in hun ziel, die hier eigenlijk hun wezen is. Hier horen we nog geen gepraat, maar laten we naar een tweede afdeling gaan.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Kijk maar eens voor je. Daar in het midden van deze grote tuin zullen jullie een gebouw ontdekken dat nagenoeg de vorm heeft van een grote broeikas bij jullie. Wat zou dat wel zijn? Welnu, we zullen erheen gaan en dadelijk zien wat het is.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Hier wonen nu juist de zielen van de jongste kindertjes die op aarde kort na hun geboorte lichamelijk gestorven zijn. Deze kindertjes kunnen toch onmogelijk al enigszins geordende begrippen en voorstellingen van de Heer en Zijn woorden hebben; daarom zien jullie hier ook alles jong, klein en bont door elkaar.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Jullie vragen nu hoe het komt dat deze bloemen niet vakkundig gerangschikt zijn, maar eenvoudigweg bont door elkaar uit de aarde opgroeien. Dat komt omdat het hier al een volmaakte wereld is en dus al het gewas op elke plaats volkomen overeenstemt met het geestelijk begripsvermogen dat de bewoners van zo'n plaats eigen is.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Hier voor ons is reeds de poort; laten we dus maar dapper naar binnen gaan! We zijn in de tuin. Kijk hoe aardig en mooi geordend alles is aangelegd. Kleine bomenlanen doorkruisen de grote tuin en bij iedere kruising zien we een klein rondeel van bomen dat in het midden gesierd is met een kleine tempel. De wegen zijn met het mooiste gazon bedekt, waardoor zij een buitengewoon zacht te bewandelen weg vormen. Tussen de lanen ontdekken we vrije ruimten waarop een overvloed aan de mooiste bloempjes groeit, ongeveer zoals wellicht in een goed voorjaar op de weiden van jullie aarde.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Ik denk dat nu het probleem met betrekking tot de geestelijke zon, zoals jullie die in de sfeer van de Heer het eerst hebben gezien, opgehelderd zou moeten zijn. Dus zullen we weer wat verder rondkijken in het geboomte, op de velden en in de tuinen van deze, met jullie zon overeenstemmende eigenlijke geestelijke zon, en eveneens met haar zeer jeugdige bewoners nader kennismaken. De dichtstbijzijnde tuin die we voor ons zien, zal ons voor dit doel ook het eerst opnemen.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Dat komt in hoofdzaak, omdat de Heer alles in alles is en omdat de ogen van iedere geest in de sfeer van de Heer gelijk zijn aan die van de onmondige kindertjes, die niet zelden naar de maan en de sterren grijpen alsof zij werkelijk in hun nabijheid zouden zijn, terwijl ze zich toch, zoals jullie weten, steeds op dezelfde grote afstand bevinden.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Jullie waren echter op jullie eerste geestelijke zon rechtstreeks in de sfeer van de Heer. Hoe moesten dientengevolge alle verenigingen van hemelse geesten zich tegenover jullie gedragen? Heel duidelijk en begrijpelijkerwijze onmogelijk anders dan heel ver van ons afstaand. Toch hebben jullie hen ook gezien alsof ze vlakbij waren.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Jullie zeggen: dat klinkt nogal raadselachtig, maar dan zeg ik: niets is minder waar; nog een kleine wenk erbij en het raadsel zal geheel opgelost voor jullie liggen. De vraag is:
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Kunnen jullie de gehele aarde overzien? Jullie zeggen: geenszins, want haar oppervlak is zo uitgestrekt dat het onmogelijk is, het te overzien. Goed, zeg ik; maar waarom kunnen jullie dan wel de veel grotere zon overzien? Jullie zeggen: omdat ze zo ver van onze ogen verwijderd is, dat alle van haar gehele oppervlak uitgaande stralen, vanuit een bepaalde hoek in ons oog vallen, waardoor dit ten gevolge van zijn bouw deze stralen gemakkelijk kan opnemen. Welnu, we hebben de zaak alvast zo volledig mogelijk belicht.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik denk, dat dit tamelijk uitgebreide duwtje jullie toch veel duidelijk kan maken. Er is nog slechts één moeilijkheid, en wel met betrekking tot het aanschouwen van het gemeenschappelijke geestelijke in één persoon uit de sfeer van de Heer, en voor deze moeilijkheid zullen we nog één duwtje geven. Men kan zich namelijk afvragen hoe het mogelijk is dat een afzonderlijke geest als eenheid in staat kan worden gesteld om als zodanig een hele geestelijke veelheid slechts als één persoonlijkheid voor zich te zien.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  871 - 872 - 873 - 874 - 875 - 876 - 877 - 878 - 879 - 880 - 881 - 882 - 883 - 884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892 - 893 - 894 - 895 - 896  ...