Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 896 van 1110

...  884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892 - 893 - 894 - 895 - 896 - 897 - 898 - 899 - 900 - 901 - 902 - 903 - 904 - 905 - 906 - 907 - 908 - 909  ...
[9] Ik zeg jullie: we bevinden ons dichtbij een zuilenrondeel, dat hier echter nog maar uit twaalf aparte zuilen bestaat. Tast een beetje om je heen, en dan zal jullie gevoel je al gauw zeggen hoe het hier met de zaken gesteld is. Kijk, daar achter jullie is meteen al een zuil; pak hem maar vast, dan zullen jullie hem vast en zeker meteen heel goed waarnemen.
Hoofdstuk 47: Negende verdieping. Verschil tussen wijsheids- en liefdelicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Hebben jullie op aarde nooit gehoord of gezien van welk middel zich de blinden als vervanging van hun gezichtsvermogen bedienen? Jullie zeggen: zij betasten en voelen of er iets is en wat het is. Welnu, als jullie voor de voorwerpen hier zo goed als blind zijn, voel dan en overtuig je ervan of er wel of niet iets is.
Hoofdstuk 47: Negende verdieping. Verschil tussen wijsheids- en liefdelicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, naar het lijkt hebben jullie weliswaar in menig opzicht gelijk, maar in werkelijkheid zijn jullie veronderstellingen en vermoedens evenals zo menig grappig lijkende frase nog heel veel luchtiger en doorzichtiger dan de voorwerpen van deze tiende galerij.
Hoofdstuk 47: Negende verdieping. Verschil tussen wijsheids- en liefdelicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Neem een geslepen diamant en leg hem op gloeiende kolen die door een kleine blaasbalg wat zijn aangewakkerd. De diamant zal spoedig, ja, ogenblikkelijk even gloeiend worden als de kolen, maar bij een dergelijke hitte absoluut niet vervliegen. Roep er dan iemand bij die de plaats waar de diamant gelegd is, niet kent. Hij kan een dag lang in de gloed staren, maar jullie kunnen ervan verzekerd zijn, dat hij evenals jullie, niet het minste spoor van de diamant zal ontdekken. Waarom niet? Omdat de diamant, als hoogst doorzichtig en buitengewoon hard voorwerp, onder volkomen gelijke licht- en gloeiomstandigheden niet van zijn omgeving te onderscheiden is; zijn kanten laten onder zulke heel gelijke omstandigheden geen markering van zijn vorm zien.
Hoofdstuk 47: Negende verdieping. Verschil tussen wijsheids- en liefdelicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Jullie zetten hier, zoals ik zie, grote ogen op en staan verbaasd te kijken. Wat is het dan dat jullie hier zo vreemd voorkomt?
Hoofdstuk 47: Negende verdieping. Verschil tussen wijsheids- en liefdelicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Jullie zeggen: lieve vriend en broeder, behalve een lichtgrijs-witachtige vlakke wand van het hoofdgebouw ontdekken we voor de afwisseling helemaal niets, behalve, als we omlaag kijken, delen van de eerdere galerijen. Maar datgene waarop we staan, kunnen we niet zien, dus noch een vloer noch een of ander zuilenrondeel noch een balustrade en al helemaal niet een of ander ornament van een zuilenrondeel. Zouden zich echter toch zulke dingen ook op deze ontzettend luchtige tiende galerij bevinden, dan vragen wij jou in alle ernst om een oogzalf, want met het gezichtsvermogen dat we nu tot onze beschikking hebben, zullen we bijzonder weinig te zien krijgen om vervolgens te kunnen beoordelen wat er zich misschien aan wondermooie en betekenisvolle zaken op deze tiende galerij bevindt.
Hoofdstuk 47: Negende verdieping. Verschil tussen wijsheids- en liefdelicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Zo zien jullie nu dat ook dit beeld juist is en we hebben bij deze gelegenheid ons ornament zo uitvoerig mogelijk belicht. Omdat hier uit de zeer doorzichtige materie niet veel meer valt op te maken, zullen we ons meteen naar een hogere verdieping begeven, en wel naar de negende verdieping ofwel de tiende galerij.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We zijn over de buitengewoon fijne wenteltrap naar boven gegaan en bevinden ons nu behouden en wel op de negende verdieping of op de tiende galerij. Kijk dan nu meteen eens aandachtig om je heen en vertel me dan, zoals gebruikelijk, wat jullie hier voor nieuws en merkwaardigs ontdekt hebben.
Hoofdstuk 47: Negende verdieping. Verschil tussen wijsheids- en liefdelicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, met jullie aardse wijsheid zou dat wel wat moeilijk gaan, maar toch was er bij de oude wijzen een schat aan spreekwoorden, waarmee men een echte wijze tamelijk goed kon uitleggen dat uit de katten via een zekere natuurlijke kringloop de muizen uiteindelijk weer uit de kat voortkomen. Jullie zeggen: iedereen berijdt graag zijn eigen stokpaardje; de ouden zeiden: similis simili gaudet, soort zoekt soort, en nog veel meer van soortgelijke spreekwoorden.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Jullie zeggen nu weliswaar: wil een verhelderend beeld volkomen juist zijn, dan moet het ook de ondergang en niet alleen de opgang of terugkeer aangeven, dus het nuttigen evengoed als het weer verteren. Het is waar, de kat verslindt de muizen zoals de eeuwigheid de tijdsperioden en haar werken, maar de tijdsperioden en haar werken komen ook weer uit de eeuwigheid voort. Maar of de muizen ook uit kat voortkomen? Daarover schijnen de vele wijzen uit het morgenland te zwijgen en wij zijn van mening dat wij zoiets, zelfs met een steen der wijzen zo groot als een centrale zon in onze hand, nauwelijks zouden kunnen verklaren!
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] In de eeuwigheid kunnen jullie alles, verleden, heden en toekomst, als op één punt samen aantreffen. Wanneer dit echter zo wordt aangetroffen, dan moet het worden aangetroffen als iets dat verslonden is.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Kijk eens naar onze kat: als jullie haar geestelijk zouden kunnen beschouwen, dan zouden jullie in dit dier niets anders zien dan een samenvoeging van een bijna ontelbaar aantal muizen en muisachtige diertjes. Dat dit juist is, daarvan getuigt de tamelijk sterke gelijkenis tussen deze beide diersoorten. Alleen is bij een kat alles meer afgerond, hetgeen aangeeft dat de gehele inhoudelijke ruimte groter is evenals bij de bol. Bij de veel kleinere muis is alles spitser; hetgeen op een veel geringere inhoudelijke ruimte wijst.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Maar hoe zit het dan met de kat en de muis? - Kijk, jullie hoeven de zaak maar om te keren en het beeld is weer juist. Een kat is een dier dat voortdurend vervuld is van moordlust op muizen en ook andere muisachtige diertjes; de piramide stelt dus een muis voor zoals in het begin al werd gezegd, en de bol de kat.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Uit deze nu zoveel mogelijk verklarende volzinnen, kunnen jullie zeker tamelijk goed begrijpen dat jullie beeld als voorlopige verklaring over de betekenis van dit ornament zeker bijzonder goed geslaagd is, want jullie mogen het wenden of keren zoals je wilt, toch zullen jullie altijd hetzelfde eindresultaat verkrijgen.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Zo kunnen jullie je ook geen begrensde tijd voorstellen, maar wel een ingedeelde tijd. Indien jullie echter een uitgerekte bol als een tot tijdperken uitgedijde eeuwigheid indelen, dan ligt er zoals gezegd, een of andere gebeurtenis van begin tot eind tussenin, zonder welke er aan een tijdsindeling niet valt te denken. Denk maar eens na; hoe lang meten jullie al de tijd? Vanaf jullie geboorte tot aan de huidige levensperiode. Kijk, dat is jullie tijdsdoorsnede; dit omsluit het begin en het einde van jullie aardse leven en naar beide zijden bevindt zich een eindeloos uitgestrekte lijn, waarvan het einde nergens anders dan alleen voor jullie bij jullie levensdoorsnede te vinden is, dat wil zeggen dat er voor jullie geboorte een eeuwig lange tijd verstreken is en er na jullie overgang eveneens weer een oneindige tijdsduur zal volgen.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  884 - 885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892 - 893 - 894 - 895 - 896 - 897 - 898 - 899 - 900 - 901 - 902 - 903 - 904 - 905 - 906 - 907 - 908 - 909  ...