Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 897 van 1110

...  885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892 - 893 - 894 - 895 - 896 - 897 - 898 - 899 - 900 - 901 - 902 - 903 - 904 - 905 - 906 - 907 - 908 - 909 - 910  ...
[4] Maar een spitse piramide met een ronde vorm (kegel) duidt ongetwijfeld een opeenvolging van tijden aan. Waarom? Omdat, om te beginnen, de cirkel van de puntpiramide het uitgaan vanuit de eeuwigheid aangeeft doordat zij eigenlijk een uitgerekte bol beschrijft waarvan de cirkels naar de spits toe steeds kleiner worden. Snijden jullie zo'n, naar twee kanten uitgerekte bol in het midden door, dat wil zeggen door de gordel, dan zullen jullie twee piramiden (kegels) krijgen, hetgeen wil zeggen dat door deze manipulatie de eigenlijke eeuwigheid op zich is uitgerekt tot een opeenvolging van tijden. Omdat jullie de uitgerekte bol bij de gordel in tweeën delen, liggen alle gebeurtenissen daartussen, want daar is hun begin en hun einde.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Ik heb het overeenstemmende beeld dat jullie je hebben gevormd, vernomen en goed begrepen, en ik moet jullie bovendien nog bekennen dat jullie op jullie aarde binnen korte tijd miljoenen zouden bezitten als jullie van de hoofdprijs in de loterij even zeker zouden kunnen zijn als nu over de juistheid van jullie vergelijking over de innerlijke betekenis van het hier aanwezige ornament. Jullie hebben de spijker op de kop geslagen, maar dat zegt hier niet al te veel, want waar men de spijker nergens anders dan op de kop kan treffen, is het ook geen kunst, ja zelfs geen succes meer om de spijker op de kop te slaan. Want jullie hadden evengoed kunnen zeggen: de onderste spitse piramide stelt een 'muis' voor en de hangende bol een 'kat', en jullie hadden de zaak even juist omschreven als met 'tijd' en 'eeuwigheid'. Dat dit alles echter juist is, zal dadelijk onze nu volgende beschouwing duidelijk maken.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Opdat jullie je echter daarvan des te levendiger kunnen overtuigen, mogen jullie een willekeurig beeld beschrijven dat overeenstemt met de betekenis van dit ornament, dan zal ik jullie met de genade van de Heer bij de volgende gelegenheid aantonen, dat ik met mijn stelling volkomen gelijk heb.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Ik wil jullie hiermee alleen maar aantonen dat getallen, jaren, dagen, uren en minuten in de geest absoluut niet die betekenis hebben waar ze voor staan, maar dat de wijsheid van de geest anders is dan die van het aardse verstand. Jullie zullen nu dan hopelijk ook een beetje beginnen te begrijpen dat ik daarnet volkomen juist tot jullie heb gesproken toen ik jullie zei: jullie kunnen je over de betekenis van deze versiering dan ook een willekeurig overeenstemmend beeld vormen en dan hebben jullie toch volkomen de ware betekenis van dit ornament van het zuilenrondeel beschreven.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Kijk, zo'n uitspraak komt jullie veel natuurlijker voor omdat jullie daar meer aan gewend zijn, hem al vaker gehoord hebben en daarover ook min of meer passende vergelijkingen hebben gemaakt. Zouden jullie daar nooit van hebben gehoord, dan zou die uitspraak jullie even wonderlijk in de oren klinken als wanneer ik jullie zou zeggen: zevenhonderdertig en vier jaar zijn gelijk aan 27 dagen en enkele luttele uren en één uur één minuut op zich.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Jullie zeggen nu weliswaar: als dat met 8 zo is, dan moet dat ook voor alle andere getallen opgaan. Dat is juist en zeker, maar zolang jullie nog met aardse getallen en maatstaven omgaan en van oordeel zijn dat God en de zuivere geesten net zo moeten tellen als jullie, zullen jullie van zoiets de diepe betekenis niet volledig kunnen begrijpen.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Wanneer een profeet nu zegt: voor God zijn duizend jaren als één enkele dag en het getal van alle mensen is gelijk een nul voor de Heer, wat zeggen jullie dan van deze mathematische verhoudingen? Want eigenlijk moeten jullie toch zeggen: God heeft jaren en dagen ingesteld en het jaar samengesteld uit driehonderd en ruim zestig dagen. Hij moet dan toch zelf eerst een goed onderscheid tussen de dagen en de jaren hebben gemaakt, anders zou het voor Hem zeker onmogelijk zijn geweest om dagen en jaren zo goed geordend en goed te onderscheiden op elkaar te laten volgen.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Nu stelt Jeruzalem onder het werkend principe van liefde en wijsheid eveneens de Heer voor, hetgeen jullie uit de beweegreden voor het ontstaan van deze stad en uit haar doelmatige inrichting duidelijk kunnen opmaken. Zodoende zijn de Heer of Zijn liefde en wijsheid of de zojuist aangeduide stad Jeruzalem volkomen identiek; en het getal 8 dat de Heer als een vereend, volmaakt wezen voorstelt, moet dan eveneens datgene voorstellen wat vanuit welk standpunt dan ook bekeken, de Heer in Zijn vereende volmaaktheid voorstelt. Jeruzalem echter doet dat, en daarom kan het ook met hetzelfde recht door het getal 8 worden aangeduid.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Daarop zullen jullie zeggen: dat twee keer vier acht is, dat zien we in, maar dat twee keer vier - landen, steden en volkeren kan betekenen, lijkt wel wat sterk op gebazel. Vanuit logisch verstand geredeneerd, zeker; maar vanuit het geestelijke gezien, waar elk getal een onuitputtelijke overeenstemmende geestelijke oerbetekenis heeft, zal dit antwoord volkomen juist zijn. Maar ik zie dat dit gegeven jullie weetgierigheid erg prikkelt en jullie zouden graag een klein sprankje licht willen hebben; daarom zal ik voor jullie toch nog een paar sprankjes tevoorschijn laten komen.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, jullie hebben enerzijds wel gelijk wanneer jullie het geestelijke met aardse maatstaven meten, maar meten jullie het geestelijke geestelijk, dan zullen jullie gemakkelijk gewaarworden dat jullie eerdere gevolgtrekking op een zeer wankele basis berust. Jullie hebben zeker in de brieven van mijn lieve broeder Paulus gelezen dat hij niet zelden gezegd heeft dat de wijsheid van de wijzen in Christus voor de wereld de grootste dwaasheid zou zijn. Dat is ze ook werkelijk; maar hoe dan?
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Een andere geest kan naar jullie toekomen en jullie verhalen vertellen over jullie aarde, over de grijze prehistorie, evenals over de jongste verleden tijd en de tegenwoordige tijd, die op aarde eigenlijk nooit hebben plaatsgevonden. Ja, hij kan nog een andere streek uithalen; hij kan echte daden uit de tegenwoordige tijd naar het grijze verleden verplaatsen en omgekeerd daden uit het grijze verleden naar de tegenwoordige tijd. Zo kan hij ook de plaatsen verwisselen waar de een of andere daad werd verricht. Zo kan hij ook de aarde met de zon verwisselen en nog meer van zulke dingen die totaal in tegenspraak met jullie beoordelingsvermogen zijn. Hij kan duizend zetten op de plaats waar jullie een één hebben en ook omgekeerd. Wat zullen jullie met je aardse, wijs geordende beoordeling daarop zeggen? Jullie zullen zeker niets anders uit kunnen brengen dan: hoor toch eens wat die geest bazelt!
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Kijk, als jullie tellen, dan denken jullie dat de ordening van jullie getallensysteem volmaakt is en geen lacunes kent, maar ik zeg jullie dat zich tussen al die getallen een niet te dichten kloof bevindt die slechts voor de hoogste geest zichtbaar opgevuld is. Welk oordeel zouden jullie dan vellen wanneer een van het hoogste genadelicht vervulde geest voor jullie zou gaan staan en tussen één en twee talloze miljarden zou tellen en tenslotte zou zeggen: en toch is de kloof tussen jullie twee systematisch geordende getallen nog lang niet opgevuld. En wanneer hij jullie dan in nog diepere, niet gedichte kloven tussen de door hem getelde miljarden, die zich allemaal tussen jullie één en twee bevinden, zou leiden, dan zullen jullie zeggen:
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Nu hebben jullie daar wat over nagedacht en ik zeg jullie: hier is de situatie als volgt: jullie hadden daarover kunnen denken wat je maar had gewild, en toch hadden jullie een volkomen juist en waarheidsgetrouw beeld dat overeenstemt met de innerlijke betekenis van dit ornament moeten vinden. Jullie zeggen nu weliswaar met enige verbazing:
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Kijk maar eens: aan een doorzichtig wit koord hangt een heel eenvoudige, glasheldere, doorzichtige bol met een doorsnee van ongeveer een klafter. Vanaf de vloer van het zuilenrondeel reikt een volkomen ronde, heel smalle kegelpiramide, die even doorzichtig is als de bol zelf, met zijn punt omhoog tot aan de bol. Zien jullie dat? Jullie zeggen: we nemen dat al waar als een heel zwak beeld in onszelf. Goed, zeg ik jullie, maar denk daar nu zelf eens wat over na en kijk eens of jullie de betekenis van dit ornament niet bij benadering kunnen vinden. - Bij een volgende gelegenheid zal ik jullie vondst dan naar behoren toelichten.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Neem daarom alleen mijn raad in acht en beschouw de witglanzende wand ofwel in jezelf die kant van je gemoed die vrij is van ijdele wereldse gedachten; dan zullen jullie het heel eenvoudige maar veelzeggende ornament van dit zuilenrondeel heel spoedig en gemakkelijk ontwaren.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  885 - 886 - 887 - 888 - 889 - 890 - 891 - 892 - 893 - 894 - 895 - 896 - 897 - 898 - 899 - 900 - 901 - 902 - 903 - 904 - 905 - 906 - 907 - 908 - 909 - 910  ...