Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 906 van 1110

...  894 - 895 - 896 - 897 - 898 - 899 - 900 - 901 - 902 - 903 - 904 - 905 - 906 - 907 - 908 - 909 - 910 - 911 - 912 - 913 - 914 - 915 - 916 - 917 - 918 - 919  ...
[2] Als ik hier niet jullie gast, maar jullie de mijne zouden zijn, dan zouden we reeds lang op de plaats van bestemming zijn; maar ik moet hier jullie onzekerheid en besluiteloosheid met jullie delen om ze in goede banen te leiden. Daarom gaat de tocht ook wat langzamer. Dat doet echter geen afbreuk aan de zaak, want we weten met de genade van de Heer, onze wat aarzelende voortgang heel goed te benutten.
Hoofdstuk 32: Het verdere verloop van de wandeltocht op de zon. De architectuur van het paleis beantwoordt aan de verhoudingen van het menselijk wezen Het zonnepaleis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Welnu, wat is vervolgens het einde van de derde levenslaan? Ik denk dat ik jullie dit niet verder hoef uit te leggen. Jullie hoeven maar naar het eerste het beste kerkhof te gaan, en daar zullen jullie een heleboel uitlopers van breed begonnen menselijke levenslanen vinden.
Hoofdstuk 31: Voortzetting van de wandeltocht op de zon. De overgang van het materiële naar het geestelijke leven in overeenstemmende beelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] De goedontwikkelde en gestudeerde zoon wordt, om praktijkervaring op te doen, in een bedompt kantoor op een kruk neergezet, van waaraf hij ook niet bepaald veel vooruitzichten heeft; en voor de dochter geldt: nu moeten we haar ook nog de nodige huishoudelijke vaardigheden laten bijbrengen. Wanneer jullie dit gegeven slechts enigszins aandachtig bekijken, dan kan jullie de betekenis van de steeds smaller wordende laan van het in het begin zo breed geprojecteerde menselijke leven onmogelijk ontgaan.
Hoofdstuk 31: Voortzetting van de wandeltocht op de zon. De overgang van het materiële naar het geestelijke leven in overeenstemmende beelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Een zogenaamd toneelstuk begint bij jullie vaak buitengewoon geheimzinnig en eindigt meestal in een bijzonder weinigzeggend schijnhuwelijk. Zo beginnen ook jullie instrumentale muziekstukken vaak heel breedvoerig en eindigen dan zo summier, dat men echt zou kunnen zeggen: voor dit uiterst eenvoudige slot was werkelijk niet zoveel ophef nodig geweest. Zo begint ook jullie toonladder met een zware, brede en diepe bastoon om tenslotte met mooie hoge, heel fijne tonen te eindigen. Hebben jullie nu genoeg aan deze voorbeelden?
Hoofdstuk 31: Voortzetting van de wandeltocht op de zon. De overgang van het materiële naar het geestelijke leven in overeenstemmende beelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Bovendien is het ook heel aangenaam om op deze groenblauwe fluwelen grond te lopen en daarom kunnen we ons deze wat langer durende tocht best laten welgevallen. Ook komt tenminste ruim de helft van het merkwaardige hoofdgebouw in het midden van deze ringmuur steeds dichterbij en daarom hebben onze ogen voortdurend heel wat te doen. Zoals jullie zien, hebben we de rij piramiden reeds bereikt en er is nog steeds geen andere hindernis te ontdekken, behalve dan de ringmuur die, doordat we er dichterbij komen, steeds hoger wordt. Naar het mij nu lijkt, loopt deze helemaal niet gelijkmatig door, maar bestaat hij uit louter zuilengangen die een buitengewoon prachtvolle aanblik beginnen te bieden.
Hoofdstuk 32: Het verdere verloop van de wandeltocht op de zon. De architectuur van het paleis beantwoordt aan de verhoudingen van het menselijk wezen Het zonnepaleis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Hoe luidt echter dit voorbeeld? Dat ligt jullie na aan het hart. Jullie hoeven maar een blik te werpen op de huidige opvoeding van jullie kinderen, en dan hebben jullie het hele voorbeeld al kant en klaar. Wat een grootse en uitvoerige plannen maken welgestelde ouders vaak niet voor hun kinderen? De zoon moet studeren en zich daarnaast nog allerlei andere kunsten en vaardigheden eigen maken; en voor de dochter komen er minstens een half dozijn verschillende leraren over de vloer. Het lijkt wel alsof de zoon een regent en de dochter de vrouw van een vorst moet worden. Uiteindelijk heeft de zoon zijn studies voltooid en heeft de dochter zich in het bezit van allerlei weinigzeggende vaardigheden uit de klauwen van haar leraren bevrijd. Maar wat gebeurt er nu?
Hoofdstuk 31: Voortzetting van de wandeltocht op de zon. De overgang van het materiële naar het geestelijke leven in overeenstemmende beelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Een derde voorbeeld krijgen jullie door het beschouwen van jullie ceremoniële eredienst. Met grote praal komt men uit de zogenoemde sacristie en men stelt zich dan zowel voor het altaar als in de achtergrond van de kerk op het koor steeds meer in de breedte op; maar zeker na het derde deel van de mis worden de delen van de mis al korter en gewoonlijk ook steeds weinigzeggende, en waar men eigenlijk de grootste breedvoerigheid zou verwachten, namelijk bij de zogenaamde 'consecratie', ziet het er al heel magertjes uit. Daarna wordt het steeds soberder, totdat alles tenslotte met het korte 'Ite missa est' is afgelopen.
Hoofdstuk 31: Voortzetting van de wandeltocht op de zon. De overgang van het materiële naar het geestelijke leven in overeenstemmende beelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Ook een geschiedschrijver bewaart het meest onbeduidende feit voor de allerlaatste bladzijde, terwijl hij aan het begin een zeer brede blik op het gehele aardoppervlak wierp. Zo kunnen jullie, met uitzondering van Gods Woord, bijna alle werken bekijken, en jullie zullen ontdekken dat ze aan het slot heel dunnetjes eindigen. Ik hoop dat dit voorbeeld duidelijk genoeg is.
Hoofdstuk 31: Voortzetting van de wandeltocht op de zon. De overgang van het materiële naar het geestelijke leven in overeenstemmende beelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Hoe moet men dat begrijpen? Dat kunnen we heel gemakkelijk aantonen, want iets dergelijks bestaat ook op jullie aarde, al wordt het daar niet direct door een laan uitgedrukt. Enkele voorbeelden zullen ons dat tijdens de wandeltocht door deze derde laan, waarbij toch niet veel belangrijks te zien valt, volkomen verduidelijken.
Hoofdstuk 31: Voortzetting van de wandeltocht op de zon. De overgang van het materiële naar het geestelijke leven in overeenstemmende beelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[24] Een mens die plezier beleeft aan zo'n wereld van klatergoud lijkt op een rijkaard die in zijn droom met miljoenen smijt, maar wanneer hij ontwaakt, merkt dat hij volkomen platzak is. Ik denk dat jullie me zullen begrijpen, en omdat ons obstakel overwonnen is, kunnen we alweer verder trekken.
Hoofdstuk 30: Voortzetting van de tocht op de zon. Twee obstakels bij het bidden: gebrek aan inzicht en liefde voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Dat heb ik nu voor mijzelf gedaan en jullie moeten dit doen in mij en kijk, de waterhooskolom is alweer gedeeld, zodat we zonder enige moeite onze tocht weer kunnen voortzetten.
Hoofdstuk 30: Voortzetting van de tocht op de zon. Twee obstakels bij het bidden: gebrek aan inzicht en liefde voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Op aarde doen jullie onder elkaar toch hetzelfde. Waarom zou de Heer, die daar de meest liefdevolle en verstandige beweegredenen toe heeft, dat dan niet doen? Zal een uiterst goedgezinde rijke man aan iemand die hem tweehonderd daalders te leen vraagt, de eigenlijk in werkelijkheid benodigde tweeduizend daalders geven? Ik zeg jullie: dat zal hij niet doen, ook al zou hij zeker weten dat degene die het geld van hem wil lenen, de grotere som absoluut nodig heeft.
Hoofdstuk 30: Voortzetting van de tocht op de zon. Twee obstakels bij het bidden: gebrek aan inzicht en liefde voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Onder ons gezegd is het daarom beter dat ieder mens, als het hemzelf betreft eerder, zoals jullie plegen te zeggen, van een mug een olifant maakt dan omgekeerd. Dan zal degene die vanuit zo'n uitgangspunt veel vraagt ook veel ontvangen; maar wie weinig vraagt moet niet verwachten dat de Heer hem een onbevattelijk en ongevraagd extraatje achterna zal werpen.
Hoofdstuk 30: Voortzetting van de tocht op de zon. Twee obstakels bij het bidden: gebrek aan inzicht en liefde voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Kijk, er ligt alweer een prachtige laan voor ons die eveneens naar het einde toe smaller wordt. Dat is al de derde die we betreden. Wanneer jullie deze drie lanen achter elkaar bekijken, dan sluiten ze in zekere zin als drie op elkaar gestoken kegels op elkaar aan, waarbij het eindpunt van de ene telkens in de basis van de volgende valt; want als de lijnen van de eerste laan zouden doorlopen, dan zouden deze elkaar moeten kruisen op het punt waar we het eerste monument hebben aangetroffen. Maar de berekening is zo gemaakt dat de beide rijen bomen precies daar ophouden waar we aan het eind van een laan telkens een groot bomenrondeel met in het midden een ornament hebben aangetroffen. Daarom begint deze derde laan eveneens weer heel breed en zal tenslotte net als de eerdere heel smal eindigen.
Hoofdstuk 31: Voortzetting van de wandeltocht op de zon. De overgang van het materiële naar het geestelijke leven in overeenstemmende beelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[23] Er zijn zeker heel veel mensen op aarde die al lang de waarheid in haar stralende licht hebben herkend, maar toch kunnen ze zich niet losmaken van de wereld, want haar stralen bekoren hen te zeer. Hoeveel verlokkend klatergoud deze wereld echter in zich bergt en hoe dat eruitziet, kan een wat nauwkeuriger beschouwing van dit monument jullie haarfijn laten zien. Eigendommen, geld, allerlei comfort, overvloedige maaltijden, mooie vrouwen, elegante kleding en nog veel meer van dergelijke zaken zijn nog heel machtig klatergoud van de wereld, zelfs al voor behoorlijk verstandige mannen. Over vrouwen praten we maar niet, want bij hen heeft de domheid meestal haar oorspronkelijke woonplaats.
Hoofdstuk 30: Voortzetting van de tocht op de zon. Twee obstakels bij het bidden: gebrek aan inzicht en liefde voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  894 - 895 - 896 - 897 - 898 - 899 - 900 - 901 - 902 - 903 - 904 - 905 - 906 - 907 - 908 - 909 - 910 - 911 - 912 - 913 - 914 - 915 - 916 - 917 - 918 - 919  ...