Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 924 van 1110

...  912 - 913 - 914 - 915 - 916 - 917 - 918 - 919 - 920 - 921 - 922 - 923 - 924 - 925 - 926 - 927 - 928 - 929 - 930 - 931 - 932 - 933 - 934 - 935 - 936 - 937  ...
[4] Om deze reden hebben jullie in de sferen van mijn negen voorgaande broeders alle verschijningsvormen in het begin dan ook bekeken zoals een blinde de kleuren. Jullie zagen talrijke vormen en handelingen, maar hebben bij de eerste aanblik niets van dit alles begrepen omdat jullie gekeken hebben vanuit het licht van jullie geloof. Maar een tweede, veel dieper schouwen is hetgeen vanuit de liefde gebeurt. Daarbij ziet men niet dadelijk wat er al is, maar men ziet slechts wat men in zijn liefde opneemt, waarna men het opgenomene in zijn diepste wezen beschouwt.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] In alle vorige sferen hebben jullie verschijningsvormen gezien en uit deze verschijningsvormen moesten jullie de waarheid dan afleiden. Kijk, dat is de eerste manier waarop de mens vanuit het licht van zijn geloof eerst vormen ziet, maar deze nergens doorgrond en ze pas begrijpt wanneer ze hem in het hoogste licht van de hoogste liefde onthuld worden.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Jullie bevinden je reeds in zijn sfeer en daarom wil Ik jullie ook meteen vertellen dat jullie je in de sfeer van Mijn lieve Johannes bevinden. Houd je aan hem, hij zal jullie op zijn manier heel veel wonderbaarlijks en verhevene laten zien. Johannes wenkt jullie om hem te volgen. Dus volg hem ook!
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Omdat jullie dit nu allemaal van tevoren weten, kunnen jullie je nu ook in de sfeer van deze tiende geest begeven, en let daar wederom heel goed op. Amen.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Welnu, precies zo is het ook gesteld met de sferen van de volmaakte geesten. Ik zou jullie nog heel wat voorbeelden kunnen geven, maar voorlopig is dit genoeg.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Hier aan Mijn zijde staat ook reeds de geest in wiens sfeer jullie dit alles werkelijk zullen zien om dan tenslotte te zeggen: voorwaar, in de sfeer van deze geest waren de dingen weer heel anders gevormd, maar in diepste wezen komen ze toch op hetzelfde neer en tonen dat de Heer alles in alles en dus overal de eeuwige, oneindige liefde en wijsheid Zelf is.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Opdat jullie niet denken dat zoiets alleen bij deze twee gegeven voorbeelden te zien zou zijn, zal Ik er op grond van Mijn grote vindingrijkheid nog enkele geven. Laten we het volgende aannemen: tien bekwame schilders krijgen de opdracht om een ochtendlandschap te schilderen. De schilderijen zijn klaar en afgeleverd. Ga ze maar eens bekijken; het ene is nog mooier en echter dan het andere. Elk schilderij geeft duidelijk een ochtendlandschap weer, maar niet een komt ook maar op een enkel punt overeen met een van de andere.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Nu vraag Ik echter, omdat ieder in zeker opzicht anders heeft geschreven: wie heeft er nu goed geschreven? Het antwoord daarop kan onmogelijk anders luiden dan: eenieder van hen schrijft een en dezelfde waarheid; eenieder verkondigt Mij; eenieder dwingt liefde, deemoed, zachtmoedigheid en geduld af. Iedereen heeft over precies dezelfde gebeurtenissen verteld; wie deze in het juiste geestelijke licht ziet, zal daarin de wonderbaarlijkste overeenkomst ontdekken. Wanneer jullie de verschillende verzen uit alle profeten en evangelisten samenvoegen, dan zullen ze in het ware licht gezien, als vruchten van een en dezelfde boom zijn.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Ik heb echter nog een voorbeeld bij de hand. Wanneer jullie in de Schrift de profeten, dan de evangeliën alsook de brieven van Paulus, die van andere apostelen en leerlingen en tenslotte nog de Openbaring van Johannes doornemen, dan moeten jullie toch zeggen: hier schrijft eenieder toch een andere taal, bedient zich van andere beelden en werkt aan een heel andere stof. Zelfs de vier evangelisten stemmen zelfs bij historische gebeurtenissen niet met elkaar overeen. Paulus predikt in zijn brieven noch het ene noch het andere evangelie, en de Openbaring van Johannes is op zich al in zulke wonderlijke beelden gehuld, dat men er nooit helemaal wijs uit kan worden.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Kijk, dat komt omdat iedere geest zijn eigen, vanuit Mij wonderbaar opgebouwde sfeer bezit, waardoor hij zichzelf en al zijn broeders de grootste vreugde en zaligheid kan bereiden. Bovendien is de sfeer van iedere geest nog oneindig en in haar soort eeuwig onuitputtelijk in de meest uiteenlopende wonderbaarlijke vormgevingen. Maar hoe eindeloos wonderbaar uiteenlopend de vormgevingen in de sferen van een engelengeest ook zijn en jullie bij het beschouwen ervan kennelijk moeten zeggen: buiten deze oneindig wondervolle veelheid van vormen kan men zich verder niets meer voorstellen, zeg Ik jullie: ga maar vlug over naar de sfeer van iemand anders en dan zal jullie oordeel spoedig heel anders luiden en zullen jullie zeggen: ja, wat is dat nu weer? Ongelooflijk, daar zijn alweer andere vormen! En Ik zeg jullie daarover: zo is het gesteld met het geestelijke diorama. Het uiterlijke raampje is hetzelfde; maar kijk je naar binnen, dan vind je overal een andere wereld!
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Weer goed, zeg Ik jullie! Wat het 'meer vertrouwd' betreft, dat ligt aan de verwantschap die er bestaat tussen de sfeer van de componist met die van jullie. Op zich is elke compositie echter vol leven, geest en waarheid.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Welke zal dan de eerste prijs behalen? Ik zeg jullie: als de geestrijke koning rechtvaardig wil zijn zoals Ik, dan zal hij toch veel dieper in zijn buidel moeten tasten en aan eenieder de toegezegde premie uitreiken.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Goed, zeg Ik jullie; maar zeg Me nu ook, welke compositie - natuurlijk zo goed mogelijk uitgevoerd - jullie het best beviel. Dan kunnen jullie toch waarlijk niets anders zeggen dan: iedere composities op zich is ons buitengewoon goed bevallen; toch waren er enkele bij, die ons op een bepaalde manier meer vertrouwd in de oren klonken dan sommige andere.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Jullie zullen zeker zeggen: werkelijk, hier is het ene werk in zijn soort even knap en wondermooi als het andere; in ieder werk herkent men de grote meester. Maar hoe verschillend is de interpretatie, hoe verschillend het aangebrachte muzikale ritme, hoe verschillend de toonsoorten, hoe verschillend de instrumentatie en de indeling van de gezangen, hoe verschillend de melodieën, hoe verschillend de begeleidingen daarvan! In elk stuk heel andere fraseringen en heel andere modulaties!
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Wanneer jullie dan zouden moeten beoordelen wie van deze honderd geleerden bij het bewerken van het thema de waarheid het dichtst heeft benaderd, dan kunnen jullie niets anders zeggen dan: wij vinden dat ieder voor zich de spijker op de kop heeft geslagen. Er is tegen niemand van hen iets in te brengen; ieder heeft op zijn manier gelijk. Op het belangrijkste punt komen alle bevindingen met elkaar overeen, slechts de manier van beschrijven is, afhankelijk van de liefde van de schrijver, verschillend.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  912 - 913 - 914 - 915 - 916 - 917 - 918 - 919 - 920 - 921 - 922 - 923 - 924 - 925 - 926 - 927 - 928 - 929 - 930 - 931 - 932 - 933 - 934 - 935 - 936 - 937  ...