1796 resultaten - Pagina 94 van 120
... 82 - 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 ...
[10] Dit was namelijk het teken dat je over het hoofd hebt gezien: in het midden van de gloed bevond zich, van alle kanten door de levendige vlam omgeven, een hart. En dat hart vlamde en de vlammen uit dat hart vormden nu juist de tekens die jij hebt gelezen. Lees je deze tekens op zich, dan zijn ze huiveringwekkend, ja allerhuiveringwekkendst, maar lees je ze vanuit dit hart, dan zijn ze vol zaligste verwachtingen. Op zich zijn ze een gericht van waaruit nergens een uitweg naar een beter leven te ontdekken valt, maar vanuit het hart zijn ze een erbarming van God waarin iemand die zich eenmaal in het hart bevindt, eeuwig nooit verloren kan gaan.Hoofdstuk 17: De kern van de voorwaarden - kun je God liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Kijk nu, er treedt een man vanuit de zeer aanzienlijke menigte naar voren die uit de vlammen de volgende voorwaarden leest: ontevredene met jouw zalige lot! Wat wil je? Waar wil je naartoe? Je kent tot op heden geen lijden en nog nooit werd jouw wezen door pijn aangeraakt. De dood is jou vreemd en jouw nek heeft nog nooit een zware last getorst. Blijf je op deze wereld volgens de eeuwige ordening van God, dan kun je eeuwig nooit vallen, in het verderf gestort worden en te gronde gaan. Wat jouw hart maar wenst en voelt, heb je en zul je altijd hebben.
Hoofdstuk 16: Tweeërlei mensen - schepselen en kinderen. Eerste voorwaarden om tot het kindschap Gods te komen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Voor hen is God niet meer de God die Hij voor ons is: een eeuwig ontoegankelijke, die nooit door een oog van deze wereld aanschouwd kan worden, maar voor hen is Hij een waarachtige Vader die altijd onder hen is, hen leidt en met hen spreekt zoals ik met jullie, voor hen zorgt, verbouwt en kookt, zodat zij eeuwig geen zorgen hoeven te hebben. En in hun volmaaktheid zijn ze dan, evenals hun almachtige Vader, volkomen heer over de hele oneindigheid en ze verheugen zich over hun eindeloze machtsvolkomenheid, die ze vanuit hun Vader bezitten!
Hoofdstuk 16: Tweeërlei mensen - schepselen en kinderen. Eerste voorwaarden om tot het kindschap Gods te komen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Het is heel gemakkelijk om deze aangename bestemming te bereiken. Want wie gelooft dat de Heer de enige God van de hemel is en heel de wereld die we met onze voeten betreden, en vanuit deze gedachte de Heer der heerlijkheid eert door offers en aanbidding op de manier zoals dat op deze hele wereld voor zover we haar kennen gebruikelijk is, die heeft zich zoals jullie allen weten voor deze aangename bestemming waardig getoond. De transformatie zal zoals jullie allen bekend is op een hoogst aangename en weldadige wijze geschieden. En iedere bewoner van deze wereld heeft het volste recht om zich daarop ten zeerste te verheugen.
Hoofdstuk 16: Tweeërlei mensen - schepselen en kinderen. Eerste voorwaarden om tot het kindschap Gods te komen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Het is waar, er liggen nog miljarden en miljarden sterren en werelden in jullie, maar uit deze miljarden is er slechts één vrijgekomen. Deze staat voor ons en ligt onder onze voeten als een heerlijk hemels vaderland. Maar wij vragen: waar sta jij, heerlijke wereld, in jouw grote werkelijkheid? Vanuit welke omgeving uit de wijde hemelen trof jouw machtige straal jouw evenbeeld in ons en plaatste dit als een prachtige weerschijn naar buiten? Maar wij weten niet waar jouw straal vandaan kwam!
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Ik zie in jullie nu wel een vraag betreffende de zojuist genoemde drie wijze sterrenkundigen uit het morgenland. Ik weet, dat jullie daarover ook al opheldering hebben gekregen. Maar jullie weten niet, dat vanuit de hemel nu eenmaal geen boodschap volkomen ontsluierd tot de mensen op aarde kan komen, maar dat elke boodschap nog altijd door een huls omsloten is. Want zonder zo'n hulsachtige omsluiting kan geen boodschap, die zuiver geestelijk is, uit de hemelen tot de mensen komen, evenmin als iemand van jullie in staat zou zijn om de etherische voedingsstoffen die voor het lichaam geschikt zijn, zonder toevoeging van grovere materie in zich op te nemen.
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Vanuit zo'n engelengeest sprak de geest van de Heer dan alsof de Heer zelf rechtstreeks sprak. Maar in zo'n engelengeest was toch nooit de gehele volheid van Gods geest aanwezig maar slechts in zoverre als voor het beoogde doel noodzakelijk was.
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Mijn lieve vrienden en broeders, hierover denken jullie onjuist. Jullie hebben dit werk weliswaar niet gebouwd, evenmin als deze hele wereld, maar jullie hebben dit prachtige woonhuis samen met deze wereld vanuit jezelf tevoorschijn geroepen en dat wil toch ook heel wat zeggen. Jullie zeggen toch ook vaak onder elkaar: dit of dat was voor mij opbouwend. Wat wilden jullie daarmee zeggen? Ik zeg jullie, niets anders dan: het een en ander heeft vanuit mijn diepste wezen een kracht opgewekt die mij op de een of andere manier deed opleven. Dit opleven ontwikkelde zich in mij tot een verheven geestelijke vorm en door deze vorm zag ik in dat de Heer overal de allergrootste liefde en wijsheid Zelf is! Door dit inzicht ontbrandde mijn hart en daarin aanbad ik God in geest en waarheid.
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] En zouden jullie het hele universum niet in je hebben, dan zou voor jullie ogen de ganse hemel zonder sterren zijn. En zouden jullie het geestelijke rijk der hemelen en het eeuwige leven vanuit de Heer niet in je hebben, waarlijk, dan zouden jullie er niet over kunnen nadenken noch erover spreken. Zoals dit echter allemaal met elkaar in verband staat, zo is het ook met de kracht en de tegenkracht.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Omdat ieder mens ook een vrije wil heeft en bovendien het vermogen om vanuit zichzelf ook naar uiterlijke, dus vreemde vormen te kijken, kan hij met zijn wil en met zijn aan zijn wil onderdanige liefde deze vreemde vormen in zich opnemen en ze zich toe-eigenen. Kijk, deze vreemde vormen worden dan tot geroofde en ook te begeerlijke gedachten in de mens, en omdat deze nu voortkomen uit eigenliefde, welke een roofzuchtige en heerszuchtige liefde is omdat ze alle vreemde vormen voor zichzelf wil bemachtigen en beheersen, zijn dat dan de eigenlijke slechte gedachten. Jullie zeggen toch zelf: onrechtvaardig goed gedijt niet! Dit is bij de hoofdlevensvraag toch zeker de allervoornaamste voorwaarde, en iedereen die niet op zijn eigen grond bouwt, bouwt op zand. Hoe men echter op eigen grond bouwt, dat zal mijn sfeer jullie leren.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Vanwaar komen de gedachten? Het antwoord ligt zowel enkelvoudig als eindeloos meervoudig in het brandpunt van God in jullie. Kijk, in dit machtige brandpunt is de fabriek van jullie gedachten en wensen gebouwd. Vanuit dit brandpunt denken jullie oorspronkelijk en jullie veelheid van gedachten is oneindig omdat in het goddelijke brandpunt in jullie het Goddelijke eveneens in heel Zijn oneindigheid voorhanden is.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Maar heeft de leidsman ze ook gezien zoals jullie ze zagen? Kijk, dat is een andere vraag. Ik zeg jullie: als hij ze zo had gezien, dan had hij jullie toch moeilijk het juiste licht over een en ander kunnen verschaffen. Hij heeft ze echter vanuit zichzelf gezien, dat wil zeggen hij heeft ze vanuit het licht van de Heer in zichzelf geschapen en jullie zagen dus zijn scheppingen! Ze waren de meest volkomen waarheid tot in alle details, maar zonder zijn uitleg begrepen jullie ze niet.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Om deze reden hebben jullie in de sferen van mijn negen voorgaande broeders alle verschijningsvormen in het begin dan ook bekeken zoals een blinde de kleuren. Jullie zagen talrijke vormen en handelingen, maar hebben bij de eerste aanblik niets van dit alles begrepen omdat jullie gekeken hebben vanuit het licht van jullie geloof. Maar een tweede, veel dieper schouwen is hetgeen vanuit de liefde gebeurt. Daarbij ziet men niet dadelijk wat er al is, maar men ziet slechts wat men in zijn liefde opneemt, waarna men het opgenomene in zijn diepste wezen beschouwt.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Jullie zouden willen zeggen: als dat zo is, waar komen dan de slechte gedachten vandaan? Dan zeg ik jullie, dat uit dit brandpunt absoluut geen slechte gedachten en ook geen slechte wensen voortkomen. Alle gedachten zijn daar vrij en onberispelijk; slechts de wensen zijn onder de heerschappij van de vrije wil van elke mens geplaatst. Wanneer jullie vanuit jezelf denken, zullen al jullie gedachten uit de liefde voortkomen en jullie zullen al gauw de zalige behoefte van voortdurende mededeelzaamheid ervaren, waardoor jullie alles rijkelijk met je broeders zouden willen delen. Daardoor worden jullie dan ook scheppers van louter goede werken, welke jullie zullen volgen.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Vanuit het licht van het geloof is men een zoekende waarnemer van het reeds bestaande; vanuit het innerlijke licht van de liefde, dat het eigenlijke levende licht van de Heer in de mens is, wordt men echter zelf schepper en men beschouwt dan het zelfgeschapene in zijn diepste wezen.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)