1796 resultaten - Pagina 95 van 120
... 83 - 84 - 85 - 86 - 87 - 88 - 89 - 90 - 91 - 92 - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - 98 - 99 - 100 - 101 - 102 - 103 - 104 - 105 - 106 - 107 - 108 ...
[3] In alle vorige sferen hebben jullie verschijningsvormen gezien en uit deze verschijningsvormen moesten jullie de waarheid dan afleiden. Kijk, dat is de eerste manier waarop de mens vanuit het licht van zijn geloof eerst vormen ziet, maar deze nergens doorgrond en ze pas begrijpt wanneer ze hem in het hoogste licht van de hoogste liefde onthuld worden.Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Johannes zegt: geliefde broeders in onze Heer Jezus Christus, jullie hebben mij weliswaar al vanuit de sfeer van een andere lieve zalige broedergeest gezien, maar toen was de tijd nog niet gekomen om jullie in mijn sfeer op te nemen. Daar jullie nu door mijn lieve broeder Marcus in zoveel belangrijke zaken onderwezen zijn, is het nu dan ook tijd dat jullie volgens de wil van onze Heer Jezus Christus ook in mijn sfeer ervaringen kunnen opdoen die naar hun aard jullie vooral steeds meer in de geheime liefde van de Heer zullen inwijden.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Kijk, dat komt omdat iedere geest zijn eigen, vanuit Mij wonderbaar opgebouwde sfeer bezit, waardoor hij zichzelf en al zijn broeders de grootste vreugde en zaligheid kan bereiden. Bovendien is de sfeer van iedere geest nog oneindig en in haar soort eeuwig onuitputtelijk in de meest uiteenlopende wonderbaarlijke vormgevingen. Maar hoe eindeloos wonderbaar uiteenlopend de vormgevingen in de sferen van een engelengeest ook zijn en jullie bij het beschouwen ervan kennelijk moeten zeggen: buiten deze oneindig wondervolle veelheid van vormen kan men zich verder niets meer voorstellen, zeg Ik jullie: ga maar vlug over naar de sfeer van iemand anders en dan zal jullie oordeel spoedig heel anders luiden en zullen jullie zeggen: ja, wat is dat nu weer? Ongelooflijk, daar zijn alweer andere vormen! En Ik zeg jullie daarover: zo is het gesteld met het geestelijke diorama. Het uiterlijke raampje is hetzelfde; maar kijk je naar binnen, dan vind je overal een andere wereld!
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Nu vraag Ik, jullie hoofdgids, jullie weer: hoe is het jullie hier in de sfeer van Mijn broeder bevallen? Ik zie in jullie het antwoord met heel veel letters geschreven staan en dit antwoord luidt: o Heer, allerliefdevolste, heiligste Vader, in de sfeer van deze geest hebben we toch dingen aanschouwd die zo buitengewoon en belangrijk waren, dat we niet in staat zijn dit onder woorden te brengen. Ook al hebben we niet helemaal gezien hoe het overal met Uw wegen gesteld is, toch hebben we zo'n belangrijk algemeen overzicht gekregen over de manier waarop Uw oneindige liefde en wijsheid de verdwaalde schapen zoekt en vindt, dat we daardoor gevoegelijk kunnen beweren: we zijn in de sfeer van deze geest naar een hoofdpunt van algemeen overzicht geleid van waaruit we de gehele geestenwereld vanaf de meest onvolmaakte tot aan de allervolmaaktste sfeer hebben leren kennen, waarvoor we U nooit genoeg kunnen danken. Ja, het komt ons nu voor, dat men het wezen van het geestelijke rijk onmogelijk in de korte tijd van de alomvattende aanblik en ervaring, doeltreffender zou kunnen doorlopen dan wij het in de sfeer van deze broedergeest vanuit U hebben aanschouwd.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Jullie nuttigen hem met Mij en Ik hoef jullie niet te vragen: kindertjes, hebben jullie niets te eten? Maar wanneer jullie hem met Mij nuttigen, denk dan aan de arme kindertjes op aarde en vraag hun vanuit Mijn grootste liefde in jullie: kindertjes, broeders en zusters, hebben jullie iets te eten? En de kinderen zullen jullie antwoorden: o broeders, zie ons in onze grote armoede; een weinig hard brood en enkele veel te zout geworden visjes is al wat we hebben! Maak dat ze voor ons toch enigszins eetbaar zijn.
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Ik zeg jullie: deze vraag moet hier nog meer dan op aarde een volmaaktere betekenis hebben en Ik kan vanuit Mijn rijk steeds deze hoogst gewichtige vraag stellen: kindertjes, hebben jullie niets te eten? Daarop zullen jullie Mij antwoorden:
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[26] Ik denk dat dit alles jullie nu wel duidelijk zal zijn. Daarom kunnen jullie nu ook met mij in de geest wat genieten van de heerlijke harmonieën die ons vanuit de steeds dichterbij komende zalige scharen bereiken.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Wij geesten voelen in onze zalige liefdesverzadiging en denken door de uit dit liefdeslicht in ons ontstane vormen vanuit de Heer. Dit voelen en denken is onze allerhoogste zaligheid omdat het leven van de Heer in ons juist daarin tot uitdrukking komt.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Stel je nu eens de harmonie voor. De Heer is in ons het basiswoord, dus de grondtoon. Onze verzadiging vanuit de Heer is het tweede harmonische interval. Het licht uit deze verzadiging is het derde harmonische interval. De vormen uit het licht zijn, wat jullie de melodie noemen.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[27] Ik zou je ook alle sferen in één oogopslag aanschouwelijk kunnen maken, maar je zou daardoor van een groot deel van de zaligheid beroofd worden. Daarom moet je - met het oog op jouw eigen, grootst mogelijke zaligheid - een wereld eerst in al haar van Mij uitgaande overvloed aan wonderen en diepte aanschouwen als je op een of andere wereld vanuit Mijn liefde zult moeten werken. Kijk, hier pal naast deze zaal bevindt zich een grote woning; hierin zul je jouw vaste plaats aantreffen, en je zult daar wonen met al Mijn kinderen, broeders en vrienden als buren. Je zou ook wel graag willen weten waar dan eigenlijk in dit huis Mijn woonvertrekken zijn?
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[25] Veel geesten wonen in de afzonderlijke huizen van deze stad en deze huizen zijn voor eeuwig geheel en al hun eigendom. Heel veel huizen in deze, dat zeg Ik je, eindeloos grote stad zijn reeds bewoond, maar ook staan er nog eindeloos vele leeg, zodat Ik jou dan ook heel gemakkelijk een huis in eigendom zou kunnen geven. Alleen, dat wil Ik nu juist niet, want Ik wil jou, samen met jouw vrouw en broeder hier in Mijn hoofdresidentie behouden. Allen die aan deze tafel de maaltijd hebben genuttigd, zijn bewoners van Mijn residentie, en daarom zijn zij vanuit Mij de voornaamste fundamenten van Mijn hemelen en de hoofdbestuurders van Mijn scheppingen. Blijf ook jij daarom voor eeuwig hier bij Mij! Wat de bedienden betreft, zij wonen niet in de stad, maar hun woningen bevinden zich in de eindeloos wijde omgeving van deze stad; jij hebt hen echter allen in jezelf. Als je wilt, roep dan in jezelf, en ze zullen er zijn!
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Wie echter vanuit de Heer zijn broeder liefheeft, kijkt vanuit het centrum van het stralenbrandpunt, uitgaand van het objectief van zijn verrekijker, al zijn broeders liefdevol aan en ziet dan in zijn broeders veel meer dan voorheen.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Zo is dat ook met de liefde voor de Heer vanuit de naaste. De Heer is weliswaar in elke broeder, want Hij is toch het leven zelf in ieder van hen, maar als kleinste evenbeeld, dus zoals de mens zelf het kleinste evenbeeld van de hele oneindige hemel is ofwel: de mens is een hemel in de kleinste vorm.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Daarom is er ook slechts sprake van de ware ordening van de naastenliefde, wanneer iemand zijn broeder vanuit de Heer liefheeft. In het tegenoverbestelde geval echter, wanneer iemand de Heer liefheeft vanuit zijn broeders, is dat een omgekeerde ordening die met de eerste ordening niet in harmonie is. Waarom is dat zo? Omdat het toch zeker vanzelfsprekender is om alles daar te zoeken waar alles is, dan het volmaakte alles daar te zoeken waar bij lange na niet alles is. Of nog duidelijker gezegd:
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Dit verschil zouden jullie op een aardse manier kunnen vaststellen als jullie een goede verrekijker zouden hebben. Als je er aan de goede kant doorkijkt, dat wil zeggen als je het grote objectiefglas naar buiten keert en de kleine oculairglazen voor je ogen houdt, dan zullen jullie de voorwerpen die je bekijkt ook in hun natuurlijke vergroting zien, want dan kijken jullie als het ware vanuit het centrum naar het stralenbereik van het objectiefglas. Maar wanneer jullie de verrekijker omdraaien, dan zullen jullie de voorwerpen die jullie eerder zagen ook wel zien, maar zij zullen in dezelfde mate waarin ze eerst vergroot werden, nu verkleind verschijnen. En jullie zullen je heel veel moeite moeten getroosten als jullie de wat verder verwijderde voorwerpen kunnen onderscheiden en die volledig willen herkennen.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)