17481 resultaten - Pagina 949 van 1166
... 937 - 938 - 939 - 940 - 941 - 942 - 943 - 944 - 945 - 946 - 947 - 948 - 949 - 950 - 951 - 952 - 953 - 954 - 955 - 956 - 957 - 958 - 959 - 960 - 961 - 962 ...
[4] Ik zal jullie een nog aanschouwelijker voorbeeld geven, waardoor jullie in deze zeer belangrijke zaak een nog duidelijker inzicht zullen krijgen. Om dit voorbeeld in alle duidelijkheid te begrijpen, zullen we er enkele punten uitlichten waardoor de juistheid van het betreffende voorbeeld helemaal mathematisch juist zal worden aangetoond. Luister dus!Hoofdstuk 79: Een blik op de ware weg naar de eigenlijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Eerst had deze man zelf niet veel vertrouwen in zijn stelling want hij zei heimelijk bij zichzelf: het onderwerp dat hier besproken wordt is me eigenlijk even vreemd als het middelpunt van de aarde. Wat de anderen erover hebben gezegd, lijkt even onbegrijpelijk als mijn onwetendheid zelf. Daarom kan ik ook wel iets verzinnen, om toch maar wat gezegd te hebben.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[10] Nu zijn ze ook rijp om gewilliger dan eerst het geval was naar mijn woorden te luisteren. Daarom wil ik dan ook meteen de volgende vraag stellen aan de man die het meest op de voorgrond staat, de voormalige `valse Petrus', en zeg dus: kijk, jij zogenaamde Petrus, wij zijn er nog, want al jouw hemelse machten en krachten konden niets tegen ons uitrichten, zoals jij evenals jouw hele gezelschap duidelijk kunt zien. Zeg mij dus, voor wie houd je me nu? Ben ik van beneden of ben ik toch `van boven'?
Hoofdstuk 81: Derde akte op het tragikomische podium - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[15] Zoals hier te zien is, stellen de zeer gewone, tegen elkaar geschoven tafels op de parterre van de hemel, de tafel van Abraham, Isaäk en Jacob voor. En vooraan bevindt zich in plaats van een beeldhouwwerk enkel een slecht geschilderde afbeelding van Abraham, Isaäk en Jacob. Wat de `drie-eenheid' betreft, die bevindt zich op een met wolkencoulissen aangekleed podium van dit hemeltheater, en lijkt eveneens uit grove stukken karton gesneden, dan grof en knoeierig geschilderd en met een zichtbaar plompe spijker aan de achterwand vastgemaakt. En dit knoeiwerk van de heilige drie-eenheid wordt gedragen door cherubijnen en serafijnen! Het beste is nog het grote ronde, van geel glas voorziene raam achter de drie-eenheid. - Ja, mijn geliefde vrienden, jullie hebben goed gezien en zouden nu ook willen weten waarom deze hemel er zo beklagenswaardig uitziet.
Hoofdstuk 75: Tocht door de kloosterhemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] O mijn lieve vrienden en broeders, dat moet jullie helemaal niet beangstigen, want hier in het rijk van de geesten beleven wij, dienaren van de Heer, vaak heel andere gevechten dan dit, waarvan jullie nog nauwelijks het eerste begin zien. Wacht eerst eens tot deze helden meer naar voren komen voorzien van allerlei wapens; dan zullen jullie pas het reusachtige van deze theaterhelden zien. Jullie zien nu ook onze vroegere kleine Abrahamstafel op dezelfde manier vergroot. Zo zullen jullie ook zien, hoe zich hier spoedig, zonder zich om ons te bekommeren, enkele reusachtige bedienden zullen vertonen en deze tafel gaan dekken met evenredig reusachtige vruchten. Al gauw daarna gaan zulke zelfde reuzengasten aan tafel zitten en jullie zullen meesterstukken van veelvraat zien, doordat jullie dan in de letterlijke zin van het woord en de betekenis waarachtige wereldeters voor je zult zien. Maar stel je voor vandaag tevreden met wat jullie tot nu toe hebben gezien. De volgende keer volgt pas de hoofdkomedie en dus genoeg voor vandaag.
Hoofdstuk 76: Het opblazen van de bedrieglijke hemel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Let nu maar eens op het ons reeds bekende theatrale droghemel-podium. Kijk hoe nu een menigte geharnaste reuzenkrijgers van achter de wolken tevoorschijn komt en hoe de aanvoerder voorop loopt met een kruisbeeld, dat even kolossaal is als de aanvoerder die het draagt. Let nu ook nog op een ander verschijnsel, want kijk, zo dadelijk zal de reuzenchristus vanaf het kruis tegen ons beginnen te spreken. Luister, hij spreekt al en zegt tegen ons: weg uit de hemel met jullie vervloekten, want jullie hebben de Heilige Geest van mijn alleenzaligmakende rooms-katholieke kerk altijd tegengewerkt en jullie waren voor mij steeds boven alles gehate ketters. Daarom, weg met jullie naar de uiterste duisternis, want voor jullie is hier in de hemel geen plaats en ik heb jullie nooit gekend! Dwing me niet om geweld te gebruiken, want als ik dat moet doen wordt de onderste hel jullie deel. Al hebben jullie voorheen mijn apostel Petrus dan niet geloofd, jullie zullen mij toch wel geloven wanneer ik vanaf het kruis tot jullie spreek!
Hoofdstuk 77: Komediespel in de kloosterhemel. De reuzentafel en het eten van werelden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] Kijk, dit voorbeeld is heel duidelijk en is zogezegd uit jullie dagelijkse leven gegrepen. Het laat onmiskenbaar zien, hoe onzin met degene die de onzin verkondigt, zich kan opblazen en vergroten. Als de zaak dan door de tegenpartij, en wel op een wat arglistige manier, goed wordt gehanteerd, dan groeit die onzin tenslotte uit tot een dwangvoorstelling en dus tot een echt verkeerd gefundeerd geestelijk wanproduct. Als dat op aarde al het geval is, dan is het hier in het rijk der geesten nog duidelijker en levendiger zichtbaar. Voordat wij hier verschenen, hebben deze hemelbewoners niet bepaald veel waarde aan hun hemel gehecht. Zouden ze door de paradijsbewoners niet zo goed gevoed zijn, dan zouden ze deze hemel reeds lang overboord hebben gegooid. Toen wij echter kwamen en hen en hun hemel verdacht begonnen te maken, hebben zij zich aanvankelijk van schrik teruggetrokken, omdat ze zagen dat wij ons door hun domheid niet meteen lieten afschepen. Omdat zij zich daardoor beschaamd voelden, begon ook al spoedig bij ieder van hen eveneens de eerzucht te groeien en de voorstelling die zij van de hemel hadden, groeide met hen mee.
Hoofdstuk 80: Verdere uitleg over de bedrieglijke komedie. Het geestelijke leven wordt op oneindig veel verschillende manieren begeleid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] En zie, ik geef nu een teken met mijn hand en onmiddellijk vallen er massa's witte vlammenbundels door de donkerrode heen op het hemelse theaterpodium. Overal begint het vuur vreselijk te roken, en nu - horen jullie het gehuil van onze hemelbewoners? Kijk, hoe er al hele scharen door de vlammen heen naar voren stormen en om hulp roepen, maar elke vluchtende wordt omgeven door een vlammenzuil waaraan hij niet kan ontkomen. Nu is het gehele podium reeds vol en de hele, zeer talrijke brandende groep stort zich naar beneden in de parterre. Nu kunnen jullie ook zien dat tussen de nog steeds oplaaiende bliksems stromen water als uit een wolkbreuk naar beneden storten, die onze brandende hemelbewoners heel veel verlichting geven.
Hoofdstuk 81: Derde akte op het tragikomische podium - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[10] Kijk, het hele gezelschap stemt daar deemoedig mee in. Nu iedereen daardoor echt nederig en deemoedig is geworden en ze ook onder elkaar hun schuld hebben bekend, zullen wij hen dan ook dicht naderen en hun een rechtvaardige bestemming geven. Wees nu aan mijn zijde volkomen ernstig, want er kleeft aan dit gezelschap nog veel dat beslist moet worden verwijderd, voordat zij geschikt zijn voor een hogere bestemming.
Hoofdstuk 82: Aankomst van de nieuwgewonnen zielen in de 'paradijstuin'. Hun schuldbekentenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] We zijn de groep monniken nu zo dicht genaderd dat we goed met hen kunnen spreken. Daarom zal ik dan ook .meteen mijn vragen aan het gezelschap herhalen, zodat we uit hun antwoord kunnen opmaken in hoeverre zij tengevolge van ons vorige gesprek tot bezinning zijn gekomen. Jullie vragen: moet zoiets in deze geestelijke wereld ook altijd met woorden worden afgehandeld? Is het geesten van jouw volmaaktheid niet toegestaan om bij zulke bedrieglijke geesten zonder een woord te wisselen op het eerste gezicht te beoordelen hoe het met hun innerlijk gesteld is?
Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Daarom dient ook hier enkel mijn inzicht in het innerlijk van deze geesten op zich nergens toe. Wel kan ik tengevolge van dit inzicht de geesten zo leiden dat zij zich uitspreken, mij noodgedwongen niet kunnen ontwijken en hun innerlijk dan door hun woord naar buiten moeten keren en aan de openbaarheid prijsgeven.
Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[5] Daarom wil ik mij nu met mijn vraag die ik reeds van plan was te stellen, tot dit monnikengezelschap richten. Uit hun antwoord kunnen jullie dan opmaken, hoe slecht en duister de kern, die in hen verborgen ligt, nog is. Let dus goed op; hier komt mijn vraag:
Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] De pseudo-Petrus zegt: luister nu naar mij. Ik en dit hele gezelschap waren en zijn nog met veel waanideeën behept. We zien nu echter duidelijk in dat het met deze werkelijk hopeloze hemel, waarin wij allemaal heel pijnlijk onder handen werden genomen, wel totaal anders gesteld moet zijn. Ook zien we in dat, wanneer dergelijke scènes zich in deze zeer bedenkelijke hemel vaker zouden herhalen, deze evengoed voor een eerste klas hel kan worden aangezien en - mocht hij dat niet zijn - dan toch op zijn minst voor een goed onderhouden `vagevuur'. Daarom vraag ik je nu in naam van al mijn broeders, bevrijd ons, als het jou mogelijk is, uit deze werkelijk fatale hemel! Met dit verzoek leg ik ook mijn valse petrusschap aan jouw voeten. Ik zie heel goed in en beken openlijk uit de grond van mijn hart dat ik niet alleen als Petrus niet deug en nooit gedeugd heb, maar ook dat ik nog veel te slecht en te dom ben om zelfs maar de minste varkenshoeder te zijn op een of andere geestelijke weide, vooropgesteld dat er ergens in deze omgeving zo'n bezigheid bestaat.
Hoofdstuk 81: Derde akte op het tragikomische podium - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Omdat de hele hemel nu echter verdeemoedigd en overwonnen achter ons aan komt, zegt zojuist de prior tegen zijn gezelschap: luister vrienden, onder deze omstandigheden krijgt de zaak inderdaad een heel ander aanzien. Deze drie zijn beslist door een ons nog onbekende goddelijke macht hierheen gezonden; dat is zonneklaar! Maar wat wij nu met deze verschrikkelijke zekerheid moeten beginnen, is een heel andere vraag. Hoe ziet het er met ons geweten uit? Hoe verhoudt zich ons vroegere gedrag ten opzichte van deze hoge boden? Dat is weer een heel andere vraag. Komen wij, als alles goed gaat, na hun eventuele, zeker rechterlijke uitspraak in het vagevuur of, de Heer sta ons bij, misschien zelfs in de hel? Luister vrienden, dat is een heel andere, ontstellend wanhopige vraag!
Hoofdstuk 82: Aankomst van de nieuwgewonnen zielen in de 'paradijstuin'. Hun schuldbekentenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[7] De ander zegt: ja, broeder, dat is een buitengewoon verschrikkelijke tekst, die op ons ook volkomen van toepassing is. Ik moet jou bovendien nog bekennen dat ik mij nu ook zeker niet te goed voel voor de hel. Als de Heer werkelijk niet barmhartiger zal zijn dan wij het op aarde meestal waren, dan zou deze tekst wel eens op een vreselijke manier kunnen worden toegepast. Want de Heer heeft gezegd: `Wees barmhartig en gij zult barmhartigheid ondervinden!' Maar daar zit hem nu juist de kneep, want met onze barmhartigheid op aarde was het maar droevig gesteld. Als ik bedenk hoe gemakkelijk en triomfantelijk wij vanaf de preekstoel vaak hele volkeren naar de hel hebben verdoemd, dan begin ik zelf echt heel bang te worden, en mijn eerdere aan jou gerichte troostvolle woorden beginnen nu voor mijzelf een holle klank te krijgen.
Hoofdstuk 82: Aankomst van de nieuwgewonnen zielen in de 'paradijstuin'. Hun schuldbekentenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)