17481 resultaten - Pagina 959 van 1166
... 947 - 948 - 949 - 950 - 951 - 952 - 953 - 954 - 955 - 956 - 957 - 958 - 959 - 960 - 961 - 962 - 963 - 964 - 965 - 966 - 967 - 968 - 969 - 970 - 971 - 972 ...
[5] Wanneer echter diezelfde Heer, die eens via Mozes de wetten gegeven had, in Bethanië in het huis van Lazarus komt, dan is het Martha die het meest wetgetrouw is en al haar krachten aanwendt om deze hooggeëerde gast zo goed mogelijk te bedienen. Maria, haar zuster, vergeet de wet van louter vreugde over de verheven gast, gaat in alle rust aan Zijn voeten zitten en luistert vol aandacht naar de verhalen en gelijkenissen van de Heer. Martha, die zich ergert aan haar zuster omdat zij helemaal niets doet en bij deze gelegenheid de wet geheel en al vergeet, wendt zich in haar ijver tot de Heer en zegt: 'Heer, ik heb zoveel te doen, zeg toch tegen mijn zuster dat ze mij een beetje gaat helpen!' Of nog duidelijker gezegd: Heer, grondlegger van de mozaïsche wet, herinner mijn zuster toch aan het onderhouden daarvan.Hoofdstuk 101: Waaruit bestaat de liefde tot God? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Wanneer de wet nu toerijkend is, dan zou ik toch wel graag van jou, mijn beste tekstvaste vriend willen weten waarom hier de Heer de farizeeër, die de hele wet streng in acht heeft genomen, als ongerechtvaardigd en de arme zondige tollenaar als gerechtvaardigd uit de tempel laat gaan?
Hoofdstuk 100: Wat betekent: God boven alles liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Dat is allemaal juist. Mijn vraag is: maar waarom heeft de jongeling de Heer dit antwoord gegeven? Hij wilde Hem daarmee zeggen: ondanks dat ik dat allemaal van jongs af heb gedaan, merk ik in mij toch niets van een wonderbaarlijk eeuwig leven.
Hoofdstuk 100: Wat betekent: God boven alles liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Goed, mijn lieve en vriendelijke tegenstander, met jouw tegenwerping heb je mij met jouw maatstaf voor de hoogste liefde tot God niet veel meer bewezen dan dat je een tamelijk goed geheugen hebt, waardoor je zo menige tekst uit de Heilige Schrift bij de hand hebt. Maar kijk, wie van al deze teksten in zijn leven profijt wil hebben, moet niet alleen weten hoe ze luiden, maar moet zich ook levendig kunnen voorstellen wat ze willen zeggen.
Hoofdstuk 100: Wat betekent: God boven alles liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Maar ik zie zojuist weer een zeer ernstig kijkende tegenstrever. Deze treedt, heel zeker van zijn overwinning, naar voren en zegt: o, met deze tegenwerper zullen we gauw klaar zijn, want de Heer heeft ons toch Zelf een maatstaf gegeven waaruit blijkt hoe men God moet liefhebben. Ik hoef daarom niets anders te zeggen dan wat de Heer Zelf heeft gezegd, namelijk: 'Wie Mijn geboden onderhoudt, hij is het die Mij liefheeft'. Dat is dus de eigenlijke maatstaf, volgens welke men God moet liefhebben.
Hoofdstuk 100: Wat betekent: God boven alles liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[27] Ik ben van mening dat de zaak voor het begrip van de mensen niet duidelijker uitgelegd kan worden. We hebben nu de innerlijke, waarachtige betekenis van dit gebod, zoals het in alle hemelen eeuwig van kracht is en waarvan de gelukzaligheid van alle engelen afhangt, volkomen leren kennen en hebben alle mogelijke tegenwerpingen weerlegd. Dus zijn we daarmee ook klaar en daarom zullen we ons ook dadelijk naar de elfde, schitterende zaal voor ons begeven. Daar zullen we dan alles wat er tot nu toe gezegd is in het helderste licht als op één punt samengevat en bevestigd vinden. Laten we dus binnentreden!
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[24] Nu zal misschien menigeen vanuit zijn beperkte inzicht de volgende conclusie trekken en zeggen: als de zaken zo staan, dan is het immers geen zonde als iemand bij de vrouw of dochters van zijn naaste slaapt of daarnaar verlangt. Dan zeg ik: ho ho, mijn beste vriend, met deze opmerking heb je de plank flink misgeslagen. Wordt onder 'ge zult de liefde van uw naaste niet begeren, en wel zijn gehele liefde', niet alles verstaan wat hij aan dierbaars in zijn hart draagt? Kijk, zo is het in wezen volgens het gebod niet slechts verboden om naar de vrouw en dochters van jouw naaste te verlangen, maar dat gebod geldt voor alles wat de liefde van jouw broeder omvat.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] De vrouw is de liefde van ieder mens en de naaste is ieder mens waarmee ik, waar dan ook, in aanraking kom of die, waar dan ook, mogelijkerwijs en noodzakelijkerwijs mijn hulp behoeft. Als we dat weten, dan weten we eigenlijk reeds alles.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] O wereld! O mensen! O meest verschrikkelijke onzin die ooit ergens in de gehele oneindigheid en eeuwigheid kon worden uitgedacht! Kan men zich wel iets schandelijkers voorstellen, dan wanneer men voor een valse machtspositie van de hel, ten behoeve van slechts tijdelijk aards gewin, de Heer aan het kruis tot leugenaar, schijnprediker, verrader en dus tot algehele wereld-bedrieger maakt? Uit wiens mond kunnen zo'n leer en zulke woorden anders komen dan uit de mond van de aartssatan?
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Dat is juist mijn lieve vrienden en broeders. Tot nu toe hebben we gezien dat door de uiteenzetting van de innerlijke, geestelijke betekenis de uiterlijke, natuurlijke betekenis in zijn rechtmatige werking naar buiten toe nergens is geschonden. We hebben ook gezien dat, door de onbekendheid met de innerlijke betekenis, een gegeven gebod of slechts heel moeilijk, niet zelden nauwelijks voor eenderde, soms echter ook helemaal niet in acht wordt of werd genomen.
Hoofdstuk 89: De innerlijke betekenis van het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[29] Maar juist door deze gehoorzaamheid beginnen de kolonisten hun leidsman mettertijd meer en meer te vrezen. En vanuit deze vrees vragen ze zich onderling af: hoe komt het toch dat van ons allen alleen deze man zo buitengewoon verstandig is en dat wij allen ten opzichte van hem als echte sukkels moeten worden beschouwd? Deze vraag, hoe gering en onbeduidend ze in het begin ook lijkt, is van uitzonderlijk belang en in haar beantwoording wordt pas de onschendbare staat van de alleenheerschappij en het hoofdeigendomsrecht van de monarch bezegeld. Dat klinkt vreemd, zal menigeen bij voorbaat zeggen, maar nog een beetje geduld, en dan zullen we de zaak dadelijk in een ander licht beschouwen!
Hoofdstuk 88: Beschouwingen bij het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[26] Beste kolonisten, de onomstotelijke noodzaak om in jullie midden een sterke woonstede voor mij te bouwen heb ik jullie duidelijk uiteengezet. Dus kennen jullie de eerste reden. Maar luister verder naar mij: het land is wijd uitgestrekt; het is onmogelijk dat ik overal zelf aanwezig kan zijn. Daarom wil ik jullie aan een proef onderwerpen en de meer wijzen onder jullie als mijn ambtsdragers en plaatsvervangers over het land verdelen. Aan deze plaatsvervangers is dan iedereen voor zijn eigen welzijn dezelfde gehoorzaamheid verschuldigd als aan mijzelf.
Hoofdstuk 88: Beschouwingen bij het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Velen die het voorafgaande gelezen hebben, zullen zeggen: we zijn werkelijk heel benieuwd naar de ware, definitieve betekenis van dit gebod, nadat elke betekenis die wij voorheen aan dit gebod hebben gegeven, onweerlegbaar als hoogst onzinnig werd voorgesteld en in het belachelijke werd getrokken. We zouden in alle ernst wel heel graag willen vernemen wie nu eigenlijk die gij, die naaste en diens vrouw is. Want uit het gebod valt niets met zekerheid op te maken. Die gij kan wel iedereen zijn, maar of daar ook een vrouw mee bedoeld kan zijn, dat is nog een open vraag. De naaste is eventueel wel wat nader te bepalen, vooral wanneer men dit woord in een wat ruimere betekenis opvat, waardoor dan iedereen die op een of andere manier onze hulp nodig heeft, onze naaste is. De vrouw geeft hier zeker het grootste probleem, want men weet niet of daaronder alleen de getrouwde vrouw of ook het ongehuwde vrouwelijke geslacht moet worden verstaan. Er wordt hier weliswaar meer in het enkelvoud dan in het meervoud gesproken, maar dat maakt de zaak volstrekt niet duidelijker. Want wanneer men in een of ander land op aarde de polygamie aanvaardt, dan zou men daar met het enkelvoud duidelijk weer een nieuw probleem hebben. Daarom zijn we des te nieuwsgieriger naar de ware betekenis van dit gebod, omdat de letterlijke betekenis overal volstrekt niet steekhoudend is.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik geef al mijn kinderen vanaf hun geboorte tot aan hun zevende levensjaar volkomen de vrijheid. Gedurende deze periode zullen zij allemaal, zonder onderscheid, van mijn liefde genieten. Na hun zevende jaar trek ik bij al mijn kinderen mijn liefde terug en zal hen vanaf dat moment ofwel oordelen of gelukkig maken. Zij die als onmondige kinderen mijn zware wetten hebben onderhouden, zullen zich voortaan, na hun zevende jaar, over mijn hoogste welgevallen kunnen verheugen, maar zij die zich in de loop van die zeven jaren niet volledig, volgens mijn zware wetten tot op het kleinste deeltje hebben gebeterd, zullen voortaan voor alle tijden uit mijn vaderhuis geworpen en vervloekt worden. - Wel, wat zouden jullie van zo'n gruwelijke ezel van een vader zeggen? Zou dat niet nog verschrikkelijker zijn dan de schandaligste tirannie van alle tirannen?
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Kunnen de naaste buren niet reeds volwassen dochters hebben of misschien echt knappe dienstmeisjes? Is het volgens het tiende gebod wel of niet geoorloofd om, zelfs als echtgenoot, verlangens te hebben naar de dochters of naar andere meisjes van de naaste? Kennelijk is dat geoorloofd, want in het zesde gebod is er geen sprake van het verlangen, maar slechts van de daad. Het tiende gebod verbiedt echter alleen het verlangen naar de vrouw; dus is het verlangen naar de dochters of eventuele knappe meisjes van de naasten ontegenzeggelijk geoorloofd. Kijk, hier hebben we nog weer een Turkse uitleg van de wet. Om de zaak echter zonneklaar aanschouwelijk te maken, zullen we nog enkele van dergelijke belachelijkheden aanvoeren.
Hoofdstuk 93: Tiende zaal - tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)