Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

17481 resultaten - Pagina 962 van 1166

...  950 - 951 - 952 - 953 - 954 - 955 - 956 - 957 - 958 - 959 - 960 - 961 - 962 - 963 - 964 - 965 - 966 - 967 - 968 - 969 - 970 - 971 - 972 - 973 - 974 - 975  ...
[5] De leraar zegt: mijn lieve kindertjes, daarop kan ik jullie voorlopig nog niet met ja of nee antwoorden. Maar de kinderen vragen de leraar weer: lieve verheven leraar, wie is dan toch die vreemde eenvoudige man daar, waar die ene uit ons midden zo mee bezig is en die hij zo liefdevol aankijkt? Is misschien zijn aardse vader hier aangekomen?
Hoofdstuk 75: Het verlangen naar God - een getuigenis van Zijn bestaan - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Luister, het kind zegt: lieve, wijze leraar, kijk nu toch eens! Toen ik in mijn kamertje de lieve grote Hemelvader zo echt begon lief te hebben, kwam deze eenvoudige man naar me toe en vroeg mij of ik de Vader in de hemel werkelijk wel zo liefhad. Ik zei tegen Hem: och lieve man, dat kun je toch wel van mijn gezicht aflezen. Daarna vroeg de man mij hoe ik me de grote Hemelvader in mijn gemoed voorstelde. En ik zei tegen hem: ik stel me Hem als een mens voor; maar wel moet Hij heel groot en sterk zijn en ook zeker een grote glans om zich heen hebben, omdat deze wereld en de zon die op haar schijnt al zo buitengewoon heerlijk en stralend zijn.
Hoofdstuk 74: Hoe moet men God zoeken? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Kijk nu, zojuist komen ook de andere zoekende kinderen naar binnen. Van hun gezichten valt duidelijk af te lezen dat ze noch op de ene noch op de andere manier Hem, die ze zijn gaan zoeken, gevonden hebben. Ze gaan daarom voor de tweede keer heel bedeesd naar hun leraar toe en de leraar vraagt hun: wel mijn lieve kinderen, hoe ziet het er nu uit met het zoeken onder de bomen of op de zolder of op de galerijen en met het zoeken van degenen onder jullie die zich hadden voorgenomen om de Heer in hun kamertjes te zoeken? Naar ik zie, halen jullie allemaal je schouders op; hebben jullie dan de goede lieve Vader, de enige God van alle hemelen en alle werelden, nog niet gevonden en gezien? Hoe is het nu met jullie geloof gesteld? Hebben jullie nog twijfels over het bestaan van God?
Hoofdstuk 75: Het verlangen naar God - een getuigenis van Zijn bestaan - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] De leraar zegt met zichtbare allerhoogste liefde en achting: o overgelukkig kind, jij hebt de juiste al gevonden. Kijk, dat is God, onze meest liefdevolle Vader! En de Heer buigt Zich nu voorover, neemt het kind op Zijn arm en vraagt het: ben Ik wel degene die jouw leraar jou heeft aangekondigd? En het kind zegt heel opgewonden: o ja, U bent het, dat zie ik immers aan Uw oneindige goedheid, want wie anders is zo goed als U, dat hij mij op zijn arm zou nemen en mij zo zou omarmen en liefkozen als U? Maar nu houd ik ook zo onbegrijpelijk veel van U, dat ik eeuwig nooit meer van U kan scheiden. Laat me daarom niet meer hier alleen achter, lieve Heilige Vader, want nooit heb ik zo'n goedheid en liefde gevoeld als nu op Uw arm! En de Heer zegt: wees maar niet bang, mijn kindje; wie Mij eenmaal gevonden heeft zoals jij, verliest Mij eeuwig niet meer. Maar nu moet je niets meer over Mij zeggen, want daar komen ook de andere kindertjes die Mij zochten, maar nog niet gevonden hebben. Deze zullen we een beetje op de proef stellen, opdat ze Mij ook zullen vinden. Wees daarom nu rustig totdat Ik je een wenk zal geven!
Hoofdstuk 74: Hoe moet men God zoeken? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] De leraar zegt tegen het kind: ga maar, mijn lieve kind, en doe wat jou goeddunkt; wie weet op voorhand of je geen gelijk hebt? Ik kan nu noch ja noch nee tegen je zeggen, maar zeg alleen: ga maar en ondervind wat de liefde allemaal vermag!
Hoofdstuk 74: Hoe moet men God zoeken? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Kijk, de kinderen denken goed over de les van de leraar na en één kind, ogenschijnlijk het zwakste onder hen, gaat naar de leraar toe en zegt: luister naar me, lieve wijze leraar. Wanneer ik heel alleen in mijn kamertje zou gaan en daar God de Heer als de meest liefdevolle Vader alleen met mijn liefde echt overtuigend zou omvatten, terwijl ik er bovendien nog nooit echt aan heb kunnen twijfelen of Hij al dan niet zou bestaan, maar ondanks alle tegenbewijzen voortdurend in mijzelf aan het geloof in een God heb vastgehouden, - denk je dan niet dat Hij zich aan mij zal tonen als ik Hem alleen maar zou willen liefhebben? Want dat vele nadenken over het geloven lijkt me toch een beetje moeilijk.
Hoofdstuk 74: Hoe moet men God zoeken? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Wat zegt onze leraar van dit wijsgerige betoog van zijn leerlingen? Luister, zijn woorden luiden als volgt: mijn lieve kindertjes, nu heb ik echt duidelijk in jullie de reden gezien waarom er zich geen God aan jullie heeft getoond, noch onder de bomen, noch op zolder, noch in jullie kamers (dat wil zeggen noch door bevindingen, verkregen door het onderzoeken en ontleden van de natuur, noch langs de weg van hogere bespiegelingen van het verstand of intellect, noch in jullie niet boven het alledaagse verheven gemoed), omdat jullie al met twijfels op zoek zijn gegaan.
Hoofdstuk 74: Hoe moet men God zoeken? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Mijn lieve vrienden en broeders, het is allemaal heel anders dan jullie denken. Iets soortgelijks vinden jullie echter ook op aarde, waar jullie de kinderen kunnen vragen en observeren waar je maar wilt en overal zullen jullie bij hen een echt levendig geloof in God aantreffen. Er is niemand geloviger dan het kind en er is toch niet makkelijk een of ander kwaadwillig ouderpaar te vinden dat zijn kinderen, zeker aan het begin van hun leven, zou willen beletten God te leren kennen, omdat elke religie dat immers voorschrijft en de ouders op z'n minst om politiek-morele redenen verplicht zijn om dit hun kinderen te leren en te laten inzien.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Daarna verlieten we die plaats, holden de zolders van het schoolgebouw op en deden daar hetzelfde, maar het resultaat was net zo als onder de bomen. Van daar gingen we naar onze woonvertrekken, in de veronderstelling dat de Vader ons hier eerder zou bezoeken omdat we daar veel hadden gebeden en Hem innig hadden gesmeekt of Hij zich aan ons zou willen laten zien. Maar het was allemaal tevergeefs! Aangezien we jouw raad dus hebben opgevolgd, maar zonder resultaat, zien we ons nu genoodzaakt met jouw leer in te stemmen en te denken dat er eerder geen dan wel een God bestaat. En zodoende hebben we onder elkaar het volgende besluit genomen: als er al een of andere god bestaat, dan bestaat er toch geen hele, maar een gedeelde in alle levende en vrij werkende wezens, zoals jullie en wij zijn. God is dus slechts een verzamelbegrip van de levende kracht, die echter pas in wezens zoals jullie zijn, uit vrije wil zichzelf en anderen herkent en daardoor ook machtig werkend optreedt.
Hoofdstuk 74: Hoe moet men God zoeken? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Zou men dan soms ook moeten geloven dat zulke kinderen die over God onderricht zijn, na verloop van tijd geen verder onderwijs over God meer nodig hebben? Jullie moeten zelf toegeven en zeggen: ja, zulk onderricht heeft iedereen tot aan het eind van zijn leven nodig, want maar al te gemakkelijk worden de eerste indrukken uit de kinderjaren uitgewist en dan staan de mensen die hun kinderschoenen ontgroeid zijn, daar alsof ze nooit iets over God gehoord zouden hebben. Ik zeg jullie: dat uitwissen is hier weliswaar niet licht mogelijk, maar jullie moeten er wel van uitgaan dat deze kinderen ten gevolge van hun vroegtijdige overgang naar hier, op aarde geen gelegenheid hebben gehad om de vrijheidsproef voor hun geest, die de eigenlijke levensproef is, door te maken. Daarom moet deze uiterst belangrijke activiteit voor het leven van de geest hier volledig in werking worden gezet. Tot nu toe waren deze kindergeesten in zekere zin slechts geestelijke, levende machines. Hier is het echter zaak dat zij uit zichzelf tot leven komen en daarom moeten ze ook alle geboden leren kennen, deze dan daadwerkelijk zelf uitproberen, en ondervinden hoe hun zelfstandig levend geestelijke wezen zich onder een bepaalde wet gedraagt.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] De bijzondere momenten in de grote wereldgeschiedenis zoals eerst de schepping van de mens, dan de zondvloed ten tijde van Noach, het verbond met Abraham, Isaäk en Jacob, vervolgens de bijzondere leiding van het volk van Israël onder Mozes en diens opvolgers, dan de geschiedenis onder David en Salomo, de geboorte van de Heer en vanaf dat tijdstip de belangrijkste momenten met betrekking tot de uitbreiding van Zijn leer, vormen de belangrijkste gedeelten van het onderricht.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Anderzijds staat er ook wel: 'Mijn juk is zacht en Mijn last is licht'. Deze passage kan degenen tot troost zijn die de waarheid wel vol overtuiging bezitten, maar daarnaast toch ook zoveel van de wereld hebben dat dit hun de moed ontneemt om de waarheid openlijk voor de wereld te belijden. Zij hebben dan werkelijk aan de in hen voorhanden zijnde waarheid van het eeuwige leven een zacht juk en een lichte last. De weinigen echter die al het wereldse uit zich hebben verbannen, verkrijgen dan de Geest van kracht en sterkte, vrezen geen wereld meer, belijden openlijk de in hen eeuwig levende waarheid en trekken het huis van de Vader naar zich toe door het geweld van hun geloof en hun liefde voor de Heer.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] De Heer heeft echter wel gezegd: 'Wie Mij belijdt voor de wereld, die zal ook Ik belijden voor Mijn Vader'! Of anders gezegd: wie mij waarachtig in zijn geest zal hebben opgenomen, die zal Mij ook in de volle kracht der waarheid in hemzelf voor de gehele wereld belijden; Ik zal hem daarom ook in de volheid van Mijn liefde als Vader erkennen.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Mijn lieve broeders en vrienden, laat dat maar even rusten! Hoe dat hier in zijn werk gaat, zal jullie bij de volgende rijen tafels al duidelijk worden en jullie zullen je ervan kunnen overtuigen dat men hier langs geheel natuurlijke weg, zonder vooraf te spellen en lettergrepen te vormen, heel voortreffelijk kan leren lezen.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Kunnen jullie de gehele aarde overzien? Jullie zeggen: geenszins, want haar oppervlak is zo uitgestrekt dat het onmogelijk is, het te overzien. Goed, zeg ik; maar waarom kunnen jullie dan wel de veel grotere zon overzien? Jullie zeggen: omdat ze zo ver van onze ogen verwijderd is, dat alle van haar gehele oppervlak uitgaande stralen, vanuit een bepaalde hoek in ons oog vallen, waardoor dit ten gevolge van zijn bouw deze stralen gemakkelijk kan opnemen. Welnu, we hebben de zaak alvast zo volledig mogelijk belicht.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  950 - 951 - 952 - 953 - 954 - 955 - 956 - 957 - 958 - 959 - 960 - 961 - 962 - 963 - 964 - 965 - 966 - 967 - 968 - 969 - 970 - 971 - 972 - 973 - 974 - 975  ...